Wednesday 10 February 2016

Contoh Ayat Perkataan "pentadbirannya"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "pentadbirannya" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Selain itu, pentadbirannya menumpukan pemulihan sektor pertanian Malaysia.
  2. Kawasan-kawasan pentadbirannya ialah Bokx, Faranah, Kankan, Kindia, Labx, Mamou, Nzxrxkorx dan Conakry.
  3. Selepas autonomi daerah, tiga buah kabupaten telah memindahkan pusat pentadbirannya ke wilayah sendiri, iaitu:
  4. Jepun mengiktiraf baginda sebagai Sultan Kedah tetapi pentadbirannya diletakkan di bawah Gabernor dan Tentera Jepun.
  5. Pada tahun 1987, Arroyo dijemput oleh Presiden Corazon Aquino untuk menyertai pentadbirannya sebagai Penolong Setiausaha dalam Kementerian Perdagangan dan Industri.
  6. Sebagai bahagian dari pengunduran dari pentadbirannya di Asia Tenggara, British cuba menggabungkan pentadbirannya di Kalimantan dengan Semenanjung Tanah Melayu untuk membentuk Malaysia.
  7. Pada tahun 1867, Negeri - Negeri Selat telah dijadikan sebagai Koloni Mahkota British yang mana pusat pentadbirannya telah dipindahkan dari Calcutta ke Pejabat Tanah Jajahan di London pada 1 April.
  8. Semasa pentadbirannya pada temboh darurat, usaha membenteras pengganas komunis di hutan dan bandar telah diperhebatkan malah golongan yang bersimpati dengan aliran komunis dipulihkan menerusi gerakan-gerakan pengitipan yang dikatakan berjaya.
  9. Antara projek-projek berprofil tinggi yang dibangunkan pada zaman pentadbirannya termasuk Jambatan Pulau Pinang, Menara Berkembar Petronas, Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA), Koridor Raya Multimedia (MSC), Pusat Pentadbiran Putrajaya dan Litar Antarabangsa Sepang.
  10. Walaupun pada tahun 80an, kerajaan kulit hitam di bawah pimpinan Robert Mugabe telah diberi kredit kerana berjaya memperbaiki standard kehidupan dan ekonomi negara, pentadbirannya sekarang ini dibelenggu dengan ekonomi yang tidak terurus, hiperinflasi dan penyalahgunaan kuasa serta pelanggaran hak asasi manusia.
  11. Pada tahun 1966, kumpulan gerila Pertubuhan Rakyat Afrika Barat Daya yang bersifat Marxisme melancarkan perang kemerdekaan, tetapi tidaklah sehingga 1988 bahawa Afrika Selatan bersetuju untuk menamatkan pentadbirannya di Namibia, menurut rancangan keamanan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu untuk seluruh wilayah itu.
  12. Bagaimanapun, beliau mengalami serangan yang berterusan bagi kebanyakan tempoh kepresidenannya kerana dikatakan "terlalu lembut terhadap Komunisme." Lagi satu masalah politik dalam negeri ketika itu ialah tanggapan bahawa ahli-ahli pentadbirannya terlibat dalam rasuah: beratus-ratus orang yang dilantiknya terpaksa meletakkan jawatan, akibat skandal-skandal kewangan yang berturut-turut.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...