Wednesday 17 February 2016

Contoh Ayat Perkataan "serpihan"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "serpihan" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Ia dianggarkan bahawa isipadu balak dan serpihan telah melebihi 300, 000 m3.
  2. Pada 15 Mei, Gunung Merapi meletup mengeluarkan gas panas, debu dan serpihan batu.
  3. Air batu kering juga digunakan sebagai pembersih: menembakkan serpihan halus air batu kering kepada permukaan menyejukkan kotoran dan menyebabkan ia melantun keluar.
  4. Parti pembangkang utama Democratic Alliance atau Perikatan Demokratik (16.66%) , parti serpihan ANC yang pro Thabo Mbeki iaitu Kongres untuk Rakyat atau COPE (7.4%), manakala parti Inkatha hanya 4.5%.
  5. Pada 6 Oktober 2010, hujan lebat di Putai dan Nungun di hulu Baleh dikata telah menyebabkan tanah runtuh besar yang membawa balak dan serpihan ke dalam Sungai Baleh, anak sungai di hulu Kapit, dan kemudian ke dalam Sungai Rajang.
  6. Orang yang tahu di mana hantu Penanggalan tinggal boleh menunggu pada waktu malam ketika Penanggal terbang meninggalkan tubuhnya dan terbang keluar, ia boleh dimusnahkan dengan menuang serpihan kaca dalam lubang tengkuknya, yang akan mencederakan organ dalaman Penanggal apabila ia kembali bersambung dengan tubuhnya; atau dengan membakar tubohnya, dengan itu menghalang Penanggal dari kembali bercantum dengan tubohnya pada siang hari.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...