Friday 19 February 2016

Contoh Ayat Perkataan "tindakan"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "tindakan" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Belanda sangat tidak senang dengan tindakan Raffles.
  2. Jika tindakan mengepung dilakukan, mungkin memakan masa 3 bulan.
  3. Sama ada tindakan lebih lagi membengkok atau mematah konvensyen yang ada.
  4. Mereka menganggap hukuman mati adalah tindakan yang melanggar hak kemanusiaan.
  5. Lee Kim Sai yang sepatutnya diambil tindakan tegas, telah berlepas ke Australia (?).
  6. Sejak kemudian, kempen telah melancarkan tindakan dengan kejayaan yang berbeza-beza.
  7. Sekatan jalan raya dan meminta Ibrahim Libya menyerah diri merupakan tindakan terbaik.
  8. Hasil tindakan itu, pihak Siam mengarahkan pembuat peta Siam menangguhkan kerja mereka.
  9. Rancangan ini disebut-sebut di mesyurat negara ASEAN, tetapi tiada tindakan susulan lagi.
  10. Peserta perhimpunan lain kemudian melindungi anggota polis terbabit daripada tindakan balas.
  11. Mereka membuat aduan kepada Gabenor Negeri-Negeri Selat untuk mengambil tindakan memulihkan keadaan.
  12. Kemboja kemudian mengumumkan yang dutanya ke Thailand juga akan dipanggil pulang sebagai tindakan balas.
  13. Jika pihak terlibat enggan, isu ini mungkin dibawa ke muka Majlis Keselamatan untuk tindakan penguatkuasaan.
  14. Beberapa kritik menyalahkan tindakan IMF dalam krisis, termasuk oleh pakar ekonomi Bank Dunia Joseph Stiglitz.
  15. Pelan tindakan ini berkisar kepada senario bahawa Jepun membuat pendaratan di Songkhla, Pattani dan Kota Bharu.
  16. Khomeini pula tidak mengambil sebarang tindakan mengenai tawanan ini sebaliknya memuji mahasiswa-mahasiswa itu.
  17. Pemerhati Barat secara rutin mengecam tindakan fundamentalis Islam konservatif dan menghalang yang tidak sehaluan.
  18. Pada tahun 2007, RRC membatalkan sesi berdialog dengan Jerman gara-gara tindakan Angela Merkel menyambut Dalai Lama.
  19. Kereta api juga boleh ditarik kuda, ditarik menggunakan tali, atau dibiarkan menuruni bukit (hasil tindakan graviti).
  20. Akan tetapi kerajaan China yang menghadapi tekanan politik dalaman terpaksa mengiktiraf tindakan ini pada tahun 1887.
  21. Hasil dari penilaian pertahanan Sarawak oleh Percival, satu rancangan tindakan pilihan lain dicadangkan, Rancangan B.
  22. Satu lagi penyokong utama pemerintahan sendiri apabila tindakan kerajaan dilihat adalah tidak bermoral adalah Thoreau.
  23. Dia merayui kesemua pihak untuk bertegah daripada sebarang tindakan yang akan merumitkan lagi situasi di Semenanjung Korea.
  24. Sultan memberi contoh tindakan Siam itu tidak ubah seperti "as if i were seize your watch and sell it to some other person.
  25. Pemunya paten boleh mengambil tindakan undang-undang ke atas pihak lain yang melanggar haknya tanpa kebenaran pemunya paten.
  26. Sebagai tindakan seimbang, pemimpin UMNO, DAP, PAS, Dong Jiao Zong dan pemimpin lain yang tiada kena mengena telah ditangkap.
  27. Pemangsa tidak semestinya membunuh mangsanya sebelum makan, apapun tindakan pemangsaan sentiasa tidak menyebelahi pihak mangsa.
  28. Pelan tindakan itu menggariskan bilangan tentera bantuan yang perlu dihantar untuk mengukuhkan pertahanan Semenanjung Tanah Melayu.
  29. Bagi kaum bangsa han pula, tindakan ini merupakan "penurunan martabat yang mengaibkan" yang bercanggah dengan nilai-nilai Konfusius.
  30. Beliau juga membuat tuduhan rasuah ke atas beberapa tokoh masyarakat dari zaman Mahathir, satu tindakan yang dipuji oleh orang ramai.
  31. A.S., Jepun, dan yang lainnya mengamar Korea Utara sebelum insiden ini bahawa ujian sebegini akan dianggap sebagai tindakan provokasi.
  32. Mahkamah menyatakan dalam kes Nicaragua bahawa tiada keperluan percanggahan dengan tindakan oleh Majlis Keselamatan dan pengadilan ICJ.
  33. Sebuah negara totalitarian berpusat ditubuhkan melalui beberapa siri tindakan dan dikri yang menjadikan Jerman sebuah negara satu parti.
  34. Sebahagiannya pula diterjemah oleh Rasulullah sendiri melalui percakapannya, tindakan dan persetujuan yang terkenal, dengan nama Sunnah.
  35. Namun, tindakan Amerika Syarikat yang bercita-cita ingin menguasai Selat Melaka ini mendapat bantahan keras dari Indonesia dan Malaysia.
  36. Disebabkan perjanjian tidak diiktiraf oleh Sultan dan Bendahara, orang Melayu tidak memberi memperhatikan setiap tindakan kuasa penjajah.
  37. Selepas perhimpunan, mereka mendakwa bahawa tindakan Polis ialah punca keganasan dan kesesakan lalu lintas, bukan para penunjuk perasaan.
  38. Dalam bulan Ogos 1941, Brooke-Popham mengemukakan kepada Jabatan Perang di London satu pelan tindakan yang diberikan nama Operasi Matador.
  39. Ketika meneruskan tindakan guamannya, beliau membuat permohonan untuk penggantungan sementara terhadap timbang tara sehingga 4 Julai 1988.
  40. Tunku Badlishah, Pemangku Raja Kedah, tidak berpuas hati dengan tindakan Tunku yang membelakangkannya sebagai bakal pengganti Sultan Kedah.
  41. Ini tidak bermakna kepentingan bukan negara tidak menjadi subjek perbicaraan jika suatu negara membawa tindakan pada suatu negara yang lain.
  42. Sebaliknya, Laozi hanya "mengutamakan kesederhanaan dan kebebasan daripada keinginan untuk mengelakkan bahaya pengetahuan dan tindakan salah".
  43. Dari segi politik, hampir-hampir seluruh dekad 2000-an didominasikan oleh perjuangan bagi menentang tindakan terorisme yang telah menyebabkan:
  44. Sesetengah menganggapkan seks oral sebagai kebesaran ego, mempercayai bahawa tindakan demikian adalah sejenis penguasaan ke atas teman asmaranya.
  45. Namun hal ini dinafikan oleh Tunku, malah beliau sendiri mempersoalkan tindakan segelintir penunjuk perasaan yang memijak-mijak lambang tersebut.
  46. Mereka menuntut kerajaan British untuk mengambil tindakan tegas terhadap Rhodesia dan menghukum negara tersebut kerana mengamalkan dasar aparteid.
  47. Dengan mengamalkan pelan-pelan tindakan yang digariskan oleh Bank Dunia dan IMF, negara telah terjerumus kedalam krisis kewangan yang lebih teruk.
  48. Walaupun begitu, perbalahan wilayah selalunya dileraikan dengan sekadar menakut-nakutkan satu sama lain daripada tindakan agresif terang-terangan.
  49. Perhutanan dan perikanan juga merupakan industri yang mustahak, dan negeri ini sedang mengambil tindakan untuk menarik perusahaan kecil dan sederhana.
  50. Krisis ini mencetuskan tindakan keras terhadap parti komunis, dan sehingga setengah juta orang "tersangka komunis" dibunuh dalam panik anti komunis itu.
  51. Disebabkan tindakan ini, melalui konvensyen tentera rahsia, Sekutu berjanji memberikan sokongan kepada Romania dalam usaha menyatukan seluruh rakyat Romania.
  52. Namun persengketaan antara Johor dan Jambi kembali meletus berpunca daripada tindakan kedua-dua pihak yang saling menghina kedaulatan kerajaan masing-masing.
  53. Berkaitan dengan kerajaan Kabinet adalah gagasannya, sekurang-kurangnya dalam teori, bahawa para menteri adalah bertanggung jawab pada tindakan jabatan mereka.
  54. Schumacher mengatakan bahawa tindakan yang merosakkan nama pasukan tersebut pada tahun 1994 menyebabkannya memilih untuk menarik diri daripada perjanjian tersebut.
  55. ENZIM + SUBSTRAT --> KOMPLEKS ENZIM-SUBSTRAT --> ENZIM + HASIL terdapat 3 tindakan enzim: 1) koenzim 2) perencatan tidak bertanding 3) perencatan organofosfat
  56. dan para sekutunya mengambil tindakan hukuman seperti sekatan ekonomi yang lebih teruk ke atas negara totalitarianisme ini, mengikut kata pegawai-pegawai kementerian.
  57. Sebagai tindak balas terhadap timbang tara, Salleh Abas mengambil tindakan guaman dalam Mahkamah Tinggi di Kuala Lumpur untuk mencabar perlembagaanan timbang tara itu.
  58. Salah satu kuasa utama Perdana Menteri di bawah sistem Westminster adalah untuk berkeputusan apabila rakan menteri adalah bertanggung jawab pada tindakan sebuah jabatan.
  59. Unifil boleh mengambil segala tindakan perlu di kawasan operasinya untuk memastikan kawasan tersebut tidak digunakan untuk menjalankan sebarang bentuk aktiviti permusuhan.
  60. Dalam pandangan HRW, ia melabelkan, atau boleh dengan mudah digunakan untuk melabelkan, sebagai tindakan pengganas, tindakan ekspresi kedamaian, berpersatuan dan berkumpul.
  61. Lebih jauh lagi, HRW yang prihatin dengan OIC yang tampak keengganan untuk mengakui sebagai tindakan terorisme yang melayani menyebabkan disokong oleh negara-negara ahli mereka.
  62. Ada yang berpendapat bahawa tindakan Wu dipengaruhi oleh khabar penindasan terhadap keluarganya dan gundiknya Chen Yuanyuan di tangan para pemberontak setelah jatuhnya ibu kota.
  63. Menghendaki semua pihak bertanggungjawab memastikan tiada tindakan diambil untuk membahayakan usaha kemanusiaan termasuk laluan konvoi penghantaran makanan dan bekalan perubatan.
  64. Teori permainan memodelkan bagaimana agen-agen bersaling tindak apabila hasil tindakan sesuatu agen itu bergantung kepada tindakan agen yang lain (yang diluar kawalan agen pertama).
  65. Einstein menunjukkan keberatannya tentang tafsiran persamaan-persamaan yang baru kerana teori baru memilih pemerian yang berkebarangkalian tidak dapat menggambarkan tindakan fizikal.
  66. Teras asas konsep ini ialah penolakan kepada sebarang bentuk tindakan afirmatif dan pelaksanaan prinsip meritokrasi sepenuhnya di dalam dasar-dasar negara terutamanya dasar sosioekonomi.
  67. Pertubuhan ini berhasrat untuk menggulingkan pemerintahan Inggeris di Tanah Melayu dengan tindakan keras dan menyatukan Tanah Melayu dengan Republik Indonesia di bawah Panji Melayu Raya.
  68. Ia adalah kesan daripada tindakan orang-orang Melayu yang telah berhimpun di luar rumah tumpangan yang didiami oleh sultan-sultan Melayu yang ingin menghadiri ucapara perlantikan tersebut.
  69. Kontroversi ini bermula daripada tindakan kerajaan menghantar guru besar dan guru penolong kanan yang tidak mempunyai kelayakan bahasa Cina ke sekolah-sekolah rendah Jenis Kebangsaan Cina .
  70. Bekas Menteri Besar dari Pakatan, Mohammad Nizar Jamaluddin mempertikaikan kesahihan tindakan tersebut dari segi perlembagaan negeri dan mendakwa beliau masih memegang jawatan Menteri Besar.
  71. Ini berlaku, sebagai contoh, selepas kes Nicaragua lwn Amerika Syarikat, dengan tindakan Nicaragua membawa isu keengganan AS untuk mengikuti keputusan Mahkamah ke hadapan Majlis Keselamatan.
  72. Dia dituduh rasuah dan salah tingkah laku termasuk tindakan kejam dan tidak berperikemanusiaan terhadap penduduk tempatan-bererti lanun, yang telah didakwa menjadi mangsa kekejaman oleh Brooke.
  73. Walaupun pembubaran badan perundangan dan panggilan untuk pilihanraya baru adalah secara rasmi dilakukan oleh ketua negara, oleh konvensyen tindakan ketua negara menurut keinginan kedua kerajaan.
  74. Dalam bulan Ogos 1941, Panglima Tertinggi Timur Jauh Ketua Marsyal Udara Robert Brooke-Popham mengemukakan kepada Jabatan Perang di London satu pelan tindakan yang diberikan nama Operasi Matador.
  75. Keengganan tentera Pahang untuk pulang serta tindakan orang Pahang memungut cukai sebagai pampasan atau upah perkhidmatan daripada Kelang telah memburukkan nama Tengku Kudin di mata sultan Selangor.
  76. Mahathir yang juga merupakan "mentor" kepada Anwar telah mengambil tindakan yang drastik tersebut setelah beliau mempunyai bukti kukuh untuk mempercayai bahawa Anwar terlibat dalam aktiviti homoseksual.
  77. Ketua parti yang kedua terbanyak kerusinya biasanya menjadi Ketua Pembangkang Setia Baginda (kini Michael Ignatieff) dan membentuk sistem parlimen pertentangan yang bertujuan mengawal tindakankerajaan.
  78. Opini awam kebangsaan melakukan tindakan permintaan langsung, sangat besar usaha Presiden McKinley, Ketua DPR Thomas Brackett Reed dan masyarakat perniagaan untuk mencari penyelesaian yang dirundingkan.
  79. Di dalam sebuah persidangan mencegah rasuah di Guatemala, Rxnx Alsxny Gomez, Menteri Kehakiman Guinea, mengisytiharkan bahawa Guinea telah mengambil tindakan kehakiman terhadap penyalahgunaan wang awam.
  80. Sebagai tindak balas kepada tindakan Sukothai, seorang duta China tiba di istana Ram Khamhaeng pada tahun 1295 untuk menyampaikan perintah maharaja: "Peganglah janji anda dan jangan menyakiti Ma-li-yu-er".
  81. Ketua negara akan sering memegang mesyuarat dengan ketua kerajaan dan kabinet, sebagai cara mengekalkan polisi kerajaan dan sebagai suatu cara menasihat, men dan memberi menteri amaran padatindakan mereka.
  82. Kekecewaan terhadap pihak berkuasa merupakan alasan yang sering dikemukakan oleh gerakan-gerakan pengikut faham pemisahan, tetapi kesusahan ekonomi biasanya adalah yang mencetuskan tindakangerakan-gerakan ini.
  83. Pada 19 Oktober, Anwar Ibrahim mengumumkan kementeriannya tidak akan berganjak daripada keputusan awalnya dan memberi amaran keras bahawa tindakan keras akan diambil ke atas guru besar yang merestui mogok kelas.
  84. Soekarno yang berang akibat tindakan itu mengutuk perbuatan Tunku yang memijak-mijak lambang negara Indonesia dan beliau ingin membalas dendam dengan melancarkan gerakan yang terkenal dengan nama Ganyang Malaysia.
  85. Dalam tahun 1937, Bennett menulis artikel mengenai Dasar Pertahanan Australia yang memberikan kecaman hebat ke atas Kor Pegawai Tetap Tentera Australia, mengakibatkan Bennett dicemuh dan dikenakan tindakan disiplin.
  86. Tema yang menyatukan semua jenis pemangsaan ialah tindakan pemangsa mengurangkan kesihatan pemangsanya, atau dalam erti kata lain, mengurangkan peluang mangsa untuk bermandiri atau membiak, atau kedua-duanya sekali.
  87. Dikatakan punca pemecatan Ferguson adalah disebabkan tindakan beliau dalam menguruskan pembayaran gaji pemain, dan juga satu lagi punca adalah tindakan Aberdeen yang cuba mendapatkan Ferguson tanpa berunding dengan St.
  88. Ia adalah dewa yang suka mempermainkan orang yang melakukan banyak tindakan kepahlawanan, termasuk menenangkan dua bukit legendaries yang konon bertabrakan sehingga menghancurkan perahu-perahu yang berusaha melewatinya.
  89. Pertubuhan ini terselamat daripada kepupusan, tetapi pada kos tindakan keluar Negara-negara Tuan Rumah yang menyebut ketakrelaan mereka untuk menyertai pertandingan-pertandingan bersama-sama musuh-musuh Perang Dunia mereka.
  90. Feynman menerima ijazah kedoktoran daripada Princeton pada tahun 1942; tesisnya menggunakan prinsip tindakan pegun pada masalah mekanik kuantum, dan membuka jalan untuk pendekatan "kamiran lintasan" dan gambar rajah Feynman.
  91. Agar mengekalkan perikatan baru ini, Nurhaci melaksanakan dasar pengacukan antara orang Jurchen dan bangsawan Mongol yang setia kepada kepimpinan Jurchen, manakala sesiapa yang menentang dihadapkan dengan tindakan ketenteraan.
  92. Serupa juga dengan kerelatifan am, objek-objek yang amat besar tidak menghasilkan daya terhadap objek-objek lain yang amat besar seperti yang dihipotesiskan oleh tindakan pada satu jarak, satu idea yang dicadangkan oleh Newton.
  93. Ia tidak lagi dianggap suatu isu letakan jawatan jika tindakan para ahli jabatan mereka, ke atas mana menteri tidak mempunyai kawalan lanjut, membuat kesilapan atau merumuskan tatacara yang tidak menurut dengan polisi disetujui.
  94. Pada mulanya, kerja dakwah mereka mencapai hanya sedikit kemajuan disebabkan pengambilan buruh-buruh dengan kejam untuk ladang-ladang tebu di Queensland dan Fiji — mengakibatkan siritindakan balas dan pembunuhan beramai-ramai.
  95. Peniaga di Pulau Pinang sekali lagi melihat pelaburan mereka hancur lebur akibat perbalahan dan sekali lagi meminta gabenor Negeri-Negeri Selat mengambil tindakan memulihkan keamanan di Perak agar perniagaan mereka tidak kerugian.
  96. Ekonomi disebut sebagai positif jika ilmu ini berusaha untuk menjelaskan akibat dari berbagai pilihan yang ada untuk sekumpulan tanggapan-tanggapan tertentu, dan disebut sebagai normatif jika ia mensyaratkan tindakan yang harus diambil.
  97. Tulisan-tulisan beliau tentang ekonomi pembangunan , ekonomi antarabangsa , dasar industri , penswastaan ​​, sewa-mencari rasuah , liberalisasi ekonomi , pengagihan ekonomi , tindakan afirmatif , hubungan etnik , Islam dan sejarah Malaysia.
  98. Dalam referendum kemerdekaan Montenegro 1992, 95.96% undian menyokong untuk terus berada dalam kesatuan dengan Serbia, meskipun kehadiran pengundi hanya di tahap 66% kerana tindakanboikot oleh penduduk Islam dan Katolik serta golongan pro-merdeka.
  99. Perbalahan di antara Raja William I dari Prusia dan parlimen yang semakin liberal tercetus kerana pembaharuan cuba dilakukan ke atas pihak tentera pada tahun 1862 dan tindakan raja melantik Otto von Bismarck sebagai Perdana Menteri Prusia yang baru.
  100. Versi tanpa Windows Media Player bagi edisi-edisi di atas, dikenali sebagai versi N juga didapati di Eropah akibat tindakan undang-undang yang dikenakan oleh Kesatuan Eropah terhadap Microsoft kerana menyertakan Windows Media Player di dalam Windows.
  101. Bagi British tindakan itu dirasakan agak keterlaluan dan sengaja dibuat bagi menjejaskan tuntutan yang sedia ada.Pada 26 Januari 1912, Arthur Peel, Menteri British di Bangkok telah mengemukakan bantahan rasmi kepada Putera Devawongse tindakan Siam itu.
  102. Adakah juruterbang-juruterbang tersebut terlibat dalam sebuah tindakan yang sungguh berani tanpa mementingkan diri atau adakah mereka hanya berbuat demikian kerana menghadapi tekanan sosial yang kuat sangat merupakan suatu persoalan perdebatan sejarah.
  103. Ini bermakna Melayu-Melayu yang murtad hilang kesemua hak keistimewaan mereka termasuk status Bumiputera yang memberi laluan penggunaan dasar tindakan pengeyaan untuk kemasukkan ke universiti-universiti, diskaun-diskaun pembelian kenderaan, harta tanah dsb.
  104. Pada tahun 1939, Hitler menuntut sebahagian daripada wilayah Poland dan memeteraikan Perjanjian Molotov-Ribbentrop dengan Kesatuan Soviet sebagai membalas kepada tindakan sokongan persekutuan pertahanan British dan Perancis dengan Poland pada bulan Mac 1939.
  105. Rujukan ini kepada bunuh diri juga melahirkan ungkapan-ungkapan harian bahasa Inggeris, khususnya dalam bidang perniagaan, seperti "menyertai pasaran tanpa satu produk yang berdaya maju merupakan suatu tindakan membunuh diri" yang merujuk keadaan yang tidak ada harapan.
  106. Namun demikian, akibat tindakan yang kurang pragmatik ini adalah malang - pada Jun 2006, ia didedahkan bahawa sekumpulan 169 penuntut yang dihantar ke Universiti Al-Azhar di Kairo menghadapi masalah dengan Bahasa Arab, dan hanya 5 penuntut yang menghabiskan kursus mereka.
  107. Walau bagaimanapun, terdapat beberapa signal yang belum dikenal pasti diberikan oleh pihak Polis Sabah, Bersih Sabah dan dijangka tidak akan memberikan pengumuman tentang tempat perhimpunan Bersih yang akan diadakan berikutan kegusaran akan diambil tindakan oleh pihak berwajib.
  108. Aidiladha diterjemahkan ke dalam bahasa Inggeris sebagai “Kenduri Korban”, apabila umat Islam di seluruh sunia menghadiri seekor haiwan (biasanya seekor lembu atau seekor kambing biri) korban sebagai suatu tindakan rasa berhutang budi untuk Tuhan menyelamatkan hidup Nabi Ismail.
  109. Penting bagi mengetahui bahawa meskipun Protestan dan Kristian Evangelikal aliran utama percaya kewujudan hantu secara prinsip , mereka tidak mempercayai hantu (sebagai semangat orang mati) dan meletakkan hantu ganas, seperti poltergeist, kepada tindakan jembalang, sama seperti Islam.
  110. Bagaimanapun, tindakan Sepanyol itu sia-sia kerana Perjanjian San Ildefonso yang ditandatangani pada tahun yang sama mengesahkan kedaulatan Portugis atas segala tanah yang ditaklukinya dalam peluasan wilayah, maka terbentuknya sebahagian besar sempadan Brazil yang kita kenali sekarang.
  111. Jika salah-suatu pihak gagal "untuk melakukan kewajiban yang dituntut keatasnya dibawah keputusan yang dicapai Mahkamah", Majlis Keselamatan boleh dipanggil untuk "membuat cadangan atau menentukan tindakan" jika Majlis Keselamatan berpendapat bahawa tindakan atau cadangan berkenaan perlu.
  112. Alasan utama Hussein termasuk tuduhan bahawa wilayah Kuwait sebenarnya merupakan sebuah provinsi Iraq, dan pengilhakan itu merupakan tindakan balas terhadap "perang ekonomi" Kuwait yang dikatakan dimulakannya melalui penggerudian condong untuk memperoleh bekalan minyak wilayah-wilayah Iraq.
  113. Di dalam konteks Malaysia ketiadaan tindakan afirmatif dan pelaksanaan meritokrasi yang tidak mengambil kira realiti ketidakseimbangan sosioekonomi antara kaum akan hanya menghasilkan ketidakadilan serta ketidaksaksamaan yang akhirnya akan mengakibatkan diskriminasi minoriti ke atas majoriti.
  114. Mahkamah memutuskan, dengan undian sebelas undi menentang lima, yang ia tidak boleh memerintahkan langkah-langkah sementara berkenaan kerana hak-hak yang dituntuk Libya sekalipun sah dibawah Konvensyen Montreal tidak lagi boleh ditegakkan kerana tindakan itu diluluskan oleh Majlis Keselamatan.
  115. Operasi Matador adalah nama yang diberikan untuk satu perancangan perang yang dibuat oleh Markas Gerakan Tanah Melayu atau Malaya Command untuk menggerakkan pasukan Tentera British ke wilayah Thailand sebagai tindakan balas untuk menentang satu serangan amfibi oleh pasukan Jepun di bumi Thailand.
  116. Disebabkan sejarah dengan tentera Saddam menyerah apabila berhadapan dengan tindakan ketenteraan, ramai dikalangan DOD termasuk Rumsfeld dan United States Central Command General Tommy Franks memutuskan bahawa adalah baik bagi kepentingan semua bagi menyerahkan tahanan tersebut kepada negara masing-masing.
  117. Ini merupakan pemahaman umum yang telah menjadi dasar environmentalisme, yakni pergerakan politik, sosial dan falsafah yang luas dan yang menyokong pelbagai tindakan dan dasar untuk melindungi apa-apa alam semula jadi yang tinggal, atau mengembalikan serta mengembangkan peranan alam semula jadi di persekitaran ini.
  118. Kini, kedua-dua KRK iaitu Hong Kong dan Makau bertanggungjawab terhadap segala isu kecuali tindakan negara seperti hubungan diplomatik dan pertahanan negara: kesannya, kawasan tersebut mempunyai sistem kehakiman dan mahkamah rayuan tersendiri, serta perundangan, dasar imigrasi, matawang dan proses ekstradisi sendiri.
  119. Pelan tindakan itu menggariskan pementasan pasukan Jepun tersebut oleh dua pasukan British di seberang sempadan Thailand, dan menahan kemaraan pasukan itu untuk satu jangka masa untuk membolehkan pasukan bantuan berkumpul dan menyediakan pertahanan sebelum melakukan serangan untuk memusnahkan pasukan Jepun berkenaan.
  120. Pemanasan berbezaan ini berlaku kerana haba dalam lautan bercampur secara menegak melalui "lapisan bercampur" yang mungkin sedalam 50 meter, melalui tindakan gelora janaan angin dan keapungan, sedangkan permukaan darat perlahan pengaliran habanya, dengan penembusan isyarat bermusim yang lebih kurang sedalam semeter sahaja.
  121. Selain itu, tindakan jatuh pada grenad, suatu tindakan yang hampir tentu akan mengakibatkan kehilangan nyawa askar yang terlibat dalam proses tersebut dan yang dilakukan dengan harapan untuk melindungi platunnya daripada serpihan-serpihan grenad dan/atau peletupan, boleh diperdebatkan sebagai suatu tindakan bunuh diri ketenteraan.
  122. Mahathir juga sering kali dikritik dengan dilabelkan sebagai autokratik oleh pelbagai pihak termasuk badan dan media antarabangsa terutama berhubung Akta Keselamatan Dalam Negeri yang beliau terangkan sebagai tindakan pencegahan yang hanya diambil atas desakan semasa (penjelasan beliau diterima dan ditolak pembaca dengan pelbagai hujah).
  123. Di dalam buku Government and Politics in Southeast Asia' cabang eksekutif cenderung untuk mendominasi aktiviti politik, dengan pejabat Perdana Menteri menjadi satu kedudukan untuk mempengerusikan "sekumpulan kuasa yang semakin membesar dan meluas supaya tindakan dapat diambil terhadap individu atau organisasi," dan "memudahkan peluang perniagaan".
  124. Menteri Luar Thailand Kantathi Suphamongkhon menyatakan rasa bimbang pada hari Rabu berkenaan ujian peluru jarak jauh Korea Utara, dan memberikan amaran bahawa tindakan ini akan menyebabkan ketidakpercayaan serantau dan mengancam keamanan dunia, dan dia bercadang akan mengungkitkan perkara ini dengan rakan sejawatnya dari Amerika Syarikat awal minggu depan.
  125. Kedua-dua tindakan Sepanyol tertutup dan taktik Weyler dalam cara yang disahkan sikap meremehkan yang masih ada Hangat menuju Sepanyol di AS Dalam benak, sekolah, dan biasiswa dari awam Amerika Syarikat sebahagian besar Protestan, Katolik Sepanyol Empayar yang terbelakang, kesatuan bermoral dibina di atas belakang penduduk asli diperbudak dan dibiayai dengan emas dicuri.
  126. Bagaimanapun, suatu ketika ada pihak yang mendapati Sultan Iskandar bersifat panas baran, dengan merujuk kepada catatan peristiwa pahit sepanjang hayat baginda, termasuk dilucutkan pangkat Tunku Mahkota oleh ayahandanya pada tahun 1961, di samping beberapa tindakan jenayah yang dikatakan berlaku dari 1970-an hingga dan 1990-an yang tersiar dalam akhbar sehingga memarahkan orang awam.
  127. Oleh kerana isu ini dibawa dalam keadaan delegasi yang mana sepatutnya hadir bagi mewakili China berbanding kemasukan atau penyingkiran ahli, isu ini hanya memerlukan tindakan oleh Perhimpunan Agung dan mengelakkan ketidakupayaan Perhimpunan untuk mengeluarkan ahli Majlis tanpa kelulusan Majlis (bergantung kepada veto), atau kelemahan perubahan dalam Artikel 23 mengenalpasti identiti ahli-ahli kekal.
  128. Microsoft mengalami huru-hara lagi pada Mac 2004 apabila Kesatuan Eropah mengamil tindakan undang-undang antianamah terhadapnya kerana menyalah guna penguasaannya dengan sistem pengendalian Windows, yang berkesudahan dengan syarikat gergasi ini terpaksa mengeluarkan versi baru Windows XP iaitu Windows XP Home Edition N dan Windows XP Professional tanpa Windows Media Player, di samping didenda €497 juta.
  129. Human Rights Watch telah mencatatkan bahawa definisi terorisme dalam fasal 1 sebagai "setiap tindakan atau ancaman keganasan yang dilakukan dengan tujuan, antara lain, kehormatan orang imperiling , menduduki atau merebut awam ataupun milik peribadi, atau mengancam kestabilan, keutuhan kawasan, kesatuan politik atau kedaulatan negara "tidak jelas dan tidak jelas, dan merangkumi banyak yang umum diterima di luar pemahaman tentang konsep keganasan.
  130. Mengikut Fasal 18 (2)(b) pula, bagi memastikan tindakan baginda adalah mengikut bidang kuasa sedia ada ke atas baginda, Paduka Seri Sultan Perak telah menggunapakai kuasa budi bicara (kuasa untuk menentukan sesuatu dan bertindak berdasarkan budi bicara dan penilaian sendiri) yang ada pada baginda di bawah peruntukan 18 (2)(b) Undang-Undang Tubuh Kerajaan Perak Darul Ridzuan untuk tidak memperkenankan permintaan pembubarkan DUN oleh Menteri Besar.
  131. Surat yang ditulis oleh Salleh Abas, dan yang dipersetujui oleh semua hakim yang hadir dengan sebulat suara, menyatakan kekecewaan hakim-hakim terhadap "berbagai-bagai komen dan tuduhan yang telah dibuat oleh Yang Berhormat Perdana Menteri terhadap Badan Kehakiman," tetapi tidak mendesak sebarang tindakan yang khusus untuk diambil — sebaliknya, surat itu hanya berakhir dengan ungkapan "harapan bahawa kesemua tuduhan yang tidak berasas itu akan dihentikan".
  132. Tahap sokongan terhadap tindakan kerajaan serta pengurusan negara adalah antara yang tertinggi di dunia, dengan seramai 86% orang yang meluahkan rasa puas hati dengan keadaan semasa dan ekonomi negara, mengikut tinjauan Pew Research Center pada tahun 2008 Mengikut tinjauan bertajuk "Top 10 political figures in Mainland China and Taiwan" yang dijalankan di Hong Kong, kira-kira 1000 peserta diberi senarai 10 pemimpin politik terkemuka di Tanah Besar China dan Taiwan.
  133. Kedudukan mereka membolehkan mereka mendapat pandangan keseluruhan perlawanan, dan kerana kebanyakan tindakan berlaku di dalam kebanyakan kawasan mereka, pemain tengah juga biasanya bersungguh-sungguh memberikan kawalan yang paling tinggi bagaimana satu-satu perlawanan ini dimainkan.Di bahagian padang ini dikenali sebagai satu "bilik enjin" pasukan, kerana pasukan yang bagus jarang berjaya tanpa pemain tengah yang berkemahiran atau pemain tengah sentral yang pandai memberikan arahan.
  134. Pemindahan pentadbiran ke London kerana Syarikat Hindia Timur Inggeris di India tidak mengambil berat kebajikan Negeri-Negeri Selat, desakan saudagar-saudagar yang tidak berpuas hati dengan dasar Pejabat Tanah Jajahan British di India, cadangan Syarikat Hindia Timur Inggeris untuk menghapus taraf pelabuhan bebas Singapura mengancam kemajuan perdagangan, kemasukan pendatang China secara tidak terkawal menyebabkan berlaku kekacauan akibat penubuhan kongsi gelap dan penduduk membantah tindakan Pejabat Tanah Jajahan British di India yang menjadikan Singapura sebagai tempat pembuangan banduan dari India.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...