Thursday 11 February 2016

Contoh Ayat Perkataan "gas"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "gas" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Cuma gas adi sahaja yang kebal dari pengoksidaan.
  2. Bersama-sama, gas dan ais dirujuk sebagai pemeruap.
  3. Ini adalah kerana gas asli amat mudah terbakar/meletup.
  4. 'Semburan gas minyak' pernah dilaporkan di Bagan Datoh, Perak.
  5. Negara ini mempunyai cadangan gas alam kelima terbesar di dunia.
  6. Gas asli ialah gas yang terbentuk dalam lapisan magma di dalam bumi.
  7. Sebelum ia dapat digunakan ia mestilah dipanaskan menjadi gas semula.
  8. Bakteria ini juga menyumbang kepada penghasilan gas di dalam usus kita .
  9. Penemuan minyak dan gas pada 1960-an meningkatkan kekayaan ekonomi Norway.
  10. Norway adalah pengeluar terbesar minyak dan gas asli di luar Timur Tengah.
  11. Komposisinya juga hampir sama, sebatian hidrokarbon terutamamnya gas Metana.
  12. Dibandingkan dengan petroleum, gas asli tidak menghasilkan banyak pencemaran.
  13. Gas asli terpaksa melalui berbagai proses sebelum gas asli cecair diperolehi.
  14. Lembangan Petroleum dan gas asli yang diukur cukup besar masih belum diterokai.
  15. Pada 15 Mei, Gunung Merapi meletup mengeluarkan gas panas, debu dan serpihan batu.
  16. Lembapan dan lain-lain bahan yang tidak dingini yang berada di dalam gas dikeluarkan.
  17. Pulau ini dikatakan berada di atas pentas benua yang mengandungi petroleum dan gas asli.
  18. Apabila dicair dan disejukkan , gas asli cecair dapat disimpan pada kadar tekanan udara.
  19. Karbon dioksida sering digunakan sebagai gas tekanan yang murah dan tidak mudah terbakar.
  20. Bose memerikan cahaya sebagai gas foton dan meminta bantuan Einstein untuk menerbitkannya.
  21. Apabila metana disejukkan ke paras suhu -161'C ia bertukar dari bentuk gas menjadi cecair.
  22. Tiada anggaran tepat tentang simpanan minyak dan gas asli yang boleh diperolehi oleh umum.
  23. Rantau luaran dari Sistem Suria merupakan rumah kepada gergasi gas dan bulan besar mereka.
  24. Gabon mengeksport mangan, minyak bumi, gas alam, besi, kayu dan juga bahan lain sejak lama.
  25. Kehadirannya di atmosfera Bumi pada kepekatan rendah dan bertindak sebagai gas rumah hijau.
  26. Minyak dan gas juga ditemui di banyak negara dan jawatan Paus John Paul II mencapai kemuncak.
  27. Tong gas dan dapur gas diberi secara percuma di kebanyakan kawasan di Sabah semasa pilihan raya.
  28. Karbon dioksida adalah gas atmosphera yang terdiri daripada satu atom karbon dan dua atom oksigen.
  29. Proses penukaran gas asli kepada gas asli cecair ini bermula di stesen pengambilan gas yang sama .
  30. Kekayaan UAE adalah berdasarkan kepada pengeluaran minyak dan gas iaitu 33% daripada GDP negara itu.
  31. Laser gas pengilangan biasa, laser karbon dioksida, menggunakan karbon dioksida sebagai perantaraan.
  32. Atmosfera Bumi ialah suatu lapisan gas yang melitupi bumi, dikekalkan di tempatnya oleh graviti bumi.
  33. Sebuah tong gas masak (yang boleh bertukar) dijual dengan harga RM180 berbanding RM25.62 di tempat lain.
  34. Tumbuhan-tumbuhan juga menyerap karbon dioksida, sejenis gas rumah tanaman, melalui proses fotosintesis.
  35. Bandar Yokohama di Jepun di mana MISC mempunyai pejabat gas asli cecair akan dijadikan pusat operasi utama.
  36. Selepas itu gas tersebut akan dihantar ke Unit Pemecahan di mana ia akan dipecahkan kepada berbagai komponen.
  37. Ia digunakan sebagai gas pengimpalan kerana ia lebuh murah berbanding gas nadir lain seperti argon atau helium.
  38. Sumber asli Bahrain termasuklah kuantiti minyak mentah dan gas yang besar, di samping bekalan ikan yang mencukupi.
  39. Hantaran pertama gas asli cecair di antara benua bermula tahun 1964 dengan perdagangan di antara Algeria dan England.
  40. Ia melepaskan oksigen melalui proses fotosintesis menyebabkan kandungan gas oksigen dalam atmosfera meningkat mendadak.
  41. Rezab Norway banyak dalam bentuk petroleum , gas asli , mineral , [[kayu] , makanan laut , air tawar , dan kuasa hidro .
  42. Loji gas asli cecair yang pertama telah dibina pada bulan Jauari 1940 oleh Hope Natural Gas Company di Amerika Syarikat .
  43. Doha merupakan pusat ibu pejabat syarikat minyak dan gas terbesar di negara tersebut, termasuk Qatar Petrolium dan RasGas.
  44. Sebagai contoh, sesetengah prokariot memproses hidrogen sulfida sebagai nutrien, meskipun gas ini beracun terhadap haiwan.
  45. Penaik adalah proses menambah gas pada doh sebelum dibakar bagi menghasilkan roti yang lebih gebu, ringan dan mudah dimamah.
  46. Oksigen merupakan gas yang dibebaskan oleh tumbuhan ketika proses fotosintesis, dan diperlukan oleh haiwan untuk pernafasan.
  47. Polis mula menembak air dan melepaskan gas pemedih mata untuk meleraikan pembantah apabila mereka mula memecahkan penghalang.
  48. Karbon dioksida, sama ada dalam bentuk gas atau pepejal, perlu dikendalikan dalam kawasan yang mempunyai pengudaraan yang baik.
  49. Tekanan sisa gas adalah penunjuk utama bagi kualiti, dan biasanya diukur dalam unit dikenali sebagai torr, meskipun bagi metrik.
  50. Semenjak diperbadankan, Petronas sudah membesar menjadi syarikat minyak dan gas dengan kepentingan perniagaan di dalam 31 negara.
  51. Tambahan pula, dengan adanya telaga-telaga / pelantar petroleum dan gas asli terutama di perairan Sarawak, Brunei dan Terengganu.
  52. Kebanyakkan kekayaan hasil minyak dan gas asli Qatar dapat dilihat di Doha, sesuai dengan gelarannya sebagai pusat ekonomi Qatar.
  53. Gas daripada pelantar luar pantai akan disalurkan melalui paip bawah laut ke Stesen Pengambilan Gas di mana jumlah gas akan diukur.
  54. Oleh itu , ia boleh dijadikan simpanan gas yang berguna dan boleh dikeluarkan apabila permintaaan barangan tersebut melebihi kadar biasa.
  55. Kehadiran metana memang aneh disebabkan metana bukannya gas asli serta menunjukkan kemungkinan adanya punca gas tersebut di planet Marikh.
  56. Walau bagaimanapun, terdapat juga kuantiti air yang besar yang wujud dalam bentuk gas di atmosfera dan dalam bentuk pepejal (ais dan salji).
  57. Peperangan berparit pelindung menjadi strategi baru peperangan, diikuti dengan penggunaan senjata kimia dan gas beracun untuk membunuh musuh.
  58. Pada tahun 2003, Brunei dan Malaysia menamatkan penerokaan gas dan minyak di kawasan pesisiran dan dasar laut yang dipertikai kedua-dua pihak.
  59. Petronas, ringkasan nama bagi Petroliam Nasional Berhad, adalah syarikat minyak dan gas Malaysia sepenuhnya telah ditubuhkan pada 17 Ogos 1974.
  60. Melalui proses ini gas asli yang telah bertukar dalam bentuk cecair dikurangkan menjadi 1/600 dari jumlah isipadu gas asli di dalam bentuk gas.
  61. Pemahaman paling biasa mengenai gunung berapi adalah gunung berbentuk kon, menghambur lava dan gas beracun dari kawah gunung berapi dipuncaknya.
  62. Satu tunjuk perasaan pada tahun 2009 yang menentang Akta Keselamatan Dalam Negeri juga disuraikan oleh gas pemedih mata dan tembakan meriam air.
  63. Pandangan ahli geologi terhadap minyak mentah dan gas asli sebagai satu produk pemampatan dan pemanasan suatu bahan organik terhadap masa geologi.
  64. Karena banyak pusat fermentasi asam campuran menghasilkan gas hidrogen, pusat ini memerlukan tahap hidrogen menjadi rendah, seperti halnya ketika E.
  65. Kapsul besi juga dijual sebagai bekalan gas mampat bagi pistol udara, penanda bola cat (paintball), dan bagi menghasilkan air berkarbonat - seltzer.
  66. Miri wujud disebabkan kemunculan industri minyak dan gas asli yang pertama dijumpai pada tahun 1910 di Bukit Telaga Minyak, Bukit Kanada di bandar Miri.
  67. Rusia kaya sekali dengan asas sumber semula jadi, termasuk simpanan besar kayu balak, petroleum, gas asli, arang, bijih dan sumber-sumber galian yang lain.
  68. Apabila lidi menyala dimasukkan kedalam tabung uji mengandungi gas karbon dioksida, ia padam serta merta, kerana karbon dioksida tidak membantu pembakaran.
  69. Hantu raya akan lari atau mengakibatkan dia cedera disebabkan oleh gas lada ini. Biasanya ia akan membunuh tuannya kerana tuannya tidak dapat mengubatinya.
  70. Jirim ialah sebarang benda yang mempunyai jisim dan memenuhi ruang.Semua bahan sama ada pepejal, cecair ataupun gas yang terdapat di bumi ini merupakan jirim.
  71. Antara sumber utama Kepulauan Spratly termasuklah sumber makanan laut seperti ikan dan udang, guano, kandungan petroleum dan gas asli diyakini penuh dibawahnya.
  72. Apabila gas hidrogen pada tekanan rendah dimasukkan ke dalam satu tiub nyahcas, cahaya yang dihasilkan, apabila dianalisis, terdiri daripada garis-garis yang diskrit.
  73. Peningkatan ini berkaitan dengan pencemaran udara, pemeliharaan alam sekitar dan bahantahan terhadap pembakaran gas dengan jumlah yang banyak dari operasi minyak mentah.
  74. Proses ini melibatkan proses pengeluaran bahan-bahan yang tidak diperlukan dari gas isian loji, mengekalkan tekanan aliran gas ke loji dan mengukur pengambilan gas ke loji.
  75. Tumbuhan memerlukan karbon dioksida untuk menjalani fotosintesis, dan gas rumah hijau mungkin mengkayakan atmosphera mereka dengan CO2 tambahan merangsang pertumbuhan tanaman.
  76. Kebanyakan gas asli cecair yang dikeluarkan di dunia hari ini digunakan sebagai bahan api industri kerana ciri-cirinya yang bebas dari pencemaran dan nilai kalori yang tinggi.
  77. Walaupun Malaysia Timur adalah kurang maju berbanding Semenanjung Malaysia, namun ia mempunyai lebih banyak sumber alam seperti petroleum, gas asli, kayu balak, dan arang batu.
  78. Bersih dalam itu telah menemui pihak polis dalam meminta pihak polis menjaga keselamatan para peserta, juga meminta supaya tidak bertindak menembak gas pemedih mata kearah peserta.
  79. Majalah Financial Times telah mengenal pasti Petronas sebagai satu daripada " "seven sisters" yang baru": syarikat minyak dan gas milik kerajaan yang paling berpengaruh di luar OECD.
  80. Di tahun 2006, berikutan kenaikan bahanapi seperti gas asli dan minyak, talian penghantar bawah laut yang yang dahulunya tidak berdaya maju, kini telah dikaji semula untuk dilaksanakan.
  81. Saiz dan usia Zuhrah sama seperti Bumi tetapi iklimnya jauh lebih mencabar, dengan suhu sekitar 460 darjah Celsius dan begitu banyak karbon dioksida iaitu gas rumah hijau utama di Bumi.
  82. Planet terestrial kecil hilang kebanyakan atmosferanya akibat pembesaran ini, namun gas yang hilang boleh diganti dengan mengeluarkan gas dari mantel dan dari hentaman komet kemudiannya.
  83. Ia merupakan penghantaran kargo gas asli yang pertama dari 2000 penghantaran yang akan dihantar ke Tokyo Electric Power Company dalam kontrak 20 tahun yang akan berakhir pada 31 Mac 2003.
  84. Proses ini yang dikenali sebagai elektrolisis menguraikan dua atom hidrogen menerima elektron dan membentuk gas H2 pada katod sementara empat ion OH- bergabung dan membentuk gas O2 pada anod.
  85. Sebaliknya, sisa-sisa ini menjadi cakera protoplanet habuk dan gas yang nipis di sekeliling proto bintang dan mula memeluwap di tumpuan jisim setempat dalam cakera yang dipanggil planetesimal.
  86. Projek ini telah mulakan pada 1986, tetapi dihentikan pada 1990 berdasarkan unjuran merosot kegunaan elektrik disebabkan kemelut ekonomi 1985 dan keputusan membangunkan dahulu industri gas asli.
  87. Akan tetapi di dalam keadaan penggunaan yang biasa, ia termasuklah minyak mentah dan gas asli.Kedua-dua minyak mentah dan gas asli adalah campuran komponen-komponen hidrokarbon yang lebih banyak.
  88. Karbon dioksida cair hanya terbentuk pada tekanan melebihi 5.1 atm; pada tekanan biasa, ia bertukar antara bentuk gas dan pepejal secara langsung melalui proses yang dikenali sebagai pemejalwapan.
  89. Negara Brunei Darussalam atau Negara Brunei, Rumah Yang Aman (Bahasa Melayu) atau Brunei ialah sebuah negara kecil yang kaya dengan sumber minyak dan gas yang terletak di sebelah utara pulau Borneo.
  90. Walaupun dengan mengenepikan kerumitan keadaan hampagas, pandangan klasik mengenai hampagas sempurna dengan tekanan gas menyamai sifar hanyalah konsep falsafah dan tidak pernah ditunjukkan dalam amalan.
  91. Lohong yang mengeluarkan bahan gunung berapi (lava, iaitu magma yang keluar kepermukaan, dan abu gunung berapi dan gas kebanyakannya wap dan gas magma boleh didapati dimana-mana sahaja di kawasan tersebut.
  92. Sejak bermulanya perdagangan gas asli cecair dunia tahun 1964, industri gas asli cecair telah berkembang dengan cepat sama ada dari segi jumlah projek yang dikendalikan mahupun dari segi saiz setiap projek.
  93. Sumbangan operasi antarabangsa Petronas meningkat 19.4 peratus daripada RM56.6 bilion pada tahun kewangan sebelum ini, sekali gus menunjukkan kehadirannya yang lebih kukuh dalam industri minyak dan gas dunia.
  94. Januari 1983 kapal Tenaga Satu sebuah kapal tangki gas asli cecair yang disewa dari Perbadanan Perkapalan Antarabangsa Malaysia telah berlayar ke Jepun dengan kargo gas asli cecair yang pertama sebanyak 57,000 tan metrik.
  95. Dari sini gas tersebut disalurkan kepada Unit Pengasingan Gas Asid di mana karbon dioksida dan hidrogen sulfida dalam gas tersebut dikeluarkan untuk mengelakkan dari berlaku pembekuan dan tersumbat di dalam Unit Pencairan.
  96. Para pentadbirnya yang baru telah juga memperbaiki infrastruktur dan membuka persaingan dalam sektor-sektor pelabuhan, sistem kereta api, telekomunikasi, penjanaan elektrik, pengedaran gas asli dan lapangan-lapangan terbang.
  97. Ekonomi Doha dibina berasaskan keuntungan yang diperolehi daripada industri minyak dan gas asli, dan kerajaan Qatar sedang berusaha untuk mempelbagaikan ekonomi Qatar untuk mengelakkan dari terus bergantung pada hasil minyak.
  98. Walau bagaimana pun, di dalam takungan minyak bawah tanah, nisbah mereka samada gas atau cecair berbeza-beza bergantung kepada keadaan pada subpermukaan, dan juga bergantung kepada rajah fasa bagi campuran petroleum berkenaan.
  99. Siberia mempunyai sesetengah daripada mendapan-mendapan nikel, emas, plumbum, molibdenum, intan, perak, dan zink yang terbesar di dunia, serta juga sumber-sumber minyak dan gas asli yang amat besar yang masih belum dieksploitasikan.
  100. Hampagas tinggi menggalakkan penyingkiran gas "outgassing" yang digunakan dalam pengeringan beku ("freeze drying"), penyediaan pelekat, penyulingan hampagas, penghasilan logam ("metallurgy"), dan proses penyingkiran("process purging").
  101. Seperti bandar berdekatan Dubai di Emiriah Arab Bersatu, ekonomi Doha sedang bergerak dari kebergantungan terhadap industri minyak dan gas asli, walau bagaimanapun tidak seperti Dubai, fokus utama Doha tidak kepada industri pelancongan.
  102. Ini juga diperlukan kerana dua sebab lain: 1) kapilari peparu adalah lemah; tekanan tinggi akan merosakkan kapilari tersebut dan 2) aliran darah yang perlahan adalah diperlukan bagi memberi masa untuk pertukaran gas antara darah dan peparu.
  103. Baru-baru ini, terdapat rasa bimbang yang sungguh mendalam tentang pertukaran iklim yang disebabkan oleh pelepasan antroprogenik gas rumah tanaman, terutamanya karbon dioksida, dan interaksinya dengan penggunaan manusia dan alam semula jadi.
  104. Mereka boleh dijumpai sebagai ais, cecair, atau gas dalam berbagai tempat di Sistem Suria, sementara majoriti satelit dari planet gergasi, baik juga kebanyakan dari uranus dan Neptun dan banyak sekali objek kecil yang berada melebihi orbit Neptun.
  105. Purata struktur dari rantau yang dicartakan dari Sistem Suria terdiri dari Matahari, empat planet yang relatifnya kecil yang dikelilingi oleh jalur dari batuan asteroid, dan empat gergasi gas yang dikelilingi oleh lingkaran Kuiper dari objek berais.
  106. Usaha-usaha telah ditumpukan terhadap pengurangan gas rumah tanaman yang menyebabkan pertukaran iklim dan penciptaan strategi penyesuaian bagi membantu spesies, ekosistem, manusia, negara dan wilayah untuk menyesuaikan diri dengan pertukaran-pertukaran iklim.
  107. Pada 14 Jun 1976, kerajaan Sabah telah menandatangani perjanjian dengan Petronas, iaitu syarikat gali minyak dan gas milik kerajaan persekutuan, namun pembahagian hak bagi pengeluaran dan hasil daripada petroleum yang ditemui di perairan Sabah hanyalah sebanyak 5%.
  108. Ini menyebabkan bahan organik berubah secara kimia, pada mulanya menjadi bahan melekit dipanggil kerogen yang boleh didapati dalam pelbagai syel minyak di sekeliling dunia, dan kemudian dengan lebih haba menjadi hydrokarbon cecair dan gas dalam satu proses dikenali sebagai katagenesis.
  109. Unit air dingin pacuan turbin janaan gas ini mampu membekalkan udara nyaman sebanyak 42,000 RT, bukan sahaja kepada Menara Berkembar Petronas dan Suria KLCC, bahkan juga Menara Maxis, Menara Exxon Mobil, Pusat Konvensyen Kuala Lumpur, Mandarin Oriental Kuala Lumpur dan Masjid As Syakirin.
  110. Dimiliki oleh kerajaan Malaysia sepenuhnya, syarikat ini telah mendapat hak keseluruhan terhadap sumber-sumber minyak dan gas di Malaysia dan diamanahkan dengan tanggungjawab membangunkan dan menambah nilai kepada sumber-sumber tersebut.Fortune Global 500 telah meletakkan Petronas sebagai sebuah syarikat ke-95 terbesar di dunia pada tahun 2008 dan ke-80 terbesar pada tahun 2009.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...