Saturday 6 February 2016

Contoh Ayat Perkataan "mengakibatkan"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "mengakibatkan" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Kekalahan ini juga mengakibatkan kejatuhan Dinasti Sui.
  2. Perbezaan suhu permukaan mengakibatkan arus angin menegak.
  3. Batuk kokol jika dibiarkan boleh mengakibatkan kerosakan otak.
  4. Keseluruhannya, Perang Dunia Kedua mengakibatkan 50 juta kematian.
  5. Pengeroken tanah mengakibatkan pencemaran berikutan tumpahan minyak.
  6. Ini telah mengakibatkan rakyatnya hidup dalam penderitaan dan sengsara.
  7. Sedang zina dapat mengakibatkan percampuran air dan meragukan keturunan.
  8. Cubaan membiak baka harimau putih sering mengakibatkan pembiakbakaan dalam .
  9. Walaupun hipopusat gempa bumi berada di laut, ia tidak mengakibatkan tsunami.
  10. Intoksikasi kafeina juga boleh mengakibatkan kepanikan dan penyakit kerisauan.
  11. Ini mengakibatkan ekspedisi tentera laut itu masih diserang penyakit beri-beri.
  12. Kesannya aktiviti otak meningkat yang mengakibatkan hormon epinefrina dirembes.
  13. Dalam satu Pertempuran Kawanakajima, ini hampir mengakibatkan Shingen terbunuh.
  14. Gejala utamanya ialah cirit-birit yang boleh mengakibatkan pendarahan, jika teruk.
  15. Kekurangan vitamin tertentu dalam tubuh akan mengakibatkan beberapa gejala penyakit.
  16. Kebangkitan Nazisme di Jerman pada 1933 telah mengakibatkan gelombang Aliyah kelima.
  17. Tetapi kekacauan di sini akhirnya mengakibatkan Dahomey dijajah Perancis pada tahun 1892.
  18. Vanuatu politik tidak stabil dan akhirnya mengakibatkan kerajaan yang lebih terdesentralisasi.
  19. Peperangan berlaku dan mengakibatkan Uthmaniyyah kehilangan banyak wilayah kepada Rusia dan Austria.
  20. Rancangan sosioekonomi yang bergelar Kemaraan Raksasa mengakibatkan seramai 36 juta rakyat terkorban.
  21. Ia mengakibatkan Tariq Ayoub, wartawan saluran berkenaan meninggal dunia dalam serangan udara tersebut.
  22. UMNO telah mengadakan perarakan balas pada pagi 13 Mei 1969 yang mengakibatkan terjadinya peristiwa ini.
  23. Kedegilan Botha untuk berkompromi telah mengakibatkan Parti Kebangsaan berpecah kepada beberapa kumpulan.
  24. Pada bulan Jun 2000, sebuah gempa bumi mengakibatkan kerosakan serta kematian sekurang-kurangnya 100 orang.
  25. Kebangkitan Aceh di Selat Melaka mengakibatkan Johor dan Portugis berdamai dan bekerjasama melemahkan Aceh.
  26. Penahanan telah dibuat dan ini mengakibatkan peninggalan beramai-ramai pegawai tentera kulit putih dari AFZ.
  27. Kesan hubungan ini kepada wanita boleh mengakibatkan kehamilan berlaku jika tiada langkah pencegahan diambil.
  28. Dalam kes yang lebih teruk, ia mengakibatkan pesakit tersebut mula berasa loya, muntah-muntah dan juga demam.
  29. Dengan penyerangan ini situasi kerajaan tidak terkawal yang mengakibatkan pindahnya ibukota Sriwijaya ke Jambi.
  30. Ini mengakibatkan pemberontakan dari pihak tentera dan memaksa beberapa pegawai mereka untuk keluar dari negeri.
  31. Akhirnya, Perjanjian Pangkor ditandatangani yang mengakibatkan perluasan kuasa Britain ke negeri negeri Melayu .
  32. Pada permulaan abad ke-20an, rogol boleh mengakibatkan hukuman mati di kebanyakan negeri-negeri Amerika Syarikat.
  33. Pada tahun yang sama, Perjanjian China-Doihara dimeterai dan mengakibatkan KMT disingkirkan dari Provinsi Chahar.
  34. Teori mengatakan pada akhir Zaman Devon, pergerakan plat tektonik mengakibatkan perubahan besar pada alam sekitar.
  35. Hanya subset labah-labah yang terhad yang mampu mengakibatkan masalah perubatan yang teruk apabila mengigit manusia.
  36. Ini mengakibatkan setiap provinsi meninggalkan Persekutuan antara tahun-tahun 1838 dan 1840, mulai dengan Costa Rica.
  37. Pembelian cemas telah mengakibatkan kekurangan makanan dan inflasi, serta juga rusuhan-rusuhan di pasar-pasar tempatan.
  38. Daerah tersebut dilanda oleh bencana gempa bumi pada 27 Mei 2006 yang mengakibatkan 1.2 juta orang tidak mempunyai rumah.
  39. Kulat mengakibatkan banyak penyakit seperti kutu air dan kurap dalam manusia dan penyakit Pokok Elm Belanda dalam tumbuhan.
  40. Perang Dunia Kedua ialah peperangan yang paling meluas dan mengakibatkan paling banyak kerosakan dalam sejarah dunia moden.
  41. Kejengkelan Henry VIII terhadap Sepanyol kemudian mengakibatkan perbincangan tentang perceraian dengan Permaisuri Catherine.
  42. Peristiwa rampasan kuasa ini telah mengakibatkan jatuhnya Kerajaan Demokrasi Parlementer pertama sejak kemerdekaan Suriname.
  43. Rogol juga boleh mengakibatkan kecederaan fizikal yang serius, termasuk juga kehamilan, dan jangkitan penyakit sebaran seksual.
  44. Antara tahun-tahun 1952–1954, Bourguiba sekali lagi dipenjarakan, dan mengakibatkan serangan-serangan oleh para penyokongnya.
  45. Feynman meramalkan dengan tepat bahawa kebakaran tahun 1978 akan mengakibatkan hakisan tanah yang turut mengakibatkan kebanjiran.
  46. Ini mengakibatkan mogok umum dan Mogok Haymarket tahun 1886, tetapi beransur-ansur juga di pejabat selama lapan-jam waktu bekerja.
  47. Athens telah berkembang sehingga meliputi seluruh dataran dan mengakibatkan pertumbuhan selanjutnya lebih sukar pada masa hadapan.
  48. Dengan termetrinya Perjanjian Inggeris-Belanda 1824, telah mengakibatkan pemisahan pemerintahan diantara Riau dengan Johor dan Pahang.
  49. Ini mengakibatkan penutupan sebuah estet sawit yang besar dan juga lombong emas yang merupakan barang-barang ekspot penting negara itu.
  50. Selepas lebih kurang dua minggu, mogok-mogok itu mengakibatkan sesetengah tunjuk perasaan yang terbesar dalam tempoh pemerintahan Conte.
  51. Selain itu, penindasan pemberontakan pada tahun 1916 di Asia Tengah mengakibatkan ramai orang Kyrgyz berhijrah ke Republik Rakyat China.
  52. Monokultur yang biasanya digunakan dalam pertanian intensif mengakibatkan pertambahan bilangan perosak yang dikawal menerusi racun perosak.
  53. Ini bermakna laktosa tidak boleh dihadamkan dan diserap, mengakibatkan cirit-birit, senak perut, kembung perut dan sakit dibahagian abdomen.
  54. Pada tahun 2005, Taufan Katrina mengakibatkan kemusnahan berleluasa di sepanjang rantau Pantai Teluk, sehingga meranapkan bandar New Orleans.
  55. Selepas Perang Dunia II, sentimen anti-British tersebar dengan meluas di seluruh dunia Arab dan ini mengakibatkan berlakunya rusuhan di Bahrain.
  56. Perjanjian Sugauli juga mengakibatkan penyerahan sesetengah bahagian di Terai dan Sikkim kepada Syarikat sebagai pertukaran untuk autonomi Nepal.
  57. Keadaan ini memuncak dengan Peristiwa Jinan pada tahun 1928 yang mengakibatkan pertempuran singkat antara tentera Kuomintang dengan tentera Jepun.
  58. Tidak lama kemudian, hubungan Sepanyol mengakibatkan wabak yang memusnahkan masyarakat asli , berdasarkan huraian dalam buku "Memorial de Sololx".
  59. Pencapaian ekonomi dari tahun 2000 hingga 2004 mengakibatkan perkembangan ekonomi yang pesat dan masalah pengangguran meningkat kepada 10.2% pada 2003.
  60. Kebanyakan kandungan bijih besi, emas, dan perak yang ditemui di wilayah tersebut mengakibatkan bangsa Romawi melakukan penjajahan keatas wilayah Dacia.
  61. Bagaimanapun, selepas kemerdekaan, Tajikistan mengalami perang saudara yang mengakibatkan kemusnahan, dan yang berlangsung sejak tahun 1992 sehingga 1997.
  62. Khususnya, kegagalan pemberontakan Bar Kokhba terhadap Empayar Rom pada tahun 132 Masihi mengakibatkan pengusiran orang-orang Yahudi pada skala yang besar.
  63. Kemarahan mendalam penduduk tempatan terhadap kaum minoriti Cina telah mengakibatkan kemusnahan besar ke atas tempat tinggal dan harta mereka di Chinatown.
  64. Hantu raya akan lari atau mengakibatkan dia cedera disebabkan oleh gas lada ini. Biasanya ia akan membunuh tuannya kerana tuannya tidak dapat mengubatinya.
  65. Karya sastera di India dipelihara sama ada pada manuskrip daun palma atau melalui penyampaian oral, mengakibatkan pentarikhan karya-karya tersebut mustahil.
  66. Terdapat kira-kira 40 juta kes baru setiap tahun dan mengakibatkan 340,000 kematian di mana satu peratus daripadanya dikalangan bayi berumur kurang setahun.
  67. Di Malaysia khususnya setiap pada penghujung tahun, hujan lebat sentiasa berlaku lebih-lebih lagi dibahagian Pantai Timur dan akan mengakibatkan banjir besar.
  68. Kemelut ini telah mengakibatkan kira-kira 7000 orang Bushnegro melarikan diri ke Cayenne (Guyana Perancis) dan meminta suaka politik kepada kerajaan tempatan.
  69. Pada tahun 2004, ketidakpuasan terhadap kemerosotan ekonomi Pulau Pinang telah mengakibatkan kempen media untuk mengembalikannya kepada zaman kegemilangannya.
  70. Perang itu mengakibatkan beratus-ratus ribu pelarian daripada kedua-dua pihak, dan beribu-ribu orang dibunuh, baik dalam perang mahupun oleh penghapusan bangsa.
  71. Pasukan tentera udara British dan Amerika segera mengebom kedudukan Jerman di Vienna dan mengakibatkan kerosakan banyak harta benda awam serta bangunan-bangunan.
  72. Oleh sebab capaian yang tinggi, kemudahan yang terbanyak dan lokasi yang strategik, permintaan untuk hartanah di Subang Jaya meningkat, mengakibatkan harga naik.
  73. Ketika disuntik, khususnya melalui intravena, morfina mengakibatkan pengecutan otot yang amat kuasa dan oleh itu, menyebabkan aliran darah yang tiba-tiba amat kuat.
  74. Liverpool diserang sebanyak 80 kali semasa Perang Dunia II, dengan 2,500 penduduk menjadi korban dan mengakibatkan kemusnahan separuh kawasan Metropolitan Liverpool.
  75. Di lebuh raya persekutuan pula, penduduk melayu Kampung Kerinchi telah membuang pasu di atas lebuhraya tersebut dan mengakibatkan kesesakan lalulintas dan kemalangan.
  76. Jerebu ini telah mengakibatkan penutupan sekolah, penerbangan tertangguh dan dibatalkan, mengganggu perkapalan dan memaksa sebahagian penduduk memakai topeng kesihatan.
  77. Semasa pertempuran ini berlaku, gelombang penyerang kedua yang tersangkut di pantai terbuka dihujani tembakan meriam British yang mengakibatkan jumlah korban yang teruk.
  78. Penggunaan drug ini secara meluas semasa Perang Saudara Amerika mengakibatkan 400,000 orang menghidapi penyakit tentera , meskipun sesetengah orang menafikan hakikat ini.
  79. Penyiasatan Liga menerbitkan Laporan Lytton yang mengutuk Jepun untuk serangan Manchurianya, dan mengakibatkan Jepun menarik diri daripada pertubuhan antarabangsa tersebut.
  80. Dalam tahun 1871, Sultan Ali, paduka Sultan Perak mangkat dan mengakibatkan perebutan kuasa di kalangan 3 orang pembesar Melayu, iaitu Raja Yusof, Raja Ismail dan Raja Abdullah.
  81. Pada umur tujuh, pengarah koir di sekolah Emmy menemui bahawa beliau mempunyai intonasi baik, yang mengakibatkan uji bakat dalam Metropolitan Opera berprestij di Lincoln Center.
  82. Cawang-cawang sungai Ganges yang utama termasuklah Yamuna dan Kosi yang bergelar "Nestapa Bihar" kerana cerunnya yang amat rendah mengakibatkan banjir yang dahsyat setiap tahun.
  83. Pada Jun 2002, sebuah pemberontakan mendaki oleh militan daripada pulau Malaita mengakibatkan penahanan ringkas perdana menteri Ulufa'alu dan perletakan jawatannya secara mendesak.
  84. Pelayan perusahaan umumnya adalah sangat tahan lasak, jika berlaku kerosakan kecil boleh mengakibatkan kos lebih tinggi membeli dan memasang sistem itu dan boleh menyebabkan kerugian.
  85. Pada 1840-an, negara ini telah diceroboh oleh Amerika Syarikat yang mengakibatkan kehilangan wilayah yang amat besar, termasuklah Alta California, Arizona, Nevada, Utah dan New Mexico.
  86. Ini, bersama-sama dengan faktor ekonomi, mengakibatkan penggantian Guxrin yang pantas dengan Daniel Burley Woolfall dari England yang ketika itu telah menjadi salah satu persatuan ahli.
  87. Selain itu, ketiadaan batu balas di dalam pembinaan landasan telah mempercepatkan kadar kerosakan landasan di mana mendapan tanah sering berlaku dan mengakibatkan beberapa kegelinciran.
  88. Tragedi ini yang mengakibatkan kehilangan nyawa serta harta benda dan mempunyai kaitan yang rapat dengan "Pilihan Raya Umum 1969" merupakan satu titik hitam dalam sejarah negara Malaysia.
  89. Persaingan dengan Syarikat Hindia Timur Inggeris tentang penghakmilikan negara-negara kecil yang menyempadani Nepal akhirnya mengakibatkan Perang Anglo-Nepal yang singkat tetapi berdarah .
  90. Revolusi Kebudayaan yang didorong oleh pergelutan kuasa di dalam Parti Komunis serta kegerunan terhadap kuasa Kesatuan Soviet, mengakibatkan pergolakan hebat dalam masyarakat negara China.
  91. Penindasan di zaman Nazi ini, yang kemudiannya dikenali sebagai Holokus, telah mengakibatkan pembunuhan sehingga lebih 11 juta orang, termasuk 6 juta orang Yahudi dan 3 juta rakyat Poland.
  92. Bagaimanapun, mikrob patogen adalah berbahaya kerana ia menyerang dan tumbuh di dalam organisma yang lain lalu mengakibatkan penyakit yang membunuh berjuta-juta orang, haiwan, dan tumbuhan.
  93. Apabila kekayaan negara berpaling semasa Zaman Meleset, apabila tunjuk perasaan Kesatuan Teamsters mengganas pada tahun 1934 mengakibatkan perubahan undang-undang yang mengakui hak-hak pekerja.
  94. Selain itu, pihak British juga takut bahawa pemasukan dasar kewarganegaraan yang liberal akan mengakibatkan ketakutan pemimpin-pemimpin Melayu disebabkan bilangan orang Cina Singapura yang besar.
  95. Secara budaya, krisis finansial Asia mengakibatkan kemunduran terhadap ide adanya beberapa set "Asian value", iaitu Asia Timur mempunyai struktur ekonomi dan politik yang superior dibanding Barat.
  96. Geomorfologi Athens mengakibatkan apa yang dipanggil fenomena penyongsangan suhu yang bertanggungjawab sebahagiannya untuk masalah-masalah pencemaran udara yang dihadapi oleh bandar raya baru-baru ini.
  97. Gempa bumi ini mengakibatkan tsunami setinggi tiga meter yang telah merosakkan tempat kediaman di pesisiran selatan pantai Jawa dan membunuh sekurang-kurangnya 341 orang dan dilaporkan 229 lagi hilang.
  98. Seseorang itu mungkin pernah mengalami jangkitan akibat keracunan makanan yang boleh mengganggu urat sarafnya dan mengakibatkan mereka boleh mendapat sindrom Rengsa Usus selepas beberapa tahun kemudian.
  99. Pentingnya kepada kesejahteraan fiskal juga mengakibatkan Shanghai tidak diberikan pelonggaran ekonomi yang diberikan kepada provinsi-provinsi di jauh selatan seperti Guangdong pada pertengahan 1980-an.
  100. Kekurangan bantuan, bersama-sama dengan harga koko yang murah, mengakibatkan penurunan Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) sebanyak 1% pada tahun 1998, dengan pertumbuhan disambung semula pada tahun 1999.
  101. Pada tahun 1637, Hong Taiji kemudian menewaskan tentera Raja Injo Korea yang mengakibatkan (i) Korea menjadi negara ufti Manchu dan (ii) Korea akan berkhidmat pada perang seterusnya menentang China Ming.
  102. Pembinaan Empangan Bakun ini mengakibatkan 9,000 penduduk sekitar dipindahkan dari kawasan yang akan ditenggelamkan, Mereka telah ditempatkan semula di kampung rumah panjang Sungai Asap berhampiran Bakun.
  103. Kemenangan terakhir ini mengakibatkan penyerahan kalah kebanyakan tentera Wangsa Ming yang dikeraskan peperangan serta pengunduran sepenuhnya tentera Ming yang masih ada dari kawasan di utara Tembok Besar.
  104. Sosiobiologi menerangkan bahawa tekanan dalam pemilihan menyebabkan haiwan mengalami evolusi dalam interkasinya dengan alam semula jadi, yang mengakibatkan evolusi genetik perlakuan sosial yang bermanfaat.
  105. Oleh itu, jika pengambilan kafeina diberhentikan , badan menjadi terlalu sensitif terhadap adenosina menyebabkan tekanan darah turun secara mendadak yang seterusnya mengakibatkan sakit kepala dan sebagainya.
  106. Pertempuran di Singapura bermula dari 7 Februari 1942 hingga 15 Februari 1942 dan mengakibatkan kejatuhan Singapura ke tangan Jepun dan penyerahan diri terbesar anggota tentera diketuai British dalam sejarah.
  107. Heroin sangat menagihkan, dan pengingesan kronik mengakibatkan toleran yang agak tinggi berbanding bahan-bahan yang lain, meskipun penggunaan sekali sekala tanpa sebarang simptom penarikan pernah diperhatikan.
  108. Askar-askar infantri Jepun yang biasanya bertempur sehingga askarnya yang terakhir melancarkan serbuan Banzai yang mengakibatkan bunuh diri semasa pertempuran-pertempuran kepulauan Pasifik dalam Perang Dunia II.
  109. Dalam tahun 1937, Bennett menulis artikel mengenai Dasar Pertahanan Australia yang memberikan kecaman hebat ke atas Kor Pegawai Tetap Tentera Australia, mengakibatkan Bennett dicemuh dan dikenakan tindakan disiplin.
  110. Pada tahun 1996, Parti Komunis Nepal melancarkan usaha menggantikan sistem parlimen beraja dengan republik sosialis rakyat, maka tercetusnya Perang Saudara Nepal yang berlarutan, mengakibatkan12,000 nyawa melayang.
  111. Pada pertengahan dekad 1800-an, kerajaan Tunisia di bawah pemerintahan Bey menjejaskan kewajarannya dengan membuat beberapa keputusan kewangan yang penuh dengan perbalahan dan yang akhirnya mengakibatkan kejatuhannya.
  112. Iklimnya amat dipengaruhi oleh arus-arus lautan, termasuk pengayunan selatan El Nixo, yang berhubung kait dengan kemarau berkala, dan sistem tekanan rendah tropika bermusim yang mengakibatkansiklon di Australia utara.
  113. Tambatan peso kepada dolar telah digugurkan pada Januari 2002, dan peso telah diapung dari dolar pada Februari yang mengakibatkan majoriti rakyatnya kehilangan kesemua simpanan hidup mereka sewaktu kejatuhan ekonomi 2001.
  114. Kempen mendakwa bahawa kempen menelefon Persatuan Industri Perakaman Amerika dan organisasi berkaitan di sekeliling dunia yang mengakibatkan beribu-ribu panggilan dari orang ramai mempersoalkan kedudukan industri atas DRM.
  115. Sisa buangan kegiatan perkilangan tidak semestinya dilupuskan secara di sisi undang-undang dan telah mengakibatkan kesan kesihatan yang berlarutan pada para penduduk kawasan terjejas, seperti mana dalam kes bencana Seveso.
  116. Pada tahun 2008, serantaian 10 serangan terselaras oleh pengganas bersenjata dari Pakistan selama tiga hari mengakibatkan 173 kematian, 308 orang cedera, serta kemusnahan teruk pada dua mercu tanda warisan dan hotel berprestij.
  117. Gempa bumi tersebut mengakibatkan kemusnahan banyak rumah dan bangunan pejabat serta infrastruktur eletrik dan komunikasi bahkan sehingga tujuh jam selepas gempa bumi, banyak tempat di Bantul masih tidak mendapat bekalan eletrik.
  118. Pada mulanya, kerja dakwah mereka mencapai hanya sedikit kemajuan disebabkan pengambilan buruh-buruh dengan kejam untuk ladang-ladang tebu di Queensland dan Fiji — mengakibatkan siri tindakan balas dan pembunuhan beramai-ramai.
  119. Kemakeza cuba menyelesaikan masalah kemerosotoan undang-undang di negara itu, tetapi keadaan huru-hara, pengugutan meluas dan sebuah pasukan polis yang tidak berkesan mengakibatkan kerajaan Solomon untuk meminta bantuan dari luar negara.
  120. India masih menghadapi pertikaian wilayah yang belum diselesaikan dengan China yang mencetuskan Perang China-India yang singkat pada tahun 1962; dan juga dengan Pakistan, yang mengakibatkanpeperangan pada tahun 1947, 1965, 1971 dan 1999.
  121. Kekalahan pihak Jerman di Stalingrad diikuti pula dengan kekalahan pada skala yang sama di Tunisia , mengakibatkan kehilangan tapak terakhir kuasa Paksi di Afrika Utara dan penawanan suku juta tahanan perang Jerman dan Itali pada Mei 1943.
  122. Serangan tentera Filipina terhadap kumpulan-kumpulan anti-Marcos di kepulauan Sulu dan Mindanao telah mengakibatkan banyak rumah dan ladang-ladang musnah, ini memaksa kira-kira 100,000 orang Moro di selatan Filipina untuk berhijrah ke Sabah.
  123. Baginda mungkin merupakan raja Inggeris yang paling menggunakan (atau dalam istilah untuk orang yang bukan raja, "menyalahgunakan") kuasanya tanpa terbatas berbanding mana-mana satu raja Inggeris yang lain, dan mengakibatkan Pembubaran Biara.
  124. Rasa marah terhadap penguatkuasaan kerahan tenaga rakyat ketenteraan ketika Perang Saudara Amerika mengakibatkan tercetusnya Rusuhan Kerahan Tenaga New York pada tahun 1863, iaitu salah satu peristiwa pergolakan sivil yang paling buruk dalam sejarah AS.
  125. Pertempuran di sepanjang sempadan Sierra Leone dan Liberia serta pergerakan pelarian telah mengakibatkan gangguan ekonomi yang utama, dan memburukkan lagi keyakinan pelabur, dengan syarikat-syarikat pelombongan asing mengurangkan kakitangan ekspatriatnya.
  126. Pada musim bunga, Wehrmacht berjaya memulihkan baris hadapan dan melakukan serangan balas dalam Pertempuran Kedua Kharkov , tetapi serangan mereka pada Pertempuran Kursk (Julai 1943) gagalmengakibatkan pihak Jerman tidak lagi mempunyai sumber untuk bertahan.
  127. Lokasi Indonesia yang terletak di antara tiga plat tektonik yang utama di dunia, iaitu plat Australia, plat Eurasia dan plat Pasifik serta juga di dalam Lingkaran Api telah mengakibatkan Indonesia kerap kali dilanda oleh bencana gempa bumi dan letupan gunung berapi.
  128. Kini bahasa suku Thai utama telah menjadi bahasa rasmi dan menjadi dominan akibat dasar rasmi kerajaan yang cuba mengasimilasi dan menyatukan bangsa Thai, meskipun ia boleh mengakibatkanbahasa Siam, Melayu Petani, Khmer dan lain-lain bahasa etnik di Thai menjadi hilang.
  129. Hal ini akhirnya menyebabkan beberapa siri perebutan kuasa yang mengakibatkan konsep raja berperlembagaan ditubuhkan yang mana sultan mempunyai sedikit kuasa manakala Parti Jawatankuasa Pembangunan dan Kemajuan, lebih dikenali sebagai Turki Muda, memerintah keseluruhan Empayar Uthmaniyyah.
  130. Pembasmian hutan, projek pembangunan haram dan dasar-dasar pengurusan tanah yang tidak cekap telah menyebabkan hakisan pergunungan di serata Itali, sehingga mengakibatkan bencana ekologi yang dahsyat seperti banjir Empangan Vajont 1963, dan gelongsoran lumpur di Sarno dan di Messina (2009).
  131. Gempa bumi juga mengakibatkan Lapangan Terbang Adi Sutjipto ditutup, akibat gangguan komunikasi serta juga kerosakan bangunan dan landasan kapal terbang sehingga buat sementara, pengangkutan udara dialihkan ke Lapangan Terbang Achmad Yani di Semarang dan Lapangan Terbang Adisumarmo di Solo.
  132. Di dalam konteks Malaysia ketiadaan tindakan afirmatif dan pelaksanaan meritokrasi yang tidak mengambil kira realiti ketidakseimbangan sosioekonomi antara kaum akan hanya menghasilkan ketidakadilan serta ketidaksaksamaan yang akhirnya akan mengakibatkan diskriminasi minoriti ke atas majoriti.
  133. Perperangan yang menyebabkan kekalahan kerajaan Johor ini telah mengakibatkan kerugian yang besar kepada Johor kerana Jambi telah bertindak merampas semua barang berharga milik kerajaan Johor termasuk 4 tan emas, sebilangan besar senjata api yang merupakan simbol kemegahan dan kekuatan Johor.
  134. Sebagai reaksi terhadap pemberontakan tersebut, pada tarikh 8 Disember 1982 pihak tentera melakukan penembakan terhadap 15 tokoh pembangkang demonstran.Peristiwa ini telah mengakibatkandihentikannya bantuan pembangunan Belanda kepada Suriname, yang memberi kesan semakin buruk keadaan ekonomi Suriname.
  135. Sungguhpun ia bukanlah perang kuman, yang membawa erti penyebaran kuman secara sengaja terhadap musuh, penyebaran penyakit berjangkit secara tidak sengaja yang menyeberangi lautan Atlantik semasa dunia era penjelajahan Eropah mengakibatkan kerosakan teruk kepada penduduk pribumi Amerika Utara dan Selatan.
  136. Biarpun dasar-dasar berbeza, atau standard budaya dan ekonomi yang terdapat di lokasi berlainan boleh mengakibatkan ketidaksamaan yang besar antara universiti seluruh dunia dan juga dalam satu-saut negara, universiti ini lazimnya merupakan antara penyumbang kajian dan latihan tahap tinggi utama dalam setiap masyarakat.
  137. Selain itu, tindakan jatuh pada grenad, suatu tindakan yang hampir tentu akan mengakibatkan kehilangan nyawa askar yang terlibat dalam proses tersebut dan yang dilakukan dengan harapan untuk melindungi platunnya daripada serpihan-serpihan grenad dan/atau peletupan, boleh diperdebatkan sebagai suatu tindakan bunuh diri ketenteraan.
  138. Tayar beralur ini juga ada kesan sampingan negatif iaitu mula-mulanya dibentuk daripada bahan kompaun yang lebih keras bagi memegang blok-blok pijakan alur, mengakibatkan kemalangan teruk jika berlakunya kegagalan cengkaman aerodinamik, seperti kegagaan sayap belakang, kerana bahan kompaun yang keras itu tidak boleh mencengkam trek dengan sebaiknya.
  139. Namun demikian, proses menakluki seluruh China mengambil masa 17 tahun lagi untuk bertungkus-lumus melawan puak setiawan Ming, pengaku takhta dan pemberontak, sehingga ramai sekali yang terkorban, termasuk peristiwa pembunuhan beramai-ramai di Yangzhou selama sepuluh hari pada tahun 1645, apabila bala tentera memperoleh restu Putera Dodo untuk mengamuk di situ sehinggamengakibatkan kira-kira 800,000 orang terbunuh.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...