Saturday 27 February 2016

Contoh Ayat Perkataan "ditadbir"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "ditadbir" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Ketika itu China ditadbir oleh Maharaja Yung Lo.
  2. Bandar ini ditadbir oleh Dewan Bandaraya Kota Kinabalu.
  3. Daerah Kulaijaya ditadbir oleh Pejabat Daerah Kulaijaya.
  4. Sebelum ini ia ditadbir oleh Majlis Perbandaran Kota Kinabalu.
  5. Sukan ini sekarang ditadbir oleh WSF (Persekutuan Skuasy Dunia).
  6. Seterusnya Mongolia ditadbir oleh Dinasti Qing selama berabad-abad.
  7. UK ditadbir oleh sistem berparlimen yang berpusat di ibu negara, London.
  8. Kini Kota Bharu ditadbir oleh Majlis Perbandaran Kota Bharu Bandaraya Islam.
  9. Bandar Sungai Petani ini ditadbir oleh Majlis Perbandaran Sungai Petani Kedah
  10. Pulau Pinang dan Melaka ditadbir secara langsung dari Gabenor dan Konsulat Residen.
  11. Saint Helena ditadbir oleh Gabenor bagi pihak Ratu Elizabeth II dari United Kingdom.
  12. Bandar ini ditadbir oleh Parti Demokratik Sosial dengan majoriti mutlak di parlimen.
  13. Ini menjadi ditadbir oleh Jawatankuasa Rakyat Sementara bagi Korea Utara melalui 1948.
  14. Daerah Larut, Matang dan Selama ditadbir dan diurus oleh 2 pihak berkuasa tempatan iaitu:
  15. Setiap bahagian ditadbir oleh seorang Residen dan dibahagikan kepada dua ke empat kawasan.
  16. Kota Damsyik, Syria pula ditadbir oleh Muawiyah, Gabebor Syria dan saudara Saidina Uthman.
  17. Masing-masing ditadbir oleh seorang Gabenor Kuching Selatan dan pesuruhjaya Kuching Utara.
  18. Bandar Alor Setar ini ditadbir oleh Pihak Berkuasa Tempatan iaitu Majlis Bandaraya Alor Setar.
  19. Negeri Sarawak ditadbir oleh Dewan Undangan Negeri dan Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri sendiri.
  20. Setiap mukim ditadbir oleh Penghulu atau Ketua Kampung mewakili Pegawai Daerah untuk tugas harian.
  21. Negara Palestin merupakan sebuah republik semi-presiden yang ditadbir oleh Pihak Berkuasa Palestin.
  22. Kepulauan itu kemudian ditadbir oleh sebuah Kesultanan Gujarat bebas yang ditubuhkan pada tahun 1407.
  23. Semua mukim dan kampung ditadbir oleh Majlis Perbandaran Batu Pahat dan Majlis Daerah Yong Peng(MDYP).
  24. Daerah Penampang mempunyai kawasan seluas 466 kilometer persegi, dan ditadbir oleh Majlis Daerah Penampang.
  25. Negeri Melaka ditadbir oleh Dewan Undangan Negeri dan Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri Melaka sendiri.
  26. Pulau ini ditadbir oleh Kerajaan Persekutuan melalui Kementerian Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar.
  27. Yong Peng ditadbir oleh Majlis Daerah Yong Peng (MDYP, dahulu dikenali sebagai '"Majlis Daerah Batu Pahat Timur".
  28. Ekoran Perjanjian Damai paris 1991 Kemboja ditadbir sementara oleh sebuah misi Bangsa-Bangsa Bersatu (1992-1993).
  29. Sesetengah daerah yang amat padat dengan kawasan bandar ditadbir oleh lebih daripada satu badan kerajaan tempatan.
  30. Semasa Sir Stamford Raffles tiba di Singapura pada 1818, pulau itu ditadbir oleh Sultan Abdul Rahman Muazzam Shah.
  31. Sebuah daerah ditadbir oleh sebuah kerajaan tempatan, iaitu Majlis Daerah, Majlis Perbandaran, atau Majlis Bandaraya.
  32. Hal ehwal luar negeri Colombia diterajui oleh Presiden Colombia dan ditadbir oleh Menteri bagi Hal ehwal luar negara.
  33. Semenjak mencapai kemerdekaannya, Malaysia ditadbir oleh parti campuran Barisan Nasional (dahulunya Parti Perikatan).
  34. Sejak tahun 1963 negara ini ditadbir oleh Parti Baath; sejak 1970, ketua negeri sentiasa merupakan ahli keluarga Assad.
  35. India ialah sebuah kesatuan yang terdiri daripada 28 negeri dan tujuh wilayah kesatuan yang ditadbir kerajaan persekutuan.
  36. Daerah yang ditadbir terus oleh kerajaan persekutuan ialah Wilayah Persekutuan, iaitu Kuala Lumpur, Putrajaya, dan Labuan.
  37. Selepas Gengis Khan mati, empayar itu terpecah kepada beberapa bahagian iaitu Mongolia dan China yang ditadbir oleh Dinasti Yuan.
  38. Liverpool ditadbir oleh Majlis Bandaraya Liverpool, satu dari 5 buah Majlis Berkuasa Tempatan dalam Wilayah Metropolitan Merseyside.
  39. Kawasan pentadbiran di kawasan Zon Ampang Selangor pula ditadbir oleh (MPAJ) yang dibahagikan kepada lima (5) kawasan pemerintahan ADUN:
  40. Subjek-subjek persekutuan dikumpulkan kepada lapan daerah persekutuan, setiap satunya ditadbir oleh seorang duta lantikan Presiden Rusia.
  41. Negeri Perlis tidak dipecahkan kepada daerah kerana luas kawasannya yang terlalu kecil dan ditadbir oleh Majlis Perbandaran Kangar Perlis.
  42. Kawasan ini ditadbir oleh Pegawai Daerah dan dibantu oleh beberapa orang pembantu yang berhubung dengan Penasihat British di Pulau Pinang.
  43. Selepas Perjanjian Inggeris-Belanda 1824, Pulau pinang ditadbir oleh Leftenan Gabenor sementara Melaka dan Singapura ditadbir oleh Residen.
  44. Kawasan Zon Ampang Kuala Lumpur ini telah ditadbir oleh Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) mengikut Rang Undang-Undang Wilayah Persekutuan.
  45. Kuching merupakan satu-satunya bandar di Malaysia yang ditadbir oleh dua gabenor, bandar ini terbahagi kepada Kuching Utara dan Kuching Selatan.
  46. Kanada ialah sebuah negara persekutuan yang ditadbir sebagai demokrasi berparlimen dan negara raja berperlembagaan dengan Ratu Elizabeth II selaku ketua negara.
  47. Sebahagian besar bandar gabungan ini membentuk kawasan London dan kawasan pentadbiran London Raya yang ditadbir oleh Datuk Bandar London dan Dewan Undangan London.
  48. Wilayah Persekutuan ialah wilayah yang ditadbir secara langsung oleh kerajaan Persekutuan Malaysia dan ditadbir di bawah perundangan Kementerian Wilayah Persekutuan.
  49. KGB adalah sebuah perkhidmatan tentera dan telah ditadbir oleh undang-undang dan peraturan tentera, sama dengan Tentera Darat Soviet atau Pasukan Dalam Negeri [MVD]].
  50. Misalnya, daerah Petaling di Selangor ditadbir oleh tiga kerajaan tempatan, iaitu Majlis Bandaraya Shah Alam, Majlis Bandaraya Petaling Jaya dan Majlis Perbandaran Subang Jaya.
  51. Selepas tentera Jepun menyerah kalah, Borneo Utara telah ditadbir oleh Pentadbiran Tentera British dan pada tahun 1946 negeri ini dengan rasminya menjadi Jajahan mahkota British.
  52. Kawasan ini adalah bahagian de jure dalam Azerbaijan, akan tetapi kebanyakannya secara de facto ditadbir oleh Republik Nagorno-Karabakh yang tidak diakui oleh masyarakat antarabangsa.
  53. Selepas Perang Dunia Kedua, Borneo Utara telah ditadbir oleh Pentadbiran Ketenteraan British (British Military Administration) sehingga 15 Julai 1946 apabila kerajaan sivil disambung semula.
  54. Negara ini terbahagi kepada sepuluh kawasan pentadbiran, di mana sembilan ditadbir oleh perhimpunan-perhimpunan provinsi yang dilantik, dan yang ke-10 adalah Honiara, yang ditadbir oleh Majlis Bandaran Honiara.
  55. Penilaian Menengah Rendah atau dikenali dengan singkatannya PMR, merupakan satu peperiksaan kebangsaan di Malaysia yang ditadbir secara berpusat dengan unsur penilaian kerja kursus di peringkat menengah rendah.
  56. Pemerintahan Mongol terus dengan Ilkhanate di barat laut ketika Dinasti Khilji yang ditadbir kawasan puak Afghanistan selatan Hindu Kush sehingga serangan ke atas Timur, yang menubuhkan Dinasti Timurid pada 1370.
  57. Walaubagaimanapun, Jajahan Dindings telah dikembalikan oleh British kepada Kerajaan Negeri Perak pada tahun 1937 kerana sukar untuk ditadbir secara langsung dari Pulau Pinang selain kelemahan dari segi politik dan kewangan.
  58. Penduduk asal adalah keturunan orang melayu asli dan ditadbir oleh seorang ketua yang bernama Datok Sabun yang berasal dari Minangkabau yang berhijrah bersama dengan angkatan ke Seri Menanti dan membuka kampung di Kampung Ladang.
  59. Tetapi oleh kerana perjanjian 1826 menetapkan supaya Perak ditadbir mengikut adat dan resam Kesultanan Perak, pihak British tidak dapat campur tangan melainkan meminta supaya keamanan dipulihkan agar bekalan bijih timah tidak terganggu.
  60. Sabah ditadbir sebagai jajahan makhota Borneo Utara Inggeris, manakala Sarawak diserahkan oleh Kesultanan Brunei kepada James Brooke yang memerintah sebagai Raja Putih dalam sebuah Kesultanan yang merdeka sehingga diserahkan kepada pemerintahan langsung British pada tahun 1946.
  61. Selepas pendudukan Jepun di Korea yang berakhir dengan kekalahan Jepun dalam Perang Dunia II pada tahun 1945, Korea dibahagikan di selari yang 38 mengikut satu susunan Bangsa-Bangsa Amerika untuk menjadi yang ditadbir oleh Kesatuan Soviet di utara dan Amerika Syarikat di selatan.
  62. Selepas tamatnya Perang Dunia II, wilayah ini telah ditadbir oleh Pentadbiran Tentera British dan kemudian dipindahkan kepada kerajaan Jajahan Mahkota pada tahun 1946 disebabkan oleh Syarikat Borneo Utara British mengalami kesulitan disebabkan kos yang tinggi untuk membina semula Borneo Utara.
  63. Kedua-dua wilayah itu merupakan konsesi pragmatik kepada kenyataan bahawa kawasan-kawasan tersebut merupakan bekas wilayah perjanjian di bawah pajakan jangka masa panjang, secara praktikya bekas jajahan kuasa Imperialisme Eropah yang pernah ditadbir di bawah undang-undang penjajah barat ketika tempoh pajakan tersebut.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...