Wednesday 17 February 2016

Contoh Ayat Perkataan "teknik"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "teknik" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Ini merupakan antara teknik utama dalam algebra linear.
  2. Pelbagai teknik telah digunakan untuk mengkaji harimau di alam liar.
  3. Mereka ini terkenal dengan teknik menanam tanaman padi untuk dibuat nasi.
  4. Terdapat banyak teknik hubungan seks telah direkodkan (sila lihat Kamasutra).
  5. Genetik molekul terbit daripada penemuan kod genetik dan perkembangan teknik pengklonan.
  6. Dari sudut pandang ini, kalkulus adalah segugusan teknik memanipulasikan had-had tertentu.
  7. Dari sudut pandang ini, kalkulus adalah sekumpulan teknik untuk memanipulasi infinitesimal.
  8. Terdapat amat banyak kegunaan untuk trigonometri, khususnya teknik penyegitigaan yang digunakan dalam:
  9. Bidang-bidang ini sering kali bertindan, tetapi cenderung menggunakan teknik dan methodologi yang berbeza.
  10. Teknik ini merupakan teknik yang dramatik bagi media cat air dan yang paling sukar untuk dikawal sapuannya.
  11. Perang biologi merupakan teknik ketenteraan yang boleh digunakan oleh negeri, negara atau kumpulan bukan negara.
  12. Teknik yang diaplikasikan ialah teknik lipasto, glazing, cat tepat atau hardedge, titik scumbling atau teknik melembut.
  13. Masyarakat ini juga mempunyai taraf budaya yang lebih tinggi, teknik pertanian dan pengetahuan tentang besi yang lebih maju.
  14. Epsilonproteobacteria juga telah dikesan menggunakan teknik biologi molekular dari habitat lohong hidrotermal dan rembesan sejuk.
  15. Perkembangan astronomi membawa kepada kemunculan trigonometri dan trigonometri sferikal, bersama dengan pelayan teknik komputasi.
  16. Bagaimanapun, seiring peredaran masa, kebanyakan keputusan-keputusan ini telah dibuktikan semula dengan menggunakan hanya teknik asas.
  17. Biasanya teknik yang diaplikasikan ialah disapu mengikut lapisan yang nipis, jalur sapuan diselang-selikan supaya kesan warna rata dan licin.
  18. Kaedah pencahayaan sampel menghasilkan cahaya sekata dan mengatasi kontras terhad dan resolusi yang dihadkan oleh teknik awal pencahayaan sampel.
  19. Satu lagi teknik berkesan adalah dengan memasukkan dan mengeluarkan kepala zakar dari mulut dengan sangat laju (tanpa menurun ke pangkal batang).
  20. Orang Yunani dan orang Rom memajukan lagi teknik yang dipelopori oleh orang Sumeria tetapi tidak membuat banyak kemajuan yang baharu pada asasnya.
  21. Ia merupakan pembawa yang dimodulatkan oleh penguncian buka-tutup, bertentangan dengan teknik radio yang lebih awal yang menggunakan sela bunga api.
  22. Matematik gunaan ialah satu cabang matematik yang berkaitan dengan teknik matematik yang digunakan dalam aplikasi ilmu matematik untuk domain yang lain.
  23. Ini boleh dikira dengan menggunakan teknik Bootstrap tapi yang dicadangkan telah matematik rumit dan pengkomputeran berat bahkan dalam era komputer cepat.
  24. Seruling melintang dan seruling yang ditiup hujung juga memerlukan udara yang lebih dan membuat teknik circular breathing, pernafasan berputar, lebih sukar.
  25. Evangelista Torricelli menghasilkan hampagas dalam makmal pertama pada tahun 1643, dan teknik ujikaji lain dibangunkan hasil teorinya berkenaan tekanan atmosfera.
  26. Penjelasan tentang perilaku sebegini dapat diperolehi melalui analisis model matematik kacau atau melalui teknik analisis seperti plot jadi semula dan peta Poincarx.
  27. Semenjak itu, teknik pengimbasan dalam apa jua caranya digunakan dalam hampir setiap teknologi pemancaran imej yang digunakan sehingga hari ini, termasuk televisyen.
  28. Ujian kehamilan boleh dilakukan secara peribadi melalui ujian air kencing, teknik ini tidak boleh mengesan kehamilan sehingga selepas hari 12-15 selepas persenyawaan.
  29. Artis seperti Masaccio berusaha untuk menampilkan bentuk manusia secara realistik, memperkembangkan teknik untuk menonjolkan perspektif dan cahay dengan lebih semula jadi.
  30. Walau bagaimanapun, ayahanda seorang rakan sedarjahnya menolongnya mendapat pekerjaan sebagai penolong pemeriksa teknik di sebuah Pejabat Paten Switzerland pada tahun 1902.
  31. Pada tahun 1927, pencipta Rusia, Lxon Theremin membangunkan sistem televisyen berasaskan gelendong cermin yang menggunakan teknik selang-seli untuk mencapai leraian imej 100 baris.
  32. Pada tahun 1906, Einstein telah dinaik pangkat menjadi pemeriksa teknik kelas kedua dan pada tahun 1908, beliau diperlesenkan di Berne, Switzerland, sebagai guru tanpa bergaji di universiti .
  33. Pembangunan teknik pertanian telah meningkatkan daya pengeluaran pertanian secara beransur-ansur, dengan tempoh sewaktu teknik itu tersebar secara meluas sering dikenali sebagai revolusi pertanian.
  34. Persamaan pembezaan memainkan peranan penting dalam pemodelan hampir kesemua proses fizik, teknik ataupun biologi, daripada pergerakan cakerawala, dan reka bentuk jambatan sehinggalah interaksi antara neuron.
  35. Masalah yang diformulasikan menggunakan teknik ini dalam bidang fizik dan visi komputer boleh dirujuk sebagai teknik peminimuman tenaga, yang membincangkan nilai fungsi f mewakili tenaga untuk sistem yang dimodelkan.
  36. Semenjak 1970-an, ia mulai digunakan oleh badan saintifik Barat untuk merujuk kepada teknik berasaskan makmal yang dibangunkan dalam penyelidikan biologi, seperti pengabungan semula DNA atau proses berasaskan penkulturan tisu.
  37. Menjelang awal 1800-an, teknik dan alat pertanian, simpanan biji benih, dan kultivar telah diperbaik sehingga hasil daripada setiap unit tanah bertambah berkali-kali, berbanding dengan daya pengeluarannya pada Zaman Pertengahan.
  38. Struktur pentadbiran Provinsi Jawa Tengah terdiri daripada Sekretariat Daerah (yang menggaji tiga orang kakitangan untuk mengawasi 9 biro), 19 perkhidmatan daerah, 6 lembaga teknik daerah, 15 badan, serta 7 badan hospital daerah.
  39. Dengan itu, perusahaan bijih timah oleh orang Cina mulai diambil alih oleh syarikat Eropah kerana teknik kapal korek yang dapat melombong dengan cepat dan akhirnya menjual perusahaan lombong bijih timah mereka kepada syarikat British.
  40. Perumusan ini, yang menggunakan fungsi objektif skalar dan bernilai nyata, berkemungkinan adalah contoh teringkas; pengitlakan teori dan teknik pengoptimuman kepada perumusan yang lain, merangkumi bidang yang besar dalam matematik gunaan.
  41. Buatan-buatan Poland termasuk pakaian, ilmu elektronik, kereta, bus , helikopter (PZL Åšwidnik), perlengkapan pengangkut, lokomotif, pesawat (PZL Mielec), kapal, teknik militer (termasuk tangki, sistem SPAAG), ubat (Polpharma, Polfa, dll), makanan, produk kimia dll.
  42. Dimulainya zaman Yayoi pada sekitar 300 SM menandakan kemunculan teknologi-teknologi baru seperti bercucuk tanam padi di sawah yang dilengkapi sistem pengairan dan teknik pembuatan perkakas daripada besi dan gangsa yang dibawa masuk oleh pendatang dari dari China atau Korea.
  43. Buat masa ini, tiada teknik pengesanan makmal untuk mengkategorikan mana-mana bakteria secara mutlak kedalam filum Firmicutes kerana filum ini terdiri dari pelbagai sifat fenotaip dan juga kerana banyak berlaku pertukaran plasmid diantara spesis dan genera didalam filum ini.
  44. Selepas Operasi Lalang pada tahun 1987 di mana kerajaan menahan beberapa penentang politik tanpa perbicaraan di bawah Akta Keselamatan Negeri , Mahkamah Tinggi meluluskan permohonan Karpal Singh untuk dibebaskan daripada tahanan disebabkan masalah teknik terhadap cara beliau ditahan.
  45. Menjelang 5000 SM, Sumeria telah membangunkan teknik pertanian teras yang termasuk penanaman giat skala besar, penanaman tanaman tunggal, dan pengairan terancang, serta juga penggunaan tenaga buruh yang khusus, terutamanya di sepanjang jalan air yang kini dikenali sebagai Shatt al-Arab .
  46. Proto-Georgia suku pertama kali muncul dalam sejarah yang ditulis pada abad 12 SM mencari Arkeologi dan rujukan dalam sumber-sumber kuno mendedahkan unsur-unsur formasi politik dan negara awal bertanda metalurgi canggih dan teknik tukang emas yang tarikh kembali ke abad ke-7 SM dan luar zaman dahulu.
  47. Antara aspek utama kombinatorik termasuklah membilang struktur yang berlainan jenis dan saiz, membuat keputusan tentang bila kriteria tertentu boleh dipenuhi serta membina dan menganalisis objek berdasarkan kriteria tersebut, mencari objek "terbesar", "terkecil" atau "optimum", dan mengkaji struktur kombinatorik yang muncul dalam satu konteks algebra, atau mengaplikasi teknik algebra ke atas masalah kombinatorik.
  48. Anthropologi biologi tertarik dengan kedua-dua kepelbagaian manusia dan kemungkinan wujudnya kemungkinan manusia sejagat Mereka menggunakan pelbagai kaedah penyelidikan, tapi genetik penduduk moden, peserta pemantauan dan teknik lain sering menggunakan antropologi "ke lapangan " yang bererti mengembara ke masyarakat dalam persekelilingnya sendiri, untuk melakukan apa yang dikenali sebagai "kajian lapangan." Di sebelah biologi atau fizikal, pengukuran manusia, sampel genetik, data zat dapat dikumpul dan diterbitkan sebagai buku atau monograf.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...