Saturday 9 January 2016

Contoh Ayat Perkataan "diubah"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "diubah" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Ia merupakan Kalendar Julian yang telah diubah sedikit.
  2. Kawelomahamahai'a â€" Asalnya manusia, ia kemudian diubah menjadi yu.
  3. Dalam seratus lima puluh tahun yang lalu, upacara ini telahpun diubah suai.
  4. Pemerintah Kota Praja Pontianak diubah dengan berdasarkan Undang-undang No.
  5. UMNO mahu Perlembagaan Singapura diubah bagi menjamin masa depan orang Melayu.
  6. Para pengasas Carthage juga mengasaskan kota Tophet yang diubah pada zaman Rom.
  7. Pada tahun 1995, format Matematik diubah dengan memperkenalkan soalan subjektif.
  8. Kayu kekuda titian tadi diletak pada tengah dadanya dan boleh diubah kedudukannya.
  9. Perlembagaan telah diubah untuk memindahkan kuasa daripada presiden kepada parlimen.
  10. Selalunya ia adalah dalam bentuk Bahasa Inggeris yang disingkatkan ataupun diubah suai.
  11. Abjad Arab yang diperkenalkan ini diubah suai agar sesuai dengan bahasa Melayu klasik lisan.
  12. Keperluan-keperluan matematik kerelatifan am diubah suai lagi oleh prinsip-prinsip yang lain.
  13. Pada 1983, perlembagaan Afrika Selatan diubah dan jawatan Perdana Menteri ditukar kepada Presiden.
  14. Pengelasan tumbuhan berbunga telah diubah besar-besaran semenjak idea mengenai perkaitannya bertukar.
  15. Buku-buku pada ruas yang pendek menghasilkan struktur-struktur yang dapat diubah suai untuk menjadi daun.
  16. Namun kerana dia sering jatuh sakit ketika berumur lima tahun namanya diubah menjadi Soekarno oleh ayahnya.
  17. Kali terakhir IPA diubah suai adalah pada bulan Mei 2005, yang mana aksara bagi kibasan bibir-gigi ditambah.
  18. Dari masa ke semasa, lambang-lambang ini ditambah, dihapus, atau diubah sual oleh Persatuan Fonetik Antarabangsa.
  19. Sejak 1990-an dan ketibaan pasaran kit yang lumayan, warna tempat lawan mereka telah diubah setiap beberapa musim.
  20. Bagaimanapun, tiada Parlimen yang boleh meluluskan undang-undang yang tidak boleh diubah oleh Parlimen masa hadapan.
  21. Bahasa Melayu merupakan bahasa aglutinatif, bermaksud makna perkataan boleh diubah dengan menambah imbuhan tertentu.
  22. Keputusan ini diubah sedikit oleh mahkamah rayuan persekutuan, dan akhirnya diselesaikan dengan Jabatan Keadilan A.S.
  23. Oleh sebab pengetahuan bahasa Sanskrit merosot, nama perayaan ini sering diubah menjadi Divali, terutamanya di India utara.
  24. Dengan percantuman itu, bendera Persekutuan Tanah Melayu telah diubah suai untuk mengambil kira penambahan negeri-negeri tersebut.
  25. Jadi ia diubah supaya dikira planet berkembar jika baripusatnya berada di luar kedua-dua badan untuk sebahagian besar orbit sistem tersebut.
  26. Dengan kedatangan agama Hindu dan Buddha, konsep penunggu dan jembalang diubah menjadi konsep dewa-dewa yang mendiami tempat-tempat tertentu.
  27. Terdapat bantahan ramai dan pertukaran nama dibatalkan, tetapi lagu Negaraku diubah dan dikembalikan kepada tempo pra-1992 oleh pengubah Wah Idris.
  28. Walau bagaimanapun, menurut peraturan hak cipta hari ini, nota muzik asal tidak lagi boleh diubah suai sesuka hati tanpa alasan ataupun arahan rasmi .
  29. Pada tahun 1970, pusat pemerintahan negeri Bandar Brunei atau Brunei Town telah diubah namanya menjadi Bandar Seri Begawan untuk mengenang jasa baginda.
  30. Setiap contoh nombor besar yang diketahui sebenarnya menggunakan sistem perduapuluhan yang diubah suai ini, dengan paras yang ketiganya bernilai gandaan 18x20.
  31. Skala Richter yang dikembangkannya merupakan gandaan matematik untuk membezakan sesuatu kekuatan gempa bumi dan diterima pakai secara meluas setelah diubah suai.
  32. Mula-mula, pada 1963â€"64 kit tersebut telah diubah kepada semua merah, tetapi langkah ini didapati tidak popular dan lengan putih kembali pada musim berikutnya.
  33. Kebanyakan anak-anak Baba dibesarkan mengikut cara hidup dan upacara-upacara agama orang Cina yang diubah oleh unsur-unsur kemelayuan serta unsur-unsur tempatan yang lain.
  34. Sebagai contoh, kamiran garisan adalah kamiran untuk fungsi dengan dua atau tiga anu, dan had [a, b] diubah kepada satu lengkungan yang menyambungkan dua titik dalam satu satah atau ruang.
  35. Kriteria, yang merupakan versi yang diubah suai daripada pekali UEFA, langkah-langkah perkara seperti pemasaran dan stadium untuk menentukan bilangan tertentu tempat persatuan yang menerima.
  36. Pembentukan stadsgerneente bersifat sementara, maka Besluit Pemerintah Kerajaan Pontianak diubah dan digantikan dengan Undang-undang Pemerintah Kerajaan Pontianak tanggal 16 September 1949 No.
  37. Semasa Perang Vietnam, Amerika Syarikat memperkenalkan pesawat bersenjata sayap kekal, yakni pesawat kargo yang diubah suai, untuk berperanan sebagai pesawat penyekatan udara sokongan udara dekat.
  38. Untuk manuskrip-manuskrip Rom Timur yang kemudian bagi karynanya, Syntaxis Mathematica (Almagest), bentuk sifar keyunanian Ptolemy telah diubah menjadi huruf Greek, omikron (sebelum itu bermaksud 70).
  39. Konsep p[H] mula diperkenalkan oleh ahli kimia]Denmark Sxren Peder Lauritz Sxrensen di Makmal Carlsberg pada 1909 dan diubah pada 1924 untuk meliputi definisi dan ukuran mengikut takrifan sel elektrokimia.
  40. Pada kelihatannya, jadual-jadual topografi dalam buku-buku 2-7 mungkin merupakan teks longgokan, iaitu teks yang telah diubah dan ditambah sewaktu pengetahuan baru didapati pada abad-abad selepas Ptolemy .
  41. Para pengguna aksara tradisional memperdebatkan bahawa aksara tradisional tidak boleh dipanggil "rumit" kerana aksara-aksara itu tidak pernah diubah menjadi lebih rumit, dengan bentuk-bentuk yang asli dikekalkan.
  42. Puncak (spire) dianggap sebagai bahagian penting dalam reka bina bangunan, dan jika diubah boleh banyak mengubah rupa dan reka bina bangunan, manakala antena boleh dipasang atau dicabut tanpa memberi kesan kepada rupa bangunan.
  43. Maksud asal iaitu rogol sebagai perbuatan "bersetubuh melalui kemaluan wanita atau lubang dubur tanpa persetujuan" diubah kepada "memasukkan kemaluan lelaki ke dalam kemaluan wanita, lubang dubur atau mulut seseorang yang lain".
  44. Berdasarkan Undang-undang Nomor 22 Tahun 1999 tentang Pemerintah di Daerah merubah sebutan untuk Pemerintah Tingkat II Pontianak menjadi sebutan Pemerintah Kota Pontianak, sebutan kota Potianak diubah kemudian menjadi Kota Pontianak.
  45. Kali kedua, semasa 2005â€"06 ialah musim terakhir Arsenal bermain di Highbury, baju pasukan telah diubah sementara kepada warna asli merah gelap, atau "redcurrant", untuk mengenang kembali warna yang telah dipakai semasa musim pertama di Highbury, pada tahun 1913.
  46. Salah satu reka bentuk ini, yang diberi nama "Brown Box", mempunyai ciri permainan video yang boleh diubah oleh pengguna, telah ditayangkan kepada beberapa pengeluar television yang akhirnya membawa kepada satu perjanjian telah dibentuk di antara Sanders Associates dan Magnavox.
  47. Untuk menyesuaikan pesawat Su-27UB dengan tugasan barunya, pesawat ini telah dilengkapkan dengan prob pengisian minyak di udara jenis boleh ditarik semula untuk menambah jarak operasi; prob ini dipasang pada bahagian sisi kiri muncung dan sebagai penyelesaian IRST telah diubah ke bahagian kanan.
  48. Dengan itu, pada 28 Mac 2013 Pihak Berkuasa Negeri di bawah seksyen 4(3) Akta Kerajaan Tempatan 1976 dengan berunding dengan Menteri dan Setiausaha Suruhanjaya Pilihan Raya secara pemberitahuan melalui Warta bahawa sempadan kawasan Majlis Perbandaran Pulau Pinang diubah dengan menambah kawasan tebusguna.
  49. Dalam tahun 1994, bagi mengekalkan tingkat kedua di dalam sistem rayuan yang telah hilang apabila rayuan-rayuan Majlis Privi telah dibatalkan, Perlembagaan telah diubah untuk menubuhkan Mahkamah Rayuan Malaysia dibawah Mahkamah Agong, yang mana sekali lagi dinamakan semula "Mahkamah Persekutuan Malaysia".
  50. Kesemua keempatnya ditauliahkan kembali kesemua di bawah pentakbiran Reagan dan diubah suai bagi membawa Peluru berpandu Tomahawk, dengan New Jersey terbabit dalam pengeboman Lubnan, sementara Missouri dan Wisconsin membedil meriam 16-inci mereka pada sasaran darat dan melancarkan peluru berpandu dalam Perang Teluk.
  51. Fasa kedua projek monorel ini pada mulanya dirancang dengan landasan yang sedia ada akan disambung dengan 1.6 kilometer lagi landasan bermula di Jambatan Chan Koon Cheng ke The Stadhuys.Namun begitu, ianya diubah dari Stesen Hang Jebat di Taman Rempah ke Jalan Tun Mutahir dan Jalan Tun Ali ke Stesen Hang Tuah di Jalan Bunga Raya sepanjang 1.3 kilometer.Fasa kedua projek itu juga akan mengandungi satu stesen penyelenggaraan di persimpangan Jalan Tun Ali dan Jalan Tun Mutahir bagi memastikan sistem monorel itu menepati piawaian yang ditetapkan Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat .Antara penambahbaikan yang dilakukan pada fasa kedua projek ini adalah terdapat pintu bantuan kecemasan di gerabak, menyediakan laluan antara gerabak, pusat kawal trafik dan sistem pemindahan automatik selain generator.Proses pembinaan fasa dua bermula pada bulan Disember 2011 dan dijangka siap pada Februari 2013.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...