Saturday 9 January 2016

Contoh Ayat Perkataan "berhubung"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "berhubung" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Aritmetik berhubung rapat dengan teori nombor matematik.
  2. Inuit agak kurang berhubung dengan pendatang Eropah sewaktu zaman penjajahan.
  3. Pembukaan Kluang berhubung rapat dengan usaha pembinaan jalan kereta api Johor.
  4. Perkembangannya berhubung kait dengan ketibaan Islam, khususnya daripada orang Parsi.
  5. Secara amnya, Internet ialah rangkaian komputer yang berhubung menerusi beberapa rangkaian.
  6. Vatican adalah gereja atau yg berhubung dgn pendeta-monarki negara, diarahkan oleh biskop Rom-Paus.
  7. Perkembangannya berhubung rapat dengan sistem pengangkutan, sebab itulah banyak kemudahan infrastruktur dibina.
  8. Dalam pada itu, satu pertikaian telah berlaku antara wakil Suruhanjaya Siam dan British berhubung sempadan Perlis-Setul.
  9. Kepulauan ini berhubung melalui sistem telekomunikasi Australia dengan rangkaian nombor +61 8 9162 xxxx dan sistem pos .
  10. Yang paling penting, mata wang Thailand dan Indonesia adalah berhubung erat dengan dolar, yang naik nilainya pada 1990 an.
  11. Etimologi Denmark berhubung dengan perkataan "Danes" dan "Denmark" yang menggambarkan Denmark merupakan kerajaan yang satu.
  12. Beluncas berhubung dengan semut dengan menggunakan getaran yang dipancarkan melalui substrat di samping merembeskan isyarat kimia.
  13. Ia terkandung dalam kepala melalui saraf kranial, dan berhubung dengan saraf tunjang, yang menduduki badan melalui saraf belakang .
  14. Beliau merupakan seorang tokoh politik yang bersifat vokal berhubung isu-isu antarabangsa sehingga ada yang mencetuskan kontroversi.
  15. Kawasan ini ditadbir oleh Pegawai Daerah dan dibantu oleh beberapa orang pembantu yang berhubung dengan Penasihat British di Pulau Pinang.
  16. Bagi burung, bahagian otak yang berfungsi berhubung dengan neokorteks dipanggil nidopallium dan berpunca daripada bahagian otak yang berbeza.
  17. Pada 14 Oktober 2009, Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur menetapkan 27 Oktober 2009 untuk keputusannya berhubung permohonan angkasawan negara Datuk Dr.
  18. Kata adjektifnya adalah μαθηματικός (mathÄ"matikxs), berhubung dengan pembelajaran, atau dipelajari, yang maksudnya lebih bermaksud mathematikal.
  19. Anwar pernah berada di pentas PAS dan mengkritik Tunku Abdul Rahman berhubung Akta Keselamatan Dalam Negeri, Akta Pertubuhan, kemiskinan, ekonomi dan lain-lain.
  20. Disebabkan juga lokasi Sabah yang berhubung dengan Brunei, ianya telah dikatakan bahawa Sabah adalah perkataan Melayu Brunei yang bermaksud hulu atau sebelah utara sungai.
  21. Beliau pernah ditahan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri,ISA selama 3 tahun kerana demonstrasi jalanan di Universiti Malaya berhubung kemiskinan tragis di Baling, Kedah.
  22. Permainan besar-besaran ini melibatkan persembahan tarian, gimnastik, dan rutin berhubung dgn perancangan tarian yang meraikan sejarah dan Revolusi Parti Pekerja Korea Utara.
  23. Pandangan wakil Siam berhubung dengan Sungai Buluh ditolak oleh Jackson atas alasan peta itu "was very inacurrate and incomplete sketch map compiled from very scanty information".
  24. Pada 14 April 2007, tiket orang awam dijual menerusi Jawatankuasa Penganjuran Beijing menggunakan tiket domestik dan setiap negara NOC berhubung menerusi jualan tiket luar negara.
  25. Penyakit adalah keadaan tidak normal pada badan atau minda yang menyebabkan ketidakselesaan, disfungsi, atau tekanan/stres kepada orang yang terbabit atau berhubung rapat dengannya.
  26. Ia menghalang bekalan teknologi dan bahan-bahan yang berhubung dengan nuklear dan membekukan aset individu-individu penting dan syarikat-syarikat yang berhubungan dengan program pengkayaan.
  27. Manakala Internet (huruf 'I' besar) ialah sistem komputer umum, yang berhubung secara sejagat dan menggunakan TCP/IP sebagai protokol pertukaran paket (packet switching communication protocol).
  28. Pertelagahan antara wakil British dengan Siam berhubung dengan sempadan Kelantan-Patani telah memaksa Biritsh membawa perkara itu ke pengetahuan Putera Devawongse Varoprakar, Menteri Luar Siam.
  29. Pada tahun 1492, seorang pengembara dari Genoa, Christopher Columbus, di bawah kontrak kerajaan Sepanyol, menemui beberapa pulau di Karibia, lantas berhubung dengan orang asli buat julung kalinya.
  30. Datuk Seri Anwar Ibrahim kemudiannya disabitkan kesalahan di atas empat tuduhan rasuah berhubung penyalahgunaan kuasa dengan campur tangan dalam penyiasatan polis terhadap dakwaan salah laku seksual.
  31. Kedua pihak menunggu: pihak Athen sedang menunggu bagi bantuan dari Spartan untuk tiba, dan pihak Parsi sedang menunggu bagi pihak penyokong yang berhubung dengan Hippias untuk merampas kuasa di Athen.
  32. Istilah "organisma" berasal dari bahasa Yunani ὀργανισμός â€" organismos, dari bahasa Yunani Purba ὄργανον â€"organon, "alat ", dan berhubung kait langsung dengan istilah "organisasi".
  33. Perkhidmatan Polis Queensland memaklumkan perkara ini kepada keluarganya dan mengedarkan The Queensland Police Service memberitahu keluarganya dan mengeluarkan kenyataan kepada mediaberhubung peristiwa berkenaan.
  34. Iklimnya amat dipengaruhi oleh arus-arus lautan, termasuk pengayunan selatan El Nixo, yang berhubung kait dengan kemarau berkala, dan sistem tekanan rendah tropika bermusim yang mengakibatkan siklon di Australia utara.
  35. Kebanyakan kaum Iban tinggal berkampung di rumah panjang yang kebiasaanya terletak di tebingan sungai dan di tepi jalan raya ini adalah bagi mempermudahkan aktiviti kerja, berhubung dan berkomunikasi antara satu sama lain.
  36. Beliau sedar bahawa sekiranya beliau bertindak demikian pertelagahan sudah tentu akan timbul dan Suruhanjaya Sempadan akan menghadapi jalan buntu bagi menyelesaikan kekusutan berhubung dengan penetapan sempadan Kelantan Petani.
  37. Linear B diturunkan dari Linear A, dimana dibangunkan oleh Minoan, dimana bahasa yang kemungkinan tidak berhubung kait dengan Greek; akibatnya ejaan sukuan Minoan tidak memberikan medium ideal untuk transliterasi dari bunyi bahasa Greek.
  38. Permulaan asal Jalur Gemilang bermula apabila pada tahun 1949, dengan persetujuan Majlis Raja-Raja sebuah jawatankuasa telah ditubuhkan untuk menimbang dan membuat perakuan berhubung dengan rekabentuk bendera bagi Persekutuan Tanah Melayu yang baru.
  39. Beliau menjalani hukuman enam tahun penjara sebelum dibebaskan oleh Mahkamah Persekutuan di sini apabila rayuannya dibenarkan bagi mengetepikan sabitan kesalahan meliwat berhubungpensabitannya dalam kes, iaitu genap enam tahun beliau dipecat daripada Kabinet.
  40. Petikan itu asalnya dari "Dialog dengan seorang Farsi, Worthy Mouterizes, di Anakara Galatia" , yang ditulis pada 1391 sebagai pandangan Manuel II Paleologus, seorang emperor Bizantin berhubungpemaksaan menukar agama, perang jihad dan kaitan antara kepercayaan dan akal.
  41. Walau bagaimanapun, pihak Siam membalas hujah ketidakpuasan hati itu dengan mengatakan "Kedah hanya kehilangan wilayah, sedangkan Siam kehilangan sebahagian dari negerinya.British telah memperkenalkan beberapa perkara baru yang berhubung dengan sempadan kepada pemerintah Melayu.
  42. Dalam Perhimpunan Agung UMNO ke-53 , beliau menghentam Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Mahathir Mohamad berhubung isu KKN (Kroni,Korupsi dan Nepotisme) dalam kerajaan.Berikutan itu, Dr Mahathir telah mendedahkan nama-nama Melayu/Bumiputera yang mendapat saham dan jawatan dalam syarikat tertentu.
  43. Mahathir juga sering kali dikritik dengan dilabelkan sebagai autokratik oleh pelbagai pihak termasuk badan dan media antarabangsa terutama berhubung Akta Keselamatan Dalam Negeri yang beliau terangkan sebagai tindakan pencegahan yang hanya diambil atas desakan semasa (penjelasan beliau diterima dan ditolak pembaca dengan pelbagai hujah).
  44. Suruhanjaya di pihak Siam diwakili oleh Major-Jeneral Phya Sakda Bidaj sebagai Presiden, Phra Visai Luang Pitchet dan Kapten Luong Ron sementara di pihak British masih diwakili oleh Kolonel Jackson sebagai Presiden, Laidlaw J.M dan H.S Mason.Suruhanjaya Sempadan British-Siam turut menghadapi pelbagai masalah dalam menetapkan garis sempadan di kawasan itu.Masalah itu berpunca daripada perbezaan tafsiran tentang kenyataan dalam protokol sempadan berhubung dengan punca kepada Sungai Golok.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...