Saturday 9 January 2016

Contoh Ayat Perkataan "dinamik"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "dinamik" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Perubahan kecil dalam persekitaran dinamik dalam badan boleh
  2. Terdapat juga kontroversi berkenaan kewujudan dinamik kacau dalam plat tektonik dan ekonomi.
  3. Stadium Nasional menggabungkan sistem bunyi yang dinamik untuk menyiarkan muzik dan pesanan.
  4. Iklim India kuat dipengaruhi banjaran Himalaya dan Gurun Thar, kedua-duanya memacu dinamik monsun.
  5. Homeostasis dirujuk sebagai pengekalan atau mekanisma kawal atur persekitaran dinamik dalaman yang malar.
  6. Hukum evolusi untuk sistem dinamik ialah hukum tetap yang menerangkan apakah keadaan masa depan akibat dari keadaan masa kini.
  7. Secara umumnya, sistem dinamik ialah satu tupel di mana T ialah monoid, ditulis sebagai tambahan, M ialah set dan Φ ialah fungsi.
  8. Maka itu, ekonomi Sepanyol dewasa ini dianggap sebagai antara yang paling dinamik dalam EU, dengan menarik sejumlah besar pelaburan asing.
  9. Republik China yang moden mempunyai ekonomi kapitalis yang dinamik dengan kurang pembabitan kerajaan dalam pelaburan dan perdagangan asing.
  10. Mereka merupakan sumber makanan yang penting bagi pemangsa dan sebahagian daripada jaringan makanan dinamik bagi kebanyakan ekosistem di dunia.
  11. Ia digunakan dengan meluas dalam fizik dan kejuruteraan, terutamanya dalam menerangkan medan elektromagnet, medan graviti dan dinamik bendalir.
  12. Teori kekacauan mengkaji perilaku sistem dinamik yang sangat sensitif terhadap keadaan awal; satu kesan yang popular disebut sebagai kesan rama-rama.
  13. Sistem dinamik ialah satu konsep di dalam matematik di mana satu hukum tetap menerangkan kebergantungan satu titik terhadap masa dalam ruang geometri.
  14. Yu mempunyai tubuh yang dilapisi kulit dentikel dermis untuk melindungi kulit mereka dari kerosakan, dari parasit, dan untuk menmperbaiki dinamik cecair.
  15. Hipotalamus terangsang akan merangsang koordinasi badan.Proses ini akan berterusan sehingga persekitaran dinamik dalam badan akan berada pada julat yang normal.
  16. Pada sebarang masa yang diberi, satu sistem dinamik mempunyai keadaan yang ditentukan oleh satu set nombor nyata yang boleh diwakili oleh satu titik dalam ruang fasa yang bersesuaian.
  17. DSTN 2 dijangka dapat menyediakan satu rangka kerja yang lebih dinamik untuk pembangunan S&T, dengan penekanan yang lebih kepada penglibatan sektor swasta dan juga P&P yang berasaskan pasaran.
  18. Homeostasis merupakan keupayaan sesebuah sistem mengekalkan keadaan dalamannya demi mencapai keadaan yang stabil melalui keseimbangan dinamik berganda yang dikawal oleh mekanisme kawal atur berhubung.
  19. Teori sistem dinamik menekankan analisa sistem secara kualitatif yang ditetapkan oleh persamaan kebezaan, manakala banyak kaedah berangka telah dimajukan untuk menentukan penyelesaian dengan setepat-setepatnya.
  20. Perilaku kacau telah dikaji di makmal dalam pelbagai sistem termasuk litar elektrik, laser, reaksi kimia berosilasi, dinamik bendalir, dan peranti magneto-mekanikal dan mekanikal, serta model komputer proses kacau.
  21. Teori kekacauan diterapkan dalam banyak disiplin saintifik: matematik, pengaturcaraan, mikrobiologi, biologi, sains komputer, ekonomi, kejuruteraan, kewangan, falsafah, fizik, politik, dinamik populasi, psikologi, robotik, dan meteorologi.
  22. Hubungan dinamik ini, antara apa yang dapat diamati di lapangan, bertentangan dengan apa yang dapat diamati dengan menyusun banyak pemerhatian tempatan kekal menjadi dasar bagi setiap jenis antropologi, baik budaya, biologi, bahasa atau arkeologi.
  23. Salah satu aplikasi teori kekacauan yang paling berjaya ialah dalam bidang ekologi, di mana sistem dinamik seperti model Ricker telah digunakan untuk menunjukkan bagaimana pertumbuhan penduduk di bawah sandaran kepadatan boleh menyebabkan dinamik kacau.
  24. Pengkajian perilaku kacau dalam alam semulajadi termasuklah dalam perubahan cuaca , dinamik satelit dalam sistem suria, evolusi masa medan magnetik benda langit, pertumbuhan penduduk dalam ekologi, dinamik potensi aksi dalam neuron, dan getaran molekul.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...