Saturday 9 January 2016

Contoh Ayat Perkataan "dikawal"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "dikawal" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Mekanisme ini dikawal oleh otak terutama hipotalamus.
  2. Selepas Perang Dunia I wilayah sekitarnya dikawal oleh Itali.
  3. Maka Norway , Denmark , dan Sweden dapat dikawal oleh Ratu Margrethe
  4. Sejak tahun 1967, pasukan negara telah dikawal oleh jurulatih sahaja.
  5. Contoh beberapa faktor dalam bendalir yang perlu dikawal atur julatnya:
  6. Kebebasan akhbar lesap, dan pilihan raya dikawal oleh pihak penguasa”.
  7. Bajang akan dikawal oleh pemiliknya dan akan disimpan di dalam tabung buluh.
  8. Kebanyakan fungsi dikawal oleh aktiviti penyelarasan otak dan saraf tunjang.
  9. Organisasi luaran dan dalaman negara ini juga dikawal ideologi-ideologi ini.
  10. Tambahan pula, penyuaraan plosif dikawal oleh hukum-hukum ketat dalam centamiḻ.
  11. Sistem Universiti awam dtadbir oleh lembaga pendidikan tinggi yang dikawal kerajaan.
  12. Rebab digesek dengan busur dan ketegangan tali busur dikawal dengan menggunakan jari.
  13. Sistem ini akan dipusatkan dan dikawal oleh 10 butang kawalan di lokasi yang berbeza.
  14. Sebahagian daripada Selatan Scotland juga dikawal secara tidak langsung oleh Empayar Rom.
  15. Sebuah parlimen dan kerajaan tunggal, yang berpusat di Westminster, dikawal oleh kerajaan baru.
  16. Secara antarabangsa, heroin dikawal di bawah Jadual I dan IV bagi Konvensyen Tunggal Drug Narkotik.
  17. Hubunga antara ketegangan tenaga dengan lengkungan ruang-masa dikawal oleh persamaan medan Einstein.
  18. United Kingdom mula menjalankan banyak pengaruh selepas ini dan juga dikawal dasar asing di negeri ini.
  19. Ia telah dikawal oleh Sundiata pada 1240 M, dan telah diserapkan ke dalam empayar Mali yang lebih besar.
  20. Hantu Raya akan dikawal oleh pemiliknya yang boleh menyuruhnya melakukan apa-apa juga jenis kerja berat.
  21. Keadaan kewangan dikawal dan langkah-langkah pertama untuk membentukkan negeri-negeri bersekutu diambil.
  22. Sejak 2001, perkhidmatan kewangan di pulau ini dikawal oleh Suruhanjaya Perkhidmatan Kewangan yang bebas.
  23. Teknik ini merupakan teknik yang dramatik bagi media cat air dan yang paling sukar untuk dikawal sapuannya.
  24. Pelanggaran hakcipta, bahan lucah, curian identiti, dan fitnah, adalah biasa dan sukar hendak dikawal selia.
  25. Pada tahun 1918, satu legislatif yang dikawal Serbia menyetujui kemasukannya kedalam kawasan jajahan Serbia.
  26. Gangguan sentuhan fizikal (faul) tidak dibenarkan dan terdapat sekatan bagaimana bola bola dikawal (penalty).
  27. Di samping itu, usaha menemui Bono dari U2, penyokong iTunes dikawal dengan DRM, yang menemui tanpa kejayaan.
  28. Teknik ini banyak digunakan kerana sesuai dengan beberapa jenis media dan agak senang dikawal sapuan warnanya.
  29. Paras tertinggi ialah Vaalserberg pada ketinggian 321 m. Banyak tanah rendah dikawal oleh dike dan dinding laut.
  30. Pengaruh asing dan pelancong dikawal ketat oleh kerajaan bagi mengekalkan kebudayaan tradisi dan jati diri negara.
  31. Sastera dan seni di Korea Utara dikawal oleh kerajaan, kebanyakannya melalui Jabatan Kebudayaan dan Kesenian Pusat.
  32. Pergolakan antara wilayah yang telah dikawal oleh regim Soviet selama ini telah meletus dan ramai orang telah terkorban.
  33. Berbanding dengan sesetengah hadiah yang lain, pencalonan dan pemilihan Hadiah Nobel agak memakan masa dan dikawal ketat.
  34. Sejak itu, bandar Kuching dibahagi menjadi dua wilayah pemerintahan yang dikawal selia oleh dua pemerintah bandar yang berbeza.
  35. Kadar bikarbonat dikawal dan sekiranya ia meningkat, kita bernafas semakin cepat bagi menyingkirkan karbon dioksida yang lebih.
  36. Perusahaan dikawal ketat dengan pelbagai kuota dan keperluan bagi menganjak ekonomi ke arah pengeluaran berasaskan keperluan perang.
  37. Pengaliran haba, teori yang dibangunkan oleh Joseph Fourier, dikawal oleh persamaan pembezaan separa yang lain kedua, persamaan haba.
  38. Setelah India merdeka pada tahun 1947, wilayah Kepresidenan Bombay yang dikawal oleh India distrukturkan semula menjadi Negeri Bombay.
  39. Selepas kematian Brezhnev pada 1982, sistem politik, ekonomi dan budaya negara telah dikawal oleh birokrasi yang konservatif, dan berusia.
  40. Mereka juga mencipta sebuah zon perikatan-perikatan yang tidak dikawal rapi di sekitar Aden untuk bertindak sebagai penampan perlindungan.
  41. Monokultur yang biasanya digunakan dalam pertanian intensif mengakibatkan pertambahan bilangan perosak yang dikawal menerusi racun perosak.
  42. Dengan itu, bermulakan Pertempuran Pantai Sarimbun, dalam sektor yang dikawal oleh Brigade ke-22 Australia, di bawah Brigadier Harold Taylor.
  43. Pulau-pulau lain dilihat hanya hub maritim ketenteraan, dan resort kecil sahaja seperti Pulau Layang-Layang yang dikawal selia oleh Malaysia.
  44. Ketika zaman sosialis, kehidupan kebudayaan Vietnam banyak dipengaruhi oleh media yang dikawal kerajaan dan pengaruh kebudayaan rancangan sosialis.
  45. Percetakan ini merupakan sebuah departmen University of Oxford dan dikawal selia oleh sekumpualn 15 orang ahli akademik yang dilantik oleh Naib-Canselor.
  46. Semasa pendudukan Jepun, Kelantan sekali lagi dikawal oleh Siam, tetapi selepas kekalahan Jepun pada Ogos 1945, Kelantan kembali kepada pemerintahan British.
  47. Mereka boleh dibentuk oleh beraneka sebab, termasuk graviti, spring, dan beraneka bentuk kuasa eletrik, dan dikawal oleh beraneka macam seperti satu pendulum.
  48. Zon yang dikawal ketat didemilitarisasi selari ke-38 masih membahagikan Semenanjung, dan sentimen Korea yang anti-Komunis dan anti-Utara kekal di Korea Selatan.
  49. Sebagai pengetahuan am bertulis yang dikawal oleh british bahawasanya, etnik Bugis cukup terkenal di dalam bidang maritim di Kepulauan Melayu dan di dalam bidang ekonomi.
  50. Abkhazia adalah wilayah yang dipertikaikan dan negeri sebahagiannya diiktiraf dikawal oleh kerajaan pemisah di pantai timur Laut Hitam dan sayap barat daya dari Kaukasus.
  51. Setelah kerajaan Rom lemah pada 165 SM, Albania dikawal secara hampir berterusan oleh kuasa asing sehingga pertengahan abad ke-20, dengan tempoh singkat pemerintahan sendiri.
  52. Pasukan bola sepak kebangsaan Itali adalah sebuah pasukan yang mewakili Itali dan dikawal oleh Persekutuan Bola Sepak Itali (FIGC), sebuah badan pentadbir untuk bola sepak di Itali.
  53. Sistem politik di Myanmar dikawal oleh Majlis Pembangunan dan Keamanan Negara yang menguasai kerajaan sejak 1992, dan dipimpin oleh kerajaan junta tentera di bawah Jeneral Than Shwe.
  54. Istilah kemerdekaan digunakan untuk membezakan dengan penaklukan yang merujuk kepada sesuatu kawasan sebagai "wilayah" yang dikawal oleh sebuah kerajaan luaran dari segi politik dan tentera.
  55. Homeostasis merupakan keupayaan sesebuah sistem mengekalkan keadaan dalamannya demi mencapai keadaan yang stabil melalui keseimbangan dinamik berganda yang dikawal oleh mekanisme kawal atur berhubung.
  56. Kawasan ini merupakan kawasan sibuk dan berbahaya dan semua pesawat dikawal dari Lapangan Terbang LaGuardia.Semua pesawat mestilah terbang melebihi paras 1500 kaki dari bumi sebagai arahan Governor Pataki.
  57. Komponen darah berprotin (termasuk protin pembekuan) kebanyakannya dihasilkan oleh hati, sementara hormon dihasilkan oleh kelenjar endokrine dan peratusan air dikawal oleh hypothalamus dan dikekalkan oleh buah pinggang.
  58. Namun begitu, usus besar amat tertumpu pada penyerapan air dari bahan cernaan (yang dikawal oleh hipotalamus) dan penyerapan semula natrium dan juga sebarang nutrien yang mungkin terlepas dari pencernaan awal dalam ileum.
  59. Di sesetengah negara, darurat dan kesannya terhadap kebebasan sivil dan prosedur kerajaan dikawal oleh perlembagaan atau undang-undang yang mengehadkan kuasa-kuasa yang digunakan ketika darurat atau hak-hak yang digantung.
  60. Bagi masjid yang dibina oleh kerajaan dan dikawal selia olehnya, biasanya pihak badan agama yang diiktiraf oleh kerajaan seperti jabatan agama Islam negeri atau negara bertanggungjawab untuk menentukan siapa yang layak menjadi Imam.
  61. Daripada 16 daerah ,7 adalah di bawah kawalan kerajaan , manakala 3 adalah dikawal oleh militan Islam; baki 6 daerah sedang direbut.Tambahan 4000 askar AMISOM .Pada 6 ogos 2011 Al-Shabab dikatakan menarik diri daripada semua bahagian Mogadishu.
  62. Perang Tiga Puluh Tahun berlaku akibat pengaruh dari Sweden dan Perancis, kekuasaan Prusia dan serangan tentera Napoleon yang melemahkan semua kuasa Maharaja di wilayah-wilayah utara Jerman manakala di selatan tidak, kerana dikawal ketat oleh tentera-tentera Katolik.
  63. Pewaris abad ke-17 beliau, Galileo Galilei, Johannes Kepler dan Isaac Newton, mengembangkan kefahaman fizik yang telah membawa kepada penerimaan beransur dari idea bahawa Bumi berputar mengelilingi Matahari dan bahawa planet dikawal oleh hukum fizikal sama yang mengawal Bumi.
  64. Apabila Scythians mengalahkan pihak Parsi dalam pertempuran dan Darius mengundurkan tenteranya kearah jambatan penting yang dikawal oleh Miltiades dan pihak Greek yang lain, Miltiades dilapurkan telah mencadangkan agar pihak Greek memusnahkan jambatan dan menghalang pihak Parsi, dengan itu membenarkan pihak Scythians untuk memusnahkan pihak Parsi.
  65. Bagi sesetengah negara orang yang layak menyandang jawatan dan tugasan sebagai Imam adalah dipilih oleh Raja/Sultan mahupun menteri yang bertanggungjawab; Manakala bagi Masjid yang dikawalselia atau dibina oleh pihak swasta, pemilihan Imam walau bagaimanapun adalah berdasarkan kepada undian atau pemilihan rasmi jawatankuasa qariah yang dilantik, atau merujuk kepada pemilihan umum khususnya dari kalangan para jemaah.
  66. Errico Malatesta, satu ahli anarki terkenal, menulis "Ahli anarki secara amnya menggunakan perkataan "Negara" untuk merujuk kesemua institusi politik, perundangan, kehakiman, ketenteraan, kewangan dll. yang dikawal sendirinya dan ditadbir oleh kelakuan sendiri sesetengah individu tertentu dan mempunyai kepercayaan ramai untuk menjaga keselamatan mereka, dan perlaksaan ini, secara terangan atau tersembunyi, memaksa orang ramai menghormatinya dengan itu menggunakan penguatkuasaan kolektif komuniti ke arah ini"

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...