Sunday 17 January 2016

Contoh Ayat Perkataan "selia"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "selia" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Universiti Oxford menggunakan sistem yang sama untuk mengawal selia Percetakan yang mula-mula digunakan dalam abad ke-17.
  2. Keupayaan Kenya untuk mengawal selia piawaian keselamatan dan mengurangkan bahaya industri yang berpotensi adalah dipersoalkan.
  3. Sejak itu, bandar Kuching dibahagi menjadi dua wilayah pemerintahan yang dikawal selia oleh dua pemerintah bandar yang berbeza.
  4. Pulau-pulau lain dilihat hanya hub maritim ketenteraan, dan resort kecil sahaja seperti Pulau Layang-Layang yang dikawal selia oleh Malaysia.
  5. Percetakan ini merupakan sebuah departmen University of Oxford dan dikawal selia oleh sekumpualn 15 orang ahli akademik yang dilantik oleh Naib-Canselor.
  6. Dalam mengatasi krisis ekonomi tersebut, kerajaan telah mengambil langkah-langkah seperti liberalisasi perdagangan, pembatalan kawal selia dan penswastaan.
  7. Pada dekad 1980-an, pentadbiran Hawke memulakan proses pembaharuan ekonomi melalui pengapungan dolar Australia pada tahun 1983, serta pembatalan kawal seliasistem kewangan.
  8. Sejak tahun 1996, kerajaan Howard telah meneruskan proses pembaharuan mikroekonomi, termasuk pembatalan kawal selia separa pasaran buruh dan penswastaan perniagaan-perniagaan milik kerajaan, khususnya industri telekomunikasi.
  9. Bagi masjid yang dibina oleh kerajaan dan dikawal selia olehnya, biasanya pihak badan agama yang diiktiraf oleh kerajaan seperti jabatan agama Islam negeri atau negara bertanggungjawab untuk menentukan siapa yang layak menjadi Imam.
  10. Sejak pembatalan kawal selia pasaran televisyen dan radio United Kingdom pada dekad 1980-an, BBC telah menghadapi persaingan yang semakin meningkat dari sektor komersil , khususnya perkhidmatan-perkhidmatan televisyen satelit, televisyen kabel, dan televisyen digital.
  11. Bagi sesetengah negara orang yang layak menyandang jawatan dan tugasan sebagai Imam adalah dipilih oleh Raja/Sultan mahupun menteri yang bertanggungjawab; Manakala bagi Masjid yang dikawal seliaatau dibina oleh pihak swasta, pemilihan Imam walau bagaimanapun adalah berdasarkan kepada undian atau pemilihan rasmi jawatankuasa qariah yang dilantik, atau merujuk kepada pemilihan umum khususnya dari kalangan para jemaah.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...