Sunday 17 January 2016

Contoh Ayat Perkataan "separa"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "separa" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Pemerintahan tentera ditarik barik separa pada Januari 2007.
  2. Ia mungkin mengandungi udara, cecair, atau bahan separa pepejal.
  3. Membran plasma mempunyai selaput nipis, kenyal, dan separa telap.
  4. Sebahagian besar Australia terdiri daripada gurun dan tanah separa gersang.
  5. Ia ditanam secara meluas sebagai hiasan di seluruh kawasan tropika dan separa tropika.
  6. Bunga ini ditanam secara meluas sebagai hiasan di seluruh kawasan tropika dan separa tropika.
  7. Kerajaan tempatan pula separa berautonomi dan mempunyai badan eksekutif dan perundangan tersendiri.
  8. Kumpulan separa tentera ditubuhkan oleh beberapa parti dan pembunuhan bermotifkan politik berleluasa.
  9. Kedua-dua persamaan pembezaan biasa dan separa secara meluas dikelaskan sebagai lelurus dan bukan lelurus.
  10. Pembebasan tekanan akibat kerak nipis mendorong kepada pengembangan Adiabatik, dan kerak menjadi separa cair.
  11. Tonoplas ialah dinding separa telap yang tebal, kuat dan kenyal yang dibina daripada selulosa karbohidratpolisakarida.
  12. Fenotip campuran boleh hadir apabila terdapat alel separa lengkap menghasilkan ciri perantaraan dalam individu heterozigus.
  13. Hubungan biasanya stabil dan sekurang-kurangnya separa kekal; bagaimanapun, pasangan ini tidak hidup bersama secara terang-terangan.
  14. Pengaliran haba, teori yang dibangunkan oleh Joseph Fourier, dikawal oleh persamaan pembezaan separa yang lain kedua, persamaan haba.
  15. iklim separa gersang dialami di kawasan di sepanjang Volga Hilir dan pantai Laut Kaspia, serta beberapa tempat di Siberia paling selatan.
  16. Walaupun istilah opiat digunakan untuk semua dadah opium, namun istilah ini hanya tepat untuk alkaloid opium semula jadi dan alkaloid separa sintetik.
  17. Di sempadan Kalimantan, telah berlakunya pertempuran dikawasan sempadan; gerila Indonesia dan pasukan separa tenteranya cuba menceroboh Sarawak dan Sabah, tetapi gagal.
  18. Menurut Perlembagaan Rusia, negara ini merupakan persekutuan dan republik separa berpresiden, yang mana Presiden ialah ketua negara dan Perdana Menteri ialah ketua kerajaan.
  19. Penduduk-penduduk Serbia yang tinggal di Croatia memberontak dan disokong oleh angkatan-angkatan tentera Yugoslavia dan kumpulan-kumpulan pelampau separa tentera dari Serbia.
  20. Hasil kajian Kurt Gxdel, Gerhard Gentzen, dan lain-lain telah memberikan resolusi separa untuk program ini, dan mengklarifikasi isu yang terlibat dalam membuktikan konsistensi.
  21. Kedua-dua pihak turut menubuhkan pasukan separa tentera, dan selepas berlakunya rusuhan di Derry pada tahun 1969, Tentera Darat British dihantar ke situ untuk mengawal keadaan.
  22. Ia juga mempunyai vakuol contractile yang menyingkirkan air agar sel tidak pecah kerana air yang berlebihan yang bebas memasuki selaput disebabkan oleh sifat separa telap selaput.
  23. Kumpulan separa tentera ini menakut-nakutkan pengundi dan mencambahkan keganasan dan kemarahan di kalangan khalayak umum, yang menempuh kemiskinan dan kadar pengangguran yang tinggi.
  24. Warna mata manusia merupakan sifat genetik diwarisi sepenuhnya, manakala ketinggian dan berat badan pula diwarisi separa sahaja, dan bahasa yang dituturkan pula langsung bukan sifat yang diwarisi.
  25. Keupayaan senjata mereka amat terhad berbanding pengganas komunis yang menggunakan senjata automatik dan separa automatik berbanding raifal, shotgun dan revolver yang dibekalkan kepada penduduk kampung.
  26. Internet Explorer 6 keluar pada 27 Ogos 2001, beberapa bulan sebelum Windows XP, menyertakan peningkatan DHTML, bingkai sebaris terbatas kandungan, dan sokongan separa CSS tahap 1, DOM tahap 1 dan SMIL 2.0.
  27. Sepanjang kebanyakan sejarah selepas merdeka, India berpegang teguh pada pendekatan sosialisme separa dengan kawalan ketat terhadap penyertaan sektor swasta, perdagangan asing, dan pelaburan langsung asing.
  28. Istilah "kalkulus vektor" kadang-kadang digunakan sinonim dengan subjek yang lebih luas untuk kalkulus multipemboleh ubah, yang termasuk dalamnya juga kalkulus vektor sebagai terbitan separa dan kamiran berganda.
  29. Kulit katak adalah separa telap, menjadikan mereka mudah terdedah kepada kekeringan, dengan itu mereka sama ada tinggal di tempat-tempat yang lembap atau mempunyai penyesuaian khas untuk menangani habitat kering.
  30. Sejak tahun 1996, kerajaan Howard telah meneruskan proses pembaharuan mikroekonomi, termasuk pembatalan kawal selia separa pasaran buruh dan penswastaan perniagaan-perniagaan milik kerajaan, khususnya industri telekomunikasi.
  31. Ahli fizik seringkali berbincang keputusan ideal ujikaji yang akan terhasil dalam hampagas sempurna, di mana mereka mengelar "hampagas" atau "ruang bebas", den menggunakan istilah separa hampagas bagi merujuk kepada hampagas sebenar.
  32. Dalam tradisi Cina, selain dilahirkan semula, hantu boleh menjadi kekal (immortal) dan menjadi separa dewa (demigod), atau ia boleh pergi ke neraka dan menderita kekal selamanya, atau ia boleh mati sekali lagi dan menjadi "hantu kepada hantu".
  33. Kaum lelaki masyarakat Bidayuh pula lazimnya mengenakan sepasang persalinan berbentuk baju hitam separa lengan atau berlengan pendek dengan sedikit corak berunsur flora dan seluar hitam atau cawat yang berwarna asas seperti biru, merah dan putih.
  34. Dengan berakhirnya zaman air batu terakhir dan datangnya zaman yang lebih panas, kebudayaan Jomon muncul sekitar 11000 SM, yang bercirikan gaya hidup pemburu-pengumpul separa sedentari zaman Mesolitik hingga Neolitik dan pembuatan hasil tembikar terawal di dunia.
  35. Pam enam silinder blok tunggal oleh Taqi al-Din, dicipta pada 1551, juga mencipta separa hampagas, yang erbentuk "ketika pemberat timah hitam ("lead") naik ke atas, ia menarik piston bersamanya, menghasilkan hampagas yang mearik air melalui injap satu hala edalam silinder piston."
  36. Dalam kebanyakan sistem, perdana menteri merupakan pengerusi kabinet, tetapi dalam sebilangan sistem yang kecil, khususnya dalam sistem kerajaan separa presiden, perdana menteri ialah pegawai yang dilantik untuk menguruskan perkhidmatan awam dan melaksanakan arahan-arahan Presiden
  37. Internet Explorer 9, kini sedang dibangunkan, akan mempunyai sokongan lengkap atau separa bagi kesemua pemilih CSS 3, sifat jejari sempadan CSS 3, JavaScript lebih pantas, profil warna ICC terbenam v2 atau v4, serta rendering pemecutan perkakasan menggunakan Direct2D dan DirectWrite.
  38. Dari [mereka] keturunan dinasti Pallava [vaṁśāvatāra] berkuasa dan bersih, yang menyerupai kelahiran semula [aṃśāvatāra] separa Visnu, sebagaimana yang ditunjukkannya dengan menakluk kitaran dunia...dan yang menyerupai keturunan Ganges [gaá¹…gāvatāra] ketika ia menyucikan seluruh dunia.
  39. BBC merupakan syarikat awam separa berautonomi yang beroperasi sebagai syarikat penyiaran awam yang ditubuhkan di bawah Piagam Diraja yang dikaji semula setiap 10 tahun; maka secara teknikal BBC merupakan separa pertubuhan bukan kerajaan dan perbadanan awam tidak berjabatan, sungguhpun jarang dianggap sedmikian kerana perbadanan ini ditubuhkan lama sebelum wujudnya istialh ini.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...