Thursday 5 May 2016

Contoh Ayat Perkataan "bandaraya"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "bandaraya" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Keluasan bandaraya Miri ialah 977.43 km persegi.
  2. Johor Bahru juga merupakan bandaraya selatan Malaysia.
  3. Ibu negaranya Bern, manakala bandaraya terbesar ialah Zxrich
  4. Taiping merupakan sebuah bandar terletak ke utara bandaraya Ipoh.
  5. Kota Athens merupakan ibu negara dan bandaraya terbesar di Greece.
  6. Bandaraya Melaka, bandaraya bersejarah merupakan ibu negeri Melaka.
  7. Ipoh juga merupakan salah satu bandaraya yang sedang pesat membangun.
  8. Kota Kinabalu juga merupakan bandaraya ke sepuluh terbesar di Malaysia.
  9. Antara gereja-gereja Katolik tertua di bandaraya Mumbai seperti Gereja St.
  10. Sejak Januari 2014, bandaraya Oslo mempunyai populasi seramai 634,000 orang.
  11. Rencana ini berkenaan dengan Bandaraya Shah Alam, sebuah bandaraya di Malaysia.
  12. Ia juga bandar kedua terbesar dalam negeri Johor selepas bandaraya Johor Bahru.
  13. Litupan tanah di kawasan bandaraya banyak berpasir kerana dekatnya dengan laut.
  14. London merupakan bandaraya yang terbesar di dunia pada sekitar 1831 hingga 1925.
  15. Puluhan tahun berikutnya menyaksikan peluasan bandaraya Bombay dan pinggir bandarnya.
  16. Alor Setar terletak di barat Semenanjung Malaysia merupakan bandaraya utara di Malaysia.
  17. Masjid ini dibina oleh Dato Panglima Kinta yang merupakan pembesar bandaraya ini dahulu.
  18. Ia akan mengelingi kawasan luar dan kawasan dalam bandaraya George Town di Pulau Pinang.
  19. Bandaraya Melaka juga mempunyai status bandaraya kembar dengan bandar-bandar lain iaitu:
  20. Bandar-bandar bertaraf bandaraya di Scotland (disusun mengikut bilangan penduduk) termasuk:
  21. Jarak di antara pusat bandaraya Kuala Lumpur dan Ampang hanyalah 9 hingga 11 kilometer sahaja.
  22. Sidang Parlimen Malaysia diadakan di Bangunan Parlimen yang terletak di bandaraya Kuala Lumpur.
  23. Oleh yang demikian, London menjadi salah sebuah bandaraya yang paling pelbagai budaya di Eropah.
  24. Pembukaan New York City Subway pada tahun 1904 membantu untuk mengukuhkan bandaraya baru tersebut.
  25. George Town atau Georgetown adalah ibu negeri Pulau Pinang, Malaysia dan bandaraya utara Malaysia.
  26. Terdapat banyak perhentian bas dan teksi yang terletak di jalan-jalan utama di bandaraya Shah Alam.
  27. Menjelang tahun 1835, Bandar raya New York mengatasi Philadelphia sebagai bandaraya terbesar di AS.
  28. Shah Alam, Selangor juga merupakan bandaraya yang paling berdekatan dengan bandar raya Kuala Lumpur.
  29. Ibu negara dan bandaraya terbesarnya Phnom Penh, iaitu pusat politik, ekonomi dan kebudayaan Kemboja.
  30. Sebagai ibu negeri Terengganu, bandaraya ini berperanan penting dalam politik dan ekonomi seluruh negeri.
  31. Petaling Jaya atau PJ, diwujudkan pada tahun 1952 sebagai sebuah bandar satelit bagi bandaraya Kuala Lumpur.
  32. Tokyo Raya ialah sebutan untuk Tokyo dan beberapa bandaraya lain yang berada di wilayah-wilayah sekelilingnya.
  33. Pentadbiran London terdiri daripada dua tingkat, iaitu tingkat strategik seluruh bandaraya dan tingkat setempat.
  34. Johor Bahru merupakan bandaraya paling selatan di tanah besar, Pasir Pelangi, pekan diraja terletak di Johor Bahru.
  35. Sepanjang Jalan Raja Nazrin Shah, terdapat banyak tokong-tokong gua yang menjadi tarikan pelancong di bandaraya ini.
  36. Memandangkan Kuala Lumpur merupakan bandaraya yang dipenuhi dengan pelbagai sektor perniagaan yang mewah dan pelbagai.
  37. adalah sebuah kelab bola sepak profesional di bandaraya Liverpool, daerah Merseyside di wilayah Barat Laut di England.
  38. Ia merupakan salah sebuah pusat kewangan terbesar di dunia dan juga mempunyai KDNK bandaraya kelima tertinggi di dunia.
  39. Sebanyak 800 bahasa dipertuturkan di Bandaraya New York, menjadikannya bandaraya yang paling pelbagai bahasanya di dunia.
  40. Bandaraya ini dipanggil Bandaraya New York untuk membezakannya daripada negeri New York di mana terletaknya bandaraya ini.
  41. Mengikut kepada bank Switzerland, UBS pada bulan Ogos 2006, Oslo dan bandaraya metro London merupakan bandar termahal dunia.
  42. Pada tahun 2012, London menjadi bandaraya pertama yang menjadi tuan rumah Sukan Olimpik Musim Panas moden sebanyak tiga kali.
  43. Shah Alam juga mempunyai teksi yang beridentitikan imej bandaraya itu sendiri, iaitu teksi Perodua Kenari yang berwarna biru.
  44. Hasilnya adalah Melbourne hari ini yang merupakan antara bandaraya terbesar di dunia dari segi saiz fizikal atau tapak bandar.
  45. Mumbai merupakan bandaraya terbesar di India dan juga pusat kewangan dan perdagangan negara yang menjana 6.16% daripada jumlah KDNK.
  46. Terletak di koordinat 1x29'U 103x44'T, bandaraya Johor Bahru bertempat di pinggir Selat Tebrau yang memisahkan Malaysia dari Singapura.
  47. Terletak di Koordinat: 6x7′U 100x22′T, bandaraya Alor Setar bertempat di pinggir Selat Melaka yang memisahkan Malaysia dari Indonesia.
  48. Pada 20 Jun 2006 Petaling Jaya dinaikkan taraf menjadi sebuah bandaraya dan tidak lagi sebagai bandar satelit kepada bandaraya Kuala Lumpur.
  49. Garis tepi laut bandaraya bersuak dengan banyak sekali caruk dan teluk yang terbantang dari Caruk Thane di timur hingga Madh Marve di barat.
  50. Semenjak Kuala Lumpur menjadi sebuah Wilayah Persekutuan pada 1 Februari 1974, bandaraya ini pernah dipimpin oleh sembilan orang Datuk Bandar.
  51. Ia juga masih sebahagian daripada kawasan Hannover, yang mana majlis perbandaran telah ditubuhkan daripada bekas daerah dan bandaraya Hanover.
  52. New York menjadi ibu negara Amerika Syarikat mulai tahun 1785 hingga 1790, tetapi kekal sebagai bandaraya terbesar di negara ini sejak tahun 1790.
  53. Terdapat satu majlis bandaraya dan satu majlis perbandaran di Pulau Pinang, iaitu Majlis Bandaraya Pulau Pinang dan Majlis Perbandaran Seberang Perai.
  54. Pentadbiran seluruh bandaraya diselaraskan oleh Lembaga London Raya, sementara pentadbiran setempat dilaksanakan oleh 33 buah lembaga yang lebih kecil.
  55. Justeru itu, New York menjadi bandaraya yang paling banyak pencakar langitnya di Amerika Syarikat, dan kedua terbanyak di dunia, di belakang Hong Kong.
  56. Taman Negara Niah boleh dilawati oleh semua pelawat melalui jaringan jalanraya yang menghubungkan kawasan ini dengan bandaraya Miri ataupun bandar Bintulu.
  57. Istana-istana Sultan Terengganu seperti Istana Badariah dan Istana Maziah turut berada di bandaraya ini kerana Kuala Terengganu juga merupakan bandar diraja.
  58. Zhou sedang bekerja di sebuah bank di bandaraya New York apabila beliau memutuskan untuk kembali ke China untuk membantu membangkitkan negara selepas perang.
  59. Jumlah penduduk dalam lingkungan sebenar bandaraya Alor Setar pada tahun 2000 dianggarkan berjumlah 354,433 ribu, dan meningkat menjadi 366,787 ribu pada 2010.
  60. Bandar ini juga adalah kawasan perindustrian terbesar disebabkan faktor bandar ini dekat dengan Bandaraya Pulau Pinang iaitu bandaraya ketiga utama di Malaysia.
  61. London merupakan bandaraya pertama yang menjadi tuan rumah Sukan Olimpik moden sebanyak tiga kali, setelah diberi penghormatan demikian pada tahun 1908 dan 1948.
  62. Bandar Sungai Petani bakal menjadi status bandaraya pada tahun 2015 yang menjadikan Majlis Perbandaran Sungai Petani Kedah kepada Majlis Bandaraya Sungai Petani.
  63. Sebagai salah satu daripada dua pusat bandaraya yang utama di Semenanjung Malaysia, Johor Bahru adalah pusat perindustrian, logistik dan perdagangan yang penting.
  64. Ia memaparkan pelbagai jenis artifak yang menarik dan memberi maklumat tentang sejarah pembangunan bandaraya Ipoh terutamanya dalam sektor perlombongan bijih timah.
  65. Ia berdekatan dengan bandaraya Yogyakarta, dan banyak penduduk tinggal di hilir gunung berapi berkenaan, dengan perkampungan paling tinggi 1700 m di atas paras laut.
  66. Lembah Klang adalah sebuah kawasan di Malaysia yang terdiri daripada Kuala Lumpur dan pinggir bandarnya, dan meliputi kawasan bandar dan bandaraya di negeri Selangor.
  67. Jarak daripada bandaraya Miri adalah kira-kira 90 km melalui Lebuhraya Persisiran Pantai memakan masa 1 1/2 jam manakala daripada Bandar Bintulu adalah kira-kira 120km.
  68. Tidak lama selepas perang, Sukan Olimpik 1948 diadakan di Stadium Wembley yang asal, biarpun pada ketika bandaraya tersebut masih belum pulih daripada kesan peperangan.
  69. Bandaraya New York menjadi bandaraya paling banyak penduduknya di dunia pada tahun 1925, mengatasi London yang paling ramai bilangan warganya selama seabad sebelum itu.
  70. Ketika Perang Saudara Amerika, bandaraya ini menjadi pasaran perdagangan kapas utama di dunia, sehingga menyemarakkan ekonomi yang turut menaikkan martabat bandaraya ini.
  71. Kuala Lumpur ditarafkan sebagai bandaraya dunia alfa, dan juga satu-satunya bandar raya global di Malaysia, menurut Globalization and World Cities Study Group and Network.
  72. Bandar Sungai Petani akan dinaik taraf sebagai bandaraya menjelang tahun 2015 menjadi Kedah antara negeri yang mempunyai dua bandaraya di Malaysia selain Selangor dan Sarawak.
  73. Kini Negeri Kedah bakal mempunyai dua buah bandaraya utama yang menjadikan negeri ini antara negeri yang mempunyai dua buah bandaraya selain negeri Selangor dan negeri Sarawak.
  74. Memandangkan bandaraya ini merupakan pusat pentadbiran negeri, Wisma Darul Iman, bangunan sekretariat negeri menempatkan Dewan Undangan Negeri Terengganu dan Pejabat Menteri Besar.
  75. Banyak juga bandaraya besar yang meletakkan sepohon pokok Krismas di tempat-tempat awam, seperti di Trafalgar Square di London, Times Square di New York dan Martin Place di Sydney.
  76. Majlis Bandaraya Johor Bahru, majlis bandar, telah ditubuhkan dan dataran utama terkini di bandaraya ini, Dataran Bandaraya Johor Bahru, telah dibina bagi memperingati peristiwa ini.
  77. Putrajaya, bandar raya pintar dalam taman terletak 25 kilometer di selatan Kuala Lumpur merupakan sebuah bandaraya futuristik yang menempatkan pusat pentadbiran Kerajaan Persekutuan.
  78. Mulai tahun 1782, bandaraya Mumbai dibentuk semula dengan projek-projek kejuruteraan awam besar-besaran yang bertujuan menggabungkan ketujuh-tujuh pulau menjadi sebuah daratan tercantum.
  79. New York merupakan bandaraya yang paling ramai penduduk di Amerika Syarikat dan juga pusat kawasan metropolitan New York, salah sebuah kawasan metropolitan yang teramai penduduknya di dunia.
  80. Selepas bertugas di Bahagian Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu di ibu pejabat, beliau bertugas serbagai Setiausaha utama di Unit Penyelidikan untuk Korea Selatan di PBB di bandaraya New York.
  81. Dari sebuah masyarakat nelayan purba dan pusat perdagangan zaman kolonial, Mumbai berubah menjadi bandaraya terbesar di Asia Selatan dan salah satu pusat industri perfileman terunggul di dunia.
  82. Pembinaan jalan antara bandaraya Miri ke Pa Debpur, Kelapang yang meliputi kampung Long Benali tergendala kerana sekatan jalan sejak 2004 yang dibina oleh sekumpulan etnik Penan dari Long Benali.
  83. Peluang perniagaan di Mumbai dan juga potensi menawarkan taraf hidup yang lebih tinggi, menarik ramai penghijrah dari merata India, sehingga menjadikan bandaraya ini berbilang masyarakat dan budaya.
  84. Ahli-ahli golongan saudagar berkelas atasan yang berpemikiran awam mendesak untuk pendirian Central Park, taman yang menjadi taman berlanskap pertama dalam sesebuah bandaraya Amerika pada tahun 1857.
  85. Namun, terdapat segelintir pengikut perarakan telah mengeluarkan slogan-slogan bersifat sensitif berkenaan isu perkauman semasa mengadakan perarakan di jalan-jalan raya sekitar bandaraya Kuala Lumpur.
  86. Setelah diiktiraf sebagai bandaraya pada Mei 2005 lalu, bandar Miri semakin pesat membangun dan kini lebih dikenali sebagai bandaraya peranginan kerana ia mempunyai tempat-tempat pelancongan yang menarik.
  87. Pada abad ke-19, pihak berkuasa bandaraya mewajibkan semua bangunan yang melebihi enam tingkat terpasang menara air untuk mengelakkan tekanan air berlebihan di paras rendah yang boleh memecah paip air bandar.
  88. Di Amerika Syarikat, perarakan Hari Buruh yang pertama telah diadakan pada 5 September, 1882 oleh Pusat Kesatuan Buruh di bandaraya New York untuk memperingati pencapaian serta sumbangan tenaga pekerja di sana.
  89. Perhimpunan Bersih 2015 atau Perhimpunan Bersih 4 adalah siri perhimpunan awam yang telah diadakan pada 29 hingga 30 Ogos di beberapa bandaraya utama seluruh Malaysia, iaitu Kuala Lumpur, Kota Kinabalu dan Kuching.
  90. Namun begitu, seperti mana yang dialami bandaraya Amerika yang lain, New York turut mengalami kejatuhan dalam perindustrian dan peningkatan jenayah, rusuhan perkauman, dan white flight yang menjadi-jadi pada 1960-an.
  91. Taman Negara Niah boleh didatangi dengan menggunakan kenderaan persendirian, teksi ataupun bas ekspress yang pergi dari bandaraya Miri ke Bintulu ataupun dari Bintulu ke Bandaraya Miri dengan berhenti di Simpang Ngu.
  92. Edo kini dikenali sebagai bandaraya Tokyo dan pelacuran dikatakan perkara yang menyalahi undang-undang, meskipun perkara yang sepatutnya salah ini disempurnakan dengan guna pakai takrifan istilah itu yang lebih tegas.
  93. Kawasan sekitar bandaraya sentiasa dihias indah untuk menyambut Krismas, termasuk menggantung sepanduk, panji-panji dan lampu berwarna-warni pada dinding bangunan, tiang-tiang lampu, dan pokok-pokok di sekeliling bangunan.
  94. Bagi kebanyakan penduduk bandaraya terbesar RRC, taraf hidupnya menikmati peningkatan yang amat mengagumkan serta meluasnya kebebasan ke sana sini, namun kekangan politik kekal ketat dan kawasan luar bandar masih kemiskinan.
  95. London ialah sebuah bandaraya global peneraju yang cemerlang dalam bidang seni, perdagangan, pendidikan, hiburan, fesyen, kewangan, kesihatan, media, khidmat profesional, penyelidikan dan pembangunan, pelancongan dan pengangkutan.
  96. Ipoh masih menjadi salah satu bandaraya terbesar di Malaysia,meskipun status bandaraya kedua terbesar di Malaysia itu telah di ambil-alih oleh George Town dan Johor Bahru disebabkan kepesatan pembangunan di bandar-bandar tersebut.
  97. Sebanyak enam buah bandaraya telah diusulkan oleh Jawatankuasa Olimpik Kebangsaan (JOK) masing-masing untuk menjadi tuan rumah temasya pada asalnya, tetapi Rom menarik diri sejurus sebelum tamat tempoh penyerahan borang permohonan.
  98. Walaupun pihak berkuasa tempatan, iaitu Majlis Perbandaran Kuantan belum mengumumkan sebarang sasaran secara rasmi, ramai penduduk menjangkakan Kuantan akan diisytiharkan sebagai sebuahbandaraya dalam tempoh beberapa tahun terdekat.
  99. Bermula dari tarikh itu hingga kini pentadbiran Kuala Lumpur dipindahkan dari Negeri Selangor dan diletakkan terus di bawah Kerajaan Pusat serta diurus oleh Dewan Bandaraya Kuala Lumpur selaku PBT tunggal yang mentadbir bandaraya itu.
  100. Kebanyakan penduduk di Ipoh bertumpu di Menglembu, Buntong, Tasek, Ampang, Bercham serta Pasir Puteh menjadikan keluasan bandaraya Ipoh menjadi semakin besar jika diambil kira pekan-pekan yang terdapat di sekitar pinggir Bandaraya Ipoh.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...