Thursday 5 May 2016

Contoh Ayat Perkataan "berleluasa"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "berleluasa" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Keadaan huru-hara berleluasa dan keadaan anarki wujud.
  2. Penanaman ganja secara haram juga amat berleluasa di sini.
  3. Penjualan barang-barang cetak rompak berleluasa di Bangkok.
  4. Industri seks, meskipun diharamkan, berleluasa di Bangkok dan merupakan tarikan pelancong yang popular.
  5. Penggunaan gangsa sangatlah berleluasa pada suatu zaman ketamadunanan sehinggakan ia dinamakan Zaman Gangsa.
  6. Grande Coupure bercirikan kepupusan berleluasa dan penspesiesan alopatri dalam populasi relik yang kecil dan terpencil.
  7. Namun, parti MDC mempersoalkan keputusan tersebut, dengan mendakwa penipuan pilihan berleluasa telah dilakukan oleh kerajaan Mugabe.
  8. Pada tahun 2005, Taufan Katrina mengakibatkan kemusnahan berleluasa di sepanjang rantau Pantai Teluk, sehingga meranapkan bandar New Orleans.
  9. Ekonomi Perancis menggabungkan keusahawanan swasta berleluasa dengan campur tangan kerajaan yang banyak (namun kian merosot) (lihat dirigisme).
  10. Pemilikan dan pelaburan asing berleluasa dalam firma-firma Hungary, dengan pelaburan langsung asing kumulatif mencecah AS$23 billion sejak tahun 1989.
  11. Penggunaan bahasa Indonesia berleluasa di kalangan masyarakat Minang, tetapi mereka masih boleh bertutur dalam bahasa ibunda mereka, iaitu, bahasa Minangkabau.
  12. Tanda akut sering digugurkan dalam huruf besar (melalui amalan yang berleluasa pada zaman awal komputer apabila hanya huruf vokal kecil mempunyai tanda berkenaan), meskipun ditegah oleh pihak RAE.
  13. Pada Zaman Pertengahan, bahasa Yunani menjadi lingua franca di sesetengah kawasan Eropah, Timur Tengah dan Afrika Utara yang dikuasai Empayar Byzantine, sementara bahasa Latin pula berleluasa di kawasan lain di Eropah.
  14. Banyak stadium runtuh, para penyokong pula berhadapan dengan peralatan yang teruk, hooliganisme sangat berleluasa dan kelab-kelab Inggeris telah dilarang daripada menyertai pertandingan Eropah berikutan kejadian di Heysel dalam tahun 1985.
  15. Pada awal tahun 80-an, rakyat semakin bosan dengan kerajaan kerana masalah ekonomi yang semakin meruncing, korupsi berleluasa dan kekalahan di tangan tentera United Kingdom dalam "Perang Falkland" (di Argentina dikenali sebagai Perang Malvinas iaitu nama Argentina untuk pulau tersebut) pada tahun 1982.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...