Thursday 5 May 2016

Contoh Ayat Perkataan "dikemukakan"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "dikemukakan" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Teori mengenai kekardinalan ini dikemukakan oleh Georg Cantor.
  2. Walaubagaimanapun, beberapa alasan telah dikemukakan untuk menyokong kegunaannya.
  3. Akhirnyanya, perintah interlokutori itu dikemukakan kepada pengerusi timbang tara.
  4. Keputusan jemaah hakim ini kemudian telah dikemukakan kepada Majlis Raja-raja Melayu.
  5. Beberapa pandangan yang dikemukakan dalam bidang perubatan juga didapati mendahului zamannya.
  6. Cadangan berkenaan dikemukakan kepada mantan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir pada 11 Julai 1995.
  7. Pada 3 April 2012, laporan jawatankuasa itu dikemukakan ke parlimen dengan bantahan daripada wakil pembangkang.
  8. Teori ini dikemukakan kerana keempat-empat unsur itu amat penting dalam kehidupan seharian mereka pada masa itu.
  9. Beberapa tuntutan stereotaip lelaki yang kekadang dikemukakan untuk perbandingan dengan perempuan adalah seperti berikut:
  10. Reka bentuk asal yang dikemukakan oleh Norman adalah hanya sebuah bangunan yang berkonsep Inggeris Classical Rennaisance.
  11. Namun demikian tidak ada sebuah lagu dari 514 lagu yang dikemukakan yang dianggap sesuai untuk dijadikan lagu kebangsaan.
  12. Terdapat banyak sekali tanggapan yang dikemukakan oleh para ahli sejarah dan ahli linguistik mengenai asal-usul nama "Italia".
  13. Pengelompokan ini telah disemak kembali untuk diselaraskan dengan prinsip keturunan yang sama yang dikemukakan oleh Charles Darwin.
  14. Pelbagai bukti sokongan telah dikemukakan seperti peta, gambar-gambar, dan rakaman suara telah dikemukakan oleh pasukan Singapura yang diketuai oleh:
  15. Lagi satu alasan yang dikemukakan ialah bahawa sistem pernomboran tahun astronomi bermula dengan tahun sifar, iaitu tahun yang biasanya dianggapi sebagai tahun 1 S.M.
  16. Evolusi atau ubah ansur ialah teori sains yang dikemukakan oleh ahli biologi untuk menerangkan perubahan rupa dan sifat haiwan dan tumbuhan sepanjang zaman sehingga kini.
  17. Pengelasan terawal haiwan hidup adalah yang dikemukakan oleh Aristotle, seorang ahli falsafah Yunani yang mengelaskan semua organisma ketika itu sebagai tumbuhan atau haiwan.
  18. Walaupun kebanyakan bukti yang dikemukakan oleh "UMNO 11" tidak dipertikaikan, peguam pembela UMNO memperdebatkan bahawa semua remedi yang mungkin masih belum dihabiskan dalam UMNO.
  19. Saiz Ceres yang lebih besar dan kebulatannya menyebabkan ia dikemukakan untuk layak menjadi planet kembali, namun pada 2006 ia diletakkan oleh Kesatuan Astronomi Antarabangsa dalam kategori baru planet kerdil.
  20. Kekecewaan terhadap pihak berkuasa merupakan alasan yang sering dikemukakan oleh gerakan-gerakan pengikut faham pemisahan, tetapi kesusahan ekonomi biasanya adalah yang mencetuskan tindakan gerakan-gerakan ini.
  21. Kemudian pada tahun yang sama lembaga pengarah mengumumkan permohonan perancangan adalah untuk akan dikemukakan kepada pihak berkuasa majlis membuat Stadium Liberty yang terbesar sportsclub stadium milik di negara ini.
  22. Gagasan ini pertama kali dikemukakan secara serius oleh William Willett dalam "Waste of Daylight", yang terbit pada 1907, namun ia tidak mampu mendorong kerajaan Britain menerimanya, meskipun beliau berusaha keras melobi.
  23. Kebanyakan buku-buku di China mencampuri fon, dengan vokal bertanda nada dikemukakan dalam fon yang berbeza dengan huruf-huruf lain, suatu amalan yang sering menimbulkan penampilan yang kurang menyenangkan mata bag teks pinyin.
  24. Pendapat beliau tentang sebab malapetaka Challenger amat berbeza dengan pendapat rasmi laporan Suruhanjaya Rogers, dan lebih mengkritik pihak pengurusan kerana tidak mempedulikan perkara-perkara yang dikemukakan oleh para juruteranya.
  25. Satu rancangan alternatif dikemukakan oleh Naib Marsyal Udara Sir Robert Brooke Popham yang mencadangkan bahawa 200 pesawat RAF dan Diraja Belanda digunakab bagi mempertahankan wilayah Sarawak, Labuan, Brunei, dan Borneo Utara British.
  26. Bidwell, seorang arkitek muda, adalah orang yang bertanggungjawab mengadaptasi seni bina Islam sebagai tonggak reka bentuk tampak bangunan tersebut di atas pelan asal Norman selepas Spooner kurang berpuashati dengan reka bentuk tampak yang dikemukakan oleh A.C.
  27. Satu naskhah mana-mana laporan itu yang berhubungan dengan akaun bagi sesuatu Negeri, atau berhubungan dengan akaun-akaun bagi mana-mana pihak berkuasa awam yang menjalankan kuasa yang diberikan oleh undang-undang Negeri, hendaklah dikemukakan kepada Raja atau Yang di-Pertua Negeri bagi Negeri itu yang hendaklah menyebabkan laporan itu dibentangkan di hadapan Dewan Undangan.
  28. Pemikiran secara logik ialah cara seseorang melihat sesuatu dan daya usaha untuk mengenal pasti apa yang salah dan apa yang betul mengikut logiknya.Edward de Bono,dalam bukunya,Thinking Course,menyatakan bahawa logik ialah satu cara menjana maklumat daripada sesuatu keadaan,Maklumat yang hendak dijana ialah sesuatu yang benar dan diterima akal.Berasakan kefahaman ini boleh dirumuskan bahawa berfikiran logik ialah suatu proses pemikiran yang cuba mencari maklumat,ilmu,data dan fakta mengenai kebenaran sesuatu perkara.Dengan kata lain,logik bermaksud alasan yangdikemukakan untuk mengukuhkan sesuatu keadaan kedenaran yang boleh diterima oleh akal.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...