Tuesday 10 May 2016

Contoh Ayat Perkataan "lain-lain"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "lain-lain" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. E. Percival, Heath dan lain-lain pegawai kanan.
  2. Juga terdapat lain-lain jenis biomolekul dalam sel.
  3. Kofi Annan dan lain-lain orang kenamaan luar negara.
  4. Peratusan penduduk Melayu ialah 92%, Cina 3.7%, India 0.3%, dan lain-lain 4%.
  5. Setiap dari planet luar dikelilingi oleh cincin planet dari debu dan lain-lain zarah.
  6. Lembapan dan lain-lain bahan yang tidak dingini yang berada di dalam gas dikeluarkan.
  7. Ia mempunyai lebih banyak kilang perabot berbanding dengan lain-lain bandar di Malaysia.
  8. Pembahagian etnik: Melayu, Cina (24,000 atau 17%), India (3,700), lain-lain (5,400), bumiputera lain (600).
  9. Peratusan mengikut kaum adalah Bumiputera sebanyak 57.1%, Cina 28.6%, India 13.5% dan lain-lain sebanyak 0.8%.
  10. Selain itu, kumpulan etnik ke-2 terbesar ialah kaum Cina diikuti dengan kaum India (6.9%) dan kaum lain-lain (6.6%)
  11. Animisme bermaksud menyembah batu, matahari dan lain-lain lagi kerana mereka mempercayai adanya semangat orang mati.
  12. Ekosistem tropika merangkumi hutan hujan, hutan daun luruh kering, hutan berduri, gurun dan lain-lain jenis habitat.
  13. Dari sini, keretapi dapat menuju ke Malaysia di selatan dan Chiang Mai dan lain-lain wilayah di utara dan timur laut.
  14. Sukan padang seperti bola sepak, hoki, ragbi, bowling padang, golf dan lain-lain dimainkan di seluruh pelusuk negara.
  15. Jangan mengambil bersama air manis seperti kopi, teh, dan lain-lain minuman kecuali dengan arahan doktor/ ahli farmasi.
  16. Pihak isteri boleh melepaskan dirinya daripada ikatan perkahwinan mereka jika ia tidak berpuas hati atau lain-lain sebab.
  17. Kebanyakan sel eukariot juga mengandungi lain-lain organel ikatan membran seperti mitokondria, kloroplas dan radas Golgi.
  18. Negeri ini mempunyai kelompok etnik yang terdiri daripada kaum Melayu 57.8%, Cina 21.9%, India 14.3%, dan lain-lain 0.35%.
  19. Hampir 90% golongan Eurasia ini beragama Kristian, hampir 4% Islam, 3% lain-lain dan selebihnya beragama Buddha atau Hindu.
  20. Kaum Melayu merupakan kaum yang terbesar dengan 95%, diikuti dengan kaum Cina 3.8%, kaum India 0.3% dan lain-lain kaum 0.9%.
  21. Kaum Cina lainnya terdiri dari Foochow (orang Fuzhou), Teochew, orang Hainan, orang Kanton, orang Henghua dan lain-lain lagi.
  22. Di lain-lain tempat, minimum primer berlaku pada bulan Jun hingga Julai, manakala minimum sekunder berlaku pada bulan Februari.
  23. Britain juga bersekutu erat dengan negara-negara anggota Kesatuan Eropah dan NATO, negara-negara Komanwel dan lain-lain seperti Jepun.
  24. Berdasarkan bancian tersebut, 95% beragama Islam, diikuti dengan agama Buddha 4.4%, Kristian 0.2%, Hindu 0.2% dan lain-lain agama 0.2%.
  25. Kemudian satu siri ujian statistik akan dijalankan seperti ANOVA, T-test, Spearman dan lain-lain yang berkaitan untuk mendapatkan 'nilai-p'.
  26. Biasanya pemilik saka akan memanggil saka mereka dengan pelbagai panggilan termasuk akuan, datuk, sahabat, pendamping dan lain-lain panggilan.
  27. Ini disebabkan Bandar itu terletak dekat muara sungai dan selalu terdapat ramai pedagang Melayu dari lain-lain Negeri Melayu bersinggah disitu.
  28. Sesetengah kecacatan otak tertentu dirawat oleh pakar bedah saraf otak manakala yang lain-lain dirawat oleh pakar neurologi dan pakar psikiatri.
  29. Apakah bangunan tinggi seperti Menara Petronas,Menara Telekom,Tabung Haji,Dayabumi,Komtar,Maybank dan lain-lain kebal gegaran 9.0 skala Richter.
  30. hingga kepada gen untuk akulturasi telah dicadangkan, tidak termasuk kolonialisme dan lain-lain sebagai punca kekejaman manusia terhadap manusia.
  31. Pedagang-pedagang dari Jawa, Arab, India, China dan lain-lain dapat berlindung di Melaka sehinggalah keadaan selamat untuk mereka ke laut semula.
  32. Selepas Perang Dunia I Tentera British dikecilkan dan Murray-Lyon, seperti lain-lain pegawai tetap Tentera British diturunkan pangkat menjadi Mejar.
  33. Onn Jaafar mendapati orang-orang Cina tidak segan berkebun sayur, membuka kedai jahit dan lain-lain pekerjaan yang dianggap rendah oleh orang Melayu.
  34. Pada 2013, stadium ini telah mempunyai banyak kemudahan yang baharu seperti papan skor baharu, lampu LED dan lain-lain untuk menghadapi Liga Juara-Juara.
  35. Tanduk kambing diperbuat daripada tulang hidup yang disalut oleh keratin dan lain-lain protein, digunakan untuk pertahanan, penguasaan, dan perwilayahan.
  36. Jabatan Ketua Menteri merupakan tiang pentadbiran negeri yang menempatkan pejabat Ketua Menteri, Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri serta lain-lain pejabat.
  37. Perbuatan tersebut menyebabkan kelahiran MPAJA iaitu Tentera Anti Jepun Tanah Melayu, Force 136, Gerila Kinabalu dan lain-lain gerakan yang menentang Jepun.
  38. Betty Friedan, Gloria Steinem, dan lain-lain menerajui gelombang feminisme baru yang memperjuangkan kesaksamaan politik, sosial dan ekonomi untuk kaum wanita.
  39. Pemuda-pemuda Melayu yang mempertahankan Kampung Baru dan yang lain-lain mengamuk merasakan diri mereka terkepung antara orang Cina dengan askar Rejimen Renjer.
  40. Komposisi etnik pada tahun 2000 di Malaysia adalah seperti berikut: Melayu, Cina (21,058 atau 9.6%), India (2,658 atau 1.21%) dan lain-lain (20,690 atau 9.45%).
  41. Mazhab syafie dan lain-lain berpedapat bahawa suara perempuan bukan aurat, sebab perempuan boleh berjual beli dan memberi keterangan sebagai saksi di hadapan hakim.
  42. Justeru itu Selat Melaka sangat penting kepada kestabilan ekonomi dunia khususnya kepada negara Amerika Syarikat, Jepun, China dan lain-lain negara di Asia Tenggara.
  43. Muslim juga percaya bahawa Islam merupakan versi lengkap dan sejagat kepercayaan monoteistik ajaran Nabi Ibrahim a.s., Nabi Musa a.s., Nabi Isa a.s., dan lain-lain nabi.
  44. Penduduk Melayu asal, Orang Asli, Baba Nyonya, penduduk Portugis, lain-lain bersama dengan penduduk Cina dan India yang baru mewujudkan penggunaan pelbagai bahasa yang meluas.
  45. Hasil kajian Kurt Gxdel, Gerhard Gentzen, dan lain-lain telah memberikan resolusi separa untuk program ini, dan mengklarifikasi isu yang terlibat dalam membuktikan konsistensi.
  46. Seterusnya selepas itu pegawai-pegawai tadbir pun disusun dan pejabat-pejabat kerajaan seperti mahkamah, polis, penjara, hospital, dan lain-lain juga diwujudkan satu demi satu.
  47. Tambahan pula, penuntut Melayu yang ditaja oleh kerajaan cenderung untuk mengambil mata pelajaran seperti Hukum Syariah, Sejarah Islam dan lain-lain mata pelajaran berkaitan Islam.
  48. Ia mempunyai kira-kira 350 ribu orang penduduk terdiri daripada kaum Cina, Iban, Melayu, Melanau, India, Kayan, Kenyah, Kelabit, Penan, Bidayuh, Kedayan, Lun Bawang/Lun Dayeh dan lain-lainlagi.
  49. Pengaruh agama Hindu dan agama Buddha telah tersebar ke negara Sri Lanka, Burma, Tibet, China, Cambodia, Jepun, Korea dan lain-lain negara Asia lain seperti Tanah Melayu, dan kepulauan Indonesia.
  50. Malangnya pasukan ini terdiri dari orang-orang Melayu, Iban, Cina,India, Sikh, Gurkha dan lain-lain turut menembak orang-orang Melayu dan ini menyebabkan kemarahan orang Melayu semakin meluap-luap.
  51. Penduduk terdiri dari Melayu (146.580), Cina (120,860), Iban (28,691), Bidayuh (13.681), bukan warga Malaysia (7,216), lain-lain Bumiputra (3,250), Melanau (2,078), India (1,626) dan lain-lain(1,140).
  52. Ilmu ini menjadi semakin maju selepas 3000SM apabila orang Babylon dan Mesir Purba mula menggunakan aritmetik, algebra asas dan geometri untuk cukai dan lain-lain pengiraan kewangan, pembinaan dan astronomi.
  53. Tanah itu juga pernah berkhidmat sebagai sumber sebagaimana Kushan, Hephthalite, Samanid, Saffarid, Ghaznavid, Ghorid, Khilji, Mughal, Hotak, Durrani, dan lain-lain telah bangkit untuk membentuk empayar besar.
  54. Johor Premium Outlets merupakan premium outlet yang pertama dibina di Asia Tenggara dan disitu terdapat pelbagai barangan yang berjenama dan bertaraf antarabangsa seperti Adidas, Nike, Amani danlain-lain lagi.
  55. Kawasan yang besar di rantau ini dibiarkan tidak berpenghuni dan ramai orang Armenia, Georgia, Rusia dan lain-lain kemudiannya berhijrah ke Abkhazia, menempatkan semula sebahagian besar wilayah yang dikosongkan.
  56. Upacara menyemah berbeza, bergantung kepada kelaziman yang dilakukan orang yang mengetuai sesuatu upacara, ataupun kehendak orang yang berkenaan atas permintaan jin-jin, yang diberitahu melalui mimpi ataupun lain-lain medium.
  57. Bumiputera Lain adalah terdiri daripada Orang Asli, Siam, Serani, Baba dan Nyonya, dan lain-lain minoriti bumiputera di Semenanjung Malaysia manakala ia dikenali sebagai Bumiputera Sabah dan Bumiputera Sarawak di Malaysia Timur.
  58. Selain menulis Greek moden, kini hurufnya digunakan sebagai simbol dalam matematik dan sains, nama zarah dalam fizik, sebagai nama bintang, dalam nama abang dan kakak, dalam namaan superangka siklon tropikal, dan untuk lain-lain tujuan.
  59. Undang-undang kekeluargaan Islam merupakan suatu akta bagi mengkanun peruntukan-peruntukan tertentu undang-undang kekeluargaan Islam mengenai perkahwinan, penceraian, nafkah, penjagaan danlain-lain yang berkaitan dengan kehidupan keluarga.
  60. Peranannya sangat penting dalam misi-misi Voyager ke angkasa lepas, penciptaan cakera padat, kebolehfungsian telefon mudah alih, pembangunan internet, pengkajian linguistik dan persepsi manusia, pemahaman lohong hitam dan lain-lain bidang penting.
  61. Pada 21 Jun 2006, akhbar melaporkan bahawa rumah Dudek dimasuki pencuri yang mencuri kereta dan juga medal dan lain-lain memorabilia semasa kerjaya Dudek sebagai pemain bolas sepak, termasuk medal pemenang Liga Juara-Juara yang dimenangi di Istanbul.
  62. Namun begitu, simbol lain yang berteraskan Islam seperti kalimah Allah dan Nabi Muhammad, bunga-bungaan, tumbuh-tumbuhan, geometri, dan lain-lain yang tiada unsur haram juga adalah digalakkan untuk digunakan sebagai simbol perayaan Hari Raya Aidilfitri.
  63. Jumlah penduduk bagi kaum Melayu di Alor Setar ialah 75.0%, jumlah penduduk bagi kaum Cina ialah 20.5% (78,542), jumlah penduduk kaum India ialah 9.1% (8,298) dan jumlah penduduk bagi lain-lain seperti kaum Bangla ataupun dari luar negeri ialah 5.4% (1,253).
  64. Beliau sebagai pengasas menjadi Yang diPertua, Onan Haji Siraj sebagai Naib Yang Dipertua, Abdul Karim Rashid sebagai setiausaha, Haji Othman Abdullah sebagai bendahari, Hassan Manan, Ahmad Boestaman, Isa Muhamad, Ishak Haji Mohammed, Sultan Djenain dan lain-lain tokoh.
  65. Walau bagaimanapun, mufti negeri Perak menyatakan perayaan umat Islam yang dikongsi dengan perayaan keagamaan orang kafir yang lain seperti "DeepaRaya" dan "KongsiRaya" serta lain-lain kerana dianggap menjurus ke arah perbuatan syirik dan ditegah sama sekali oleh Islam.
  66. Kini bahasa suku Thai utama telah menjadi bahasa rasmi dan menjadi dominan akibat dasar rasmi kerajaan yang cuba mengasimilasi dan menyatukan bangsa Thai, meskipun ia boleh mengakibatkan bahasa Siam, Melayu Petani, Khmer dan lain-lain bahasa etnik di Thai menjadi hilang.
  67. Berbanding dengan haiwan ciri jantina haiwan tidak semestinya ditentukan oleh kromosom X dan Y tetapi juga dilambangkan dengan kromosom yang berlainan seperti V dan W, mempunyai bilangan kromosom yang lebih besar daripada jantina perempuan bagi haiwan jantan dan lain-lain lagi.
  68. Pengalaman ini serta kebenciannya terhadap perhambaan dan penyalahgunaan lain-lain yang dinampaknya di tempat lain, seperti perlakuan peneroka-peneroka British terhadap orang asli di Tasmania, meyakinkannya bahawa tiada alasan moral yang kuat bagi menganiayai orang lain berdasarkan bangsa.
  69. Shuhaimi yang pernah mengarah filem tersebut menjelaskan, "Kelainan yang dimaksudkan adalah dari segi era yang digunakan iaitu pada zaman milenium dan lebih moden berbanding filem 'PHSM 1 dan 2' yang menggunakan pakaian, latar set, bahasa dan lain-lain lagi yang menonjolkan zaman dahulu kala.
  70. Pada tahun 1989, kematian seorang pegawai penyokong reformasi, Hu Yaobang, sedikit sebanyak mengapi-apikan tunjuk perasaan besar-besaran di Dataran Tiananmen, di mana para mahasiswa dan lain-lain menghabiskan berbulan-bulan untuk berkempen demi peningkatan hak demokrasi dan kebebasan bersuara.
  71. Manakala pada tahun 2010 pula, penduduk di negeri Perlis secara peratusan telah menganut pelbagai kepercayaan atau agama, seperti 87.9% Muslim, 10.0% Buddha, 0.8% Hindu, 0.6% Kristian, 0.2% Taoism atau agama masyarakat Cina, 0.3% yang menganut lain-lain agama dan 0.2% pula tidak mempunyai agama.
  72. Berikutan pembaharuan pada tahun 2009, finalis-finalis Piala AFC yang memenuhi kriteria AFC dan lain-lain pasukan tertentu yang layak dibenarkan untuk bersaing dalam pusingan kelayakan Liga Juara-Juara AFC dengan pasukan-pasukan tewas dalam pusingan tersebut diturunkan untuk bermain dalam Piala AFC.
  73. Penanam-penanam gambir Teochew yang telah membuka kangkar-kangkar di sungai-sungai Johor, Sungai Skudai, Sungai Sedih, Sungai Sembrong, Sungai Batu Pahat Sungai Muar dan lain-lainnmapaknya tidak berminat mendirikan kangkar di kawasan yang dibincangkan ini kerana masih diliputi hutan dan paya tropika yang tebal.
  74. Hari Raya Aidilfitri merupakan perayaan yang dirayakan oleh umat Islam di seluruh dunia tidak kira bangsa sama ada Arab, Inggeris, Melayu, India-Muslim, Cina-Muslim dan lain-lain bangsa di seluruh dunia yang beragama Islam bagi menandakan berakhirnya bulan Ramadhan yang mana umat Islam telah menjalani ibadat puasa dengan tekun.
  75. Bandaraya Melaka mempunyai sebuah Terminal Pengangkutan antara bandar yang moden yang dikenali Melaka Sentral dengan perkhidmatan pengangkutan yang tetap ke Kuala Lumpur, Johor Bahru danlain-lain bandar-bandar utama di Semenanjug Malaysia.Melaka Sentral merupakan sistem pengangkutan bas dan teksi yang tercanggih di Malaysia hari ini.
  76. Bagaimanapun, salah satu kelemahan utama amalan penulisan Jawi ialah ketidakseragaman sesama pengguna dari segi ejaan, yang mana menurut Pendeta Za'ba, "kebiasaan penulis-penulis yang ramai... ada banyak tentangnya yang berlain-lain pada lain-lain orang", apatah lagi terdapat ketidaksepakatan sesama kamus-kamus bahasa Melayu yang sedia pada zaman dahulu.
  77. Shannon dan sejak pengenalannya, aplikasinya berkembang ke dalam banyak bidang termasuklah penaabir statistik, pemerosesan bahasa tabii, kriptografi secara umum, rangkaian selain dari rangkaian komunikasi - seperti dalam neurobiologi,, evolusi, dan fungsi kod molekular, pemilihan model dalam ekologi, fizik terma, pengkomputeran kuantum, pengesan ciplakan dan lain-lain bentuk analisis data.
  78. Hari Mei pada masa kini masih mempunyai kepentingan politik, dengan kesatuan pekerja dan parti-parti politik sering menggunakan hari Mei ini untuk aktiviti-aktiviti dan kempen-kempen politik,tetapi sejak 1987 ia juga dikenali sebagai mogok besar oleh radical berhaluan kiri, termasuklah senario punk rock, Autonome, dan lain-lain lagi, tetapi juga ramaja-remaja "biasa" yang benci kepada polis.
  79. Tambahan pula, sekiranya Ops Matador dilaksanakan oleh pihak Tentera British, Tentera Jepun telah bersedia dengan rancangan balasnya, dengan menggunakan lapang terbang Bangkok dan lain-lainlapangan terbang di Selatan Thailand untuk membolehkan angkatan udaranya mendapatkan penguasaan udara, dan membolehkan pasukan daratnya mara menuju Segenting Kra dengan diberikan perlindungan oleh penguasaan udara tersebut.
  80. PC World telah menyeneraikan #1 dari "15 teknologi mengecewakan 2007," mengatakan bahawa banyak pengguna suka bergantung pada XP, manakala lain-lain yang sudah meningkat telah menjatuhkan semula." Kritikan Windows Vista memasukkan masa pembangunan yang berpanjangan, istilah perlesenan paling terbatas, pemasukan teknologi Pengurusan Hak Digital baru bertujuan menyekatkan salinan media digital yang dilindungi, kekurangan pemandu bahan untuk sesuatu perkakasan, dan pengguna ciri-ciri baru lain seperti User Account Control.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...