Saturday 21 May 2016

Contoh Ayat Perkataan "sedikit"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "sedikit" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Hanya sedikit sungai yang boleh dilayari.
  2. Caranya yaitu: paling sedikit haidh satu kali.9
  3. Beliau tipis sedikit dalam pilihanraya tersebut.
  4. Semua sel sedikit sebanyak berkongsi beberapa sifat yang berikut:
  5. Waktu matahari terbit dan terbenam berbeza sedikit sepanjang tahun
  6. Letakkan sedikit lada dan garam sedikit demi sedikit sehingga habis.
  7. Tidak seperti kromosom X, kromosom Y amat sedikit maklumat genetiknya.
  8. Rupa bentuk rumpai laut sedikit merupai non-arboreal terrestrial plants.
  9. Tulisan bahasa Tamil memang sedikit perubahannya sepanjang tempoh tersebut.
  10. Pada 16 Mei, aktiviti gunung telah berkurang sedikit tetapi masih berbahaya.
  11. bateri meriam yang kecil sedikit diletakkan di Kota Canning dan Kota Siloso.
  12. Biasanya buah juga mengandung besi dan gula, serta sedikit protein dan lemak.
  13. Mukim Bekok merupakan mukim paling sedikit penduduk dengan 50 penduduk per km2.
  14. Kebanyakan penduduk Kedah adalah orang Melayu, dan sedikit orang Cina dan India.
  15. Hal ini demikian kerana masalah ini sedikit sukar diurus akibat tidak sama negeri.
  16. Belangkas ialah sejenis haiwan yang hidup di laut masin dan sedikit di paya air tawar.
  17. Beliau kemudian menjual kayu itu untuk mendapat sedikit wang untuk perbelanjaan hidupnya.
  18. Dialek yang digunakan di Kuching sedikit berbeza dari dialek yang digunakan di bandar Miri.
  19. Pada kebiasaannya solat sunat Aidiladha dicepatkan sedikit berbanding solat sunat Aidilfitri.
  20. City mengakhiri musim di tempat kedua, dan hanya memberi sedikit saingan untuk memenangi liga.
  21. Kini, bahasa Melayu banyak digunakan di Malaysia dan Brunei, dan juga serba sedikit di Singapura.
  22. Sekiranya Paramecium melanggar halangan ia mengundur, belok sedikit dan bergerak ke hadapan lagi.
  23. Di samping banyak tasik, lanskapnya juga didominasi oleh hutan pokon pine dan sedikit tanah subur.
  24. Bintang tertua mengandungi sedikit logam, manakala bintang yang lahir kemudian mempunyai lebih lagi.
  25. Oleh itu, pada kebiasaannya solat sunat Aidilfitri dilewatkan sedikit berbanding solat sunat Aidiladha.
  26. "Permukiman Belize di Teluk Honduras" awal berkembang dari sedikit tempat tinggal di Belize Town dan St.
  27. Sebagian berpendapat bahwa Sensus Irak 2003 memperlihatkan bahawa orang-orang Sunni sedikit lebih banyak.
  28. Dalam tubuh manusia, jantung terletak sebelah kiri sedikit dari tengah dada, dan di belakang tulang dada.
  29. Tidak banyak yang diketahui tentang kehidupan Euclid kerana hanya sedikit sumber yang wujud tentang beliau.
  30. Haiwan Ovipar adalah haiwan yang bertelur, dengan sedikit atau tiada langsung pembentukan lain dalam ibunya.
  31. Jepun dibantu sedikit oleh sekutunya Thailand dan lebih sedikit oleh sekutu kuasa Paksinya, Jerman dan Itali.
  32. Semut sedikit sebanyak melindungi larva ini; sebagai balasan, larva menolong semut mengumpulkan rembesan madu.
  33. Fonologi bahasa Tamil membernarkan sedikit sahaja gugusan konsonan yang tidak boleh memulakan mana-mana perkataan.
  34. Tamadun China juga merupakan salah satu daripada sedikit tamadun yang menciptakan sistem tulisannya yang tersendiri.
  35. Tetapi saya rasa kesan moral dengan kehadirannya memberikan lebih kelebihan berbanding sedikit pembahagian kekuatan.
  36. Keputusan ini diubah sedikit oleh mahkamah rayuan persekutuan, dan akhirnya diselesaikan dengan Jabatan Keadilan A.S.
  37. Ataupun mengikut kiraan kalendar gregory adalah kurang sedikit daripada 9 bulan: iaitu kira-kira 8 bulan dan 22.5 hari.
  38. Terdapat sedikit cara bagi gadis itu untuk mebebaskan diri daripada cengkaman rumah pelacuran disebabkan semua hutangnya.
  39. Untuk kebanyakan ribuan tahun, kemanusiaan, dengan sedikit pengecualian terkemuka, tidak mengakui kewujudan Sistem Suria.
  40. Hikmahnya dicepatkan sedikit waktu solat sunat Aidiladha adalah bagi memberi lebih banyak masa untuk penyembelihan korban.
  41. Ini bagaimanapun jauh lebih sedikit berbanding 1,667 orang yang ditahan dalam perhimpunan Bersih 2.0 pada tahun sebelumnya.
  42. Protein, sebagai contoh, terdiri dari unsur-unsur karbon, hidrogen, oksigen dan nitrogen serta sedikit fosforus dan sulfur.
  43. Pada tahun 1894, Raja Lobengula telah meninggal dunia dan ini sedikit sebanyak telah melemahkan tentangan terhadap British.
  44. Gambar foto ahli-ahli keluarga yang sebaya usianya boleh menunjukkan betapa berbezanya sesama mereka meskipun sedikit sahaja.
  45. Komposisi atmosfera Marikh adalah 95% karbon dioksida, 3% nitrogen, 1.6% argon dengan sedikit sahaja kandungan oksigen dan air.
  46. Terdapat sedikit ragu-ragu bahawa geometri berasal sebagai sains praktikal, mengambil berat tinjauan, ukuran, luas, dan isipadu.
  47. Walaupun begitu, agak kurang sedikit hujan diterima semasa tempoh Jun hingga Ogos, sesuai dengan kejadian angin lazim barat daya.
  48. Pemuja polong perlu menghiris sedikit jarinya dan memasukkan jarinya yang berdarah itu ke dalam botol untuk memberi polong makan.
  49. Buat pertama kalinya, mercu ini diberi warna- merah, hijau, dan emas - yang sedikit bervariasi semenjak kewujudan mercu tersebut.
  50. Empat planet dalaman atau terestrial mempunyai batuan, dan komposisi yang padat, sedikit atau tiada bulan, dan tiada sistem cincin.
  51. Cabang ini mempunyai sedikit kaitan dengan geometri, meskipun terdapat percanggahan pendapat tentang apakah sebenarnya hubungan ini.
  52. Pembiakan biasanya seksual, biasanya dengan yang jantan lebih kecil sedikit berbanding cacing betina dan mempunyai ciri ekor bengkok.
  53. FIFA mempengerusikan pertandingan pertamanya pada tahun 1906, walau bagaimanapun ia berdepan dengan sedikit persetujuan atau kejayaan.
  54. Pakaian ketiga mereka berubah setiap tahun dan ia merupakan hitam dengan sedikit merah untuk musim terbaru, tetapi ia jarang digunakan.
  55. Keanggotaan pasukan tentera Malaysia hanya sedikit yang dikerah dan diletakkan dibahagian pos kawalan sempadan dan kawalan unit komando.
  56. Pegangan agama kaum Cina kebanyakkannya ialah seperti Taoisme dan Konfusianisme dan sedikit yang mengamalkan agama Buddha dan juga Islam.
  57. Namun terdapat sedikit era yang terdapat dalam filem tersebut melalui babak imbas kembali dan ketika Mia bertemu dengan keluarga Meriam."
  58. Senarai-senarai di atas mewakili pemahaman kita akan kelompok ini pada masa kini, namun terdapat sedikit perbezaan dari sumber ke sumber.
  59. Komander Pihak Berikat, Leftenan-Jeneral Arthur Percival mempunyai 85,000 orang tentera, yang menyamai lebih sedikit dari empat divisyen.
  60. Beliau membuat demonstrasinya mudah difahami dengan menggunakan hanya segelas air dengan ais, sebuah pengapit, dan sedikit bahan gelang-O.
  61. Verth dalam bukunya Borneos Wester Afdeling, yang isinya sedikit berbeda dari versi cerita yang beredar di kalangan masyarakat ketika ini.
  62. Amerika telah lama menaruh minat terhadap Cuba, tapi terdapat hanya sedikit perhatian yang diberikan kepada Filipina, Guam atau Puerto Rico.
  63. Sedangkan arahan ini tidak dituruti dengan secara besar, sebagai akibatnya sedikit yang diketahui dengan tentu mengenai matematik Cina kuno.
  64. Sehingga kini, Korea Selatan mempunyai undang-undang kawalan senjata api yang ketat dengan bilangan senjata api yang sedikit mengikut kapita.
  65. Cuti dalam Islam secara umumnya mengikut kalendar qamari, dan oleh itu disambut sedikit lebih awal setiap tahun relatif dengan kalendar suria.
  66. Yu umumnya lambat mencapai kedewasaan seksualnya dan menghasilkan sedikit sekali keturunan dibandingkan dengan ikan-ikan lainnya yang dipanen.
  67. Bagi kaum India pula, majoriti penduduk kaum itu menganut agama Hindu dan hanya sedikit sahaja yang mengamalkan kepercayaan Islam dan Kristian.
  68. Mukim terpadat adalah Simpang Kanan dengan lebih daripada 250,000 orang dan yang paling sedikit adalah Bagan dengan penduduk hanya 4,692 orang.
  69. Berikut merupakan fakta-fakta yang boleh diungkapkan dengan kewujudan Bandaraya Ipoh dan serba sedikit mengetahui tarikh-tarikh Ipoh ditubuhkan.
  70. Pertumbuhan naik sedikit pada tahun 2004, disebabkan sebahagian besar oleh permintaan sejagat dan harga-harga komoditi di pasaran-pasaran dunia.
  71. Dari segi keluasan, Eropah ialah benua yang kedua terkecil di dunia, iaitu 10, 400, 000 km2 yang menjadikannya luas sedikit berbanding Australia.
  72. Jauh sedikit dari bandar Kuantan sendiri, iaitu ke arah barat dan selatan, barulah budaya tradisi Pahang dapat diperhatikan sedikit demi sedikit.
  73. Kemudian, kawasan Guinea berpecah-belah sehingga sebuah negara Islam yang diasaskan pada abad ke-18 membawa sedikit kestabilan kepada kawasan ini.
  74. Sebenarnya, melebihi sedikit 55% daripada kejadian membunuh diri yang dilakukan di Amerika Syarikat pada tahun 2001 adalah membabitkan senjata api.
  75. Bagi mengatasi masalah ini, sedikit sebanyak pengaruh manusia diizin tanpa menyebabkan sesuatu landskap dikecualikan daripada status "semula jadi".
  76. Pandangan ini, paling terkenal dipegang oleh ahli falsafah Inggeris abad yang ke-18 dan George Berkeley, hanya mempunyai sedikit pengikut masa kini.
  77. Penghidupan moden yang terlalu cepat meninggalkan sedikit demi sedikit masa lapang untuk persembahan ke atas pengorbanan yang tidak berkesudahan itu.
  78. Oleh itu, pengurangan ketulan darah dan isyarat sakit ini disebabkan pengambilan aspirin pada kadar yang sedikit dianggap baik daripada segi perubatan.
  79. Terdapat sedikit yang luar biasa tentang itu, tetapi sebelum permainan Bradshaw telah menjaringkan dengan tiga puluh enam tempat sepakan berturut-turut.
  80. Kebanyakan wanita mengandung tidak mempunyai sebarang tanda atau simptom lekat, sungguhpun adalah biasa bagi mengalami sedikit pendarahan semasa melekat.
  81. Kenyataannya, hanya sedikit penduduk yang menikmati kekayaan Gabon, sehingga taraf hidup kebanyakan penduduknya tetap sederhana meskipun KDNK relatif tinggi.
  82. Oleh yang demikian, manusia yang terkecuali daripada aktivit sosial amat sedikit ataupun mereka diklasifikasikan sebagai manusia abnormal ataupun manusia gila.
  83. Pembelian Louisiana dari wilayah tuntutan Perancis di bawah kepimpinan Presiden Thomas Jefferson pada tahun 1803 sedikit sebanyak menggandakan keluasan negara.
  84. Pengekalan di dalam nota muzik kebiasaan tidak begitu diambil berat dan ahli muzik secara umumnya kerap menukar sedikit sebanyak penggubahan di dalam nota muzik.
  85. Namanya berasal dari bahasa Yunani oligos dan ceno ("baru"), dan merujuk kepada betapa sedikit penambahan mamalia moden setelah peledakan evolusi pada zaman Eosen.
  86. Di Sukan Asia tahun 2006, emas Malaysia banyak disumbangi oleh pasukan tenpin bolingnya.Terdapat juga sedikit kajian mengenai Prestasi Atlet dalam sukan Tenpin Bowling
  87. Manakala penempatan Selat Koloni DiRaja Britain diwujudkan pada 1826, dan Britain sedikit demi sedikit menyebarkan pengaruh dan kawalannya ke atas seluruh semenanjung.
  88. Pertanian dikembangkan secara mandiri di dataran tinggi Pulau Papua sekitar 7,000 SM, membuatnya menjadi salah satu dari sedikit daerah domestik tanaman asli di dunia.
  89. Masyarakat Lotud (Suang Lotud) turut mendiami kawasan Pantai Barat Selatan negeri Sabah terutamanya Tuaran, Tamparuli, Telipok dan dan sedikit di Kota Belud (Tempasuk).
  90. Eukariot merupakan minoriti yang sangat sedikit di kalangan segala hidupan; dalam tubuh manusia pun terdapat 10 kali lebih banyak mikroogranisma berbanding sel manusia.
  91. Istilah organism boleh secara luasnya memaksudkan sehimpunan molekul yang berfungsi sebagai satu jasad yang sedikit sebanyak stabil dan menunjukkan sifat-sifat kehidupan.
  92. Inilah lumrah evolusi, yang mana setiap orang mempunyai peranggu gen yang sedikit berlainan daripada orang-orang lain, kecuali kembar seiras yang sama pembentukan genetiknya.
  93. Bagaimanapun, mulai 2000-an terdapat sedikit ketidakpuasan hati di Malaysia Timur yang mendakwa sambutan hari kebangsaan pada 31 Ogos terlalu bertumpuan Semenanjung Malaysia.
  94. Tradisi lama pembelajaran bahasa Inggeris sebagai bahasa kedua menghasilkan peluasannya sebagai lingua franca di Belanda dan Denmark, dan juga serba sedikit di Sweden dan Norway.
  95. Bila sudah ada sedikit air tuak tulen pada nasi pulut yang ditapai itu, air yang telah dimasak dan dicampur gula akan ditambahkan secukupnya mengikut banyaknya nasi pulut tersebut.
  96. Australia mempunyai ekonomi campuran gaya barat yang kaya, dengan KDNK per kapita yang lebih tinggi sedikit daripada United Kingdom, Jerman dan Perancis dari segi pariti kuasa beli.
  97. Papua New Guinea adalah salah satu dari sedikit kawasan yang berhampiran dengan khatulistiwa yang mengalami hujan salji, yang hadir di titik-titik yang tertinggi di daratan utamanya.
  98. Negara ini mempunyai industri persenjataan yang besar dan buatan tempatan sepenuhnya, iaitu mengeluarkan majoriti besar kelengkapan tentera sementara hanya mengimport sedikit senjata.
  99. Fipple memberi alat timbre yang berlainan daripada seruling yang tidak mempunyai fipple dan memudahkan permainan alat tersebut; walau bagaimanapun, pemain kehilangan sedikit kawalan alat.
  100. Sebaliknya, kadar membunuh diri lelaki Kaukasia yang berumur 20-an adalah lebih sedikit sahaja daripada kadar-kadar lelaki Amerika-Afrika atau Amerika Latin dalam kumpulan umur yang sama.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...