Thursday 5 May 2016

Contoh Ayat Perkataan "canggih"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "canggih" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Serebrum manusia, iaitu anggota yang paling canggih dalam otak, adalah yang paling terakhir berkembang.
  2. Eksperimen ke atas dwilapisan selalunya memerlukan teknik-teknik yang canggih seperti mikroskopi elektron dan mikroskopi daya atom.
  3. Gelaran sukan ini, Formula Satu, menandakan bahawa sukan ini dihendakkan menjadi formula perlumbaan yang paling canggih dan kompetitif.
  4. Bermula abad ke-19, kaedah-kaedah yang lebih canggih muncul, di mana jenis-jenis kamiran serta kawasan dimana kamiran dilakukan semakin kompleks.
  5. Bangkok pada suatu ketika agak terkenal dengan jaringan canggih parit besar yang dipanggil khlong di bandarnya sehingga ia digelar bandar "Venice di Timur" kerana dulu segala cara pengangkutan di Bangkok digunakan dengan kapal.
  6. Proto-Georgia suku pertama kali muncul dalam sejarah yang ditulis pada abad 12 SM mencari Arkeologi dan rujukan dalam sumber-sumber kuno mendedahkan unsur-unsur formasi politik dan negara awal bertanda metalurgi canggih dan teknik tukang emas yang tarikh kembali ke abad ke-7 SM dan luar zaman dahulu.
  7. Sewaktu abad ke-12, institusi-insitusi kerajaan pusat yang sebelum ini sentiasa mengiringi kerabat diraja yang berpindah-randah ke merata negara, menjadi semakin besar dancanggih dan juga tertumpu di satu tempat, iaitu Westminster pada kebiasaannya, namun perbendaharaan diraja yang berpindah dari Winchester pula menetap di Menara London.
  8. Melawat ke negara seperti Kanada, kebanyakan negara-negara di Eropah, Jepun, sebilangan kawasan di Australia dan di New Zealand, kelihatan kurang mendapat cirit-birit, ini mungkin atas faktor cuaca persekitaran yang sejuk yang sedikit sebanyak dapat merencatkan keaktifan tindak balas bakteria, parasit dan virus dalam sistem pencernaan, atau mungkin juga faktor khidmat perubatan yang canggih dan terkini dinegara tersebut, serta tahap kebersihan dan hygenik yang tinggi diamalkan oleh masyarakat negara tersebut, yang mendorong pengurangan risiko mendapat cirit-birit.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...