Thursday 5 May 2016

Contoh Ayat Perkataan "dewan"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "dewan" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Rang undang-undang itu mesti diluluskan oleh kedua-dua dewan Parlimen.
  2. Ia bertindak sebagai dewan perwakilan rakyat yang tertinggi di Malaysia.
  3. Dewan Rakyat merupakan salah satu daripada dua dewan dalam Parlimen Malaysia.
  4. Sesetengah parlimen asal-Westminster adalah sistem satu dewan untuk dua tujuan:
  5. Dewan Rakyat yang dipanggil House of Assembly merupakan dewan rendah di Parlimen.
  6. Majlis Menteri-Menteri mesti memenangi undian percaya daripada kedua-dua dewan Parlimen.
  7. OIC menuntut bahawa dewan "harus bekerja sama dengan kerajaan daripada hanya mengutuk mereka".
  8. Setiap negeri menghantar dua wakil ke Dewan Negara, iaitu dewan pertuanan parlimen persekutuan.
  9. Buat julung kalinya dalam sejarah Thai, kedua-dua dewan ini dipilih melalui undian orang ramai.
  10. Parlimen mempunyai satu dewan yang dianggotai 50 orang ahli, dipilih untuk 4 tahun setiap penggal.
  11. Kuasa perundangan terletak pada dua dewan Parlimen terutama sekali, diikuti oleh Majlis Menteri-Menteri.
  12. Mesyuarat pertama dewan perwakilan secara rasminya melaksanakan perisytiharan tersebut pada 28 Mei 2008.
  13. Beliau turut berhak melantik ahli daripada kedua-dua dewan di parlimen untuk menganggotai Jemaah Menteri.
  14. Mana-mana menteri yang memegang portfolio mestilah merupakan seotang ahli mana-mana dewan atau parliment.
  15. Di negara-negara Westminster lain, meskipun, dewan atas dapat kadang-kadang melatihkan kuasa sangat banyak.
  16. Dewan Negara merupakan salah satu daripada dua dewan dalam Parlimen, satu laginya dikenali sebagai Dewan Rakyat.
  17. Seluruh dewan berpuas hati, tetapi Brabantio beredar dengan ujaran bahawa Desdemona akan curang terhadap Othello.
  18. Kebanyakan juga mempunyai dewan atas yang lebih kecil, yang terdiri dari ahli-ahli yang dipilih dengan pelbagai kaedah:
  19. Jika diputuskan untuk dicadangkan ke parlimen, rang itu kemudiannya akan diagih-agihkan kepada semua ahli-ahli dewan rakyat.
  20. Negara ini pada awalnya mempunyai satu dewan tetapi selepas pindaan perlembagaan 2005, Dewan Senat telah dikembalikan semula.
  21. Kedua-dua dewan boleh menggubal rang undang-undang yang mesti diluluskan dalam bentuk sama oleh majoriti di kedua-dua dewan sekali.
  22. Undian dijalankan oleh para ahli dewan dan dari 564 orang wakil rakyat, 560 orang mengundi untuk menamatkan pemerintahan raja Nepal.
  23. Kedua-dua dewan perlu meluluskan rang undang-undang yang dibuat sebelum dihantar kepada Yang di-Pertuan Agong untuk perkenan Baginda.
  24. Dalam sesetengah kes, ahli-ahli dewan pernah diberikan salinan pada hari yang sama sesebuah rang undang-undang itu dibentang di parlimen.
  25. Untuk meminda perlembagaan, satu majoriti dua pertiga bersetuju kepada pemindaan ini memerlukan persetujuan pada kedua-dua dewan di parlimen.
  26. Pemerintahan Suriname dipimpin langsung oleh seorang gabenor dengan didampingi oleh sebuah dewan polis yang bertugas sebagai penasihat Gabenor.
  27. Pengundi mengundi separuh dari ahli Kamar Perwakilan setiap dua tahun dan setiap dewan dipilih mengikut sistem pilihan raya perwakilan berkadar.
  28. Binaan terbesar dunia untuk sukan dalam dewan itu akan menjadi gelanggang acara gimnastik, angkat berat, tinju, wusyu dan kabbadi pada Sukan Asia.
  29. Sesetengah pekan mengadakan tradisi nyanyian karol oleh kumpulan koir dan persembahan penghibur ternama di dewan perbandaran atau di kawasan luar bangunan.
  30. Kesemua parlimen asas-Westminster mempunyai sebuah dewan bawah dengan kuasa berasaskan yang pada Dewan Rakyat, terdiri dari perwakilan tempatan, dipilih rakyat.
  31. Perkampungan itu, yang akan bertukar menjadi bandar perubatan selepas temasya berakhir, dilengkapi sebuah poliklinik, dewan makan, kolam renang dan gelanggang tenis.
  32. Parlimen Algeria adalah, mengandungi dewan rakyat, National People's Assembly (APN), dengan 380 ahli dan dewan negara (upper chamber), Majlis Negeri, dengan 144 ahli.
  33. Namun begitu, Yang di-Pertuan Agong juga boleh melantik seorang ahli parlimen lain yang menurut budi bicaranya boleh mempunyai keyakinan dan kepercayaan ahli-ahli dewan lain.
  34. Di Britain, dewan bawah adalah badan legislatif de facto, sementara dewan atas mengamalkan restraint dalam latihan kuasa berperlembagaannya dan berkhidmat sebagai suatu badan perunding.
  35. Ia menggunakan sistem Parlimen dwidewan iaitu terbahagi kepada dua dewan yang utama: Dewan Senat atau Senado dengan 72 kerusi dan Kamar Perwakilan atau Cxmara de Diputados dengan 257 ahli.
  36. Semua rang undang-undang perlulah diluluskan oleh kedua-dua dewan parlimen iaitu Dewan Rakyat dan Dewan Negara - sebelum dihantar kepada Yang di-Pertuan Agong untuk mendapat perkenan diraja.
  37. Walaubagaimanpun, mereka gagal mepertahankan jawatan Gabenor Missouri dan majoriti di Dewan Perwakilan Negeri Georgia—merupakan dewan perwakilan yang menjadi kubu kuat Demokratik selama ini.
  38. Parti pimpinan Chen, DPP, juga gagal menguasai dewan undangan dengan memenangi mejoriti kerusi, dan kalah kepada parti KMT yang mahukan penyatuan semula dengan tanah besar China pada tahun 2005.
  39. Dalam pilihan raya umum 2004, parti campuran ini memenangi penguasaan Senat yang merupakan kali pertama sebuah parti yang membentuk kerajaan berjaya menguasai dewan pertuanan sejak melebihi 20 tahun.
  40. Kerajaan negeri diketuai oleh Menteri Besar untuk negeri-negeri Melayu atau Ketua Menteri di negeri-negeri tanpa raja, yang merupakan ahli dewan undangan negeri dari parti majoriti di Dewan Undangan Negeri.
  41. Kemungkinan bahawa gelanggang skuasy awal telah dibina di Harrow oleh satu gelanggang dengan membahagikan dewan gelanggang raket, yang mana merupakan lebih tepat lagi sama seperti tiga saiz gelanggang skuasy Sepanyol.
  42. Jawatan Perdana Menteri selaku ketua kerajaan UK, terletak di tangan seorang Ahli Parlimen yang mampu meraih kepercayaan majoriti di Dewan Rakyat, iaitu selalunya pemimpin semasa parti politik terbesar dalam dewan itu.
  43. Pelabuhan Rotterdam bertumbuh dengan perlahan-lahannya menjadi sebuah pelabuhan yang penting, serta menjadi pusat untuk salah satu daripada enam dewan Vereenigde Oostindische Compagnie, atau Syarikat Hindia Timur Belanda.
  44. Pilihan raya umum bagi kedua-dua dewan diadakan setiap tiga tahun; biasanya hanya setengah daripada kerusi-kerusi Senat ditanding dalam setiap pilihan raya kerana senator-senator menjawat selama enam tahun yang bertindih.
  45. Turut dilengkapi dengan dewan auditorium moden dan lengkap yang selalu menjadi lokasi pelbagai aktiviti dari akitiviti untuk kegiatan untuk pelajar sekolah hinggalah kepada aktiviti persatuan serta akvitivi badan-badan kerajaan.
  46. Para ahli kedua-dua dewan parlimen dipilih secara langsung oleh rakyat melalui sistem pengundian yang rumit (pindaan terakhir pada 2005) yang menggabungkan perwakilan berkadar dengan hadiah majoriti untuk parti campuran terbesar.
  47. Ia seluas 290 meter persegi dan mempunyai 20 buah bilik, lapan padang bola bersaiz sebenar, kolam renang bersaiz Olimpik, balapan olahraga 200m, kolam acara terjun, dewan gimnastik, dewanserbaguna, dewan pingpong dan gelanggang skuasy.
  48. Baginda boleh membubarkan parlimen meskipun sesi perkhidmatannya masih lagi awal ataupun jika Perdana Menteri tidak lagi mempunyai keyakinan dan kepercayaan majoriti ahli-ahli dewan kerana tewas samada melalui undi percaya atau meluluskan belanjawan.
  49. Brabantio tiba lalu menuduh Othello menggoda Desdemona dengan ilmu hitam, tetapi Othello berjaya membela diri di hadapan sebuah dewan yang dihadiri oleh Adipati Venezia, sanak-saudara Brabantio iaitu Lodovico dan Gratiano, dan beraneka ragam senator.
  50. Ketua kerajaan biasa digelar perdana menteri atau premier, akan secara bergagasan mendapatkan sokongan suatu majoriti dalam dewan bertanggung jawab, dan seharusnya dalam mana-mana khusus dapat memastikan kewujudan bukan majoriti keseluruhan terhadap kerajaan.
  51. Adanya pengecualian pada yang diatas di Republik Ireland, di mana Presiden Ireland mempunyai suatu mandate melalui pilihanraya direct, dan Taoiseach (perdana menteri) sebelum dilantik oleh Presiden Ireland dinominasikan oleh dewan bawah yang dipilih secara demokratik, Dxil xireann.
  52. Dibebaskan daripada ancaman pembangkang-pembangkang yang kini telah dilemahkan, dan dengan jaminan sokongan daripada kedua-dua dewan Kongres, pentadbiran Arroyo yang baru bermula menghadapi cabarannya yang terbesar, iaitu pembaharuan ekonomi yang susah payah dan kerajaan yang korup.
  53. Pilihan raya umum peringkat negara adalah mereka yang dipilih keanggotaannya di dalam Dewan Rakyat Malaysia, dewan lebih rendah bagi Parlimen, manakala pilihan raya peringkat negeri adalah untuk memilih keanggotaan di dalam Dewan Undangan Negeri (Dewan Perhimpunan Legislatif Negeri).
  54. Status Dewan Rakyat diterangkan di dalam Perlembagaan Persekutuan seperti berikut: "Kuasa perundangan Persekutuan hendaklah terletak hak pada Parlimen yang hendaklah terdiri daripada Yang di-Pertuan Agong dan dua Majlis Parlimen yang dikenali sebagai Dewan Negara dan Dewan Rakyat." Kuasa memanggil dewan bersidang dijelaskan di dalam Perlembagaan sebagai hak dan tanggungjawab Yang di-Pertuan Agong.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...