Saturday 14 May 2016

Contoh Ayat Perkataan "memerlukan"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "memerlukan" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Keadaan ini memerlukan pembesaran angkatan tentera.
  2. Rancangan A memerlukan satu pertahankan yang bergerak.
  3. Setiap kehidupan di bumi ini memerlukan air untuk terus hidup.
  4. Kegiatan sebegini tidak memerlukan penggunaan mata wang yang banyak.
  5. Kedua-dua sistem ini memerlukan teknologi perejangan yang berasingan.
  6. "Keseluruhan", "sebahagian", dan "baki" memerlukan takrifan yang tepat.
  7. Tumbuhan memerlukan cahaya matahari untuk menjalani proses fotosintesis.
  8. Justeru, posisi ini memerlukan skil hantaran dan kawalan bola yang bagus.
  9. Sokongan udara dekat memerlukan penyelarasan yang baik bersama tentera darat.
  10. Orang lain pula mungkin memerlukan beberapa kelahiran untuk mencapai kebebasan.
  11. Secara khasnya, untuk S menjadi Φ-tak varian, kita memerlukan untuk semua dalam.
  12. Penyusutan nutrien boleh melemahkan ibu yang memerlukan kalori yang lebih banyak.
  13. Pentadbiran British di Selangor memerlukan ibu pejabat baru bagi mentadbir negeri.
  14. Kebanyakan undang-undang hanya memerlukan sokongan majoriti mudah untuk diluluskan.
  15. Salah satu adalah Tarian buluh yang memerlukan pergerakan kaki yang pantas untuk menari.
  16. Kegunaan bahan kimia akan terus meningkat dan manusia akan sentiasa memerlukan bahan baru.
  17. tularensis memerlukan bahantara khas untuk pengkulturan, seperti eksrak yis arang bertimbal.
  18. Kaedah ini hanya memerlukan penggunaan regresi kuasa dua terkecil selepas menempah data sampel.
  19. Simbol kimia difaham di peringkat antarabangsa manakala nama unsur mungkin memerlukan penterjemahan.
  20. Selain itu, prinsip kovarians am memerlukan bahawa matematiknya diungkapkan melalui kalkulus tensor.
  21. Selama 1860, pekebun di Australia, Fiji, New Caledonia, dan Kepulauan Samoa memerlukan tenaga kerja.
  22. Pengamalan kaedah-kaedah ini memerlukan manusia menetap di tanah yang diusahakan seumur hidup mereka.
  23. Ventrikel kanan hanya perlu mengepam darah ke peparu, jadi ia tidak memerlukan otot dinding yang kuat.
  24. Penggunaan kapal korek dapat melombong dengan banyak tetapi kaedah ini memerlukan belanja yang tinggi.
  25. Undang-undang tertinggi ialah Perlembagaan Malaysia dan ia memerlukan majoriti dua pertiga untuk diubah.
  26. Pada pusingan kedua, Beijing memperoleh undian majoriti mutlak, penyingkiran memerlukan pusinga berikut.
  27. Zambia memerlukan pelabur tetapi mereka hendaklah menghormati pekerja Zambia, tidak dilayan seperti hamba.
  28. Dalam penulisan jawi di Vista/XP, ia memerlukan enjin paparan yang akan memaparkan tulisan jawi secara betul.
  29. Sebaliknya, angka-angka Roman memerlukan simbol-simbol tambahan untuk mewakili nombor-nombor yang lebih besar.
  30. Dadah perubatan memerlukan kebenaran daripada pihak berkuasa mengawal penggunaan dadah seperti FDA di Amerika Syarikat.
  31. Ia memerlukan hafalan jadual penambahan dan jadual pendaraban untuk menambah dan mendarab pasangan-pasangan nombor digit.
  32. Perletakan testis di luar abdomen membantu pengawalaturan suhu sperma yang memerlukan suhu yang tertentu untuk menghidup.
  33. Kambing bertubuh besar memerlukan lebih banyak kalori daripada kambing bertubuh kecil untuk menjaga fungsi badan seharian.
  34. Ini bererti bahawa berbeza dengan otot rangka yang memerlukan rangsangan, rangsangan otot jantung adalah secara automatik.
  35. Contohnya, format pertaruhan "50–50" memerlukan penganjur membayar hadiah wang yang merupakan 50% daripada jualan tiket.
  36. Ini memerlukan majoriti dua per tiga, yang mungkin menjadi masalah jika parti-parti pro-kesatuan terus mengenakan bantahan.
  37. Oleh sebab itu, ia memerlukan penghasilannya yang berterusan dari waktu jantan mencapai kematangan seks sehingga kematiannya.
  38. Tapak sedalam 120 meter itu memerlukan sejumlah konkrit yang berlebihan untuk dibina dalam masa 12 bulan oleh Bachy Soletanche.
  39. Sejak kebelakagan ini, industri animasi tempatan semakin berkembang dan amat memerlukan graduan animasi, grafik dan multimedia.
  40. Persoalan falsafah sentiasanya disifatkan sebagai soalan yang sangat rumit, dan ia memerlukan pemikiran yang bersungguh-sungguh.
  41. Di bawah pemerintahan Stalin dan Beria Abkhaz sekolah ditutup, memerlukan kanak-kanak Abkhaz untuk belajar dalam bahasa Georgia.
  42. Walaupun kewujudan satu kerajaan tidak perlu untuk negara, negara tetap memerlukan kerajaan untuk mengawal hal ehwal dalamannya.
  43. Penyebab utama adalah larangan perdagangan budak, sementara kebun - kebun masih sangat memerlukan tenaga buruh untuk dikendalikan.
  44. Eksperimen ke atas dwilapisan selalunya memerlukan teknik-teknik yang canggih seperti mikroskopi elektron dan mikroskopi daya atom.
  45. Peraturannya yang mudah dan memerlukan peralatan yang minimum tidak syak lagi menolong penyebaran dan tumbesaran dalam popularitinya.
  46. Di bawah pengoperasi kedua (x) ianya berkenaan, tetapi ia tidak memerlukan identiti, atau sonsangan, maka pembahagian tidak dibenarkan.
  47. Alatan ini akan digunakan untuk mengukur jam meskipun pada waktu malam, tetapi memerlukan penyimpan masa manual untuk menambah aliran air.
  48. Untuk meminda perlembagaan, satu majoriti dua pertiga bersetuju kepada pemindaan ini memerlukan persetujuan pada kedua-dua dewan di parlimen.
  49. Kajian terbaru mendakwa kafeina boleh mengurangkan risiko penyakit Parkinson, tetapi dakwaan tersebut masih belum memerlukan kajian mendalam.
  50. Manusia yang bersahabat dengannya dikatakan boleh mencabut bulu betisnya yang akan dibakar untuk menyerunya apabila memerlukan pertolongannya.
  51. Pemohon memerlukan kelayakan STPM, matrikulasi atau diploma yang diiktiraf, serta kelulusan-kelulusan lain yang setara yang diiktiraf Kerajaan.
  52. Dasar pertahanan negara di abad ke 21 memerlukan ketumbukan Tentera Darat yang mampu diaturgerakkan dalam semua keadaan dengan cekap dan pantas.
  53. Penghantaran ini memerlukan 660 km talian DC voltan tinggi di Sarawak dan 670 km talian DC voltan tinggi di bawah laut merentasi Laut Cina Selatan.
  54. Karena banyak pusat fermentasi asam campuran menghasilkan gas hidrogen, pusat ini memerlukan tahap hidrogen menjadi rendah, seperti halnya ketika E.
  55. Ia juga merupakan sebuah sukan teknikal, yang memerlukan koordinasi badan yang baik, kemahiran teknikal, dan kecanggihan kemahiran penggunaan raket.
  56. Namun, lafaz kinayah memerlukan niat suaminya iaitu jika berniat talak, maka jatuhlah talak tetapi jika tidak berniat talak, maka tidak berlaku talak.
  57. Pendarahan teruk, sama ada melalui kemalangan atau tidak, dan juga sesetengah penyakit darah seperti anemia dan thalassemia, memerlukan pemindahan darah.
  58. Jepun memerlukan kuasa laut untuk berperang di daratan Asia, kerana itu tujuan ketenteraan pertama mereka adalah meneutralkan armada Rusia di Port Arthur.
  59. Seruling melintang dan seruling yang ditiup hujung juga memerlukan udara yang lebih dan membuat teknik circular breathing, pernafasan berputar, lebih sukar.
  60. Uraian ikatan memerlukan enzim helicase untuk membelah secara kimia tulang belakang fosfat salah satu untaian agar ia dapat berpusing mengelilingi yang lain.
  61. Lamaran memerlukan buah tangan pinangan, iaitu bakul berkilau dua tingkat, yang dibawa oleh pengantara yang mewakili pelamar kepada ibu bapa pengantin idaman.
  62. Ini memerlukan mereka mempunyai kelajuan dan jarak sebagaimana kapal tempur, jadi kapal pembinasa kerap lebih besar dari bot torpedo yang perlu mereka hadapi.
  63. Dondang sayang memerlukan kemahiran berjenaka dan bertikam balas, siapa yang bijak berdondang maka dialah yang meraih gelak ketawa dan tepukan tangan ramai-ramai.
  64. Bagi tahap tinggi permainan, sukan ini memerlukan penjagaan kesihatan yang cemerlang: pemain memerlukan stamina aerobik, ketangkasan, kekuatan, kelajuan, dan ketelitian.
  65. VES mengeluarkan katrij yang mempunyai cip mikropemproses yang boleh ubah membolehkan katrij itu hanya memerlukan satu cip ROM sahaja untuk menyimpan arahan mikropemproses.
  66. Penyerta-penyerta dalam perkahwinan biasanya mencari pengakuan sosial untuk hubungan mereka, dan banyak masyarakat memerlukan kebenaran rasmi daripada badan agama atau sivil.
  67. Tumbuhan memerlukan karbon dioksida untuk menjalani fotosintesis, dan gas rumah hijau mungkin mengkayakan atmosphera mereka dengan CO2 tambahan merangsang pertumbuhan tanaman.
  68. penyambungan rantaian asid amino ini memerlukan tenaga yang tinggi dan ketepatan turutan asid amino dalam rantaian ini pula bergantung kepada koordinasi di antara mRNA dan tRNA.
  69. Ketakvarianan Lorentz tempatan memerlukan bahawa manifold-manifold yang dihuraikan oleh kerelatifan am mengambil bentuk empat dimensi serta Lorentz, dan bukannya bentuk Reiemann.
  70. Transformasi dari toleransi kepada penerimaan ini amat penting kerana untuk Malaysia mencapai kemakmuran dan keharmonian ia memerlukan iltizam rakyat Malaysia dari pelbagai kaum.
  71. Harimau ialah haiwan yang biasanya gemar bersendiri dan berkelakuan kewilayahan, dan sering memerlukan kawasan habitat yang amat luas untuk menampung keperluan memburu mangsanya.
  72. Sebelum adanya peningkatan oksigen atmosfera, hampir semua bentuk kehidupan merupakan anaerob, yang metabolismenya berlangsung melalui respirasi bersel yang tidak memerlukan oksigen.
  73. Dualisme memerlukan kita menerima bahan atau ciri-ciri bikan fizikal ke dalam ontologi kita, satu langkah yang meletakkan dualisme dalam konflik jelas dengan pandangan dunia saintifik.
  74. Kasut manek ialah alas kaki buatan tangan yang memerlukan kemahiran dan kesabaran tinggi untuk menghasilkannya dari jalinan manik kaca bersegi-segi halus yang dijahit pada kain terpal.
  75. Oleh sebab itu, kereta api jenis ini memerlukan roda atau gear mendarat dalam bentuk lain untuk menyokong gerabak ini sehingga ia dapat mencapai kelajuan yang boleh mengekalkan apungan.
  76. Pemain tengah yang lebih sempurna memerlukan sebilangan kemahiran di tahap kecergasan yang tinggi: mereka merebut, menggelecek, menendang dan menghantar bola di dalam apa-apa perlawanan.
  77. Oleh kerana peraturan IAU memerlukan satu nama daripada ciptaan mitologi bagi objek-objek dengan orbit stabil melangkaui orbit Neptun, pasukan itu juga mempertimbangkan kemungkinan berkenaan.
  78. Keluaran asal Internet Explorer 7 memerlukan komputer meluluskan semakan pengesahan Windows Genuine Advantage sebelum dipasang, tetapi pada 5 Oktober 2007, Microsoft menanggalkan keperluan ini.
  79. Krisis tenaga manusia pula meskipun belum kritikal, mempunyai kesan yang besar di dalam unit-unit tertentu, terutama yang memerlukan anggota yang mempunyai latar belakang pendidikan yang tinggi.
  80. dalam kata lain, bagi melenturkan tubuh, otot memerlukan struktur kaku bagi manariknya, dan notochord (sekurang-kurangnya sebelum tulang belakang) adalah struktur asas bagi memberikan pengukuhan ini.
  81. Demokrat memerlukan 51 kerusi untuk menguasai senat kerana Naib Presiden Amerika Syarikat (Republikan) akan memecahkan undi sekiranya terikat 50-50 dengan memberikan 1 undi yang memihak kepada Republikan.
  82. Pesawat latihan tempur 2 tempat duduk, Su-27UB pula dipilih sebagai asas untuk Su-27PU, disebabkan ia mempunyai keupayaan pesawat satu tempat duduk, Su-27 manakala misi jarak jauh memerlukan2 anak kapal.
  83. Seperti kebanyakan parasit, mereka memerlukan perumah yang tertentu, misalnya sesetengah virus hanya boleh membiak dalam spesis tertentu tetapi sesetengah yang lain boleh membiak dalam pelbagai jenis spesis.
  84. Dalam Pilihan Raya 1969, beliau ditewaskan oleh calon PAS, Haji Yusoff Rawa, dengan hanya 989 undi sahaja, selepas beliau mengumumkan bahawa beliau tidak memerlukan undi-undi orang Cina untuk mencapai kerusinya.
  85. Walau bagaimanapun, apabila Schumacher memerlukan sebuah enjin baru yang berharga 800 DM, ibu bapanya tidak mampu untuk membelikannya; namun Michael terus berlumba dengan sokongan daripada ahli perniagaan tempatan.
  86. Enzim penting dalam process metabolisme untuk membolehkan organisma menghasilkan tindak balas kimia yang memerlukan tenaga dan tidak akan dijana secara automatik, gandingan tindak balas yang berterusan menghasilkan tenaga.
  87. Otak mampu melaksanakan beberapa fungsi secara automatik, tanpa memerlukan kesedaran, seperti menyelaras sistem deria, berjalan, dan fungsi badan homeostasis seperti tekanan darah, kawalan seimbangan cecair, dan suhu badan.
  88. Salah satu perlawanan dalam tempoh ini yang paling diingati oleh penyokong Manchester City adalah perlawanan terakhir musim 1973-74 terhadap musuh ketat Manchester United yang memerlukankemenangan untuk mengelakkan penyingkiran.
  89. Jika menghantar sendiri memerlukan kos yang tinggi.Bandingkan penghantaran satelit komunikasi saja mencecah RM1.5 bilion, iaitu kos satelit kira-kira RM700 juta, pelancar RM350 juta dan baki adalah insfrastruktur lokasi pelancaran.
  90. Ia mungkin boleh dilihat dari sudut pentadbiran organisasi yang membahagikan organisasi kepada tiga bahagian iaitu peringkat operasi, taktikal dan strategik dimana setiap peringkat memerlukan sistem yang berbeza seperti rajah dibawah.
  91. Nyamuk betina memerlukan protin untuk pembentukan telur dan oleh kerana diet nyamuk terdiri daripada madu dan jus buah, yang tidak mengandungi protin, kebanyakan nyamuk betina perlu menghisap darah untuk mendapatkan protin yang diperlukan.
  92. Tanpa wang, sistem ekonomi menjadi tidak cekap kerana sistem barter memerlukan keperluan serentak antara mereka yang mahu menukar barang, dan persetujuan bahawa pertukaran barangan ini mestilah sama nilai sebelum pertukaran barter berlaku.
  93. Tumbuh-tumbuhan akuatik seperti alga hijau tidak memerlukan struktur khusus untuk menyerap nutrien atau sistem pengangkutan yang kompleks seperti yang ditunjukkan oleh tumbuhan daratan untuk mengangkut bahan-bahan ini ke tisu yang memerlukannya.
  94. Suatu majoriti dua pertiga seperti yang saya nikmati ketika saya merupakan perdana menteri adalah cukup tetapi suatu majoriti sebanyak 90% adalah terlalu kuat... Kami memerlukan parti pembangkang untuk mengingatkan kami jika kami membuat kesilapan.
  95. Selain tarian Limbai,Runsai juga merupakan tarian traditional suku kaum Bajau Samah di Kota Belud.Runsai selalu di tarikan di majlis perkhawinan pada sebelah malam.Tarian ini memerlukan antara enam hingga lapan onang penari termasuk dua orang wanita.
  96. Dewan Negara mempunyai kuasa untuk menolak dan membatalkan sebarang Rang Undang-undang untuk meminda Perlembagaan Persekutuan Malaysia yang memerlukan kelebihan suara majoriti 2/3 dalam Dewan Negara dan Dewan Rakyat pada bacaan kali kedua dan kali ketiga.
  97. Thalabun Nusrah adalah detik bersejarah yang dapat dinukil didalam kitab sirah dan merupakan satu aktiviti penting dalam marhalah kedua perjuangan Rasulullah Lestari atau tidaknya dakwah ditentukan olehnya kerana keberlangsungan dakwah memerlukan dua aspek penting:-
  98. Jemaah Menteri terdiri daripada Perdana Menteri dan timbalan-timbalan, menteri-menteri, dan individu-individu lain yang terpilih; kesemua mereka dilantik oleh Presiden atas nasihat Perdana Menteri (sementara pelantikan Perdana Menteri memerlukan persetujuan Duma Negara).
  99. Pada akhir abad ke-19, pihak British telah memberikan galakan terhadap kemasukan imigran Cina ke Tanah Melayu kerana pihak British memerlukan tenaga buruh yang ramai supaya dapat membantu mengeluarkan bijih timah yang banyak untuk keperluan Revolusi Perindustrian di Britain.
  100. Hingga 2006, pertentangan sempadan dengan Guatemala tetap tidak diselesaikan dan cukup menimbulkan perdebatan; dari masa ke semasa persoalan itu memerlukan penengahan oleh United Kingdom, para ketua kerajaan CARICOM, Pertubuhan Negara-negara Amerika dan 1 peluang, Amerika Syarikat.

2 comments:

  1. Ich bin Black Rambo von Grammy, ich arbeite im Grammy Camp, Meine Frau starb vor 6 Jahren und seit ich mich um meinen einzigen Sohn namens Clinton, einen Freund meines Rats, nach einer Frau zu suchen, auf meiner Suche traf ich Jennifer sie war und Englische Frau, Ich liebte sie so sehr, dass ich ihr alles geben konnte, was sie im Alter von 37 Jahren war, nach einiger Zeit der Dating war ich so sehr in sie verliebt, hatten wir einige Missverständnisse, und sie trennte sich von mir und ich flehte sie an, dass mein Sohn sie zurückrief, sagte sie nein, dass sie jemand anderen gefunden hat, und wir lieben uns so sehr, nachdem ich einen Artikel darüber gelesen habe, wie Dr. Lomi helfen kann, die zerbrochene Beziehung zurückzubringen. , Ich beschloss, einen Versuch zu geben, ich kontaktiere Dr. Lomi für Hilfe, er sagte mir, was zu tun, um meine Geliebte zurückzubringen, die ich tat, er tat die Gebete und Jennifer war zurück, sie liebt mich und schätzen mich mehr jetzt, und wir haben die beste Zeit unseres Lebens, Dr. Lomi bereiten auch einige natürliche Kräuter, die mich stark und gesund wieder jetzt machte ich fühle mich wie ein junger Mann Ich fühlte mich wie ein junger Mann Ich zufrieden sie sexuell sehr gut sind wir beide glücklich, kontaktieren Sie Dr. Lomi auf WhatsApp Nummer +2349034287285 oder mailen Sie ihm auf lomiultimatetemple@gmail.com HE HAT DIE BESTE LÖSUNG FÜR SIE.

    ReplyDelete

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...