Thursday 5 May 2016

Contoh Ayat Perkataan "Kemboja"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "Kemboja" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Orang Cham membentuk komuniti orang Islam di Kemboja dan Vietnam.
  2. Yang mengalir ke selatan melalui rantau timur Kemboja adalah Sungai Mekong.
  3. Politik negara Kemboja dilangsungkan dalam kerangka perlembagaan negara 1993.
  4. Antara kaum minoriti negara Kemboja adalah Vietnam, Cina, Cham, dan 30 suku hulu.
  5. Bukti-bukti arkeologi mendapati penduduk awal Kemboja adalah penduduk dari budaya zaman Neolitik.
  6. Bahagian pentadbiran tingkat satu Kemboja terdiri daripada ibu negara dan wilayah-wilayah (khaet).
  7. Dengan seramai 15 juta penduduk, Kemboja merupakan negara ke-69 paling ramai penduduknya di dunia.
  8. Wilayah yang kini dikenali sebagai negara Kemboja telah diduduki oleh manusia semenjak alaf ke-5 SM.
  9. Punca pendapatan mata wang utama Kemboja adalah industri pembuatan pakaian, pelancongan dan pertanian.
  10. Kerajaan Kemboja merupakan sisten raja berperlembagaan yang dikendalikan sebagai demokrasi berparlimen.
  11. Wayang Kulit Melayu Kelantan dikatakan berasal dari Kemboja dan dibawa masuk melalui Patani, Selatan Thailand.
  12. Ekoran Perjanjian Damai paris 1991 Kemboja ditadbir sementara oleh sebuah misi Bangsa-Bangsa Bersatu (1992-1993).
  13. Mengalir dari Dataran Tibet di utara mengalir melalui Yunnan di China, Myanmar, Thailand, Laos, Kemboja dan Vietnam.
  14. Pada tahun 2011, pendapatan per kapita Kemboja mengikut adalah $2,470 secara pariti kuasa beli dan $1,040 secara nominal.
  15. Raja Melewar telah mengetuai angkatan perang orang-orang Negeri Sembilan menghalau Daeng Kemboja dari tanah Negeri Sembilan.
  16. Industri pembuatan pakaian mewakili bahagian terbesar dalam sektor perkilangan Kemboja dengan 80% daripada jumlah eksport negara.
  17. Setelah jatuhnya Angkor ke tangan Ayutthaya pada abad ke-15, Kemboja diperintah sebagai negeri lindungan di kalangan jiran-jirannya.
  18. Ketua kerajaan adalah jawatan Perdana Menteri Kemboja yang dipegang oleh Hun Sen sejak 1985, sedangkan ketua negara adalah Raja Kemboja.
  19. Beliau juga menyatakan yang Kemboja masuk campur hal dalaman Thailand dan akibatnya persetujuan kerjasama dua negara itu akan disemak semula.
  20. Di dalam kawasan yang terpencil dan sebahagian besarnya tidak berpenduduk, Phnom Aural iaitu puncak tertinggi Kemboja mencapai paras 1,813 meter.
  21. rampasan kuasa pada tahun 1997 meletakkan kuasa mutlak kepada Perdana Menteri Hun Sen dan Parti Rakyat Kemboja yang masih berkuasa setakat tahun 2015.
  22. Institut Penyelidikan Beras Antarabangsa memperkenalkan semula lebih daripada 750 varian beras tradisional ke Kemboja dari tabung benih padinya di Filipina.
  23. Di Asia Tenggara, tapak arkeologi di Phumi Mlu Prey, Kemboja menemui tanda-tanda kegiatan penuangan gangsa dan besi yang diusahakan sebelum abad pertama Masihi.
  24. Biarpun rendah pendapatan, namun ekonomi Kemboja mencatatkan rekod pertumbuhan terbaik di Asia dengan purata pertumbuhan sebanyak 6 peratus dalam sedekad yang lalu.
  25. Mereka berpusat antara wilayah Kampong Cham di Kemboja dan di bahagian tengah Vietnam di kawasan Phan Rang-Thap Cham, Phan Thiết, Bandaraya Ho Chi Minh dan An Giang.
  26. Lanskap Kemboja bercirikan dataran tengah pamah yang dikitari oleh tanah-tanah tinggi dan gunung-ganang rendah, merangkumi Tonle Sap dan hulu-hulu delta Sungai Mekong.
  27. Ketua kerajaan pula adalah Hun Sen yang kini merupakan pemimpin bukan raja yang paling lama berkhidmat di Asia Tenggara dan telah memerintah Kemboja selama lebih 25 tahun.
  28. Funan adalah kerajaan Kemboja silam sebelum zaman-Angkor terletak sekitar delta Mekong, kemungkinannya ditubuhkan oleh penduduk Mon-Khmer yang bertutur bahasa Austro-Asiatic.
  29. Pada 4 November 2009 Thaksin dilantik kerajaan Kemboja sebagai penasihat ekonomi, menyebabkan Perdana Menteri Thailand Abhisit Vejjajiva memanggil dutanya pulang dari Kemboja sehari kemudian.
  30. Republik Demokratik Rakyat Lao ialah satu satunya negara tanpa pantai di Asia Tenggara dan bersempadankan Myanmar dan China di barat laut, Vietnam di timur, Kemboja di selatan, dan Thailand di barat.
  31. Kerajaan Negara Thai atau nama rasminya PrathÄ“t Thai ialah sebuah negara di Asia Tenggara yang bersempadankan Laos dan Kemboja di timur, Malaysia dan Teluk Siam di selatan, dan Myanmar dan Laut Andaman di barat.
  32. Dunia Melayu ataupun Nusantara terdiri daripada wilayah-wilayah Maritim yang luas iaitu Pattani, Kalimantan, Sulawesi, Tanah Melayu, Tanah Jawa, Sumatera, Sulu( Mindanao), Papua, Timor, Kembojadan Pulau Kalimantan.
  33. Terdapat juga makhluk yang mempunyai ciri yang serupa dikalangan orang Bali, Indonesia, di mana ia dikenali sebagai Leyak, di Thailand ia dipanggil Krasue, di Laos sebagai Kasu atau Phi-Kasu dan diKemboja sebagai Ap.
  34. Pada sekitar tahun 1700 raja Muslim terakhir Champa Px Chien mengumpulkan orang-orangnya dan berhijrah ke selatan Kemboja sementara mereka yang tinggal sepanjang pesisir pantai berhijrah ke Terengganu dan ada yang ke Kelantan.
  35. Di Kemboja barat daya terletaknya sebuah lagi kawasan tanah tinggi yang terdiri daripada dua bidang tanah tinggi, iaitu Pergunungan Krxvanh dan Pergunungan Dxmrei, dan meliputi kebanyakan tanah di antara Tonle Sap dan Teluk Thailand.
  36. Kemboja, atau nama rasminya Kerajaan Kemboja (Bahasa Khmer:, Preăh Rxachxanachxk KxmpÅ­chxa) dan dahulunya dikenali sebagai Empayar Khmer, adalah sebuah negara yang terletak di bahagian selatan Semenanjung Indochina di Asia Tenggara.
  37. Pada masa yang sama orang-orang Bugis yang diketuai oleh Daeng Kemboja telah memasuki Negeri Sembilan membuat huru hara dan memaksa orang-orang Negeri Sembilan keturunan Minangkabau mengakui Daeng Kemboja sebagai raja di Negeri Sembilan.
  38. Perang Vietnam melimpahi Kemboja ketika Khmer Rouge merampas Phnom Penh pada 1975 lalu menjalankan Genosid Kemboja hingga tahun 1979 apabila mereka digulingkan oleh Vietnam dan kemudian menentang pemerintahan Republik Rakyat Kampuchea yang disokong oleh Vietnam dalam Perang Kemboja–Vietnam.
  39. Vietnam /ËŒvjetˈnɶm, ËŒvi:et-, -ˈna:m/, secara rasminya Republik Sosialis Vietnam (Bahasa Vietnam: Cá»™ng hxa Xx há»™i Chủ nghÄ©a Việt Nam), ialah negara paling timur di semenanjung Indochina di Asia Tenggara, bersempadan dengan China di utara, Laos di barat laut, dan Kemboja di barat daya.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...