Thursday 5 May 2016

Contoh Ayat Perkataan "cabaran"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "cabaran" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Ini melambangkan cabaran terakhir pada kuasa samurai pada abad terkini.
  2. Dualisme dan materialisme kedua-duanya berhadapan dengan cabaran falsafah serius.
  3. EAEC dilihat sebagai cabaran kepada APEC dan kehadiran Amerika Syarikat di Asia Pasifik.
  4. Akibat cabaran dari masyarakat jahiliyah di Mekah, sebahagian orang Islam disiksa, dianiaya, disingkir dan dipulaukan.
  5. Penemuan-penemuan ini memberi cabaran kepada ahli-ahli matematik untuk mengemukakan sistem-sistem aksiom baru untuk teori set.
  6. Tetapi pada masa, baginda menghadapi berbagai cabaran dari kalangan bangsawan dan para pemimpin yang merasakan kedudukan mereka terancam.
  7. Pada masa ini pasukan Tentera Darat sedang pesat dipermodenkan sebagai satu pasukan tentera konvensional yang mampu untuk menghadapi cabaran masa depan.
  8. Tasik Labong yang terkenal dengan ikan toman dan kelisa begitu juga Sungai Endau juga menyediakan lokasi dan cabaran kepada kaki pancing ikan air tawar.
  9. Musim 1998–99 membuktikan kemuncak tempoh beliau bersama kelab itu dengan kelab itu membuat cabaran serius untuk play-off tetapi menduduki tempat ke-7.
  10. Menuju cabaran di alaf baru, Kor Infantri telah disusun semula menjadikan ia sebuah ketumbukan yang mantap dan berkeupayaan tinggi dalam melaksanakan setiap tugas.
  11. Bagaimanapun, Rusia kehilangan taraf kuasa terbesarnya kerana berdepan dengan cabaran getir dalam usahanya untuk membentuk sistem politik dan ekonomi pasca-Soviet yang baru.
  12. Akhirnya, Arroyo berjaya menghentikan bantahan-bantahan dan bertahan cabaran serius pertama terhadap kerajaannya dalam satu siri cabaran yang berlangsung selama bertahun-tahun.
  13. Walaupun demikian, wanita moden di masyarakat Barat masih menghadapi cabaran di tempat kerja, serta dengan persoalan seperti pendidikan, keganasan, penjagaan kesihatan, dan keibuan.
  14. Dengan latihan yang intensif dalam semua bentuk cabaran samada konvensional mahupun perperangan insurgensi, batalion ini dilatih supaya siap siaga bagi menghadapi ancaman musuh-musuh negara.
  15. Setengah-setengah cabaran masih dihadapai oleh Shanghai pada permulaan abad ke-21, dengan bandar raya ini menghadapi penghijrahan pekerja yang semakin meningkat serta jurang kekayaan yang besar.
  16. Malaysiakini mendapat cabaran berat apabila Perdana Menteri Malaysia, Dr Mahathir Mohamad mengumumkan pilihan raya setahun lebih awal iaitu pada 1999.Hari penamaan calon ditetapkan pada 20 November 1999.
  17. Terdapat pendapat yang menyamai peristiwa Bukit Kepong dengan Alamo, di mana anggota polis Bukit Kepong sama seperti penduduk berhadapan dengan cabaran yang hebat dan berjuang sehingga ketitisan darah terakhir.
  18. bagaimanapun, pada awal 1960an, Kerajaan tersebut berada dalam bahaya berpunca dari salahkendalian ekonomi dan kegagalan Saud untuk menangani secara berkesan dengan cabaran serantau dari Presiden Mesir Gamal Abdel Nasser.
  19. Dalam menghadapi cabaran yang mendatang, Kementerian telah memperkukuhkan usahanya untuk mengkaji semula Dasar Sains & Teknologi Kebangsaan dengan matlamat untuk menghasilkan Polisi Sains & Teknologi Kebangsaan yang ke-2.
  20. Dalam hal-ehwal dalam negeri, Truman menghadapi cabaran demi cabaran: penukaran semula ekonomi yang kacau-bilau dan yang ditandai oleh kekurangan-kekurangan yang amat teruk, mogok-mogok yang sering berlaku, serta pelulusan Akta Taft-Hartley yang tidak mengendahkan vetonya.
  21. Selepas terselamat dalam musim pertama Divisyen Kedua, Bournemouth membuat cabaran yang serius untuk kenaikan pangkat ke liga utam pada musim 1988–89; mereka gagal selepas aksi teruk pada lewat musim tetapi berjaya menduduki tempat ke-12 dan kekal sebagai tempat tertinggi yang pernah dicatat mereka dalam Football League sehingga musim 2013-14.
  22. Beliau turut menggugurkan dua rakan Kabinetnya – Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin dan seorang lagi menteri, Datuk Seri Shafie Apdal, bagi memperkukuhkan barisan Jemaah Menteri dalam membantu kerajaan menghadapi cabaran menguruskan negara sebelum Pilihan Raya Umum Ke-14, dan memastikan Jemaah Menteri dapat bergerak sebagai satu pasukan yang jitu.
  23. Kemboja merupakan sebuah "negeri pasaran bebas sedikit komunis dengan kerajaan campuran agak autoritarian yang memerintah negara demokrasi superfisial." Negara ini berdepan dengan banyakcabaran dan isu sosiopolitik, termasuklah kemiskinan berleluasa, amalan rasuah berleluasa, kurangnya kebebasan berpolitik, pembangunan insan rendah, dan kadar kelaparan yang tinggi.

1 comment:

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...