Saturday 14 May 2016

Contoh Ayat Perkataan "mendedahkan"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "mendedahkan" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Hakisan yang berterusan itu akhirnya mendedahkan batuan pluton yang lebih tegar.
  2. Mereka membuat pengakuan salah serta mendedahkan beberapa perancangan kumpulan mereka.
  3. Presiden mendedahkan bahawa Palembang dapat dijadikan bandar pelancongan air seperti Bangkok di Thailand dan Phnom Penh di Kemboja.
  4. Peristiwa berdarah yang berlaku pada 13 Mei 1969 telah mendedahkan manifestasi sebenar perasaan tiga etnik yang terbesar di Malaysia.
  5. Laut China Selatan kering, mendedahkan Pentas Sunda dan peparit dalam terdahulu menjadi sungai kuno besar yang dipanggil Sungai Sunda Utara.
  6. Penyelidikan arkeologi baru-baru ini bagaimanapun telah mendedahkan pengebumian Kristian yang boleh bertarikh sebelum 1000M, yang membuktikan penempatan sebelumnya.
  7. Dengan kata yang lain, penurunan kadar kematian, akibat sebab-sebab yang lain selain daripada membunuh diri, mendedahkan kecenderungan terselindung dahulu untuk membunuh diri.
  8. Botha enggan memberi keterangan dihadapan Suruhanjaya Kebenaran dan Rekonsiliasi bagi mendedahkan jenayah aparteid yang dilakukannya sewaktu beliau menerajui kerajaan Afrika Selatan.
  9. Kawasan pergunungan di selatan menghalang aliran jisim udara yang hangat dari Lautan Hindi, sementara dataran di barat dan utara mendedahkan negara kepada pengaruh Artik dan Antartik.
  10. Beginilah yang diperhati dalam peristiwa-peristiwa sedemikan, yang mana harimau menandakan penyerahan kalah dengan bergolek pada belakangnya sambil mendedahkan dadanya secara postur menyerah.
  11. Walaubagaimanapun selepas dibebaskan, ketiga-tiga mereka telah menyampaikan ceramah ke seluruh Malaysia di atas pentas PAS, mendedahkan bahawa mereka sebenarnya telah dipaksa membuat pengakuan berkenaan.
  12. Satu lagi cara tidak membunuh adalah dengan membalikkan tubohnya, dengan itu apabila kepala kembali bertaut dengan tubohnya ia bercantum terbalik, dengan itu mendedahkan kepada semua orang apakah dia sebenarnya.
  13. Apabila Cassio mengecam Roderigo sebagai salah seorang pengasarnya, Iago dengan senyap menikam Roderigo untuk menghalangnya daripada mendedahkan komplot, lalu menuduh Bianca kerana berkomplot untuk membunuh Cassio.
  14. Perubahan kecil dalam medan magnet tempatan adalah berlaku pada masa yang sama dengan letupan-letupan, dan pengukuran kecondongan akan mendedahkan penggelembungan gunung berapi akibat kawah magma di bawahnya mula berisi.
  15. Di bawah kepimpinan beliau, Malaysia Airlines telah membentangkan Business Turnaround Plan pada Februari 2006 yang telah mendedahkan kekurangan hasil, rangkaian yang tidak berkesan dan tahap produktiviti staff yang rendah.
  16. Pada tahun 1942, dalam satu siri ujikaji pada manusia telah dilakukan oleh pihak Nazi untuk Luftwaffe, regim Nazi melakukan ujikaji pada manusia pada tahanan di kem tahanan Dachau denganmendedahkan mereka pada tekanan rendah.
  17. Sejak menjadi perdana menteri, Abdullah telah berjanji mengetatkan kawalan rasuah dengan memberikan lebih kuasa kepada agensi-agensi pencegah rasuah serta memudahkan rakyat untuk mendedahkanamalan rasuah kepada pihak berkuasa.
  18. Malangnya ini juga secara tidak langsung mendedahkan mereka kepada cemuhan orang lain yang melihat mereka sebagai tidak mampu atau dalam bahasa kasarnya, bodoh, dalam menguasai salah satu daripada bahasa tersebut secara sepenuhnya.
  19. Analisis stratigrafi mendedahkan bahawa letusan di kawasan Merapi bermula kira-kira 400,000 tahun yang lalu, dan sehingga kira-kira 10,000 tahun yang lalu, letusan lazimnya berlebih-lebihan, lava yang dikeluarkan adalah dari lava jenis basalt.
  20. Walau bagaimanapun, Harvey tidak mendapati sebarang yang luar biasa mengenai otak Einstein, akan tetapi pada 1999, analisis lanjutan oleh sepasukan di Universiti McMaster mendedahkan bahawa otak Einstein tidak mempunyai bahagian operkulum parietal.
  21. Pada tahun 1949, kelab ini telah mendedahkan mercu yang telah dimodenkan yang nengandungi gaya meriam yang serupa, nama kelab dalam tulisan blackletter di atas meriam, dan sebuah gulungan yang diukir dengan moto Latin baru, "Victoria Concordia Cresit".
  22. Dalam Perhimpunan Agung UMNO ke-53, beliau menghentam Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Mahathir Mohamad berhubung isu KKN (Kroni,Korupsi dan Nepotisme) dalam kerajaan.Berikutan itu, Dr Mahathir telah mendedahkan nama-nama Melayu/Bumiputera yang mendapat saham dan jawatan dalam syarikat tertentu.
  23. Proto-Georgia suku pertama kali muncul dalam sejarah yang ditulis pada abad 12 SM mencari Arkeologi dan rujukan dalam sumber-sumber kuno mendedahkan unsur-unsur formasi politik dan negara awal bertanda metalurgi canggih dan teknik tukang emas yang tarikh kembali ke abad ke-7 SM dan luar zaman dahulu.
  24. Setelah menerima perjanjian-perjanjian itu, pihak British mendedahkan rancangan Malayan Union dalam suatu Kertas Putih pada akhir bulan Januari 1946.berserta Kertas Putih satu lagi usul telah dikeluarkan iaitu pembatalan undang-undang NNS & NNMB yang wujud sebelum ini dan digantikan dengan kesatuan Malaya yang Baru iaitu Malayan Union.
  25. Bukti arkeologi yang ditemui di Lembah Bujang mendedahkan bahawa sebuah kerajaan Hindu-Buddha memerintah Kedah purba mungkin seawal 110 Masihi Penemuan kuil, jeti terus, besi peleburan tapak, dan tugu-tugu batu bata tanah liat sejak hingga 110 Masihi menunjukkan bahawa laluan perdagangan maritim dengan selatan India Tamil yang kerajaan sudah ditubuhkan sejak masa itu.
  26. Najib dan penyokongnya juga didakwa menganggu tugas beberapa agensi yang diamanahkan untuk mendedahkan operasi syarikat milik kerajaan itu, dengan memecat bekas Peguam Negara Malaysia Tan Sri Abdul Gani Patail; memindahkan dan mengancam pegawai Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia ; menyiasat kakitangan Bank Negara; dan melumpuhkan Jawatankuasa Kira-Kira Awam (PAC) dengan melantik empat daripada anggotanya sebagai menteri dan timbalan menteri.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...