Tuesday 10 May 2016

Contoh Ayat Perkataan "mana-mana"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "mana-mana" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Rumpai laut adalah mana-mana sahaja tumbuhan alga lautan.
  2. Ia tidak diiktiraf oleh mana-mana negara di dunia kecuali Turki.
  3. Sebuah kejadian ditakrifkan sebagai mana-mana subset ruang sampel.
  4. Jika mana-mana lesen dibatalkan, ia tidak boleh dicabar di mahkamah.
  5. Integer ialah mana-mana nombor asli atau nombor asli negatif (0, -1, -2, …).
  6. Tambahan pula, ibu negaranya, Budapest, bebas daripada mana-mana pentadbiran daerah.
  7. Keperluan kesekutuan disahkan kerana bagi mana-mana integer a, b dan c, + c = a + (b + c).
  8. Tiada perhentian bas dan teksi di mana-mana bandar utama di Malaysia selain Melaka Sentral.
  9. Namun begitu, saiz bagi mana-mana set khas ini boleh dibandingkan dengan ukuran kekardinalan.
  10. Sisi terpanjang bagi mana-mana segi tiga pula adalah yang bertentangan dengan sudut terbesar.
  11. Dalam kata lain, integer ialah mana-mana unsur dalam lingkungan set {…, -2, -1, 0, 1, 2, …}.
  12. Ahli-ahli yang tetap mempunyai kuasa veto terhadap mana-mana resolusi yang diluluskan oleh Majlis.
  13. Perkataan Kota juga digunakan secara tidak rasmi untuk merujuk kepada mana-mana pekan atau bandar.
  14. Hakim-hakim ICJ tidak boleh memegang sebarang jawatan lain, mahupun mewakili mana-mana kepentingan.
  15. Anehnya Bota ini tidak banyak tapi boleh berada di mana-mana sahaja terutama di kawasan Sungai Perak.
  16. Secara kasar, nombor nyata boleh ditakrifkan sebagai mana-mana nombor nisbah atau nombor bukan nisbah.
  17. Terdapat operasi binari yang menggabungkan mana-mana dua unsur G yang menghasilkan unsur lain untuk G.
  18. Aku fikir bolehlah engkau buka Batu Pahat itu, mana-mana tempat anggaran engkau hendak jadikan Bandar..."
  19. Mana-mana menteri yang memegang portfolio mestilah merupakan seotang ahli mana-mana dewan atau parliment.
  20. Sungguh pun begitu agama-agama lain boleh diamalkan dengan aman dan damai di mana-mana Bahagian Persekutuan
  21. Dengan menggunakan kedua-dua sudut ini, kedudukan mendatar untuk mana-mana lokasi di Bumi boleh ditetapkan.
  22. Dalam kumpulan ini, undur identitinya adalah 0 dan sonsangan bagi mana-mana unsur a adalah penafiannya, -a.
  23. Takrif-takrif tentang mana-mana benua sesuatu negara meliputi boleh berbeza mengikut kriteria yang digunakan.
  24. Jika mana-mana penuntut takhta Sulu terlibat dalam politik, maka tuntutan mereka terhadap takhta akan terbatal.
  25. Kerana Bumi hanya diterima sebagai planet pada abad ke-17, ia tidak dinamakan bersempena mana-mana dewa khusus.
  26. Dari segi teknikal linguastik, perkataan Allah adalah jamid iaitu ia unik tidak diambil dari mana-mana perkataan.
  27. Fonologi bahasa Tamil membernarkan sedikit sahaja gugusan konsonan yang tidak boleh memulakan mana-mana perkataan.
  28. Bahasa-bahasa yang tidak dapat digolongkan dengan pasti dalam mana-mana satu keluarga dikenali sebagai pencilan bahasa.
  29. Oleh itu sekiranya batang logam itu hilang atau musnah, panjang meter standard masih dapat diulangi dalam mana-mana makmal.
  30. Tidak pertimbangan bagi meninggalkan penduduk bumiputera oleh mana-mana pegawai Eropah yang berkhidmat di bawah Raja Brooke.
  31. Secara teori, mana-mana perihal yang tidak ditentukan dalam Jadual Kesembilan boleh digubal undang-undang di peringkat negeri.
  32. Sekutu-sekutu University of Cambridge pernah memenangi sejumlah 81 Anugerah Nobel, lebih daripada mana-mana universiti di dunia.
  33. Steven Gerrard terus menyangkal dakwaan tersebut, dan menyatakan belaiu tidak akan ke mana-mana dan gembira berada di Liverpool.
  34. Matematik Babylonia merujuk kepada mana-mana matematik orang Mesopotamia dari masa awal Sumer sehingga permulaan Zaman Keyunanian.
  35. Kerajaan Malaysia pula meminta Indonesia segera mendakwa mana-mana syarikat perladangan yang melakukan pembakaran terbuka di sana.
  36. Dalam kes-kes sebegini, memastikan mana-mana satu bahasa yang boleh dianggap sebagai leluhur untuk sesuatu bahasa adalah amat susah.
  37. Seperti mana-mana gunung tinggi diseluruh dunia, Gunung Kinabalu tidak juga terlepas dari cerita-cerita mistik dan lagenda yang unik.
  38. Pertubuhan W3C selaku penyelenggara piawaian HTML dan CSS, menggalakkan penggunaan CSS daripada mana-mana penanda persembahan yang lain.
  39. Bagaimanapun, anda dinasihatkan agar tidak cuba memaku mana-mana wanita yang dijumpai kerana akhirnya anda mungkin akan dituduh membunuh.
  40. Mereka akan menghantar anda ke mana-mana sahaja yang anda suka seperti kedai baju, kawasan membeli-belah, atau sekadar membeli cenderamata.
  41. Bagi sesetengah saintis, istilah "pemangsa" bererti mana-mana haiwan atau benda hidup yang memakan apa sahaja, tidak semestinya haiwan lain.
  42. Lagipun, jika Majlis Keselamatan enggan menguatkuasakan suatu keputusan pada mana-mana negara lain, tiada cara untuk memastikan penguatkuasaan.
  43. Rom bertumbuh +4,4% setiap tahun dan terus bertumbuh pada satu kadar yang tinggi dalam perbandingan dengan mana-mana bandar lain dalam negara itu.
  44. Beberapa pakar industri meramalkan bahawa Microsoft akan melancarkan IE9 sebagai versi luar jalur utama yang tidak terikat pada mana-mana versi Windows.
  45. Pegawai Jeneral", merujuk secara am dan dengan tidak begitu khusus sebagai "Jeneral", mana-mana pegawai tentera yang memegang satu-satu pangkat Jeneral.
  46. Bagaimanapun, istilah keluarga tidak dihadkan pada mana-mana satu peringkat "pokok" ini; umpamanya, keluarga Germanik ialah satu cabang bahasa Indo-Eropah.
  47. Huruf-huruf lain, seperti q, x atau zh, menandai bunyi-bunyi yang tidak dapat disamakan kepada mana-mana bunyi bahasa Inggeris atau Melayu dengan tepatnya.
  48. Mengikut surat kebenaran tersebut, pembinaan serta operasi rumah api telah dibenarkan 'berdekatan dengan Titik Romania' atau di mana-mana yang bersesuaian.
  49. Teori asas ukuran lebih maju secara matematik layanan kebarangkalian meliputi yang discrete, yang berlanjutan, mana-mana campuran dari kedua-dua ini dan lebih.
  50. Pada 4 Oktober, Menteri Pendidikan mengumumkan Kementerian Pendidikan akan berpegang pada keputusan awal dan tidak akan tunduk kepada mana-mana tekanan politik.
  51. Pihak RRC telah banyak kali mengecam mana-mana negara yang menunjukkan tanda-tanda cuba mendekati Taiwan secara diplomatik, atau menjual senjata kepada pulau itu.
  52. Toyol mampu menyelip dalam mana-mana bilik berkunci, dan mampu mencari wang tunai yang disorokkan di mana sahaja, kononnya termasuk yang disorok dicelah kitab suci.
  53. Selain itu ahli-ahli Parlimen juga kehilangan hak-hak istimewanya jika menganjurkan penghapusan kedudukan Yang di-Pertuan Agong atau mana-mana Raja di negeri-negeri.
  54. Syarikat monorel melaporkan bahawa mana-mana insiden sedemikian adalah "tidak mungkin" sama sekali kerana 6 bol pada roda perlu dicabut untuk menyebabkan kejadian tersebut.
  55. Jawatankuasa ini kemudiannya menulis satu laporan yang mengandungi cadangan lalu menghantarnya ke Akademi atau mana-mana institusi serupa yang lain, bergantung kepada Hadiah.
  56. Ini merupakan organ seks bunga ini, kadang-kala dilihat di tempat paling atas sesuatu tumbuhan yang melingkar atau biasanya terdapat di mana-mana atas tanah yang agak lembap.
  57. Unicode ialah piawaian industri yang membolehkan komputer untuk melambangkan dan memanipulasi teks yang diekspresikan dalam mana-mana sistem tulisan di dunia secara konsisten.
  58. Beliau juga merumuskan hukum superposisi, yang menyatakan bahawa mana-mana strata diberikan mungkin lebih tua daripada yang di atasnya dan lebih muda daripada yang di bawahnya.
  59. Di Tawau ini, anda boleh melihat di mana-mana saja, rakyat Indonesia dan rakyat Filipina berada dan berjalan bebas seperti rakyat tempatan asalkan ada dokumen perjalanan yang sah.
  60. Hukum ini boleh digunakan untuk mengira sudut dan sisi yang lebihan bagi mana-mana segi tiga apabila dua sisi dan satu sudut atau dua sudut dan satu sisi atau tiga sisi diketahui.
  61. Ia boleh digunakan untuk menggambarkan orang-orang atau kumpulan dapat melaksanakan semua fungsi kuasa tanpa campur tangan daripada mana-mana pihak yang mereka sendiri tidak dapat ubah.
  62. Gen-gen yang terkandung dalam seseorang ini mengandungi segala ciri-ciri yang boleh diwarisinya dari ibu bapanya; tetapi tidak bagi mana-mana pengalaman yang terserap sepanjang hidupnya.
  63. Semasa Jun, Hemisfera Utara condong ke arah matahari, jadi pada mana-mana latitud cahaya matahari akan jatuh lebih menegak berbanding pada Disember (lihat kesan sudut matahari pada iklim).
  64. Seperti yang diperuntukkan dalam Perkara 43 Perlembagaan Persekutuan Malaysia, anggota Kabinet hanya boleh dipilih daripada mana-mana Majlis Parlimen iaitu Dewan Rakyat ataupun Dewan Negara.
  65. Di kebanyakan negara-negara tersebut, penggunaan bahasa Inggeris dilihat sebagai cara mengelakkan kesulitan politik yang timbul dari menjulang mana-mana bahasa pribumi sebagai lingua franca.
  66. Ini adalah benar kerana mana-mana nombor, didarab dengan adalah sama dengan pendaraban dengan satu, dan sebarang nombor yang didarab dengan satu mempunyai nilai yang sama dengan nombor asal.
  67. Malah, usaha tersebut turut dikecam meskipun lama selepas kemelut berakhir dimana beliau menyatakan kecaman dan pujian adalah norma ahli politik dan terserah kepada penilaian mana-mana pihak.
  68. Dalam bidang matematik, nombor transenden ialah nombor bukan algebra, iaitu nombor yang bukan punca mana-mana polinomial bukan sifar dengan satu pemboleh ubah dan pekali-pekali nombor nisbah.
  69. Benfica merupakan kelab paling berjaya berbanding mana-mana kelab Portugal yang lain yang telah memenangi kejohanan domestik sebanyak 71 kali dan jumlahnya termasuk pentas Eropah ialah 73 kali.
  70. Tambahan pula, peta itu dibuat berasaskan sumber-sumber yang tidak lengkap dan sebelum ini belum pernah dibentangkan dalam mana-mana mesyuarat Suruhanjaya Sempadan untuk dijadikan asas diikuti.
  71. Persamaan pembezaan lelurus homogen adalah subkelas lagi yang mana ruang penyelesaian adalah subruang lelurus iaitu jumlah mana-mana set penyelesaian atau gandaan penyelesaian juga penyelesaian.
  72. Dalam pemilihan kedua ini, beliau memperoleh hampir 16 juta undi, satu pencapaian yang tertinggi oleh mana-mana satu ahli politik untuk mana-mana satu jawatan dalam sejarah pilihan raya Filipina.
  73. Pertama, ambil mana-mana tekaan, ; tekaan itu tidak penting kerana tekaan itu hanya mempengaruhi berapa banyak lelaran yang diperlukan untuk mencapai anggaran penghampiran bagi ketepatan tertentu.
  74. Kaedah-kaedah perinci untuk membina jadual sinus untuk mana-mana satu sudut diberikan oleh ahli matematik India, Bhaskara pada tahun 1150, bersama-sama dengan sesetengah formula sinus dan kosinus.
  75. Sistem angka boleh dilihat sebagai konteks yang membolehkan angka "11" ditafsir sebagai angka perduaan untuk tiga, angka perpuluhan untuk sebelas, atau mana-mana nombor lain dalam asas-asas berbeza.
  76. Setiap KRK mengeluarkan pasport dengan sendirinya, hanyak kepada penduduk tetap yang juga merupakan warga Republik Rakyat China, iaitu, warga Republik yang memuaskan mana-mana daripada syarat berikut:
  77. Tamabahan lagi, adanya kepercayaan khusus budaya berkaitan tontonan televisyen, mendengar muzik, dan setiap kegunaan mana-mana peralatan sekular yang dalam sesetengah cara tidak menambah nilai kerohanian.
  78. Delta Mekong yang meliputi kira-kira 40,000 kmx, ialah dataran rendah yang ketinggiannya tidak melebihi tiga meter atas paras laut di mana-mana titik dan banyak disilang oleh terusan dan sungai yang berselirat.
  79. Sistem ini membenarkan mana-mana pihak dalam satu kes perbalahan untuk mencalonkan satu hakim pilihan mereka, jika tiada hakim yang berwarganegara negara-negara dalam pertikaian terbabit membicarakan kes berkenaan.
  80. Kelab ini memenangi gelaran Divisyen Satu buat pertama kali pada tahun 1937, tetapi telah diturunkan divisyen pada musim berikutnya, meskipun menjaringkan lebih banyak gol daripada mana-manapasukan lain dalam liga.
  81. Disebabkan keluasannya, Kanada lebih banyak tasiknya daripada mana-mana negara lain, serta mengandungi sebahagian besar air tawar sedunia.Juga terdapat glasier air tawar di Banjaran Rocky Kanada dan Pergunungan Coast.
  82. "Peniskalaan" ialah hasil daripada proses ini—konsep yang bertindak sebagai kata nama superkategori untuk semua konsep subordinat, dan menghubungkan mana-mana konsep berkaitan sebagai kelompok, bidang, atau kategori.
  83. Ia membenarkan siisteri memohon perceraian sekiranya sisuami melanggar mana-mana syarat yang terdapat dalam taklik tersebut, misalnya, jika dia tidak membayar nafkah, atau sisuami menyebabkan kemudaratan dengan mencederakan isteri.
  84. Bagi 95% jumlah penduduk yang kebanyakannya berbangsa Hungary, bahasa ibunda mereka ialah bahasa Hungary, satu bahasa Finno-Ugrik yang tidak bertalian dengan mana-mana bahasa jiran dan bertalian jauh dengan bahasa Finland dan Estonia.
  85. Gabungan mana-mana warna terbabit dapat membentuk warna untuk negeri-negeri terlibat; merah, hitam dan kuning untuk Negeri Sembilan; putih dan hitam untuk Pahang; hitam, putih dan kuning untuk Perak; dan merah dan kuning untuk Selangor.
  86. Baginda mungkin merupakan raja Inggeris yang paling menggunakan (atau dalam istilah untuk orang yang bukan raja, "menyalahgunakan") kuasanya tanpa terbatas berbanding mana-mana satu raja Inggeris yang lain, dan mengakibatkan Pembubaran Biara.
  87. Bagi akhiran lain yang dibentuk dengan -r, pinyin tidak menggunakan daftar eja khusus; seseorang boleh menokok -r pada akhiran yang digabungkan dengannya, tanpa mengendahkan mana-manaperubahan bunyi yang mungkin berlaku dalam proses tersebut.
  88. Akhirnya, Harun membuang kes itu, dan menyebut Perkara 41 dalam Akta Pertubuhan 1966 yang mengatakan bahawa mana-mana satu pertubuhan akan menjadi "tidak sah" secara automatik jika mana-mana satu cawangannya tidak berdaftar dengan Pendaftar Pertubuhan.
  89. Ketua kerajaan biasa digelar perdana menteri atau premier, akan secara bergagasan mendapatkan sokongan suatu majoriti dalam dewan bertanggung jawab, dan seharusnya dalam mana-mana khusus dapat memastikan kewujudan bukan majoriti keseluruhan terhadap kerajaan.
  90. Lelaki-lelaki Kaukasia bukan Amerika Latin yang lebih tua lebih kerap membunuh diri berbanding dengan para lelaki dan wanita yang lebih tua bagi mana-mana kelompok yang lain, dengan ini menyebabkan kadar Bunuh diri yang lebih tinggi di kalangan orang Kaukasia.
  91. Contohnya, huruf e yang bertanda aksen tirus (x), salah satu aksara yang biasanya hanya ditemui pada papan kekunci di Eropah Barat, boleh ditulis dalam mana-mana dokumen HTML dalam bentuk rujukan entiti é atau rujukan angka é atau é.
  92. Untuk menetapkan sesuatu lokasi di permukaan bumi, dan di atas atau di bawahnya, sesorang harus juga menetapkan ketinggiannya yang ditakrifkan sebagai kedudukan tegak relatif lokasi tersebut dengan pusat sistem rujukan atau mana-mana takrif untuk permukaan bumi.
  93. Bob Casey menggembirakan penyokongnya dengan mengisytiharkan kemenangan ke atas Senator Rick Santorum, seorang ultrakonservatif dengan mendapat margin 18%, menjadikan ia undi perubahan yang terbesar terhadap penyandang dalam sejarah mana-mana pilihan raya senat.
  94. Menurut beliau, tidak langsung dinyatakan dalam mana-mana draf protokol sempadan bahawa ia adalah "the main stream of the Golok river", malah jika dirujuk kepada lakaran peta Perjanjian Bangkok, aliran Sungai Sat tidak dianggap oleh pembuat peta sebagai sempadan.
  95. Buat masa ini, tiada teknik pengesanan makmal untuk mengkategorikan mana-mana bakteria secara mutlak kedalam filum Firmicutes kerana filum ini terdiri dari pelbagai sifat fenotaip dan juga kerana banyak berlaku pertukaran plasmid diantara spesis dan genera didalam filum ini.
  96. Pemangsa di kemuncak mana-mana rantaian makanan (iaitu tidak dimangsakan oleh organisme lain) dipanggil pemangsa kemuncak; contohnya: paus buding, paus sperma, anakonda, biawak komodo, harimau, helang botak, dan buaya Nil, juga makhluk omnivor seperti manusia dan beruang grizli.
  97. Walaupun berbagai-bagai khabar angin yang menyatakan bahawa Ban ialah ahli Gereja Penyatuan, dan kemudian laporan timbul yang melaporkan yang Ban ialah anggota "kumpulan tanpa Gereja", The Economist mengesahkan pada bulan Januari 2007 yang dia bukan anggota atau ahli mana-mana kumpulan keagamaan atau gereja.
  98. Antara keluaran-keluaran pra-IBM-PC termasuk pakej perisian TASC, yang menterjemah atur cara BASIC kepada bahasa mesin Apple, dan perkakas Microsoft Softcard, kad pemproses Z80 tambahan untuk Apple II dan mana-mana komputer serasi yang membolehkan penggunaan sistem pengendalian CP/M selain Applesoft dan Apple DOS.
  99. Dengan KDNK 2005 €94.376 bilion, bandar raya itu menghasilkan 6.7% daripada KDNK negara (lebih daripada mana-mana bandar raya yang lain di Itali), dan kadar penganggurannya, dikurangkan dari 11.1% ke 6.5% di antara 2001 dan 2005, kini adalah salah satu daripada kadar terendah di semua ibu negara Kesatuan Eropah.
  100. Parlimen United Kingdom yang bersidang di Istana Westminster terdiri daripada dua dewan, iaitu Dewan Rakyat yang dianggotai oleh wakil terpilih, dan Dewan Pertuanan (House of Lords) yang dianggotai oleh wakil lantikan, dan mana-mana Rang Undang-undang yang diluluskan memerlukan Perkenan Diraja supaya terbentuknya undang-undang baru.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...