Thursday 5 May 2016

Contoh Ayat Perkataan "huruf"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "huruf" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Semua kod ini bermula dengan huruf "X".
  2. Tingkat celik huruf berkisar sekitar 80%.
  3. Pinyin juga dikenali sebagai skema huruf fonetik Cina.
  4. Ia memerikan kod tiga huruf bagi mengenal pasti bahasa.
  5. Abjad pertama simbol kimia selalu ditulis dalam huruf besar.
  6. Bayi itu akan dinamakan mengikut huruf pertama dalam mukasurat itu.
  7. Untuk perincian, lihat Sejarah huruf Greek dan Fonologi Greek Purba.
  8. Bentuk minuskul untuk huruf lain telah hanya digunakan secara angka.
  9. Boleh dikatakan hampir setiap huruf Rumi mewakili satu sebutan fonem.
  10. Bahasa Jepun mempunyai 5 huruf vokal iaitu /a/, /i/, /u/, /e/, dan /o/.
  11. Orang Persia menyebut huruf 'S' sebagai 'H', maka Sindhu menjadi Hindhu.
  12. 136 kod dua huruf telah didaftarkan dan merangkumi semua bahasa utama dunia.
  13. Setiap ton ditandai dengan tanda diakritik di atas huruf vokal bukan medial.
  14. Pemain yang ditonjolkan dalam huruf tebal masih aktif dalam pertandingan itu.
  15. Terdapat 2 sebutan vokal yang diwakili oleh huruf "e", iaitu [e, É›] dan [É™].
  16. Nama penuh unsur tidak ditulis dalam huruf besar, kecuali pada permulaan ayat.
  17. Contohnya, pengguna tidak boleh memaparkan huruf 'gaf' atau 'kaf' dengan betul.
  18. Kenal huruf diperbaik dengan pesat, dan bahasa kesusasteraan piawai diperkenalkan.
  19. Pinyin menggunakan huruf rumi untuk mewakili bunyi-bunyi dalam bahasa Mandarin baku.
  20. Kadar celik huruf telah naik dari 30% semasa kemerdekaan sehingga 95% pada hari ini.
  21. Skrip Tamil merangkumi 12 huruf vokal, 18 konsonan dan satu aksara khas, iaitu āytam.
  22. Sejak penciptannya, penyusunan huruf vokal dan konsonan kebanyakannya dikekalkan bentuknya.
  23. Menurut Kamus Dewan Edisi Keempat, tulisan Jawi bermaksud tulisan yang menggunakan huruf Jawi.
  24. Dalam transkripsi fonetik, huruf ini biasanya dilambangkan dengan simbol penggeseran gelungan.
  25. Umum menganggap yang sistem ini tidak termasuk simbol fonetik yang bersamaan dengan huruf abjad.
  26. Vacuum" merupakan satu daripada beberapa perkataan Inggeris yang mengandungi huruf "u"' berturut.
  27. Jika digit simak jumlah adalah "X" oleh itu ia sentiasa diekod dalam huruf besar dalam sebuah URN.
  28. Pengecualian kepada hukum ini ditandai dengan membubuh tanda akut pada huruf vokal yang ditekankan.
  29. Pada Vista, enjin usp10.dll adalah versi 1.61, dan enjin ini menyokong semua huruf jawi dengan betul.
  30. Adalah diingatkan bahawa tanda nada juga boleh muncul pada huruf konsonan dalam sesetengah kata seru.
  31. Versi ini menyokong penulisan kanan-ke-kiri tetapi tidak dapat memaparkan semua huruf jawi dengan betul.
  32. Aristophanes dari Byzantium juga perkenalkan proses mengloghatkan huruf Greek untuk sebutan lebih mudah.
  33. Sistem ini mempunyai banyak fon yang mempunyai huruf Jawi seperti Times New Roman, dan Arabic Typesetting.
  34. Sejak tahun 1994, kedua-dua dwihuruf tersebut dianggap sebagai pasangan huruf bagi tujuan pengumpulsemakan.
  35. Abjad Rusia tidak mempunyai huruf j untuk mewakili fonem /ʤ/ dan oleh itu, дж, atau dzh telah digunakan.
  36. Digamma hilang dari huruf kerana bunyinya yang dinotakan telah hilang dari Ionik dan kebanyakan dialek lain.
  37. Sesetengah dari huruf ini mempunyai sebutan berlainan dalam masa pra-klasikal atau dalam dialek bukan-Attik.
  38. Ekonomi Colombia dijana oleh kekayaan sumber asli, populasi yang celik huruf dan mata wang yang bernilai tinggi.
  39. Perkataan Shinto dicipta dari gabungan dua huruf bahasa Cina (神道, dibaca shen dao menurut bacaan Cina moden).
  40. Misalnya, ruble Rusia bertukar daripada RUR kepada RUB, dengan B datangnya daripada huruf ketiga perkataan "ruble".
  41. Penulisan bahasa Melayu telah mengalami beberapa perubahan dan menggunakan beberapa jenis huruf yang saling berganti.
  42. Huruf Yunani atau Huruf Greek adalah huruf yang telah digunakan untuk menulis bahasa Greek sejak sekeliling abad ke-9 SM.
  43. Manakala huruf Jawi bermaksud huruf Arab dengan beberapa huruf tambahan yang digunakan untuk menulis dalam bahasa Melayu.
  44. Pada faktanya kebanyakan huruf yang mengandungi vokal dipemerolehan unggulnya dari Greek, meskipun terdapat pengecualian.
  45. Semua pengenal pasti ccTLD ASCII ccTLD terdiri daripada dua huruf, dan semua domain dua huruf peringkat tinggi adalah ccTLD.
  46. Tulisan Jawi ditulis dari kanan ke kiri, dan ditokok dengan 6 huruf yang tiada dalam bahasa Arab, iaitu ca pa, ga nga va dan nya.
  47. Dalam Greek Barat, X digunakan untuk /ks/ and Ψ for /kÊ°/ — maka itu nilai huruf kita x, dipemerolehan dari huruf Greek barat.
  48. Dua huruf pertama kod ISO 4217 ialah huruf kod negara alfa-2 ISO 3166-1, dengan huruf ketiga biasanya merupakan parap mata wang sendiri.
  49. Ini tinggal pada dalam sistem perangkaan Ionik, bagaimanapun, dimana terdiri dari menulis satu siri huruf dengan nilai perangkaan tepat.
  50. Maka, susunan abjad Sepanyol tradisi mempunyai 28 huruf (29 jika mengambil kira "w" yang hanya didapati dalam kata pinjaman dan nama asing):
  51. Contohnya, bertambahnya penegasan kepada huruf "r" dalam perkataan seperti referring dan world apabila bertutur dalam bahasa Inggeris amnya.
  52. Sungguhpun begitu, dwihuruf "rr" ( erre doble, "r" ganda, atau erre) yang dibandingkan dengan ere) /r/, tidak dianggap sebagai huruf tunggal.
  53. Selain itu, jika sesuatu mata wang dinilai semula, huruf terakhir kod mata wang akan ditukar untuk membezakannya daripada mata wang yang lama.
  54. Huruf berikut adalah tidak sebahagian dari huruf piawai Greek, tetapi telah dalam kegunaan dalam masa pra-klasikal atau dalam sesetengah dialek.
  55. Ia adalah huruf pertama dalam makna sempit, yakni, sebuah sistem tulisan mengunakan simbol terasing untuk setiap vokal dan konsonan dengan sama.
  56. Contohnya, bunyi /ʃ/ asalnya diwakili huruf <c> dalam bahasa Inggeris manakala bunyi sama diwakili huruf <x> dalam bahasa Perancis.
  57. Dalam sesetengah kes, huruf ketiga ialah parap untuk "baharu" dalam bahasa negara itu bagi membezakannya daripada mata wang lama yang dinilai semula.
  58. Oleh sebab kod ISO 639-3 terdiri daripada tiga huruf abjad, batas atas teori untuk bilangan bahasa yang dapat dilambangkan ialah 26 x 26 x 26 = 17,576.
  59. Huruf terakhir nama tersebut, yang lazimnya ditranskripsi sebagai huruf kecil l atau zh, merupakan l yang dihasilkan apabila menggulungkan lidah ke belakang.
  60. Sejarahnnya, huruf Greek muncul beberapa abad selepas kejatuhan tamadun Mycenea dan akibat kepupusan dari skrip Linear Bnya, suatu sistem tulisan Greek awal.
  61. Hari ini negara ini dikenali sebagai negara yang mempunyai taraf kehidupan yang paling tinggi di Amerika Tengah serta kadar celik huruf dan jangka hayat tertinggi.
  62. Kerja untuk piawai ISO 693-2 bermula pada tahun 1989 selepas piawai ISO 639-1 yang memberi kod dua huruf untuk bahasa tidak dapat menampung bilangan bahasa yang sedia ada.
  63. Di dalam beberapa tempat di Semenanjung Malaysia, terutamanya di kawasan tengah dan selatan, kebanyakan perkatan yang berakhir dengan huruf a selalunya disebut sebagai [É™].
  64. ISO 4217, juga di kenali sebagai kod mata wang, ialah kod tiga huruf piawai antarabangsa yang dirumuskan oleh Pertubuhan Pemiawaian Antarabangsa untuk mentakrifkan nama mata wang.
  65. Menurut lagenda yang dikira semula oleh Herodotus, huruf ini adalah pertama diperkenalkan pada Greece oleh seorang Phoenicia bernama Cadmus, yang juga tokoh dalam Mitos Greek lain.
  66. Kemudian, pinyin diperkenalkan di sekolah rendah sebagai kaedah mengajar sebutan Bahasa Mandarin Baku, serta digunakan untuk meningkatkan kadar celik huruf di kalangan golongan dewasa.
  67. Mana-mama perkataan yang mengandungi "ch" kini diisih dalam susunan huruf di antara perkataan yang mengandungi "ce" dan "ci", dan bukannya menyusuli "cz" sebelum ini; begitu juga untuk "ll".
  68. Perubahan paling penting dalam huruf Greek, adalah pengambilan dari abjad Phoenicia, adalah pengenalan dari vokal bertulis, tanpa dimana Greek — tidak seperti Phoenicia — tidak difahami.
  69. Sebagai kelaziman, semua nama genus dan takson yang lebih rendah kedudukannya sentiasa ditulis dengan huruf italik, manakala nama famili dan takson yang lebih tinggi dicetak dalam teks biasa.
  70. Nama A Famosa seringkali disalah sebut sebagai /ei/ Famosa, termasuklah oleh orang Malaysia, seolah-olah kata penentu "a" dalam bahasa Portugis dianggap sebagai huruf "A" dalam abjad Inggeris.
  71. Asalnya terdapat beberapa aneka dari huruf Greek, paling penting sekali barat dan timur (Ionik) Greek; yang bekas memberi kebangkitan pada Huruf Italik Kuno dan ketika itu kepada Huruf Rumi/Latin.
  72. Tanda akut sering digugurkan dalam huruf besar (melalui amalan yang berleluasa pada zaman awal komputer apabila hanya huruf vokal kecil mempunyai tanda berkenaan), meskipun ditegah oleh pihak RAE.
  73. Untuk manuskrip-manuskrip Rom Timur yang kemudian bagi karynanya, Syntaxis Mathematica (Almagest), bentuk sifar keyunanian Ptolemy telah diubah menjadi huruf Greek, omikron (sebelum itu bermaksud 70).
  74. Vokal juga asalnya tidak digunakan dalam huruf Semitik, meskipun malah dalam huruf Ugaritik yang amat kuno matres lectionis telah digunakan, d.c. tanda konsonan telah digunakan untuk menandakan vokal.
  75. Syiling 50 sen ialah satu-satunya syiling dalam siri yang menjalani rekaan semula, iaitu pada tahun 1971 apabila sisinya menerima pengubahsuaian kecil supaya tertera tulisan huruf "Bank Negara Malaysia".
  76. Huruf pangkal untuk bahagian nama pertama selalu ditulis dengan huruf besar, manakala huruf pangkal untuk bahagian nama kedua tidak, walau jika ia berasal daripada nama khas seperti nama orang atau tempat.
  77. Contohnya, bunyi-bunyi yang ditandai dalam pinyin dalam bentuk b dan g lebih dekat menyerupai bunyi-bunyi yang ditandai p dan k dalam kegunaan huruf rumi oleh sestengah bahasa Barat seperti bahasa Perancis.
  78. Semasa zaman Pertengahan, skrip Greek mengalami perubahan sejajar yang dari huruf Rumi: manakala bentuk lama telah dikekalkan sebagai skrip peringatan, uncial dan akhirnya tangan minuskul datang mendominasi.
  79. Aksara-aksara yang membentuk rujukan tersebut (iaitu &, ;, huruf-huruf dalam eacute, dsb.) terdapat pada semua papan kekunci dan juga disokong dalam semua pengekodan aksara, tetapi bukan huruf x yang literal.
  80. Dalam Greek timur, dimana kekurangan nafas seluruhnya, huruf eta (dari konsonan aspirat Semitik /ħ/, heth) telah juga digunakan untuk e panjang, dan akhirnya huruf omega telah diperkenalkan untuk satu o panjang.
  81. Dwihuruf "ch" ( che) dan "ll" ( elle) juga dianggap sebagai huruf tunggal dengan nama dan kedudukan sendirinya dalam susunan huruf, kerana setiap satunya mewakili satu fonem tunggal (masing-masing /tʃ/ dan /ÊŽ/).
  82. Negara Bosnia dikenali dalam bahasa rasminya sebagai Bosna i Hercegovina dalam huruf Latin dan Босна и Херцеговина dalam huruf Cyrillic; namun biasanya, ia dipendekkan kepada Bosnia, BiH atau БиХ.
  83. Sesuatu perkataan Sepanyol yang biasa menekankan suku kata kedua terakhir jika berakhir dengan huruf vokal (tidak termasuk y) atau dengan huruf konsonan n atau s; jika tidak maka suku kata terakhirlah yang ditekankan.
  84. Dengan membolehkan huruf rumi merujuk kepada bunyi tertentu dalam bahasa Cina, pinyin menghasilkan perumian yang padat dan tepat, menjadikannya mudah untuk penutur bahasa Cina sebagai bahasa ibunda serta pengkaji bahasa ini.
  85. Gaya yang barangkali berdasarkan had teknikal awal, telah menyebabkan ramai orang percaya bahawa hukum pinyin mewajibkan amalan ini dan juga penggunaan "É‘" sebagai ganti gaya standard huruf"a" yang didapati dalam kebanyakan fon.
  86. Selain itu, bunyi-bunyi dari bahasa-bahasa lain seperti bahasa Farsi dan Arab ditulis dengan tanda titik (bindu atau nukta) di bawah huruf yang paling hampir serupa bunyinya, namun huruf-huruf tersebut tidak terangkum dalam senarai tradisional.
  87. Ketiga-tiga kategori ini kemudian dibahagikan kepada bahagian yang lebih kecil: huruf dibahagikan kepada vokal and konsonan, manakala diakritik dan suprasegmental dibahagikan menurut pelambangan artikulasi, phonasi, ton, intonasi, atau penekanan.
  88. Kedai-kedai kopi menjadi tempat yang paling digemari ramai untuk berbahas-bahas, di samping masyarakat yang makin celik huruf serta perkembangan teknologi mesin cetak yang memperluas penyebaran berita; dan Fleet Street pula menjadi pusat akhbar British.
  89. Huruf Yunani berasal sebagai pengubahsuaian dari huruf Phoenicia dan dalam giliran memberi kebangkitan kepada Gothik, Glagolitik, Cyrillic, Coptik, dan kemungkinan huruf Armenia, baik juga sepertihuruf Latin, seperti didokumentasikan dalam Sejarah huruf.
  90. Contohnya, huruf e yang bertanda aksen tirus (x), salah satu aksara yang biasanya hanya ditemui pada papan kekunci di Eropah Barat, boleh ditulis dalam mana-mana dokumen HTML dalam bentuk rujukan entiti &eacute; atau rujukan angka &#233; atau &#xE9;.
  91. Selain daripada huruf-huruf Latin yang biasa, bahasa-bahasa Jermanik menggunakan abjad-abjad tambahan dan juga tanda-tanda tambahan untuk improvasi sebutan atau dialek tertentu seperti umlaut,huruf x, IJ, x, x, x, x, x, x, Èœ, dan x dan Ç·, daripada abjad runic.
  92. Versi rasmi pertama AFA dikeluarkan pada tahun 1888, dua tahun setelah pembentukan Persatuan Fonetik Antarabangsa, berdasarkan huruf Romik ciptaan Henry Sweet, yang turut dibentuk daripada Phonotypic Alphabet ciptaan bersama Isaac Pitman dan Alexander John Ellis.
  93. KGB, huruf singkatan bagi Komitet gosudarstvennoy bezopasnosti, penterjemahan ke Bahasa Inggeris sebagai Committee for State Security atau Jawatankuasa Keselamatan Negara), ialah agensi keselamatan bagi negara Soviet Union dari tahun 1954 sehingga keruntuhannya pada 1991.
  94. Bahasa Sepanyol ditulis menggunakan huruf rumi, dengan penambahan aksara "x" yang melambangkan fonem /ɲ/ (bersamaan bunyi hanya dalam bahasa Melayu) dan dianggap sebagai huruf yang berbeza daripada "n", meskipun dihuraikan secara tipografikal sebagai "n" dengan tanda tilde.
  95. Huruf Greek yang kita kenal kini bangkit selepas Zaman Kegelapan Greek buta huruf â€” suatu tempoh antara kejatuhan Mycenae dan kebangkitan dari Greek Purba, dimana bermula dengan kemunculan dari epik Homer, sekitar 800 S.M., dan institusi dari Sukan Olimpik Purba pada 776 S.M.
  96. Peraturan ejaan menciptakan ilusi yakni pertuturan yang terdiri dari zarah (fonim = huruf berhuruf Greek) dan penerangan tidak bersejarah dari watak dari moyang Semitik Barat dari huruf Greek (yakni mereka juga berdiri untuk fonim, memberi kebangkitan sesat seumpama kategori seperti Abjad atau Abugida).
  97. Bunyi-bunyi vokal bahasa Hindi, amsing-masing besertakan simbol Devanagari tunggal, tanda diakritik dengan huruf konsonan प (p), sebutan (vokal itu sendiri serta vokal yang menyusuli /p/) dalam IPA, simbol IAST yang setara dan bunyi yang setara dalam bahasa Melayu (melainkan dinyatakan) adalah seperti beikut:
  98. Dalam kes-kes yang jarang, "u" ditulis dengan tanda diaeresis apabila ditulis di antara "g" dan satu huruf vokal hadapan ("e" atau "i"), untuk menandakan bahawa huruf "u" itu mesti disebut, dan bukannya bisu seperti biasa (cth., cigxexa, "stork", disebut /θ̟iˈɰweɲa/; jika ditulis sebagai ciguexa, maka sebutannya /θ̟iˈɰeɲa/).
  99. Manakala dalam keluarga Semitik Barat lebih awal dari tulisan (Phoenicia, Ibrani, Moabite etc.) satu tanda berdiri untuk bunyi satu yang sejenis, satu "konsonan" tambah vokal tidak dispesifikasikan atau tiada vokal, huruf Greek membahagikan tanda ini kepada dua kategori, konsonan ("benda yang berbunyi sepanjang") dan vokal dan menambahkan peraturan ejaan revolusi yakni tanda dari kategori pertama harus selalu dilayakkan oleh tanda dari kategori kedua.
  100. Unicode yang dibangunkan seiringan dengan piawaian Set Aksara Universal dan diterbit dalam bentuk buku sebagai The Unicode Standard, Unicode terdiri daripada himpunan kira-kira 100,000 aksara, satu set carta kod bagi rujukan visual, kaedah pengekodan dan set pengekodan aksara piawai, penyebutan ciri-ciri aksara seperti huruf besar atau kecil, satu set fail komputer data rujukan, dan peraturan untuk penyeragaman, penguraian, pengumpulsemakan dan pengemukaan aksara.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...