Thursday 5 May 2016

Contoh Ayat Perkataan "dahulu"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "dahulu" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Agama orang-orang Kadazan dahulu adalah "animisme".
  2. Pada masa dahulu 'pusat' Kajang ialah di pejabat pos.
  3. Pola grid jalan raya dan kuil dari masa dahulu masih wujud.
  4. Negara ini pernah suatu ketika dahulu dijajah oleh Portugis.
  5. Pada zaman dahulu suku kaum Bidayuh tinggal di rumah panjang.
  6. Orang Melayu zaman dahulu pula memanggilnya sebagai Langkapura.
  7. Dapatkan kebenaran terlebih dahulu daripada pegawai Taman Negara.
  8. Lanun adalah sebahagian cara hidup di Selat Melaka sejak dahulu lagi.
  9. Ajaran sesat haruslah ditumpaskan terlebih dahulu sebelum menjadi tragedi.
  10. Pada zaman dahulu mereka asas hidup mereka ke atas ekonomi yang bercampur-campur.
  11. Penduduk asal Mersing pula, pada zaman dahulu kala berasal dari negeri Terengganu.
  12. Sicily yang kini sebahagian Itali, dahulu merupakan pulau yang diperintahnya sendiri.
  13. Milan menjaringkan terlebih dahulu melalui Filippo Inzaghi hanya sebelum separuh masa.
  14. Pepatung juga pernah digunakan sebagai ubat pada zaman dahulu di negara China dan Jepun.
  15. Perayaan yang disambut oleh orang Saisiyat membuktikan penempatan dahulu mereka di Taiwan.
  16. Namun begitu, seorang Perdana Menteri hendaklah dilantik terlebih dahulu dari Dewan Rakyat.
  17. Nama tunggu dengan berat padi = Nilai dollar dahulu = Nilai dollar pada 1980an dan sekarang:
  18. Bandar ini dahulu pernah menjadi pusat Kerajaan Sriwijaya, sebelum kemudian berpindah ke Jambi.
  19. Kajian-kajian terhadap bukti DNA membayangkan 10,000 tahun dahulu sebagai tarikh pembelajinakan.
  20. Kangar suatu ketika dahulu merupakan sebuah pelabuhan darat di mana perahu dan tongkang berlabuh.
  21. Filem ini menunjukkan bahawa penduduk asal Mersing dahulu kala berasal daripada negeri Terengganu.
  22. Tentera Iran pula yang suatu masa dahulu merupakan sebuah tentera yang kuat, telah dibubarkan ketika itu.
  23. Shah Alam pada suatu ketika dahulu adalah sebuah ladang kelapa sawit dan dikenali sebagai Sungai Renggam.
  24. Sungguhpun tanah gersang semakin jarang, alam liar dapat ditemui di banyak tempat yang dahulu dihuni manusia.
  25. Tinggalan-tinggalan kambing bela jinak terawal yang bertarikh 10,000 tahun dahulu ditemui di Ganj Dareh, Iran.
  26. Biasanya, agen mempunyai kepintaran yang membolehkannya belajar dari keadaan dahulu dan juga merangka strategi.
  27. Bot terpaksa ditempah terlebih dahulu dengan cara menulis kepada pejabat cawangan Taman Negara di Kuala Lumpur.
  28. Yong Peng ditadbir oleh Majlis Daerah Yong Peng (MDYP, dahulu dikenali sebagai '"Majlis Daerah Batu Pahat Timur".
  29. Beliau ingin meneruskan usaha tuan-tuan guru pada masa yang dahulu yang membuka sekolah pondok atau sekolah agama.
  30. Menurut orang tua-tua, pada masa dahulu kawasan tebing sungai Segamat begitu lurus dengan pasir di tebingnya halus.
  31. Kesultanan Sulu adalah sebuah kerajaan Muslim yang suatu masa dahulu pernah menguasai Laut Sulu di Filipina Selatan.
  32. Kewujudan orang Melayu di Tawau sebagai penduduk peribumi telah diiktiraf sejak dahulu semasa Kerajaan British lagi.
  33. Sebenarnya tafiah-tafiah Taoisme pada zaman dahulu lebih merupakan persatuan seni silat, berbanding pertubuhan agama.
  34. Sebelum Imam Malik menjadi guru, beliau terlebih dahulu mendalami ilmu yang dipelajarinya hingga kadang-kala tidak tidur.
  35. Jenis yis tertentu, Saccharomyces cerevisiae telah digunakan sejak dahulu lagi dalam pembuatan roti dan minuman beralkohol.
  36. Wilayah ini dahulu merupakan kawasan perdagangan terutama di kawasan Hijaz antara Yaman-Makkah-Madinah-Damsyik dan Palestin.
  37. Allah telah menciptakan jin terlebih dahulu sebelum menciptakan Adam dan merupakan penghuni pertama ke atas muka bumi.Rujukan
  38. Sesetengah nimfa juga memburu di darat, satu kebolehan yang agak biasa pada zaman dahulu ketika pemangsa di bumi masih lembab.
  39. Bangunan ibu pejabat Malaysia Airlines yang pernah dijadikan hiasan pada wang kertas RM20 pada suatu masa dahulu telah dijual.
  40. Penanaman padi adalah aktiviti utama pada kehidupan orang Dayak sejak dahulu kala lagi kerana beras adalah makanan utama mereka.
  41. Kemungkian kewujudan kehidupan di Marikh sama ada pada masa dahulu atau sekarang merupkan salah satu bidang kajian astrobiologi.
  42. Wilayah-wilayah jajahan di Asia dan Afrika dahulu telah hilang kecuali Anatolia yang masih berada di wilayah Republik Turki ini.
  43. Pada tahun 1456, tentera Siam yang dipimpin oleh Laksamana Awi Di Chu telah menduduki Batu Pahat dahulu sebelum menyerang Melaka.
  44. Terlebih dahulu dari itu, Borneo Utara telah membentuk pentadbiran peralihan sementara bagi bergabung dengan Persekutuan Malaysia.
  45. Kelantan merupakan negeri yang berjiran dengan wilayah-wilayah selatan Thailand yang dikenali dahulu sebagai Negeri Patani Darul Salam.
  46. Selain itu semenjak dahulu ada perbincangan tentang kanon Alkitab yakni penetapan kitab-kitab yang bolah dianggap sebahagian dari Alkitab.
  47. Ahli bahasa Tamil pada zaman dahulu mengelaskannya sebagai aksara khas, tetapi kini aksara ini amat jarand ditemui dalam bahsa Tamil moden.
  48. Mereka telah mengemukakan suatu teori bahawa semua bahan terdiri daripada empat unsur asas iaitu api, air, tanah, dan udara 2400 tahun dahulu kala.
  49. Kepulauan Solomon telah didiami oleh orang Melanesia sejak sekitar 30,000 tahun dahulu dan menjadi sebuah negeri naungan United Kingdom sejak 1890-an.
  50. Membilang adalah penting dalam tamadun-tamadun dahulu untuk merekodkan data ekonomi seperti hutang dan modal, dan juga dalam pengiraan asas yang lain.
  51. Sebahagian besar Sumatera dahulu ditutupi oleh hutan hujan tropika, tetapi pembangunan ekonomi dan pembalakan liar telah sangat mengancam keberadaannya.
  52. Pendudukan Jerman sehingga Jerman kalah pada tahun 1945, kemudian tentera Bersekutu menduduki Austria dan perlembagaan demokratik yang dahulu dihapuskan.
  53. Pada masa dahulu kala, jika seseorang telah membunuh orang lain secara tidak sengaja, dia akan diminta membayar "pati nyawa" dua biji tajau kepada keluarga si mati.
  54. Walau bagaimanapun, pada tahun 1717, Raja Kecil dan askar dari Siak telah menyerang Johor terlebih dahulu setelah terlalu lama menunggu kedatangan orang-orang Bugis.
  55. Ia telah ditentukan terlebih dahulu yang, tuan rumah Jerman akan ditempatkan dalam Kumpulan A, oleh itu terjamin venue perlawanan kumpulan mereka dahulu dalam undian.
  56. Penduduk-penduduk awal Yunnan dapat dijejaki dalam sejarah sejak 170 juta tahun dahulu dari sebuah fosil homo erectus, 'Manusia Yuanmou',yang dijumpai pada tahun 60-an.
  57. Gates akan menghadapi dahulu kepastian daripada Jawatankuasa Perkhidmatan bersenjata, dan sekiranya diluluskan, oleh satu undi majoriti di dalam undi vote in the Senate.
  58. Pada 8 Mei 2011, para pengiklan perlu merujuk kepada Dewan Bahasa dan Pustaka terlebih dahulu sebelum memohon lesen memasang iklan daripada Pihak Berkuasa Tempatan (PBT).
  59. Penerokaan tanah hutan pada masa dahulu adalah satu tugas yang berat, di mana peneroka terpaksa tinggal selama berbulan-bulan bagi menebang dan membersihkan kawasan hutan.
  60. Selain mereka pakar dalam pembuatan pedang Samurai yang dipercayai di perturunkan oleh tentera Jepun suatu ketika dahulu kepada kaum Bajau Samah dan Irranun di Kota Belud.
  61. Antara 2000 dan 1500 tahun dahulu masyarakat berbahasa Bantu yang barangkali berasal dari kawasan tengah dan barat benua Afrika, berhijrah ke bahagian-bahagian selatan negara.
  62. Dengan kata yang lain, penurunan kadar kematian, akibat sebab-sebab yang lain selain daripada membunuh diri, mendedahkan kecenderungan terselindung dahulu untuk membunuh diri.
  63. Ini adalah kerana di Gua Niah telah dijumpai fosil manusia yang berusia 40,000 ribu tahun dahulu sekali gus menjadikannya sebagai tapak awal kehadiran manusia di Asia Tenggara.
  64. Walaupun begitu, makna tafsiran perkataan "Dao" sebenarnya sangat luas khususnya dalam bidang falsafah Cina yang mempengaruhi kehidupan dan kebudayaan orang Cina sejak dahulu lagi.
  65. Guatemala telah lama menuntut seluruh atau sebahagian kawasan Belize yang berjiran, dahulu sebahagian tanah jajahan Sepanyol dan kemudian diduduki oleh United Kingdom secara haram.
  66. Ia menjadi jambatan penghubung bagi manusia sejak dahulu kala, sebagaimana ia juga menikmati lokasi sentral yang memikat seluruh orang yang mau bermukim dan hidup dalam kemakmuran.
  67. Tanah terbentuk daripada proses luluhawa semenjak berjuta-juta tahun dahulu dan terdapat banyak jenis tanah terbentuk dimuka bumi yang mempunyai pelbagai cir-ciri untuk dipelajari.
  68. Ia kemudiannya digunakan oleh orang Cina zaman dahulu sebagai rujukan kepada semua bangsa berambut hitam kerinting yang tidak bertamadun dari gunung-gunung dan hutan-hutan terpencil.
  69. Kaedah pertanian dan penangkapan ikan yang baharu ini bersama-sama memulakan ledakan kelahiran manusia yang mengerdilkan semua perkembangan dahulu dan masih berterusan pada hari ini.
  70. Para pembantah berkumpul di beberapa tempat berbeza dahulu seperti Masjid Negara, Masjid India, Pasar Seni, Suria KLCC, Brickfields dan Jalan Sultan sebelum menuju ke Dataran Merdeka.
  71. Untuk membuat sagol, ikan yu, pari atau buntal dicelur dahulu sehingga mudah membersihkan 'langnges' iaitu lapisan kasar pada kulit yu dan pari, atau 'iting' iaitu 'duri' pada ikan buntal.
  72. Bagi Saidina Ali, beliau berpendapat keadaan dalam negara hendaklah diamankan terlebih dahulu dengan seluruh penduduk berbaiah kepadanya sebelum beliau menyiasat kes pembunuhan Saidina Uthman.
  73. Kerana keadaan-kedadaan ini, kerajaan pusat China banyak mengalihkan perhatian mereka kepada perang-perang saudara dan mengikut dasar "pendamaian dalaman dahulu sebelum penentangan kuasa asing".
  74. Projek ini telah mulakan pada 1986, tetapi dihentikan pada 1990 berdasarkan unjuran merosot kegunaan elektrik disebabkan kemelut ekonomi 1985 dan keputusan membangunkan dahulu industri gas asli.
  75. Sesebuah undang-undang yang ingin dicadangkan mestilah disediakan rangkanya terlebih dahulu - kebiasaannya oleh Jemaah Menteri atau sesebuah kementerian dengan dibantu oleh Jabatan Peguam Negara.
  76. Fosil-fosil yang ditemui di Jepun menandakan harimau-harimau tempatan dahulu kala, seperti subspesies yang masih wujud di kepulauan tersebut, adalah lebih kecil berbanding harimau di tanah besar.
  77. Lembing, tombak, parang ilang, sumpit, "jepur" (seakan samurai) dan "rira" (meriam kecil)adalah peralatan senjata yang lazimnya digunakan oleh masyarakat ini untuk berperang pada zaman dahulu kala.
  78. Bagaimanapun, Jeneral Henri Guisan terlebuh dahulu mengetahui niat Hitler dan mengancam untuk meletupkan terowong kawasan Alp serta menutup laluan ke Itali menyebabkan Hitler membatalkan hasratnya.
  79. Praktik perubatan dahulu kadang kala membezakan penyakit, yang mempunyai sebab khusus atau beberapa penyebab, berbeza dari sindrom, yang merupakan himpunan tanda dan/atau simptom yang berlaku serentak.
  80. Para ahli politik di Filipina pernah bercadang agar negara mereka diberi nama "Malaysia", tetapi tidak sempat berbuat demikian apabila Malaysia terlebih dahulu telah menggunakan nama tersebut secara rasmi.
  81. Hikmahnya dilewatkan sedikit solat sunat Aidilfitri adalah bagi memberi peluang kepada mereka yang belum membayar zakat untuk menunaikan kewajipan mereka dan disunatkan makan dahulu sebelum pergi ke masjid.
  82. Hikmahnya dilewatkan sedikit solat sunat Aidilfitri pula adalah bagi membenarkan peluang bagi mereka yang belum membayar zakat menunaikan kewajipan mereka dan disunatkan makan dahulu sebelum pergi ke masjid.
  83. Sejarah silam daerah Segamat sering dikaitkan dengan kehebatan kerajaan Malim Dewa yang kononnya pada suatu masa dahulu pernah wujud di satu kawasan luas merintangi Kuala Muar hinggalah ke hulu daerah Segamat.
  84. Nama "planet" itu sendiri berasal dari bahasa Greek πλανήτης, planÄ“tÄ“s, yang bererti kelana atau pengembara, kerana ahli astronomi dahulu melihat cahaya bergerak di angkasa berbanding bintang-bintang.
  85. Gelaran jawatan ini diwujudkan oleh Kerajaan British pada tahun 1948 ketika Persekutuan Tanah Melayu mula dibentuk tetapi semasa kesultanan Melayu dahulu jawatan yang seumpama dengannya dikenali sebagai Bendahara.
  86. Kerajaan Monaco yang dahulu mempunyai sepenuhnya Telekom Monacoelecom, rangkaian telefon negara, kini mempunyai 45%, dengan 55% yang tinggal dimiliki oleh Kabel dan Wayarles dan Compagnie Monxgasque de Banque (6%).
  87. Larian Obor Olimpik adalah pemindahan nyalaan api Olimpik daripada Ancient Olympia, Greece — di mana Sukan Olimpik pertama telah diadakan beribu-ribu tahun dahulu â€” ke stadium bandar raya tuan rumah Sukan Olimpik kini.
  88. Pada tahun 1516, Permaisuri Catherine melahirkan seorang puteri, Mary, dan ini menyebabkan Henry mempercayai bahawa baginda masih boleh dapat seorang pewaris, meskipun kehamilan-kehamilan isterinya yang dahulu telah gagal.
  89. Perjanjian Lateran pada tahun 1929, yang membawa negara-bandar menjadi ada, berbicara tentang hal itu sebagai ciptaan baru, bukan sebagai sisa-sisa yang jauh lebih besar Negara-negara Kepausan (756-1870) yang meliputi pusat dahulu Itali.
  90. Salah satu sebabnya adalah kerana ilmu kepentingan roti dari dahulu lagi sebagai makanan asas, secara tradisional, amat susah untuk mendapatkan makanan, roti telah mendapat kepentingan sosial dan emosi yang menjangkaui kepentingan nutrisi.
  91. Kangar di buka oleh Tok Peduka.Kewujudan Bandar Kangar semenjak 350 tahun dahulu iaitu dalam tahun 1653 adalah apabila Kota Sena yang dibina sebagai pusat pemerintahan pada awalnya diduduki oleh Sultan Kedah ke-14 iaitu Sultan Muhyiddin Mansor Shah.
  92. Misalnya tumbuhan Jepun bergelar hemp (tergolong dalam kumpulan Kanabis) yang pada satu masa dahulu ditanam secara meluas sebagai sumber serabut tekstil ( textile fiber ) terpaksa dimusnahkan semasa pendudukan Amerika Syarikat selepas Perang Dunia II.
  93. Sebagai contoh, pada suatu masa dahulu telefon bimbit lebih dikaitkan dengan bidang kejuruteraan, akan tetapi apabila teknologi telefon bimbit semakin berkembang, terdapat banyak teknologi daripada aliran sains komputer diserapkan ke dalam alatan ini.
  94. Menurut bidang kuasa yang diberikan, DBP akan melihat dari segi penggunaan bahasa dan visual pada iklan berkenaan terlebih dahulu dan apabila diluluskan, barulah pihak yang membuat permohonan iklan boleh memohon lesen daripada PBT sebelum iklan boleh dipasang.
  95. Pleurotus ostreatus yang juga dikenali orang ramai sebagai cendawan tiram atau cendawan tiram pokok merupakan salah satu kulat yang boleh dimakan dan kebanyakannya ditanam di Asia sejak dahulukala dan kini ia ditanam secara komersial di seluruh dunia sebagai makanan.
  96. Pada masa dahulu harga garam adalah sangat mahal.Ini adalah kerana terdapat sebuah negara yang membayar gaji tenteranya dengan garam dan dari situlah kata nama 'gaji' dalam bahasa Inggeris dicipta iaitu 'salary' yang diambil daripada perkataan Latin yang bermaksud 'garam'
  97. Kejayaan menarik tumpuan perdagangan dari Srivijaya ini telah mengangkat martabat Melaka ke tahap yang lebih tinggi kerana pada zaman dahulu hanya kuasa-kuasa besar sahaja yang mampu untuk mengendalikan pusat perdagangan yang cekap dan berupaya menyediakan kemudahan infrastruktur yang moden.
  98. Shuhaimi yang pernah mengarah filem tersebut menjelaskan, "Kelainan yang dimaksudkan adalah dari segi era yang digunakan iaitu pada zaman milenium dan lebih moden berbanding filem 'PHSM 1 dan 2' yang menggunakan pakaian, latar set, bahasa dan lain-lain lagi yang menonjolkan zaman dahulu kala.
  99. Banyak buku teks tentang algebra abstrak bermula dengan definisi aksiomatik tentang pelbagai struktur algebra dan kemudian membentuk sifat-sifatnya, menghasilkan tanggapan salah berkenaan kemunculan dahulu aksiom dalam algebra, yang kemudiannya dijadikan motivasi dan asas untuk kajian lanjut.
  100. Pendudukan tetap terawal yang dikenali muncul lebih 9,000 tahun dahulu dan lambat launnya berkembang menjadi Tamadun Lembah Indus, sejak 3300 SM di India barat, diikuti oleh Tamadun Veda yang memberi asas kepada penubuhan agama Hindu dan aspek-aspek budaya yang lain dalam masyarakat India purba.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...