Saturday 21 May 2016

Contoh Ayat Perkataan "Perbadanan"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "Perbadanan" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Secara lazimnya, ahli Dewan Rakyat bagi Labuan akan dilantik sebagai Pengerusi Perbadanan Labuan.
  2. Pengerusi Perbadanan Labuan2001 - 2003 Dato' Othman Mohd Rijal 2003 - 2008 Dato' Suhaili Abdul Rahman (b.
  3. Sektor swasta membantu usah negara-negara Selatan dengan mewujudkan Perbadanan Selatan-Selatan Malaysia Bhd.
  4. Kampung-kampung di Labuan pula di tadbir oleh seramai 27 orang Ketua Kampung yang dilantik oleh Perbadanan Labuan.
  5. Korporat merujuk kepada syarikat-syarikat dan firma-firma besar seperti Lembaga Tabung Haji (TH), Perbadanan Usahawan Nasional (PUNB).
  6. DBKL, Perbadanan Labuan dan Perbadanan Putrajaya melapor terus kepada Kementerian ini berbanding sebelumnya ke Jabatan Perdana Menteri.
  7. Lembaga-lembaga setempat pula merupakan majlis-majlis 32 daerah perbandaran serta Perbadanan Bandaraya London (City of London Corporation).
  8. Pada April 1950, batas Perbandaran Bombay diluaskan dengan menggabungkan Daerah Subbandar Bombay dengan Bandaraya Bombay untuk membentuk PerbadananPerbandaran Bombay Raya.
  9. NBC diasaskan oleh Perbadanan Radio Amerika pada tahun 1926, dan pada tahun 1986 rangkaian ini diambil alih oleh General Electric (GE), melalui pembelian RCA berharga $6.4 bilion.
  10. Pada 16 April 1984, Labuan yang dahulunya sebahagian daripada pentadbiran Sabah pula dibawa masuk kedalam Wilayah Persekutuan dan diletakkan di bawah pengurusan Perbadanan Labuan.
  11. Kompleks Kraf yang terletak di Jalan Dato Abdul Kadir, Seremban ini diuruskan oleh Perbadanan Kraftangan Negeri Sembilan turut menempatkan hasil kraftangan dari seluruh Negeri Sembilan.
  12. Beliau memulakan kerjaya sebagai Pegawai Perhubungan Politik di beberapa bahagian dalam negeri sebelum meninggalkan perkhidmatan awam pada tahun 1974 dan menyertai Perbadanan Kemajuan Jengka.
  13. Pada Ogos 1979, perbandaran saudara New Bombay ditubuhkan oleh Perbadanan Pembangunan Bandaraya dan Industri (CIDCO) sepanjang daerah-daerah Thane dan Raigad untuk membantu menempatkan dan mengawal kependudukan Bombay.
  14. Januari 1983 kapal Tenaga Satu sebuah kapal tangki gas asli cecair yang disewa dari Perbadanan Perkapalan Antarabangsa Malaysia telah berlayar ke Jepun dengan kargo gas asli cecair yang pertama sebanyak 57,000 tan metrik.
  15. Untuk mewujudkan Putrajaya, Rang Undang-undang Perbadanan Putrajaya 1995 dan Pindaan kepada Perlembagaan untuk menjadikan Putrajaya sebuah Wilayah Persekutuan dibahaskan di parlimen pada Ogos 1995 dan Disember 2000 masing-masing.
  16. Wacana ini anjuran bersama Jabatan Kebudayaan dan Kesenian Negara Negeri Perak, Dewan Bahasa dan Pustaka Wilayah Utara, Perbadanan Perpustakaan Awam Negeri Perak,Yayasan Perak dan Persatuan Karyawan Perak dan Kerajaan Negeri Perak.
  17. Pada 1 Februari 2001, Putrajaya yang dibangun untuk menjadi pusat pentadbiran yang baru telah mengikuti Kuala Lumpur dan Labuan dengan menjadi yang ketiga menyertai Wilayah Persekutuan dan diletakkan di bawah pengurusan Perbadanan Putrajaya.
  18. Sehingga 2007, Perbadanan ini dikendali oleh sebuah lembaga gabenor yang dilantik oleh Raja atau Ratu British atas nasihat kerajaan untuk satu penggal empat tahun, tetapi mulai 1 Januari 2007 Lembaga Gabenor-Gabenor ini diganti oleh BBC Trust.
  19. Syarikat Penyiaran British, dengan John Reith sebagai pengurus besarnya, kemudian menjadi Perbadanan Penyiaran British pada tahun 1927 apabila ia diiktiraf sebagai perbadanan Piagam Diraja dan tidak lagi merupakan sebuah syarikat persendirian.
  20. Pusat Pentadbiran Daerah Manjung kini terletak di Bandar Baru Seri Manjung yang merupakan sebuah kawasan perbandaran baru yang telah dibangunkan oleh Kerajaan Negeri Perak melalui agensinyaPerbadanan Kemajuan Negeri Perak pada awal tahun 1980'an.
  21. Sejarah penubuhan Al Jazeera bermula pada tahun 1995 apabila Perbadanan Penyiaran Britain, BBC World Service menandatangani perjanjian dengan sebuah syarikat komunikasi Arab Saudi, Orbit Communications, bagi menubuhkan sebuah saluran berita bahasa Arab untuk saluran syarikat berkenaan.
  22. Sementara Bandaraya Westminster berkembang menjadi ibu kota yang sejati dari segi pentadbiran, namun kota jirannya iaitu Bandaraya London kekal sebagai bandaraya terbesar dan pusat perdagangan utama di England yang berkembang mekar di bawah pentadbiran yang tersendiri, iaitu Perbadanan London.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...