Saturday 21 May 2016

Contoh Ayat Perkataan "perlembagaan"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "perlembagaan" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. RRC menggubal perlembagaan terkininya pada 4 Disember 1982.
  2. Menurut perlembagaan Iran, syarat menjadi presiden mestilah:
  3. Undang-Undang Dasar Timor Leste berdasarkan perlembagaan Portugal.
  4. Baginda mengubah nama perlembagaan baru ini kepada "Kanun-i Esasi".
  5. Visi Sukarno untuk perlembagaan Indonesian 1945 merangkumi Panca Sila.
  6. Dibawah perlembagaan negeri, kuasa perundangan dipunyai oleh Dewan Undangan.
  7. Semua tanah jajahan kecuali Guinea mengundi untuk memilih perlembagaan baru.
  8. Parlimen yang didominasi UPC meminda perlembagaan dan Obote menjadi presiden.
  9. Politik negara Kemboja dilangsungkan dalam kerangka perlembagaan negara 1993.
  10. Pengundian bagi perlembagaan baru dijangka akan diadakan pada 26 November 2004.
  11. Perlembagaan sementara ini kemudian disusuli perlembagaan tetap pada 24 Ogos 2007.
  12. Dibawah perlembagaan negeri, kuasa perundangan dimiliki oleh Dewan Undangan Negeri.
  13. Sistem politik di Iran adalah berasaskan perlembagaan yang dinamakan "Qanun-e Asasi"
  14. Di bawah perlembagaan negeri, kuasa perundangan dipunyai oleh Dewan Undangan Negeri.
  15. Menurut perlembagaan tersebut, Sultan Negeri Johor merupakan Ketua Perlembagaan Negeri.
  16. Semua tanah jajahan diberikan pilihan antara kemerdekaan segera atau perlembagaan baru.
  17. Di bawah perlembagaan negeri, kuasa perundangan adalah pada Dewan Undangan Negeri Kedah.
  18. Dibawah perlembagaan negeri, kuasa meluluskan undang-undang adalah Dewan Undangan Negeri.
  19. Penyusunan kuasa utama dalam Parti Komunis yang digariskan dalam perlembagaan parti termasuk:
  20. Perkara 159 Perlembagaan Malaysia memperuntukkan hak bagaimana perlembagaan Malaysia dipinda.
  21. Parlimen Indonesia, diasaskan di atas dasar perlembagaan asal, terbukti tidak dapat dikendalikan.
  22. Pada 1983, perlembagaan Afrika Selatan diubah dan jawatan Perdana Menteri ditukar kepada Presiden.
  23. Mengikut perlembagaan sekarang, Republik Korea adakalanya dipanggil Republik Keenam Korea Selatan.
  24. Rayuan Majlis Privi ke atas perkara jenayah dan perlembagaan telah di mansuhkan pada 1 Januari 1978.
  25. Sultan Abu Bakar memperkenalkan perlembagaan dan menubuhkan sistem pentadbiran yang cekap dan berkesan.
  26. Ramai negara yang mempunyai perlembagaan persekutuan mempunyai subentiti yang dipanggil negeri atau provins.
  27. Syaratnya Kristian Frederik melepaskan takhta Norway dan Parlimen Norway berkuasa meminda perlembagaan baru.
  28. Dalam rang perlembagaan sementara ini, ketua junta dibenarkan melucut jawatan Perdana Menteri bila-bila masa.
  29. Satu perlembagaan negara baru diluluskan pada April 1992, menggantikan versi lama yang digubal pada tahun 1975.
  30. Baginda Yang di-Pertuan Agong ke-13, ketua perlembagaan Malaysia mulai 13 Disember 2006 hingga 12 Disember 2011.
  31. Apabila komunisme runtuh 1989, Mongolia meninggalkan komunisme dan mendokong perlembagaan demokratik mulai 1992.
  32. Dibawah perlembagaan negeri, kuasa perundangan dipunyai oleh Dewan Undangan Negeri yang terdiri daripada 36 ahli.
  33. Di bawah perlembagaan lama, Kenya terdiri daripada lapan wilayah masing-masing diketuai oleh Pesuruhjaya Wilayah.
  34. Pada tahun 1920, pergerakan hak wanita menjayakan pindaan perlembagaan yang memberikan hak mengundi kepada wanita.
  35. Sebuah jawatankuasa dilantik untuk mendraf perlembagaan untuk penubuhan Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu (UMNO).
  36. Tiga tahun kemudian, pada 26 Januari 1950, India menjadi sebuah republik, dan satu perlembagaan baru dikuatkuasakan.
  37. Sebuah pindaan perlembagaan yang berkaitan dengan kajian itu turut termasuk di dalam pengundian dan berjaya disahkan.
  38. Draf terakhir perlembagaan Eropah telah dicapai pada 18 Jun 2004, dan kini menunggu pengesahan setiap negera anggota.
  39. (Dalam perlembagaan ini menyatakan jika tidak dinyatakan sebaliknya, Ireland akan akan merujuk kepada Republik Ireland)
  40. Semenjak pembaharuan politik dari negara raja mutlak pada tahun 1932, Thailand telah mengalami 17 perlembagaan dan piagam.
  41. Negara ini pada awalnya mempunyai satu dewan tetapi selepas pindaan perlembagaan 2005, Dewan Senat telah dikembalikan semula.
  42. Ini bermaksud Raja adalah hanya ketua simbolik di dalam rangkai eksekutif dan kuasanya adalah terhad oleh perlembagaan negara.
  43. Di bawah perjanjian ini, Norway mengamalkan perlembagaan liberal dan institusi bebas, berkecuali dan pengasingan perkhidmatan.
  44. Walau bagaimanapun, di bawah perlembagaan lama, tadbir urus tempatan di Kenya telah diamalkan melalui pihak berkuasa tempatan.
  45. Baginda menolak mahkota tersebut dan perlembagaan yang dicadangkan, membawa kepada halangan sebentar bagi gerakan revolusi ini.
  46. Di bawah perlembagaan 1962, Putera Monaco berkongsi kuasanya dengan Majlis Negara ekadewan yang terdiri daripada 24 orang ahli.
  47. Walau bagimanapun, perlembagaan menjamin kebebasan pembelajaran dan penggunaan bahasa-bahasa lain, kecuali di atas tujuan-tujuan rasmi.
  48. Parti Komunis China adalah parti politik yang memerintah Republik Rakyat China, seperti yang dijamin oleh perlembagaan negara tersebut.
  49. Golongan kulit hitam telah disisih dan mereka hilang hak mengundi meskipun secara teorinya perlembagaan negara tidak bersifat perkauman.
  50. Pada 1974, sebuah perlembagaan baru telah diterima yang menubuhkan sebuah kerajaan demokrasi berparlimen dan sistem kerajaan bermenteri.
  51. Selain itu, banyak buku telah diterbitkan untuk pelajaran peringkat rendah dan perlembagaan dan undang-undang negara telah dilengkapkan.
  52. Negeri ini mengamalkan sistem raja perlembagaan sejak turun-termurun, dan sekarang di bawah naungan Sultan Sharafuddin Idris Shah Al-Haj.
  53. Miripnya, di bawah perlembagaan sesetengah negara Komanwel, seorang presiden atau Gabenor-Jendral boleh mempunyai jelasnya kuasa simpanan.
  54. Selain itu baginda membuat keputusan berdasarkan perlembagaan negeri Perak yang menyatakan Menteri Besar perlu mendapat sokongan majoriti.
  55. Gerakan menuju berakhirnya penjajahan serantau bermula pada tahun 1946, maka perlembagaan pertama kawasan itu diisytiharkan pada tahun 1951.
  56. Perlembagaan Namibia 1990 merupakan salah satu perlembagaan yang pertama di dunia yang mengandungi perlindungan alam semula jadi dalam teksnya.
  57. Manakala di negeri Johor, Sultan Abu Bakar memperkenalkan sebuah perlembagaan dan menubuhkan sebuah sistem pentadbiran yang cekap dan berkesan.
  58. Merujuk kepada pakar perlembagaan Shad Saleem Faruqi, perlembagaan ini telah dipinda 42 kali semenjak 48 tahun selepas kemerdekaan sehingga 2005.
  59. Junta ini kemudian menulis satu perlembagaan sementara yang amat singkat dan melantik sebarisan panel untuk menggubal satu perlembagaan yang kekal.
  60. Bourguiba menjadi Perdana Menteri dan selepas tahun 1957, beliau menjadi presiden pertama Republik Tunisia ketika peranan perlembagaan Bey dibubarkan.
  61. Di India, Perdana Menteri secara perlembagaan terpaksa memegang sesi lazim dengan Presiden, dalam cara yang mirip dengan amalan yang tersebut British.
  62. Sebuah konvensyen perlembagaan diaturkan pada tahun 1787 oleh pihak yang ingin menubuhkan kerajaan kebangsaan yang kukuh dengan kuasa mengenakan cukai.
  63. Walaupun ia tidak mempunyai perlembagaan berkod, Akta Perlembagaan 1986 adalah merupakan prinsip penyataan rasmi bagi struktur perlembagaan New Zealand.
  64. Pendudukan Jerman sehingga Jerman kalah pada tahun 1945, kemudian tentera Bersekutu menduduki Austria dan perlembagaan demokratik yang dahulu dihapuskan.
  65. Pada tahun 1989, Gerakan "Jan Andolan" memaksa rajanya untuk menerima reformasi perlembagaan dan mengasaskan sebuah parlimen berbilang parti pada Mei 1991.
  66. Sistem mahkamah merangkumi sebuah mahkamah perlembagaan yang bidang kuasanya meliputi keperlembagaan akta-akta parlimen, titah diraja, dan hal-hal politik.
  67. Setelah kekalahan terakhir Napoleon pada tahun 1815 sewaktu Perang Waterloo, pemerintahan beraja Perancis dipulihkan, namun dengan batasan perlembagaan baru.
  68. Pada 28 September 1958, di bawah arahan Charles de Gaulle, Perancis mengadakan sebuah pungutan suara tentang perlembagaan baru serta penubuhan Republik Kelima.
  69. Adolf Hitler membelakangi perjanjian selepas Perang Dunia I, dia membangunkan semula tentera Jerman melalui perlembagaan demokratik yang kemudiannya diketepikan.
  70. Oleh kerana perbezaan dalam perlembagaan bertulisan mereka, kuasa-kuasa rasmi presiden dan Gabenor-Jendral berlainan secara besar dari satu negara ke satu negara.
  71. Pada 1998, orang-orang Albania meratifikasi perlembagaan baru selepas referendum umum, menjamin kekuasaan undang-udang dan perlindungan hak dan kebebasan beragama.
  72. Perlembagaan 1997 adalah perlembagaan pertama yang digubal oleh Perhimpunan Mendraf Perlembagaan yang dipilih orang ramai, maka itu digelarnya "Perlembagaan Rakyat".
  73. Pada 5 Julai 1959 dia menubuhkan semula perlembagaan 1945, membubarkan Parlimen, membentuknya kepada yang disukainya dan memegang kuasa penuh sebagai Perdana Menteri.
  74. Di bawah perlembagaan negara, hanya Parti Komunis Kesatuan Soviet dibenarkan untuk mengawal jentera kerajaan dan membuat keputusan mengenai ekonomi dan hal masyarakat.
  75. Tidak seperti perlembagaan British yang tidak ditulis, kebanyakan negara yang menggunakan sistem Westminster telah mengkodkan sistem dalam suatu perlembagaan yang ditulis.
  76. Organisasi politik Republik China pada asalnya didasarkan perlembagaan yang ditulis pada tahun 1947 di tanah besar China sebelum tumpasnya Republik di sana ke tangan Komunis.
  77. Berdasarkan perlembagaan Malaysia, Perdana Menteri mestilah seorang anggota Dewan Rakyat, yang pada pendapat Yang di-Pertuan Agong, memimpin kumpulan majoriti dalam parlimen.
  78. Adikung Duke membawa watikah perlembagaan yang menyatakan pengunduran daripada perlindungan British terhadap negeri-negeri Melayu dan kedaulatan terhadap Pulau Pinang dan Melaka.
  79. Penggunaan kuasa simpanan yang terkenal oleh Gabenor Jeneral di luar arahan Perdana Menteri adalah ketika menyingkirkan Kerajaan Whitlam dalam krisis perlembagaan pada tahun 1975.
  80. Kenya dibahagikan kepada 47 daerah semi-autonomi yang akan diketuai oleh gabenor yang akan dipilih dalam pilihan raya umum yang pertama di bawah perlembagaan baru pada bulan Ogos 2012.
  81. Statut Mahkamah Keadilan Antarabangsa yang serupa dengan yang digunapakai oleh mahkamah tetap yang lalu, adalah dokumen utama perlembagaan mahkamah ini yang menggariskan regulasi Mahkamah.
  82. Bekas Menteri Besar dari Pakatan, Mohammad Nizar Jamaluddin mempertikaikan kesahihan tindakan tersebut dari segi perlembagaan negeri dan mendakwa beliau masih memegang jawatan Menteri Besar.
  83. Sejak Vienna diperoleh sebagai status negeri persekutuan mengikut perlembagaan persekutuan 1920, datuk bandar (kecuali pada tahun 1934–1945) memegang fungsi ketua negeri (Landeshauptmann).
  84. Perubahan perlembagaan baru-baru ini menyaksikan lahirnya Mahkamah Agung baru yang menggantikan Jawatankuasa Rayuan Dewan Pertuanan (Appellate Committee of the House of Lords) mulai Oktober 2009.
  85. Kemudian, Perdana Menteri Tunku Abdul Rahman bangun dari tempat duduknya dan menerima watikah perlembagaan sebagai lambang penyerahan kuasa pemerintahan sepenuhnya kepada Persekutuan Tanah Melayu.
  86. Menjelang akhir 2004, negara ini mengalami perubahan semula perlembagaan yang besar yang menukar imbangan kuasa dikalangan parlimen, perdana menteri, kabinet, juga hubungan mereka dengan President Ukraine.
  87. Selepas Revolusi Mei 1810 dan kemerdekaan daripada Sepanyol pada 1816, suatu konflik telah tercetus antara puak centralist dan federalist dan ia berlarutan hinggalah diisytiharkan perlembagaan baru pada 1853.
  88. Seperti kehendak segelintir masyarakat Muslim terdiri daripada majoriti Melayu mewujudkan sebuah negara Islam, desakan bukan Melayu untuk hak samarata adalah sesuatu daripada perlembagaan tidak dapat disesuaikan.
  89. Pada minggu yang berikut, beliau menyerahkan beberapa pindaan perlembagaan kepada Parlimen untuk melucutkan "kuasa kehakiman Persekutuan" dan hanya memberikan mereka kuasa kehakiman sebagaimana yang Parlimen inginkan.
  90. Dalam Perlembangaan Inggeris, Bagehot mengemfasiskan pembahagian perlembagaan ke dua komponen, the Dignified and the Efficient (the way things actually work and get done), and called the Efficient "Cabinet Government".
  91. Di sesetengah negara, darurat dan kesannya terhadap kebebasan sivil dan prosedur kerajaan dikawal oleh perlembagaan atau undang-undang yang mengehadkan kuasa-kuasa yang digunakan ketika darurat atau hak-hak yang digantung.
  92. Mula-mulanya diasaskan sebagai Empayar Brazil, negara ini menjadi republik pada tahun 1889, namun sistem perundangan dwidewan, kini bergelar Kongres, diasaskan pada tahun 1824, apabilaperlembagaan pertama negara diratifikasi.
  93. Norway mengambil kesempatan ini untuk mengisytiharkan kemerdekaan dan menerima pakai perlembagaan yang berdasarkan model Amerika dan Perancis, dan melantik putera mahkota Denmark- Norway Kristian Frederik sebagai raja pada 17 Mei 1814.
  94. Meski Guatemala dan Costa Rica mahal untuk bergabung dengan Republik Besar (yang dinamakan semula Negara Amerika Tengah Syarikat ketika perlembagaan mula berlaku pada tahun 1898), tidak satu pun dari kedua-dua negeri itu yang menyertai.
  95. Dalam sebilangan pemerintahan beraja, perdana menteri juga mempunyai kuasa eksekutif (dikenali sebagai Prerogatif Diraja) yang terletak pada takhta kerajaan oleh perlembagaan dan boleh dipergunakan oleh perdana menteri tanpa kebenaran parlimen.
  96. Kedudukan mereka dasarnya bahawa pemegang hak cipta yang mencuba menyekat penggunaan benda mempunyai hak cipta dalam jalan tidak dimasukkan dalam mengikut undang-undang, undang sama, atau kebenaran perlembagaan penggunaan komersial eksklusif kepada mereka.
  97. Jika, contohnya Perdana Menteri British minta untuk membubarkan parlimen supaya suatu pilihanraya umum mengambil tempat, Perdana menteri adalah secara perlembagaan terpaksa meminta keizinan dari sovereign supaya dapat mendapat suatu permintaan seperti itu.
  98. Undang-Undang Asas yang digunakan sejak 1992 menyatakan bahawa Arab Saudi merupakan satu kerajaan yang diperintah oleh anak-anak dan cucu cicit Raja Abdul Aziz Al-Saud, dan Al-Qur'an merupakan perlembagaan negara itu, yang diperintah mengikut undang-undang Islam.
  99. Dari masa pemansuhan perhambaan hingga meletusnya Perang Dunia Pertama pada tahun 1914, pembaharuan Stolypin, perlembagaan 1906 dan Duma Negara melakukan perubahan ketara pada ekonomi dan politik Rusia,tetapi tsar masih tidak sanggup melepaskan pemerintahan autokrasi atau berkongsi kuasa.
  100. Dewan Undangan Nasional juga telah meluluskan pindaan perlembagaan memberi penduduk Taiwan, Pescadores, Quemoy, dan Matsu satu-satunya hak memerintah republik melalui pilihanraya melantik Presiden dan keseluruhan Legislatur bersama dengan pilihanraya meluluskan pindaan pada perlembagaan Republik China.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...