Thursday 5 May 2016

Contoh Ayat Perkataan "konvensyen"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "konvensyen" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Sama ada tindakan lebih lagi membengkok atau mematah konvensyen yang ada.
  2. Sejak itu, lebih 80 negara telah meratifikasi atau mengesahkan konvensyen tersebut.
  3. Prinsip Lascelles adalah percubaan untuk mencipta suatu konvensyen untuk meliputi keadaan-keadaan mirip, tetapi tidak pernah diuji dalam amalan.
  4. Sebuah konvensyen perlembagaan diaturkan pada tahun 1787 oleh pihak yang ingin menubuhkan kerajaan kebangsaan yang kukuh dengan kuasa mengenakan cukai.
  5. Disebabkan tindakan ini, melalui konvensyen tentera rahsia, Sekutu berjanji memberikan sokongan kepada Romania dalam usaha menyatukan seluruh rakyat Romania.
  6. Gabon menandatangani konvensyen tahun 1951 berkaitan dengan status pelarian, protokol tahun 1967, dan konvensyen tahun 1969 yang menetapkan segi khusus mengenai permasalahan pelarian di Afrika.
  7. Walaupun pembubaran badan perundangan dan panggilan untuk pilihanraya baru adalah secara rasmi dilakukan oleh ketua negara, oleh konvensyen tindakan ketua negara menurut keinginan kedua kerajaan.
  8. Spesies katak puru cenderung untuk dipanggil kodok tetapi perbezaan antara katak dan kodok adalah berdasarkan konvensyen penamaan rasmi tumpuan pada ketuat dan bukan pada taksonomi atau sejarah evolusi; beberapa kodok lebih berkait rapat dengan katak berbanding dengan kodok lain.
  9. Meskipun, konvensyen yang tidak dikodkan, amalan dan duluan bersambung untuk memainkan peranan penting dalam kebanyakan negara, oleh kerana banyak perlembagaan tidak menetapkan elemen-elemen penting tatacara: contohnya, sesetengah perlembagaan lebih lama menggunakan sistem Westminster tidak menjelaskan kewujudan kabinet dan/atau perdane menteri, kerana pegawai-pegawai ini telah diambil kesempatan oleh pengarang-pengarang perlembagaan ini.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...