Saturday 21 May 2016

Contoh Ayat Perkataan "mewajibkan"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "mewajibkan" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Bagaimanapun, peraturan rasmi Hanyu Pinyin, tidak mewajibkan amalan sedemikian.
  2. Guru Gobind Singh telah mewajibkan 5 K dipakai pada tahun 1699 di Anandapur Sahib.
  3. Residen British di Selangor, Frank Swettenham, bertindak dengan mewajibkan semua bangunan dibina daripada batu-bata dan jubin sahaja.
  4. Kerajaan British mewajibkan semua penduduk Tanah Melayu mesti membuat kad pengenalan diri sebaik sahaja mereka berumur 12 tahun (ke atas).
  5. Mengikut laporan Privacy International pada 1996, terdapat kira-kira 100 buah negara di dunia yang mewajibkan rakyatnya mempunyai kad pengenalan.
  6. Akta Banci telah mewajibkan orang awam menjawab semua soalan banci dan akta ini menjamin bahawa maklumat individu adalah sulit dan tidak akan dihebahkan.
  7. Pada Mei 2004, kerajaan Malaysia mewajibkan pelajar-pelajar yang menggunakan kelayakan kemasukan yang selain daripada SPM perlu lulus dalam kertas Bahasa Malaysia SPM.
  8. Untuk negara-negara yang mewajibkan pembawaan kad pengenalan sepanjang masa, kegagalan berbuat demikian boleh menyebabkan pelakunya didenda atau dipenjara atau kedua-duanya sekali.
  9. Resolusi Pengezonan 1916 mewajibkan anjakan dalam bangunan baharu, serta mengehadkan keluasan menara kepada suatu peratusan saiz lotnya, supaya cahaya matahari sampai ke jalan raya di bawah.
  10. Pada abad ke-19, pihak berkuasa bandaraya mewajibkan semua bangunan yang melebihi enam tingkat terpasang menara air untuk mengelakkan tekanan air berlebihan di paras rendah yang boleh memecah paip air bandar.
  11. Gaya yang barangkali berdasarkan had teknikal awal, telah menyebabkan ramai orang percaya bahawa hukum pinyin mewajibkan amalan ini dan juga penggunaan "É‘" sebagai ganti gaya standard huruf "a" yang didapati dalam kebanyakan fon.
  12. Salah satu keputusan paling kontroversi yang diambil oleh Dorgon adalah mengeluarkan titah perintah pada Julai 1645, yang mewajibkan semua lelaki berbangsa Cina Han forced untuk mencukur rambut depan dan menyikat rambut yang selebihnya menjadi tocang, jika tidak boleh dihukum mati.
  13. Undang-undang ini mewajibkan pengisytiharan perkahwinan di hadapan seorang kerani kerajaan daripada pentadbiran sivil (kedua-dua pasangan berikrar tentang kesudian untuk berkahwin) sebagai prosedur untuk mengesahkan perkahwinan dari segi undang-undang dan oleh itu, mengurangkan perkahwinan yang dirasmikan oleh paderi menjadi hanya sebuah upacara peribadi.
  14. Ada kekhuatiran bagi kaum Orang Melayu Malaysia beragama Islam, baik dari ahli-ahli parti politik UMNO sendiri mahupun ahli-ahli dari PAS, melarang seorang bukan Bumiputera daripada menjadi Perdana Menteri, namun Kerajaan telah berulang kali menyakinkan Rakyat, bahawa Perlembagaan tidak mewajibkan dan membenarkan seseorang daripada etnik bukan Bumiputera untuk menjadi Perdana Menteri.
  15. Tahun 1981 menyaksikan penandatanganan Persetujuan Concorde yang pertama, satu kontrak yang mewajibkan semua pasukan untuk bertanding sehingga tarikh luput kontrak itu dan dijaminkan sebahagian daripada untung penjualan hak-hak penyiaran televisyen, maka terlerailah Perang FISA-FOCA lalu membawa kepada kawalan kewangan menyeluruh terhadap sukan ini oleh Bernie Ecclestone, itupun setelah banyak melalui rundingan.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...