Saturday 21 May 2016

Contoh Ayat Perkataan "pengarang"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "pengarang" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Rossum merekodkan buku audio bertajuk Our Only May Amelia oleh pengarang Jennifer L.
  2. Dahulu beliau ketua pengarang di sebuah syarikat penerbitan majalah popular di Malaysia.
  3. Beliau dilantik menjadi pengarang Warta Malaya mulai 1 Januari 1930 hingga penghujung 1933.
  4. Para pengarang berbahasa Kannada pernah meraih bilangan anugerah Jnanpith terbanyak di India.
  5. Tokoh-tokoh tersebut merangkumi Abd Rahim Kajai sebagai pengarang pertama, kemudian diikuti oleh Tan Sri Abdul Samad Ismail, Munir Ghazali, A.
  6. Beliau bekerja sebagai wartawan pada tahun 1930 ketika berumur 35 tahun, dan pada tahun 1934, menjadi pengarang Lembaga Malaya dan Harian Lembaga.
  7. Sesetengah pengarang mencadangkan kemungkinan melioidosis bagi setiap pesakit demam dengan sejarah mengembara pergi/dan tinggal di kawasan endemik.
  8. Pada ketika itu, para pengarang cereka sains sudah pun membayangkan pada suatu hari kelak cahaya juga boleh dipancarkan melalui wayar seperti bunyi.
  9. Sulalatus Salatin merupakan satu karya sejarah mengenai kebangkitan, kegemilangan dan kejatuhan zaman Kesultanan Melayu Melaka yang ditulis oleh beberapa orangpengarang Melayu.
  10. Dalam filem 2003 Nola, Rossum memainkan watak utama, pengarang lagu; dalam filem studio besar pertama, Mystic River, Rossum membintangi sebagai Katie Markum, anak perempuan yang malang.
  11. Jika analisa filogenetik formal yang dijalankan tidak merangkumi takson tertentu, maka para pengarang boleh memilih untuk melabelkan takson tersebut sebagai incertae sedis daripada cuba meneka golongannya.
  12. Pada abad kesembilanbelas para pengarang pada teori umum termasuk Laplace, Sylvestre Lacroix, Littrow (1833), Adolphe Quetelet (1853), Richard Dedekind (1860), Helmert (1872), Hermann Laurent (1873), Liagre, Didion, and Karl Pearson.
  13. Walau bagaimanapun, memandangkan pengarang dokumen selalu mengabaikan perlunya mengeluarkan aksara-aksara tersebut, maka pelayar web sering menganggapnya sebagai penanda hanya apabila teks yang seterusnya mengesahkan tujuannya sebagai penanda.
  14. Menurut Richard Buskin, pengarang buku British Royalty, sebab utama pemberontakan Oliver Cromwell yang disokong oleh 15,000 askar ialah semaraknya kemarahan rakyat akibat keengganan Raja Charles I mengadakan persidangan Parlimen kerana bimbang kuasanya akan terjejas.
  15. Alga hijau dan merah, bersama-sama dengan sekumpulan kecil yang digelarkan glaukofit, kelihatan mempunyai hubungan yang rapat dengan tumbuhan yang lain dan oleh itu, sebilangan pengarangmengolahkan kumpulan ini sebagai tumbuhan meskipun kumpulan ini mempunyai organisasi yang sederhana.
  16. Abjad Fonetik Antarabangsa atau singkatannya AFA merupakan sistem transkripsi fonetik yang dicipta oleh para pakar bahasa dengan tujuan menawarakan kaedah yang seragam, tepat dan unik bagi mewakili bunyi-bunyi dalam mana-mana bahasa pertuturan, serta juga sering digunakan hari demi hari oleh para pakar bahasa, ahli patologi pertuturan dan pakar terapi pertuturan, guru bahasa asing,pengarang kamus, dan pengalih bahasa.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...