Saturday 14 May 2016

Contoh Ayat Perkataan "menetapkan"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "menetapkan" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. 24/1/1940 PK yang disahkan menetapkan status Pontianak sebagai stadsgemeente.
  2. Hung Taiji mangkat tiba-tiba pada September 1643 tanpa menetapkan pewarisnya.
  3. Perjanjian Persekutuan menetapkan kuasa-kuasa Kerajaan Persekutuan dan Kerajaan Negeri.
  4. Perlembagaan Singapura menetapkan demokrasi berperwakilan sebagai sistem politik negara.
  5. Dewan Undangan Negeri merupakan kuasa tertinggi dalam menetapkan polisi di dalam negeri.
  6. Kerja menetapkan sempadan Kelantan-Patani oleh Suruhanjaya telah bermula pada 9 Jun 1911.
  7. Begitu juga, dengan tidak menetapkan atribut, kebanyakan tag pembuka terlalai nilai atributnya.
  8. Lazimnya, sebelum seseorang raja itu mangkat, raja tersebut akan menetapkan penggantinya dahulu.
  9. Persetujuan juga dicapai setelah memeriksa di laut untuk menetapkan sempadannya seperti berikut:-
  10. Jabatan Meteorologi Malaysia telah menetapkan paras amaran dengan warna kuning, jingga dan merah.
  11. Plato membantu menetapkan jurang antara "aritmetik" dengan "logistik" (sekarang dipanggil aritmetik).
  12. Kronologi Mesir termasuk menetapkan permulaan dan pengakhiran sesuatu dinasti sekitar tempoh masa ini.
  13. Sebaliknya, bukti membina menetapkan yang sesuatu objek wujud dengan memberikan satu kaedah untuk mencarinya.
  14. Pada bulan Oktober 1897, Presiden telah menetapkan McKinley untuk USS Maine akan dikerahkan ke Key West, Florida.
  15. Ia berusaha menyelesaikan hutang dengan menetapkan dasar yang memiskinkan rakyat dan membuat lesu ekonomi Romania.
  16. Perang Korea juga konfrontasi bersenjata pertama Perang Dingin dan menetapkan standard untuk banyak konflik kemudian.
  17. Perjanjian Pangkor bertujuan menetapkan beberapa penyelesaian kepada perbalahan-perbalahan yang menjejas keamanan negeri Perak.
  18. Quantum mekhanik menetapkan had bagi kualiti terbaik hampagas, menjangkakan bahawa tiada isipadu ruang boleh kosong sepenuhnya.
  19. DEB menetapkan dua sasaran yang asas, iaitu menghapuskan kemiskinan dan menghapuskan pengenalpastian fungsi ekonomi antara kaum.
  20. Bukti tidak membina menetapkan yang sebuah objek matematik mesti wujud "), tanpa menerangkan bagaimana objek tersebut boleh ditemui.
  21. Undang-undang itu biasa juga menetapkan bilangan anggota lembaga, bagaimana mereka dipilih, serta juga bila mereka perlu bermesyuarat.
  22. Satu daripada penggunaan picu magnet yang paling berkesan ialah dengan menetapkan kedalaman torpedo pada hampir-hampir lunas kapal sasaran.
  23. Lalu pada 19 Mac 1918, Kongres menetapkan beberapa zon waktu dan merasmikan DST (yang berlaku mulai 31 Mac) hingga Perang Dunia I berakhir.
  24. Persetujuan Pertubuhan Perdagangan Sedunia WTO dalam tahun 1990-an menetapkan bahawa paten perlu diberikan tempoh sah laku minimum 20 tahun.
  25. Hubungan antara Crystal Palace dan Piala FA bersambung pada tahun 1895, apabila FA menetapkan tempat baru untuk perlawanan akhir di The Crystal Palace.
  26. geometri telah diletakkan di dalam bentuk aksiom oleh Euclid membentuk Geometri Euclid, yang hasilnya menetapkan piawai untuk beberapa abad berikutnya.
  27. Internet Explorer 4 memperkenalkan sokongan untuk Polisi Kumpulan yang membolehkan syarikat menyusun dan menetapkan pelbagai aspek konfigurasi pelayar.
  28. Pada 14 Oktober 2009, Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur menetapkan 27 Oktober 2009 untuk keputusannya berhubung permohonan angkasawan negara Datuk Dr. Abdullah
  29. Dalam tahun 1882, Everton, terpaksa mematuhi peraturan baru liga bola sepak yang menetapkan supaya permainan perlu dilaksanakan di dalam stadium yang tertutup.
  30. Perlembagaan Turki mentadbir kerangka undang-undang negara, dan menggariskan rukun-rukun utama kerajaan serta menetapkan Turki sebagai negara unitari yang terpusat.
  31. Mereka juga boleh merekod aliran cukai, mengesan jenis kerja yang dilakukan, menyimpan rekod pengeluaran ekonomi, menetapkan kalendar dan menjalankan bancian untuk setiap penduduk.
  32. Keempat-empat mazhab dalam fahaman Ahli Sunnah Waljamaah iaitu mazhab Hanafi, Maliki, Syafie dan mazhab Hambali menetapkan bahawa syarat-syarat menunaikan haji adalah seperti berikut:
  33. Perjanjian ini menetapkan pelantikan Gabenor British untuk New Zealand, mengiktiraf pemilikan tanah serta harta kaum Maori untuk dan memberi hak sebagai warga British pada kaum Maori.
  34. Litigasi berterusan selama enam tahun sehingga 6 Oktober 1889, apabila hakim menetapkan bahawa hujah peningkatan lampu elektrik bagi "filamen karbon tahan lama" oleh Edison adalah sah.
  35. Untuk mengelak perselisihan faham dengan pihak Belanda yang memerintah Kalimantan pada masa tersebut, pihak pemerintahan Inggeris telah mengambil langkah-langkah untuk menetapkan sempadan.
  36. Pada musim bunga pihak Jerman melakukan serangan lanjut terhadap Kesatuan Soviet, tetapi tidak dapat menetapkan antara serangan langsung terhadap Moscow atau menawan padang minyak Caucasus.
  37. Bila kad pengenalan itu dikeluarkan oleh kerajaan, ia menegaskan satu identiti awam yang unik untuk sesorang, dengan itu menetapkan identiti seseorang itu dalam hubungannya dengan kerajaan.
  38. Gabon menandatangani konvensyen tahun 1951 berkaitan dengan status pelarian, protokol tahun 1967, dan konvensyen tahun 1969 yang menetapkan segi khusus mengenai permasalahan pelarian di Afrika.
  39. Dalam mesyuarat Pesuruhjaya-Pesuruhjaya Sempadan yang diadakan di Pulau Pinang pada 10 Disember 1910, kedua-dua pihak bersetuju untuk memulakan kerja menetapkan sempadan dari bahagian barat terlebih dahulu.
  40. tumpuan utama kerja Suruhanjaya Sempadan adalah untuk menetapkan batas sempadan yang kemudian diikuti dengan kerja membuat tanda sempadan yang akan dilakukan oleh pegawai yang akan dilantik oleh Suruhanjaya.
  41. Manchuria sejak lama telah menjadi wilayah kekuasaan China, namun pada tahun 1932, Jepun mendirikan negara boneka Manchukuo di sini dan menetapkan Puyi, maharaja terakhir Dinasti Qing sebagai pemimpin tertinggi.
  42. Selain itu, keputusan mengenepikan surat letak jawatan tiga orang ADUN itu bedasarkan keputusan Mahkamah Persekutuan pada 1982 dalam kes yang serupa, yang menetapkan bahawa surat yang ditandatangan lebih awal tidak sah.
  43. Hanry Kale yang telah menjelajahi kawasan ini telah menyusuri Sungai Endau, Sembrong, Seiai, Kahang dan cawangannya bersama rombongannya pada tahun 1892 dalam rangka menetapkan sempadan antara negeri Johor dengan Pahang.
  44. Sebagai tindak balas, Sultan Jamalul Kiram III mendakwa dirinya menjadi pewaris sah kepada takhta Sulu, beliau telah menetapkan pada 11 November 2012 bahawa kontinjen awam dan tentera harus menuntut hak-hak wilayah di Borneo Utara.
  45. Mengikut tafsirannya mengenai dasar Satu China, RRC menetapkan prasyarat untuk penjalinan hubungan diplomatik, bahwa negara lain itu mengiktiraf tunturan RRC pada Taiwan serta memutuskan hubungan rasmi dengan kerajaan Republik China.
  46. Pihak DAP mendakwa bahawa Sidang DUN itu sah kerana bedasarkan peraturan, speaker Dun Perak mempunyai kuasa untuk menetapkan tempat persidangan, sedangkan BN mengatakan ia persidangan haram kerana tidak mendapat perkenan Sultan Perak.
  47. Tetapi oleh kerana perjanjian 1826 menetapkan supaya Perak ditadbir mengikut adat dan resam Kesultanan Perak, pihak British tidak dapat campur tangan melainkan meminta supaya keamanan dipulihkan agar bekalan bijih timah tidak terganggu.
  48. Sejajar dengan ketetapan Artikel 3, Perjanjian Bangkok, sebuah Suruhanjaya Bersama Sempadan yang terdiri daripada Pegawai British dan Siam telah dibentuk bagi menggarisi dan menetapkan sempadan baru antara Siam dengan Negeri-Negeri Melayu utara.
  49. Sehubungan itu, kerja bagi menetapkan sempadan Kelantan Patani terpaksa ditangguhkan buat sementara waktu "pending investigation to determine whetever the Sat or the Lanah is the main stream of the Golok above the point where those rivers diverge".
  50. Seorang aktivis hak asasi sepanjang hayat awam dan kesatuan penyokong, Datuk Bandar Hubert Humphrey membantu bandar menetapkan amalan-amalan pekerjaan yang adil dan menjadi orang tengah majlis perhubungan manusia bagi pihak minoriti dalam tahun 1946.
  51. Walpole menetapkan bahawa tiada menteri selain daripada dirinya boleh mempunyai sebarang urusan peribadi dengan Raja, dan juga ketika Kabinet bersetuju dengan sesuatu dasar, semua menteri harus mempertahankanya di khalayak ramai atau meletakkan jawatan.
  52. Pertandingan secara individu mungkin menetapkan sekatan lanjutan, seperti mengawal-selia saiz logo yang dipamerkan diatas baju, dan didalam acara antara pasukan yang mempunyai warna yang serupa, pasukan pihak pelawat perlu menukar kepada warna berlainan.
  53. Untuk menetapkan sesuatu lokasi di permukaan bumi, dan di atas atau di bawahnya, sesorang harus juga menetapkan ketinggiannya yang ditakrifkan sebagai kedudukan tegak relatif lokasi tersebut dengan pusat sistem rujukan atau mana-mana takrif untuk permukaan bumi.
  54. Contohnya, Penunjuk Pembangunan Dunia 2005 Bank Dunia menganggarkan bahawa pada tahun 2003, satu dolar Amerika Syarikat bersamaan kira-kira 1.8 yuan China mengikut pariti kuasa beli — jauh berbeza dari kadar pertukaran nominal yang menetapkan satu dolar kepada 7.6 yuan.
  55. Teori maklumat ialah satu cabang dalam matematik gunaan dan kejuruteraan elektrik yang secara aksiomatik mentakrifkan konsep maklumat,sifat-sifatnya dan menetapkan had hubungan bagi operasi pemerosesan isyarat seperti pemampatan data dan pada operasi menyimpan dan menghubungkan data.
  56. Pada separuh pertama tahun 1998, mata wang ringgit berubah-ubah antara kadar 3.80 hingga 4.40 sedolar, sebelum Bank Negara Malaysia menetapkan nilai ringgit pada kadar 3.80 sedolar selama hampir tujuh tahun mulai September 1998, sambil membiarkan mata wang ringgit terapung dengan mata-mata wang yang lain.
  57. Dalam konteks pengolahan peribadi, adab sopan terhadap wanita yang hamil umumnya menetapkan bahawa para doktor mengelakkan penggunaan bahasa klinikal seperti "fetus" dan "embrio" tetapi sebaliknya merujuk kepada anak yang berkembang secara mudah sebagai "bayi", meskipun istilah ini tidak tepat dari segi perubatan.
  58. Kebanyakan ahli geologi dan paleontologi menetapkan batas antara Prakambia dan Fanerozoik pada beberapa titik: sewaktu trilobit dan archaeocyatha pertama kali muncul; sewaktu Trichophycus pedum, suatu organisma penggali kompleks, pertama kali muncul; atau pada kemunculan pertama suatu kelompok organisme kecil bercangkerang yang dinamakan "fauna kecil bercangkerang".
  59. Meskipun, konvensyen yang tidak dikodkan, amalan dan duluan bersambung untuk memainkan peranan penting dalam kebanyakan negara, oleh kerana banyak perlembagaan tidak menetapkan elemen-elemen penting tatacara: contohnya, sesetengah perlembagaan lebih lama menggunakan sistem Westminster tidak menjelaskan kewujudan kabinet dan/atau perdane menteri, kerana pegawai-pegawai ini telah diambil kesempatan oleh pengarang-pengarang perlembagaan ini.
  60. Suruhanjaya di pihak Siam diwakili oleh Major-Jeneral Phya Sakda Bidaj sebagai Presiden, Phra Visai Luang Pitchet dan Kapten Luong Ron sementara di pihak British masih diwakili oleh Kolonel Jackson sebagai Presiden, Laidlaw J.M dan H.S Mason.Suruhanjaya Sempadan British-Siam turut menghadapi pelbagai masalah dalam menetapkan garis sempadan di kawasan itu.Masalah itu berpunca daripada perbezaan tafsiran tentang kenyataan dalam protokol sempadan berhubung dengan punca kepada Sungai Golok.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...