Thursday 5 May 2016

Contoh Ayat Perkataan "ganti"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "ganti" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Komander-komander membunuh diri sebagai ganti untuk menerima kekalahan.
  2. Kes bertanda hampir hilang dari bahasa dan utamanya masih hidup dalam kata ganti nama.
  3. Sheikh Muszaphar Shukor kemudiannya berjaya membuat tuntutan balas ganti rugi khas RM25,000.
  4. Perkataan ‘My’ bererti Malaysia dan juga kata ganti nama kepunyaanku dalam bahasa Inggeris.
  5. Markah boleh lebih besar daripada jumlah sebenar pin mengetuk jika mogok atau alat ganti bowled.
  6. Ada juga pusing ganti fauna yang seumpamanya di Asia yang dikenali sebagai "Pemodelan Semula Mongolia".
  7. Ngah Ibrahim, bagi pihak Sultan Perak, terpaksa membayar $17,447 sebagai ganti rugi kepada kumpulan Ghee Hin
  8. Ini dianggap sebahagian daripada cukai dan ia boleh ditukar ganti dengan bentuk cukai yang lain seperti sekayu kain.
  9. Ketika itu, sistem BBC bersilih ganti antara sistem 240-talian mekanik Baird dan sistem 405-talian EMI elektronik penuh.
  10. Sebarang perlanggaran paten adalah kesalahan melanggar paten dan boleh menyebabkan saman dan ganti rugi dituntut oleh pemegang paten.
  11. Bahan letupan ini yang berdasarkan peroksida hidrogen diletupkan melalui peranti reka ganti yang mengandungi lampu kilat pakai buang.
  12. Pada musim 1962, Lotus memperkenalkan sejenis kereta dengan rangka monokok helaian aluminium sebagai ganti kepada rekaan bingkai ruangan yang biasa.
  13. Dia menawarkan dua tempat sebagai ganti Dataran Merdeka, iaitu Stadium Nasional Bukit Jalil dan Stadium Merdeka, tetapi kedua-duanya ditolak oleh Bersih.
  14. Tajuk video Negarakuku mungkin bermaksud "Negaraku-ku", kependekan perkataan -ku merujuk kepada kata ganti nama individu iaitu "Saya" dalam bahasa Melayu.
  15. Mengikut tradisi dahulu, si suami atau isteri boleh membalas dendam serta merta sebagai ganti rugi dalam kes zina jika pasangan itu didapati sedang melakukan zina.
  16. Umpamanya, askar-askar dalam Pertempuran Waterloo memilih untuk menghadapi tembakan-tembakan meriam sebagai ganti untuk mengelak dan menjejaskan askar-askar mereka yang lain.
  17. Satu pertikaian dan kemudiannya perang dengan Tibet tentang penguasaan genting-genting memaksakan Nepal berundur dan membayar ganti rugi yang banyak kepada China yang datang untuk menyelamatkan Tibet.
  18. Norlina Nordin telah memfailkan saman itu pada 25 Julai 2008 kerana mendakwa Sheikh Muszaphar telah melanggar kontrak pelantikannya sebagai pembantu peribadi dan menuntut ganti rugi melebihi RM90,000.
  19. Antaranya, penggambaran Anak Pontianak sering bersilih ganti antara penggambaran gelap dalam studio dengan penggambaran luar studio yang cerah, sungguhpun kesemua ini sepatutnya berlaku pada waktu malam.
  20. Tujuan MyKid adalah sebagai ganti sijil kelahiran, yang bermakna bayi tersebut tidak lagi mempunyai nombor sijil kelahiran, sebaliknya diberikan terus nombor kad pengenalan yang akan digunakan dalam MyKad.
  21. Gaya yang barangkali berdasarkan had teknikal awal, telah menyebabkan ramai orang percaya bahawa hukum pinyin mewajibkan amalan ini dan juga penggunaan "É‘" sebagai ganti gaya standard huruf "a" yang didapati dalam kebanyakan fon.
  22. Kata-kata ganti tanya juga menerima tanda bunyi sedemikian dalam soalan-soalan langsung dna tidak langsung; lebih-lebih lagi sebilangan kata penunjuk ( xse, xste, aquxl, dsb.) boleh ditanda apabila digunakan sebagai kata ganti nama.
  23. Grande Coupure mendapat namanya pada tahun 1910 ihsan seorang ahli paleontologi Switzerland, Hans Georg Stehlin, yang menyifatkan pusing ganti fauna mamalia yang begitu mendadak di Eropah, yang diletakkannya pada sempadan Eosen-Oligosen.
  24. Grande Coupure atau "putusan besar" yang menyaksikan pusing ganti fauna mamalia secara besar-besaran di Eropah sekitar 33.5 juta tahun dahulu, menandakan berakhirnya fasa terakhir himpunan Eosen, iaitu Priabonian, serta ketibaan imigran Asia ke Eropah.
  25. Pelbagai usaha dijalankan untuk menghidupkan kembali tulisan Jawi di Malaysia dan Brunei disebabkan peranannya yang penting dalam lingkungan budaya Melayu dan Islam, misalnya "Pedoman Ejaan Jawi yang Disempurnakan" sebagai ganti ejaan Za'ba yang diperkenalkan oleh Dewan Bahasa dan Pustaka pada tahun 1986.
  26. Tanda akut juga digunakan untuk membezakan antara homofon tertentu, terutamanya apabila salah satunya ditekan dan yang lain bukan: bandingkan el dengan xl ("ia"), ataupun te ("kamu", kata gantinama objek), de (kata depan "dari"), dan se (kata ganti refleksif) dengan tx ("teh"), dx ("beri") dan sx ("Saya tahu", atau kata imperatif "ialah").

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...