Saturday 14 May 2016

Contoh Ayat Perkataan "mengiringi"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "mengiringi" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Di samping itu mereka akan mengumpulkan alat muzik seperti biola, gong dan gendang bagi mengiringi mereka nanti.
  2. Selain itu, rebab juga digunakan gamelan dan muzik mengiringi Mak Yong, Main Puteri, dan Selampit di Malaysia dan Indonesia.
  3. Kemudian, baginda mengiringi ayahanda baginda, yang ketika itu Yang di-Pertuan Besar Negeri Sembilan melawat United Kingdom untuk menyaksikan Pameran Empayar British di Wembley dan untuk menziarahi King George V.
  4. Kapal pembinasa merupakan sebuah kapal perang yang laju dan lincah dengan keupayaan bergerak dalam jarak jauh bagi tujuan untuk mengiringi kapal bersaiz besar dalam armada atau angkatan perang dan mempertahankan kapal besar dari serangan jarak dekat oleh kapal yang bersaiz lebih kecil.
  5. Rev Heras turut mengenal pasti Raja Bappa dengan Kalabhartar, "permata keluarga ", yang Rev Heras cadangkan sebagai pengasas dinasti, mengesan rujukan pada Bappa dalam kepingan Hirahadagalli dan Uruvapalli, "perisa antik dan penghormatan yang sentiasa mengiringi ingatan pengasas dinasti ".
  6. Tarian limbai di iringi oleh irama kulintangan.Kumpulan muzik ini mengandungi enam orang pemain yang diketuai oleh seorang wanita yang memainkan kulintangan, dua orang pemukul gendang, dua orang pemain gong dan seorang pemain bebandil.Tarian ini mengiringi anggota-anggota rombongan pengantin lelaki naik ke rumah.
  7. Sewaktu abad ke-12, institusi-insitusi kerajaan pusat yang sebelum ini sentiasa mengiringi kerabat diraja yang berpindah-randah ke merata negara, menjadi semakin besar dan canggih dan juga tertumpu di satu tempat, iaitu Westminster pada kebiasaannya, namun perbendaharaan diraja yang berpindah dari Winchester pula menetap di Menara London.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...