Saturday 21 May 2016

Contoh Ayat Perkataan "percaya"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "percaya" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Saintis percaya struktur ini digunakan untuk menangkap mangsa.
  2. Nietzsche percaya bahawa orang harus menjadi lebih kuat daripada itu.
  3. Ahli paleontogi percaya Ayeshaia mendapat makanan daripada Arkeosiatid.
  4. Mereka percaya bahwa yu adalah penjaga samudra, dan mereka disebut Aumakua:
  5. Dalam masa remajanya, Nabi Muhammad percaya sepenuhnya dengan keesaan Allah.
  6. Ramai yang percaya bahawa kupu-kupu mempunyai jangka hayat yang amat singkat.
  7. Muslim percaya bahawa ayat Al-Qur'an telah diwahyukan kepada Nabi Muhammad s.a.w.
  8. Muslim percaya bahawa Allah itu Esa dan tujuan hidup ialah untuk menyembah Tuhan.
  9. Bagi seorang Sikh, perkahwinan adalah suci dan mereka percaya pada sistem monogami.
  10. Selagi mereka yang diubati percaya mereka sihat, mereka akan sembuh dengan sendiri.
  11. Iago turut marah kerana percaya bahawa Othello pernah tidur bersama isterinya, Emilia.
  12. Penduduk Penan nekad dengan keputusan mereka dan tidak percaya janji-janji selama ini.
  13. Majlis Menteri-Menteri mesti memenangi undian percaya daripada kedua-dua dewan Parlimen.
  14. Selepas menamatkan musim, ramai yang percaya bahawa kemenangan ini akan merangsangkan City.
  15. Akan tetapi, Korea Selatan percaya yang hanya Taepodong-2 telah dilancarkan daripada Musudan-ri.
  16. Namun, ahli paleontologi percaya Ichthyostega hanya mampu bertahan di darat untuk seketika sahaja.
  17. Mereka percaya bahawa masa Qiyāmah telah ditentukan oleh Allah tetapi tidak diketahui oleh manusia.
  18. Ahli falsafah Yunani terkemudian percaya hampagas boleh wujud di luar kosmos, tetapi tidak dalamnya.
  19. Sesetengah orang Melayu percaya hantu galah dapat dilihat jika seseorang itu mempercayai kewujudannya.
  20. Hinduisme percaya bahawa Tuhan merangkumi segala-galanya dan bahawa ketuhanan wujud dalam semua manusia.
  21. Pengasas agama ini ialah Guru Nanak, Agama Sikh percaya kepada adanya satu Tuhan dan dipanggil waheguru.
  22. Golongan Syiah pula percaya memandangkan Saidina Ali merupakan menantu dan sepupu kepada Rasulullah s.a.w.
  23. Muslim percaya bahawa Allah mewahyukan pesanan terakhirNya kepada manusia melalui Nabi Islam Muhammad s.a.w.
  24. Orang Kristian awal percaya bahawa Jesus disalib pada 25 Mac, tarikh ekuinoks musim bunga mengikut takwim Rom.
  25. Ia percaya bahawa Denmark menjadi Kristian kerana alasan politik untuk menghalang kekuasaan Kristian di Eropah.
  26. Menurut lagenda, Pythagoras percaya dalam kemutlakan nombor-nombor dan tidak dapat menerima nombor tidak nisbah.
  27. Mahathir telah menyatakan "Saya percaya negara ini harus mempunyai kerajaan yang kuat tetapi tidak terlalu kuat.
  28. Orang Bugis dan Minangkabau percaya dengan kematian Sultan Mahmud II, mereka dapat mengembangkan pengaruh mereka di Johor.
  29. Dia percaya bahawa nilai Kristian bahawa seseorang harus merasa kasihan ketika seseorang melihat kelemahan sebagai sia-sia.
  30. Darby Holladay dari AS menyatakan bahawa Amerika Syarikat percaya reaktor itu mengeluarkan tenaga nuklear untuk kegunaan awam.
  31. Ahli Sunah Waljamaah percaya perlantikan Saidina Abu Bakar merupakan sesuatu yang tepat sekali mengikut syariat Allah dan Rasulullah.
  32. Penganut Kristian percaya bahawa wain Eucharist adalah atau melambangkan darah Yesus Kristus yang ditumpahkan untuk keselamatan mereka.
  33. Ahli paleontologi percaya kaki Acanthostega lebih sesuai berenang di dalam air atau mencengkam makanan daripada berjalan di atas darat.
  34. Sesetengah percaya bahawa bau busuk ini menarik perhatian lalat dan serangga lain dan ini membantu dalam menyebarkan benih rafflesia ini.
  35. Perundangan tidak dibenarkan mengadakan undian percaya menentang Kabinet dan orang awam dilarang memfailkan koman pada rang undang-undang.
  36. Sesetengah ahli matematik percaya yang trigonometri asalnya dicipta untuk mengira kedudukan matahari, latihan tradisional dalam buku tertua.
  37. Darwin percaya bahawa dataran bertangga yang mengandungi batu kerikil dan cangkerang di Patagonia merupakan pantai-pantai yang telah dinaiki.
  38. Juara Dunia sebanyak tiga kali, Jackie Stewart, percaya bahawa transformasi pasukan Ferrari itu merupakan kejuaraan Schumacher yang terbesar.
  39. Namun, kekurangan peringatan yang fizikal secara keseluruahan telah menyebabkan ramai pakar sukar percaya terhadap asal-usul etnik Peranakan Cina.
  40. H. Hardy dalam A Mathematician's Apology menyatakan yang dia percaya pertimbangan estetik sahaja cukup untuk mewajarkan pengkajian matematik tulen.
  41. Muslim percaya bahawa para nabi merupakan manusia dan bukan tuhan/dewa, meskipun mereka mampu melakukan mukjizat untuk membuktikan kenabian mereka.
  42. Orang Cina juga percaya bahawa sesetengah hantu, terutamanya mereka yang mati lemas, membunuh manusia bagi menghalang mereka hak dilahirkan semula.
  43. Oleh sebab itu, Peel percaya dengan membandingkan bukti-bukti sebagai "the determining factor of the turning point at this saction of the frontier".
  44. Dia percaya bahawa semua benda fizikal merupakan kejadian Platonik abstrak yang ideal, dan dia tidak dapat membayangkan bentuk "ideal" bagi hampagas.
  45. Dia menyerang sebahagian besar daripada idea-idea moral yang popular pada waktu itu kerana dia tidak percaya kepada apa yang dikatakan betul atau salah.
  46. Sesetengah pengkaji percaya bahawa nama ini berasal daripada nama segolongan orang yang tinggal di rantau timur laut Tibet dan maka itu dipanggil 'Txbxt'.
  47. Perdana menteri dipilih oleh parlimen secara undi percaya dalam kerajaan dan selalunya merupakan ketua parti politik yang paling banyak kerusinya di parlimen.
  48. Beliau juga memperingatkan orang ramai bahawa tarafnya sebagai Perdana Menteri tidak terancam kerana hanya undi tidak percaya yang sah boleh menyingkirkannya.
  49. Ahli sejarah percaya sebelum kedatangan prekursor ke Denmark, kumpulan yang datang dari timur kepulauan Denmark dan Skxne bertutur dalam bahasa Germanik Utara.
  50. Manusia percaya bahawa Bumi berada pada penungguan di pusat alam semesta dan kategorinya berbeza dari objek ketuhanan atau ethereal yang bergerak melalui langit.
  51. Jika seseorang penduduk didapati hilang, mereka percaya Bota yang bertanggungjawab dan penduduk tersebut telah melanggar pantang 'kewujudan' Bota di sesuatu kawasan.
  52. Apabila mereka memulakan pengepongan, pihak penyerang percaya bahawa mereka akan dapat mengalahkan polis dan mengawal stesen polis tersebut dalam tempoh yang singkat.
  53. Muslim juga percaya bahawa Islam merupakan versi lengkap dan sejagat kepercayaan monoteistik ajaran Nabi Ibrahim a.s., Nabi Musa a.s., Nabi Isa a.s., dan lain-lain nabi.
  54. Ramai ahli falsafah percaya yang matematik tidak boleh ditentukan kebolehpalsuannya melalui eksperimen, jadi ia bukanlah sejenis sains berdasarkan pengertian Karl Popper.
  55. Sesetengah orang percaya bahawa sungguhpun ujikaji Torricelli adalah penting, ujikaji Blaise Pascallah yang membuktikan ruang di atas sebenar-benarnya mengandungi hampagas.
  56. Persatuan BSA, sebuah kumpulan anti cetak rompak Amerika percaya yang ia boleh mengaut lebih kurang 80 juta Dolar Amerika jika penjualan perisian cetak rompak ini dihentikan.
  57. Jika kerajaan minoriti mempunyai kuasa, usul tidak percaya di Dewan boleh menyebabkan pilihan raya yang pesat (9 bulan dalam kes kerajaan minoriti Joe Clark pada 1979 - 1980).
  58. Meskipun terdapat banyak kisah atau andaian tentang asal-usul nama negeri Perlis, kebanyakan sejarawan percaya bahawa negeri Perlis dinamakan bersempena dengan nama pokok perlis.
  59. Sesetengah pemerhati, seperti Menteri Luar Negeri Australia Alexander Downer, percaya yang Korea Utara akan cuba melancarkan lagi ujian peluru berpandu pada hari-hari akan datang.
  60. Sami Vedik India percaya bahawa Bumi disokong di atas dua belas tiang agung; semasa waktu malam Matahari lalu di bawah, melalui celah antara tiang tanpa mengenai tiang-tiang tersebut.
  61. Beberapa sarjana percaya bahawa nama "Maldives" diambil daripada perkataan Sanskrit maladvipa, bermaksud "susunan pulau-pulau", atau daripada "mahila dvipa", bermaksud "pulau wanita".
  62. Beliau menyatakan ia merupakan struktur buatan oleh penduduk planet Marikh dan perubahan kegelapan/kecerahan yang telah menyebabkan beliau percaya ada pertumbuhan vegetatif di Marikh.
  63. Dia amat menyayangiku, begitu percaya akan aku; dan aku berasa aku mempunyai suatu tujuan untuk hidup, suatu orang yang harus aku tidak mengecewakan." Ibunya kemudian mengajarnya di rumah.
  64. Sesetengah sejarahwan percaya bahawa Jepun tetap akan kalah, tanpa mengira samaada depoh minyak dan kedai mesin dimusnahkan atau sekiranya kapal induk berada di pelabuhan dan ditenggelamkan.
  65. Mereka percaya dengan kitaran kelahiran, kematian dan kelahiran semula (punar janma) di mana sistem ini bergantung dengan amalan-amalan (karma) seseorang itu yang akan menentukan kehidupan seterusnya di alam yang lain.
  66. Menurut Feynman, hanya beliau yang melihat letupan bom atom pertama itu tanpa cermin mata yang amat gelap yang disediakan kerana beliau percaya bahawa cermin depan lorinya akan menapis sinaran ultraungu yang berbahaya.
  67. Berpandukan catatan tersebut ahli-ahli sejarah Eropah percaya bahawa negeri Langkasuka yang terletak di pantai timur Semenanjung Tanah Melayu antara Senggora (Songkhla) dan Kelantan itu adalah lokasi asal Kerajaan Pattani.
  68. Sebagai pengasas Kesatuan Melayu Muda, dia menyambut baik dan bekerjasama dengan pihak Jepun kerana dia percaya Jepun akan memberikan kemerdekaan pada Malaya dan secara aktif membantu Jepun melalui aktiviti gerakan kelima.
  69. Istilah Arab untuk Tuhan ialah Allāh; kebanyakan ilmuwan percaya ia diperoleh daripada penyingkatan kata al- dan ʾilāh (tuhan), bermaksud "Tuhan" (al-ilāh), namun yang lain menjejak asal usulnya daripada kata Arami Alāhā.
  70. Jeneral Arthur Percival sendiri mahukan pelancaran Ops Matador kerana percaya bahawa pertahanan Tanah Melayu dan Singapura perlu dibuat di Thailand untuk membolehkan perolehan masa bagi pasukan-pasukan bantuan sampai ke Malaya.
  71. Gaya yang barangkali berdasarkan had teknikal awal, telah menyebabkan ramai orang percaya bahawa hukum pinyin mewajibkan amalan ini dan juga penggunaan "É‘" sebagai ganti gaya standard huruf "a" yang didapati dalam kebanyakan fon.
  72. Walaupun Hoover pada awalnya tidak percaya dengan kewujudan jaringan jenayah terancang di AS, biro ini telah melaksanakan beberapa operasi untuk menjatuhkan sindiket jenayah ini, termasukkan geng yang diketuai Sam Giancana dan John Gotti.
  73. Kadazan percaya kepada makhluk halus dan dipercayai terdapat lima makhluk halus: Kinoringan, Rusod(semangat semua benda hidup kecuali manusia), Koududuwo (semangat manusia), Tombiruo (semangat orang yang telah meninggal), dan Rogon (semangat jahat).
  74. Baginda boleh membubarkan parlimen meskipun sesi perkhidmatannya masih lagi awal ataupun jika Perdana Menteri tidak lagi mempunyai keyakinan dan kepercayaan majoriti ahli-ahli dewan kerana tewas samada melalui undi percaya atau meluluskan belanjawan.
  75. Mereka yang disorok oleh hantu kopek, biasanya mampu melihat mereka yang mencari tetapi tidak mampu berkomunikasi dengan pencari.Masyarakat jawa percaya hantu kopek sering menyamar menjadi wanita cantik berkopek besar untuk menarik perhatian kanak-kanak lelaki.
  76. Skema sosiologinya merupakan yang biasa untuk abad ke-18; dia percaya semua kehidupan manusia melalui tahap sejarah yang jelas berbeza dan bahawa, sekiranya seseorang dapat memahami proses ini, seseorang itu dapat menghasilkan penawar bagi kesemua masalah penyakit sosial.
  77. Penganut Kristian juga percaya bahawa Yesus wujud bersama Yahweh sebelum terciptanya dunia, dilahirkan di dunia menerusi Bunda Maria (yang merupakan seorang perawan), dibangkitkan dari kubur setelah wafat selama tiga hari dan kini berada di "tangan kanan" Yahwe Tuhan di syurga.
  78. Penting bagi mengetahui bahawa meskipun Protestan dan Kristian Evangelikal aliran utama percaya kewujudan hantu secara prinsip, mereka tidak mempercayai hantu (sebagai semangat orang mati) dan meletakkan hantu ganas, seperti poltergeist, kepada tindakan jembalang, sama seperti Islam.
  79. Kebanyakan pakar linguistik menggolongkan kesemua variasi bahasa Cina sebagai sebahagian famili bahasa Sino-Tibet, dan turut percaya bahawa terdapat satu bahasa kuno yang digelar Proto-Sino-Tibet, yang agak serupa dengan bahasa Proto-Indo-Eropah, daripada mana turunnya bahasa Sinitik dan Tibet-Burma.
  80. Iago mengapi-apikan Cassio untuk menyentuh hubungan sulitnya dengan Bianca, seorang gundik setempat yang pernah ditemani oleh Cassio, tetapi melafazkan namanya dengan begitu senyap untuk membuat Othello percaya bahawa Iago dan Cassio itu are sedang bercakap tentang Desdemona padahal Cassio sebenarnya membincangkan Bianca.
  81. Sebaliknya mereka hanya dituntut supaya beriman iaitu percaya dan membenarkan segala nama serta sifat Allah yang dinyatakan dalam nas-nas al-Quran dan Hadith yang jelas tanpa sebarang perincian, pengurangan, penyerupaan atau pengubahsuaian, sebaliknya beriman dengan semua nama dan sifat Allah yang telah dijelaskan sendiri oleh Allah dan RasulNya.
  82. Selepas kekalahan Jepun, Maharaja Jepun yang berpandukan Shinto menuruni takhtanya sebagai pemerintah ketuhanan Arahan Shinto kerana kuasa Berikat percaya inilah sebab politik utama yang menyebabkan keganasan ketenteraan Jepun dan proses dekonstruksi kerajaan Jepun segera berlaku untuk membina perlembagaan liberal-demokratik kepada penduduk Jepun yang menjadi Perlembagaan Jepun pada hari ini.
  83. Walaupun demikian, baginda “berasa paling bertanggungjawab atas penggulingan dirinya.” Setelah kematian dua puteranya, Pedro percaya bahawa “rejim maharaja ditakdirkan berakhir dengannya.” He cared little for the regime's fate maka tiada apa yang terdaya atau direstui untuk menghalang rampasan kuasa tentera yang disokong oleh bekas tuan hamba yang membantah pengharaman amalan perhambaan.
  84. Ketika Ibnu Umar r.a. menasihati Husain supaya jangan menempah maut dengan melakukan bara'ah atau pemisahan diri dari kepimpinan Yazid, Husain memilih logik seorang syahid yang percaya bahawa di atas titisan darahnya akan berlaku islah terhadap kehidupan beragama masyarakat yang dinodai pemerintahan yang dilihatnya sebagai bejat dan akan berlaku juga kebangkitan yang lebih hebat - Revolusi Islam Iran, yang menumpaskan Shah si badut dan boneka Israel dan Amerika yang durjana, berpegang kepada pendirian "setiap hari adalah 'Asyura dan setiap tempat adalah Karbala".
  85. Tetapi kerajaan British yang kerap menerima maklumat salah mengenai Tanah Melayu dan orang Melayu percaya bahawa Sir MacMicheal pernah berkenalan baik dengan beberapa putera-putera dari Tanah Melayu.Pemerintahan Tentera British merupakan masa yang paling sesuai bagi MacMichael untuk mendapatkan tandatangan daripada Raja-raja Melayu kerana keadaan ketenteraan amat sesuai dijadikan asas ugutan untuk mendapatkan tandatangan Raja-raja Melayu.Beliau hanya mengambil masa selama 22 hari untuk mendapatkan tandatangan daripada kesemua pemerintah Tanah Melayu hasil daripada ugutan yang amat bersesuaian dengan keadaan pada masa itu.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...