Monday 16 May 2016

Contoh Ayat Perkataan "menjelaskan"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "menjelaskan" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Rencana ini cuba menjelaskan pelbagai sistem angka.
  2. Al-Quran menjelaskan tentang peristiwa penyelamatan ini.
  3. Ini kerana mereka yang gagal menjelaskan cukai akan dihukum.
  4. Bagi menjelaskan teori ini, beberapa interpretasi telah dibangunkan.
  5. Beliau menjelaskan bahawa "semangat dokumen sebenar telah dicairkan".
  6. Kaedah saintifik pula mewakili usaha untuk menjelaskan hukum diperolehi dari ujikaji.
  7. Retta semakin ingin tahun dengan sosok Jamroni dan dia menjelaskan alasan yang kabur.
  8. Sosiobiologi cuba menjelaskan dan mengkaji tingkah laku sosial dalam konteks tersebut.
  9. Kertas menjelaskan kaedah ini boleh didapati di sini: http://web.uvic.ca/econ/ewp0202.pdf
  10. Undang-undang Manu merupakan sumber bertulis yang menjelaskan peranan hakim membicarakan kes-kes awam.
  11. Teori Chaos menjelaskan bahawa terdapat pemboleh ubah infiniti yang mampu memberi pengaruh kepada cuaca.
  12. Tibanya Gabenor bersama Iago, Cassio, dan lain-lain, maka Emilia mula menjelaskan apa yang sedang berlaku.
  13. Had ini menjelaskan nilai suatu fungsi pada nilai input tertentu dengan keputusan daripada nilai input berdekatan.
  14. Fizik Moden sekarang menjelaskan bahawa atom dan tenaga tidak boleh dicipta atau dimusnahkan dalam satu tindak balas kimia.
  15. Di dalam buku-buku tersebut Imam Syafii menjelaskan kerangka dan prinsip mazhabnya serta beberapa contoh merumuskan hukum far'iyyah.
  16. Untuk menjelaskan dengan penuh pada sifat jenis-jenis nombor yang berlainan, struktur-struktur dengan dua pengoperasi perlu dikajikan.
  17. Menteri Pengangkutan Indonesia, Hatta Radjasa menjelaskan jerebu berlaku akibat kegiatan membakar untuk membersihkan tanah di Sumatera dan Kalimantan.
  18. Anthropologi biologi mencipta teori tentang bagaimana bumi diduduki manusia, termasuk juga cubaan menjelaskan variasi manusia berciri geografi dan ras.
  19. Ini diikuti dengan seksyen kedua yang mengandungi ulasan prosa yang menjelaskan masalah itu dengan lebih terperinci dan menyediakan hujah bagi penyelesaian.
  20. Kadar kematian ketika bersalin akibat kehilangan darah mungkin menyebabkan timbulnya kepercayaan ini sabagai menjelaskan mengapa kadar kematian yang tinggi.
  21. Perkataan kimia berasal daripada perkataan Arab ‘al-kimiya’.Orang Yunani ialah bangsa pertama yang cuba menjelaskan mengapa berlaku perubahan kimia terjadi.
  22. Kedua-duanya adalah berkait dengan penghadaman (ingestion) tisu saraf, dan mungkin menjelaskan kecenderungan bagi beberapa spesies bagi mengelakkan kanibalisme.
  23. Othello menjelaskan bahawa Desdemona tertawan oleh kisah-kisah hidupnya sebelum ke Venezia yang serba memilukan dan menyayat hati, dan bukan disebabkan ilmu hitam.
  24. Datuk Ambiga Sreenevasan menjelaskan bahawa matlamat utama Bersih 2.0 ialah agar Suruhanjaya Pilihan Raya Malaysia memastikan senarai pengundi yang benar-benar bersih.
  25. Skala masa geologi atau skala waktu geologi digunakan oleh ahli geologi dan cendekiawan lain untuk menjelaskan masa dan hubungan antara peristiwa yang terjadi sepanjang sejarah Bumi.
  26. Sebagai Ketua Dewan Kepausan untuk Doktrin Iman, Benediktus XVI menjelaskan posisi Gereja Katolik dengan agama lain dalam dokumen Dominus Iesus yang juga berbicara tentang dialog antar gereja.
  27. Paul Wheatly turut menjelaskan bahawa kerajaan Langkasuka menguasai jalan perdagangan timur-barat melalui Segenting Kra dan kekuasaannya meliputi kawasan Semenanjung sehingga ke Teluk Benggala.
  28. Namun begitu, tujuan sebenar evolusi adalah menjelaskan dan membantu kefahaman, kerana inilah penjelasan baik terulung bagi sebab setiap hidupan memperoleh rupa bentuk dan ciri-ciri yang kita kenali.
  29. Tambahan pula, sut kuning yang telah dipakai oleh pembantah dan risalah yang diberikan kepada awam menjelaskan penggunaan Apple dengan DRM di kedai muzik iTunes mereka dan di pemain media iPod mereka.
  30. Akhir sekali ialah bidang astrofizik yang menerapkan hukum fizik untuk menjelaskan fenomena astronomi, berkisar dari matahari dan objek lain dalam sistem suria hingga ke alam semesta secara keseluruhan.
  31. Dalam suratnya kepada Peel bertarikh 30 Mac 1912, Putera Devawongse menjelaskan bahawa "while surveyor's marks have been made by Topographers, this was only done for the purpose of aiding them in their work.
  32. Mumbai merupakan pusat perdagangan dan hiburan India yang menjana 5% KDNK negara ini, serta menjelaskan 25% keluaran perindustrian, 70% perdagangan maritim di India, dan 70% urusniaga modal ke dalam ekonomi India.
  33. Sebagai contoh mandi Safar pernah disalah-anggap sebagai satu amalan Islam, sehinggalah para ulamak tampil kehadapan bagi menjelaskan amalan Islam yang sebenar, yang akhirnya mendorong pesta mandi safar dimansuhkan.
  34. Dalam kedua-dua perkara itu pemohon- pemohon mestilah berkelakuan baik, bersumpah taat-setia dan menjelaskan tujuannya hendak menetap di Persekutuan, dan mengetahui bahasa Melayu dengan baik atau bahasa Inggeris dengan baik.
  35. Undang-undang turut menjelaskan sekiranya tiada langsung zuriat keturunan Sultan Abu Bakar yang layak dilantik oleh raja, maka raja hendaklah dilantik dari keturunan Temenggung Ibrahim itu dari keturunan adik-beradik Sultan Abu Bakar.
  36. Kertas putih diterbitkan oleh Microsoft pada akhir Ogos 2007 menjelaskan tujuan pek servis, mengecamkan tiga kawasan kemajuan major: kebolehpercayaan dan pencapaian, pengalaman pentadbiran dan penyokong untuk perkakasan dan piawai baru.
  37. Ekonomi disebut sebagai positif jika ilmu ini berusaha untuk menjelaskan akibat dari berbagai pilihan yang ada untuk sekumpulan tanggapan-tanggapan tertentu, dan disebut sebagai normatif jika ia mensyaratkan tindakan yang harus diambil.
  38. Pemaham mungkin cuba menjelaskan hantu yang kelihatan dengan menggunakan prinsip pencukur Occam, yang mana menyatakan bahawa penjelasan yang mudah dan memadai bagi sebarang keadaan atau fenomena adalah yang penjelasan yang paling mungkin.
  39. Pemerhati menggunakan pelbagai cara untuk mendapatkan data mengenai fenomena berbeza, data yang kemudiannya digunakan oleh pakar teori untuk mereka dan membentuk teori dan model, untukmenjelaskan pemerhatian dan meramalkan pencerapan baru.
  40. Teorem asas yang diperkenalkan oleh Georg Cantor telah menjelaskan kemungkinan untuk set tidak terhingga mempunyai kekardinalan yang berbeza, dan secara khususnya set nombor nyata dan set nombor asli tidak mempunyai nombor kardinal yang sama.
  41. Ia bagaimanapun tidak membenarkan dua genera dalam alam yang sama untuk berkongsi nama; ini menjelaskan kenapa platypus dipanggil Ornithorhynchus--"platypus" merupakan pilihan asal, tetapi nama tersebut telahpun diberikan kepada invertebrata jarang.
  42. Pemikiran logik adalah cara pemikiran yang kerap dan gemar digunakan dalam merancangkan sesuatu perkara.Secara amnya logik difahami sabagai apa yang boleh difahami oleh akal manusia,iaitu menggunakan bukti bagi menjelaskan sesuatu yang tidak jelas pada mulanya.
  43. Saluran televisyen Animal Planet kemudian melancarkan episod Crocodile Hunter istimewa yang dipanggil "Crocodiles & Controversy", dalam bahasa melayu "Buaya Dan Kontroversi", yang dikatakan mahu cuba menjelaskan tentang "Insiden Bayi Bob" dan peristiwa di Antartika.
  44. Pada tahun 2000, Organisasi Piawaian Antarabangsa menjelaskan kekeliruan ini dengan mengatakan melalui ISO8601 bahawa sistem pernomboran tahun astronomi akan diamalkan, dan dengan ini mengesahkan perbuatan orang-orang yang mengadakan perayaan abad baru beberapa bulan lebih dahulu.
  45. Dalam bantahan ini, ahli-ahli Yayasan Perisian Bebas berpakaian sut kuning memberikan risalah menjelaskan bahawa produk-produk Microsoft adalah — dalam perkataan cogan kata kunci untuk kempen itu — kerosakkan mengikut reka bentuk kerana teknologi-teknologi DRM dimasukkan di dalamnya.
  46. Kewujudan infrabunyi semulajadi, di mana berlaku pada bawah frekuensi yang boleh didengari manusia, mampu menjelaskan kecenderungan merasakan "kehadiran" dalam bilik, atau menjelaskanperasaan gelisah atau seram, kerana frekuensi infrasonik tertentu diketahui menghasilkan perasaan sedemikian kepada tubuh manusia.
  47. J. Hooker menjelaskan menerangkan bahawa sebelum peristiwa ini, fauna mamalia Eropah dikuasai oleh famili-famili ungulat Palaeotheriidae, Anoplotheriidae, Xiphodontidae, Choeropotamidae, Cebochoeridae, Dichobunidae dan Amphimerycidae, famili rodensia Pseudosciuridae, famili primat Omomyidae dan Adapidae, dan famili archontn Nyctitheriidae.
  48. Jabatan Negara AS menjelaskan bahawa loji memerlukan masa 2-3 tahun untuk menyiapkan pembinaan reaktor di Bushehr.Kuasa reaktor air ringan di Bushehr tidak sesuai untuk program senjata.Lagipun kita tidak mempunyai bukti pembinaan Iran memerlukan plutonium berasingan.Tambahan pula reaktor rosak oleh pelbagai serangan udara Iraq dari tahun 1984-1988, semasa Perang Iran-Iraq.
  49. Meskipun, konvensyen yang tidak dikodkan, amalan dan duluan bersambung untuk memainkan peranan penting dalam kebanyakan negara, oleh kerana banyak perlembagaan tidak menetapkan elemen-elemen penting tatacara: contohnya, sesetengah perlembagaan lebih lama menggunakan sistem Westminster tidak menjelaskan kewujudan kabinet dan/atau perdane menteri, kerana pegawai-pegawai ini telah diambil kesempatan oleh pengarang-pengarang perlembagaan ini.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...