Thursday 5 May 2016

Contoh Ayat Perkataan "kadar"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "kadar" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Tetapi harga sewa masih pada kadar yang lama.
  2. Namun ia juga boleh berlaku pada kadar lebih lama dari itu.
  3. pertussis hadir pada kadar yang tinggi dalam darah pesakit.
  4. Kenaikan kadar pertumbuhan penduduk Indonesia cukup tinggi.
  5. Pandangan tentang kadar inflasi yang sederhana pula pelbagai.
  6. Inflasi import ini juga dipengaruhi oleh kadar pertukaran wang.
  7. dan x1,000 di UK, maka kadar pertukaran pariti kuasa beli menjadi $1.50/x.
  8. John Orrel bersetuju supaya Everton membayar sewaan pada kadar yang murah.
  9. Ini meningkatkan kadar penangkapan planetesimal dengan faktor sepuluh kali.
  10. Jika kadar lani sebenar lebih, ini menandakan x terlebih nilai berbanding $.
  11. Kadar inflasi diambil daripada kadar peratus perubahan IHP pada sesuatu masa.
  12. Jika kadar lani sebenar kurang, ini menandakan $ terlebih nilai berbanding x.
  13. Adanya perbezaan ketara antara pariti kuasa beli dan kadar pertukaran pasaran.
  14. Pertelingkahan berlaku dengan Everton mengenai kadar sewa yang hendak dikenakan.
  15. Pada Julai 2006, kadar pengangguran adalah 4.8%, dengan 10,223,300 orang bekerja.
  16. Mutagen meningkatkan kadar mutasi secara spontan, yang secara lazinmya agak rendah.
  17. Ini menandakan bahawa kadar pertukaran yang menyamai nilai sedolar kuasa beli ialah
  18. Johor Bahru membangun pada kadar yang sederhana antara Perang Dunia Pertama dan Kedua.
  19. Contohnya, jika kadar upah meningkat dengan tinggi maka kos pengeluaran akan meningkat.
  20. Apabila dicair dan disejukkan, gas asli cecair dapat disimpan pada kadar tekanan udara.
  21. Naik turun kadar pertukaran pariti kuasa beli merupakan kesan perubahan kadar pertukaran.
  22. Ia dihasilkan melalui campuran warna asal dengan putih atau hitam mengikut kadar tertentu.
  23. pada tahun 1980-an, kadar pengangguran di Liverpool adalah antara yang tertinggi di Britain.
  24. Pada 2008, Zimbabwe mempunyai kadar inflasi tertinggi di dunia yang mencapai 2.2 juta peratus.
  25. Dengan pengangguran yang tinggi juga boleh meningkatkan kadar kemiskinan dalam sesebuah negara.
  26. Pariti kuasa beli mengaitkan kadar inflasi di setiap negara kepada perubahan kadar pertukaran pasaran.
  27. Sri Lanka adalah negara ke-53 terdapat di dunia, dengan kadar tumbesaran populasi tahunan sebanyak 0.79%.
  28. Usus mempunyai banyak bekalan saraf yang akan memberitahu otak kadar kecepatan pengeluaran bahan-bahan kumuh.
  29. Pengindustrian pesat telah membenamkan kadar kemiskinannya dari 53% pada tahun 1981 kepada 8% pada tahun 2001.
  30. Tugas mengawal kadar inflasi yang rendah dijalankan oleh pihak berkuasa kewangan yang membuat polisi kewangan.
  31. Mengikut teori ini, perubahan dalam kadar pertukaran ditentukan oleh perubahan takat harga di kedua-dua negara.
  32. Slovenia mempunyai kadar pendapatan yang tinggi di kalangan negara-negara yang baru menganggotai Kesatuan Eropah.
  33. Bagaimanapun, kadar pertumbuhan negara adalah 2.31% (2006 est.), yang merupakan yang tertinggi di hemisfera barat.
  34. Wanita Aeta berburu secara berkumpulan bersama anjing, dan mencapai kadar kejayaan 31% berbanding 17% untuk lelaki.
  35. KDNK India dari segi kadar pertukaran dolar AS ialah AS$1.103 trilion, menjadikannya ekonomi ke-12 terbesar di dunia.
  36. Perkembangan populasi ini berpunca sebahagian besar daripada imigresen antarabangsa dan berkaitan kadar kelahiran tinggi.
  37. Gerakan inersia kemudian terjadi sekiranya sesiapa melintasi ruang ini pada kadar koordinat yang tekal merujuk terhadap masa.
  38. Sebuah ukuran alternatif, yang memfokuskan terhadap kadar kemiskinan di sesebuah negara, dipanggil Indeks Kemiskinan Manusia.
  39. Inflasi selalunya diukur dengan mengira kadar kenaikan indeks harga yang selalunya merujuk kepada indeks harga pengguna (IHP).
  40. Ini ditambah pula dengan kadar jenayah yang amat tinggi terutamanya di Mexico City merupakan masalah yang utama di negara ini.
  41. Ekonomi Sepanyol dikenali kerana tidak pernah terkena kadar pertumbuhan sifar maya bagi sebilangan rakan dagang terpenting di EU.
  42. Kelajuan metabolisme iatau kadar metabolik, mempengaruhi keperluan makanan sesuatu organisma dan cara perolehan makanan tersebut.
  43. Teori pariti kuasa beli menggunakan kadar pertukaran keseimbangan dua mata wang jangka masa panjang untuk menyamakan kuasa belinya.
  44. Ini menghasilkan Mach 2 kelajuan terbang mendatar, laju sebanyak 1,350 km/j di altitud rendah dan kadar pendakian sebanyak 230 m/s.
  45. Beta blocker adalah dadah yang merendahkan kadar degupan jantung dan tekanan darah dan mengurangkan keperluan jantung untuk oksigen.
  46. Pembaikpulihan ekonomi negara dijangka berterusan untuk beberapa tahun yang akan datang dengan kadar pertumbuhan dalaman yang konstan.
  47. Dengan kadar peningkatan KDNK sebanyak 9.4% sepanjang tahun 2006-07, ekonomi India menjadi antara yang paling berkembang pesat di dunia.
  48. Oleh itu, ia boleh dijadikan simpanan gas yang berguna dan boleh dikeluarkan apabila permintaaan barangan tersebut melebihi kadar biasa.
  49. Institusi sosial Algeria mencapai ke tahap kemuncak apabila kadar pandai membaca, menulis, dan mengira jatuh ke tahap yang paling rendah.
  50. Ekonomi yang stabil, berpendapatan tinggi mencirikan pertumbuhan yang sederhana, inflasi rendah, dan kadar pengangguran yang rendah pula.
  51. Kegagalan kedua pula pada adalah pada 1971 apabila orang luar yang ke Amerika tidak boleh menebus nota untuk emas pada kadar $35 per auns.
  52. Tambahan pula, India mengalami kadar malpemakanan yang tertinggi di kalangan kanak-kanak bawah umur tiga tahun (46% pada tahun 2007) di dunia.
  53. Jika kadar lani sebenar ialah $1.80/x maka ini menandakan paun terlebih 20% nilainya, atau begitu juga dolar Amerika terkurang 16.7% nilainya.
  54. Tolakan itu menyebabkan Gunung Kinabalu semakin meninggi setiap tahun tetapi pada kadar yang amat perlahan dan sukar dilihat dengan mata kasar.
  55. Oleh sebab kadar kelahiran tinggi, kadar kematian rendah, dan kedatangan penghijrah yang mantap, bilangan penduduk jajahan-jajahan semakin ramai.
  56. Lapisan ini bertindak sebagai pelindung untuk mengelakkan kesan gastrik dan fungsi lain juga sebagai kawalan terhadap kadar serapan ubat di perut.
  57. Tetapi semenjak awal abad ini, ekonominya mengalami peningkatan stabil, dengan kadar pertumbuhan GDP sebenar purata sekitar tujuh peratus setahun.
  58. Rom bertumbuh +4,4% setiap tahun dan terus bertumbuh pada satu kadar yang tinggi dalam perbandingan dengan mana-mana bandar lain dalam negara itu.
  59. Satu ukuran utama bagi inflasi harga adalah kadar inflasi iaitu perubahan peratusan tahunan di dalam sesuatu indeks harga umum dari masa ke semasa.
  60. Sri Lanka mempunyai kadar kelahiran sebanyak 15.63 kelahiran bagi setiap 1000 orang dan kadar kematian sebanyak 6.49 kematian bagi setiap 1000 orang.
  61. John Houlding memutuskan untuk menubuhkan pasukan bola sepaknya sendiri selepas bertelingkah mengenai kadar sewa dengan tuan punya kelab Everton F.C.
  62. Di banyak negara, kadar pertukaran untuk mata wang yang umum dan yang kodnya dikenali ramai diterbitkan di dalam akhbar atau dipaparkan di dalam bank.
  63. Menjelang 1990-an hubungan antara kaum makin tenang, kadar jenayah jatuh mendadak, dan satu gelombang pendatang baru tiba dari Asia dan Amerika Latin.
  64. Oleh itu, pengurangan ketulan darah dan isyarat sakit ini disebabkan pengambilan aspirin pada kadar yang sedikit dianggap baik daripada segi perubatan.
  65. Argentina adalah sebuah negara yang kaya dengan sumber semula jadi, kadar literasi yang tinggi, sektor pertanian yang maju serta industri yang pelbagai.
  66. Kadar kematian keseluruhan adalah 7% bagi kes yang tidak terawat, maka penyakit ini mudah dibasmi oleh antibiotik dengan kadar kematian sekitar 1% sahaja.
  67. Bagaimanapun, aliran basaltik atau mafik boleh meletus sebagai aliran Ê»aÊ», terutamanya sekiranya kadar letupan adalah tinggi dan lerengnya adalah tajam.
  68. Kerana Bahrain terletak di rantau yang kadar peningkatan harga minyak yang tinggi, Bahrain sekarang mempunyai ekonomi yang bergerak pantas dalam dunia Arab.
  69. Kadar kematian ketika bersalin akibat kehilangan darah mungkin menyebabkan timbulnya kepercayaan ini sabagai menjelaskan mengapa kadar kematian yang tinggi.
  70. Menurut pakar ekonomi Keynes, sesebuah negara yang mempunyai kadar pengangguran 4% atau kurang menunjukkan negara tersebut telah mencapai guna tenaga penuh.
  71. Pakar Bahasa David Crystal telah menggangarkan bilangan pengguna bahasa Inggeris bukan-asli telah mencecahi bilangan pengguna asli dengan kadar 3 kali ganda.
  72. Penurunan kadar kelahiran yang berterusan di Alor Setar telah menyebabkan peratusan kanak-kanak bawah umur 15 tahun menjunam beberapa peratus pada tahun 2000.
  73. Umumnya mereka ini bank pusat yang mengawal saiz bekalan wang melalui penetapan kadar faedah, melalui operasi pasaran terbuka, dan melalui penetapan rizab bank.
  74. Kerajaan sentiasa berusaha untuk mengurangkan kadar pengangguran, menggalakkan pelaburan asing, dan syarikat swasta masih dimilikki oleh syarikat milik kerajaan.
  75. Menurut bancian India pada tahun 2001 Tal mempunyai kadar pendidikan 58%, di bawah kadar purata kebangsaan 59.5%; dengan 60% lelaki dan 40% wanita mampu membaca.
  76. Jika penawaran wang tidak dikawal, maka ekonomi pada keseluruhannya mempunyai kadar kecairan yang tinggi dan ia akan meningkatkan jumlah permintaan dalam negara.
  77. Pada tahun 2003, Daftar Kanser kebangsaan melaporkan bahawa kadar kasar kejadian barah pangkal rahim di Malaysia ialah 16.5 wanita dalam setiap 100,000 penduduk.
  78. Kesan positif termasuklah memastikan bank-bank pusat boleh menyesuaikan kadar faedah nominal, dan menggalakkan pelaburan dalam projek-projek modal bukan monetari.
  79. Bilangan penduduk di negeri ini juga, merupakan yang terbanyak di Malaysia dengan kualiti hidup yang tinggi dan kadar kemiskinan negeri yang terendah di Malaysia.
  80. Menurut bancian India pada tahun 2001 Kadi mempunyai kadar pendidikan 74%, melebihi kadar purata kebangsaan 59.5%; dengan 57% lelaki dan 43% wanita mampu membaca.
  81. Hari ini negara ini dikenali sebagai negara yang mempunyai taraf kehidupan yang paling tinggi di Amerika Tengah serta kadar celik huruf dan jangka hayat tertinggi.
  82. Menurut bancian India pada tahun 2001 Babai mempunyai kadar pendidikan 66%, melebihi kadar purata kebangsaan 59.5%; dengan 58% lelaki dan 42% wanita mampu membaca.
  83. Perubahan ke dolar juga telah melahirkan satu kadar faedah yang lebih rendah di El Salvador, yang banyak membantu melindungi kredit untuk pembelian rumah ataupun kereta.
  84. Vietnam masih merupakan negara yang agak miskin dengan KDNK sebanyak US$280.2 juta pada pariti kuasa beli, iaitu ~US$3,300 per kapita (US$726 pada kadar tukaran pasaran).
  85. Menurut CIA World Fact Book, kadar pengangguran di Vietnam antara yang terendah di dunia iaitu pada 2%, hanya mengekori Azerbaijan, Cuba, Iceland, Andorra dan Liechtenstein.
  86. Sebarang perubahan pada kadar janjang ini pasti disebabkan oleh sesuatu daya dan oleh itu, pemecutan fizikal dan pemecutan koordinat adalah sama sahaja dalam mekanik klasik.
  87. Mahathir Mohammad pada tahun 2004 mengulas graduan Melayu mempunyai kadar pekerjaan rendah kerana "graduan Cina memilih mata pelajaran yang betul supaya mereka boleh diambil.
  88. Dengan kata yang lain, penurunan kadar kematian, akibat sebab-sebab yang lain selain daripada membunuh diri, mendedahkan kecenderungan terselindung dahulu untuk membunuh diri.
  89. Kebanyakan ahli ekonomi bersetuju tempoh inflasi yang berterusan disebabkan kadar pertumbuhan bekalan wang lebih pantas daripada pertumbuhan produktiviti dalam sesuatu ekonomi.
  90. Pada tahun itu, ahli Demokrat umumnya berkempen pada tuntutan pengurangan kadar pengangguran, penyelesaian krisis di Iraq dan penentangan terhadap keganasan yang lebih efisien.
  91. Walaupun kadar kematian dalam pasukannya tinggi akibat penyakit dan salah laku tentera Jepun, Anderson berjaya mempastikan keadaan moral anggota-anggotanya sentiasa tinggi ….
  92. Umpamanya, kadar-kadar untuk Australia, Denmark, England, Perancis, Norway, dan Switzerland pada tahun 1975 tidak melebihi 3.0 per 100,000 orang penduduk daripada kadar tahun 1875.
  93. Kumpulan separa tentera ini menakut-nakutkan pengundi dan mencambahkan keganasan dan kemarahan di kalangan khalayak umum, yang menempuh kemiskinan dan kadar pengangguran yang tinggi.
  94. Kemudian, pinyin diperkenalkan di sekolah rendah sebagai kaedah mengajar sebutan Bahasa Mandarin Baku, serta digunakan untuk meningkatkan kadar celik huruf di kalangan golongan dewasa.
  95. Ini menyebabkan nilai ringgit meningkat kepada anggapan nilai pasarannya, namun Bank Negara telah mencampur tangan dalam pasaran kewangan untuk menjaga kestabilan kadar tukaran ringgit.
  96. Selain itu, ketiadaan batu balas di dalam pembinaan landasan telah mempercepatkan kadar kerosakan landasan di mana mendapan tanah sering berlaku dan mengakibatkan beberapa kegelinciran.
  97. Pengiraan kadar pengangguran dikira dengan jumlah mereka yang menganggur kemudian dibahagikan dengan jumlah orang dalam tenaga buruh (iaitu jumlah mereka yang bekerja dan tidak bekerja).
  98. Biasanya, kadar membunuh diri di kalangan kaum lelaki adalah 3 hingga 4 kali lebih tinggi berbanding dengan kaum wanita, dengan 5 kali atau lebih merupakan sesuatu yang tidak luar biasa.
  99. Sebaliknya, kadar membunuh diri lelaki Kaukasia yang berumur 20-an adalah lebih sedikit sahaja daripada kadar-kadar lelaki Amerika-Afrika atau Amerika Latin dalam kumpulan umur yang sama.
  100. Purata peratusan kadar pertumbuhan penduduk tahunan di seluruh Malaysia telah menurun kepada 2.17% dalam tempoh 2000–2010 berbanding dengan 2.60% bagi 1991-2000 dan 2.64% bagi 1980-1991.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...