Saturday 21 May 2016

Contoh Ayat Perkataan "sementara"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "sementara" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Bekalan peluru sudah hampir kehabisan sementara ramai anggotanya yang cedera.
  2. Apabila Taylor melepaskan sementara pemerintahan 22 Briged Australia.
  3. Prince of Wales terkena empat buah torpedo lagi, sementara Repulse terkena tiga.
  4. Perlembagaan sementara ini kemudian disusuli perlembagaan tetap pada 24 Ogos 2007.
  5. Argentina juga dipilih sebagai anggota sementara Majlis Keselamatan PBB pada 2005.
  6. Mak Yong dipengaruhi oleh budaya Siam, sementara Dikir Barat pula mempunyai unsur-unsur Islam.
  7. China dan yang lain, sementara itu, memberikan amaran supaya tidak mempolitikkan Sukan Olimpik.
  8. Kerajaan pusat sementara yang didirikan agak lemah dan negara masih berpecah-belah secara politik.
  9. Sebuah kilang pemprosesan konkrit dibina sementara pada tapak itu bagi pembuatan komponen pratuang.
  10. Ia merupakan pentadbiran sementara bagi penyelesaian konflik dan berunding dengan kerajaan Georgia.
  11. Pemimpin-pemimpin dunia memuji perjanjian ini sementara menyatakan bahawa ia bukan penghujung krisis.
  12. Pencak adalah istilah yang digunakan di Jawa tengah dan timur, sementara silat digunakan di Sumatera.
  13. Pasukan Wehrmacht bergerak ke barat, dan sementara itu Operasi Weserxbung menjajah Denmark dan Norway.
  14. Sel prokariot lazimnya hidup secara tunggal, sementara sel eukariot pula wujud dalam organisma multisel.
  15. Mereka sempat bersinggah sementara di Melaka dan mengunjungi kota Canton, China semasa perjalanan mereka.
  16. Pergantungan Charles kepada Henry berkurang selepas ini, sementara kuasa England di Eropah semakin lemah.
  17. Pengangguran jenis ini berlaku sementara sahaja sehingga pekerja menjumpai pekerjaan yang mereka mahukan.
  18. Selama beberapa generasi, roti putih dianggap roti bagi orang kaya sementara orang miskin makan roti gelap.
  19. Peristiwa Vargas membunuh diri disusuli oleh beberapa kerajaan sementara yang singkat secara berturut-turut.
  20. Bekas Jeneral Surayud Chulanont adalah bekas Perdana Menteri Thailand dan ketua kerajaan sementara Thailand.
  21. HD DVD mendahului di pasaran video definisi tinggi sementara jualan Cakera Blu-ray mula-mulanya agak lembab.
  22. M dipanggil ruang fasa atau ruang keadaan, sementara pemboleh ubah x dipanggil keadaan asal sistem tersebut.
  23. Sejak itu, Turki telah beransur-ansur bergabung dengan Barat sementara menjalin hubungan dengan dunia Timur.
  24. Dalam rang perlembagaan sementara ini, ketua junta dibenarkan melucut jawatan Perdana Menteri bila-bila masa.
  25. Di negara Silla Bersatu, bidang puisi dan kesenian adalah digalakkan, sementara kebudayaan agama Buddha mekar.
  26. Daripada seramai 625,000 orang yang berkhidmat, kira-kira 60,000 orang terkorban sementara 173,000 lagi cedera.
  27. Pada 1567, Ayutthaya jatuh di tangan Burma sebuah ibu kota sementara ditubuhkan di seberang sungai dari Bangkok.
  28. Ekoran Perjanjian Damai paris 1991 Kemboja ditadbir sementara oleh sebuah misi Bangsa-Bangsa Bersatu (1992-1993).
  29. Versi Bahasa Inggeris Malaysiakini.com perlu dilanggan untuk dibaca sementara versi Bahasa Melayu adalah percuma.
  30. Xavier tinggal sementara di Mozambique dari Ogos 1541 sehingga Mac 1542 sebelum tiba di kota Goa pada 6 Mei 1542.
  31. Dalam suatu sisten Westminster, sesetengah ahli parlimen dilantik oleh undi masyhur, sementara yang lain dilantik.
  32. Sungai Chambo dan Sungai Puela tersekat dan perairan mereka telah mengutip di belakang sementara empangan-empangan.
  33. Beliau digantikan sementara oleh Ronnie Moran dan beberapa minggu kemudian, Graeme Souness dipilih sebagai pengurus.
  34. Kepala hidrofilik menghala ke dalam ke arah teras air ini, sementara ekor hidrofobiknya menghala keluar menghala udara.
  35. Tumbuhan saka boleh hidup sementara atau hidup lama seperti pokok kayu yang boleh hidup sehingga lrbih dari 4,000 tahun.
  36. Sesetengah kemudahan baru akan digunakan semula dalam bentuk Olimpiknya, sementara yang lain dibesarkan atau dipindahkan.
  37. Akibat keputusan kuasa Paksi, Dobrogea selatan diberikan kepada Bulgaria, sementara Hungary memperoleh Transylvania Utara.
  38. Pada 23 Disember, 2001, presiden sementara Adolfo Rodriguez Saa telah mengisytiharkan suatu moratorium hutang di Argentina.
  39. Bahagian Kuching termasuk kawasan bandar dan Perbandaran Padawan,[catatan 3] sementara Siburan dan Padawan adalah sub-daerah.
  40. Usus kecil manusia dibahagikan lagi kepada duodenum, jejunum dan ileum sementara usus besar terbahagi kepada sekum dan kolon.
  41. Croatia menyertai Pertubuhan Perdagangan Dunia dan membuka ekonominya supaya dapat mengembangkannya sementara mengawal inflasi.
  42. Pasangan penari berhadapan dan menggerak-gerakkan kaki berlangkah kecil, sementara tumit kaki diangkat-turunkan mengikut irama.
  43. Nilai aset Petronas juga terus mengukuh kepada RM294.6 bilion, sementara dana pemegang sahamnya berkembang kepada RM170.9 bilion.
  44. Di Himachal Pradesh, Dewi Hindu Jwalamukhi dipuja pada hari Vaisakhi, sementara di Bihar, dewa matahari Surya diberi penghormatan.
  45. Internet Mail and News digantikan dengan Outlook Express, sementara disertakannya Microsoft Chat dan NetMeeting yang diperbaharui.
  46. Terlebih dahulu dari itu, Borneo Utara telah membentuk pentadbiran peralihan sementara bagi bergabung dengan Persekutuan Malaysia.
  47. Penyebab utama adalah larangan perdagangan budak, sementara kebun - kebun masih sangat memerlukan tenaga buruh untuk dikendalikan.
  48. Malah, sementara U-boot lebih pantas di permukaan air daripada apabila menyelam, perkara sebaliknya berlaku dengan kapal selam moden.
  49. Pemangkuan sementara ini dilakukan sementara Fidel pulih daripada pembedahan akibat "masalah usus akut dengan pendarahan berterusan".
  50. Memusatkan fikiran kepada lapan prinsip "Precepts" sementara para sami yang memakai sarung kuning akan membaca kitab Buddha "Sutras".
  51. Parlimen Tawau mengandungi DUN Sri Tanjung, Apas dan Balung sementara Parlimen Kalabakan mengandungi Merotai, Tanjung Batu dan Sebatik.
  52. Sesetengah embrio mempunyai gigi telur sementara yang boleh digunakan untuk meretak, mematuk, atau memecahkan kulit telur atau penutup.
  53. Pihak British bertanggunjawab dalam hal ehwal luar negeri dan keselamatan sementara negeri-negeri bertanggungjwab dalam polisi domestik.
  54. Empat buah kapal pembinasa Amerika Syarikat di Balikpapan menerima arahan agar belayar ke laut lepas, sementara Laksamana Muda Arthur E.F.
  55. Ketika meneruskan tindakan guamannya, beliau membuat permohonan untuk penggantungan sementara terhadap timbang tara sehingga 4 Julai 1988.
  56. Sesetengah negara mengharamkan loteri, sementara selebihnya membenarkannya sehingga ada kalanya menganjurkan loteri kebangsaan atau negeri.
  57. Selepas Perjanjian Inggeris-Belanda 1824, Pulau pinang ditadbir oleh Leftenan Gabenor sementara Melaka dan Singapura ditadbir oleh Residen.
  58. Pada 28 Disember 2007, parlimen sementara meluluskan rang undang-undang yang mengisytiharkan Nepal sebagai republik demokratik persekutuan.
  59. Sejarahwan Greek, Herodotus mendakwa bahawa pihak Greeks hanya mengalami korban 192 orang terbunuh, sementara 6,400 tentera Parsi terkorban.
  60. Mereka mahir dalam kemahiran teknikal sementara kumpulan yang lebih maju yang tinggal di pesisir pantai dan lembah Delta Mekong menanam padi.
  61. Pada tahun 1999, satu perlima penduduk terkaya menerima 45% keuntungan negara, sementara satu perlima penduduk yang miskin hanya menerima 5.6%.
  62. Kebanyakan penduduknya berketurunan Sepanyol sementara penduduk asli Amerika meninggal dunia atau melarikan diri selepas peneroka Sepanyol tiba.
  63. Seseorang yang tidak bekerja tetapi mencari pekerjaan atau diberhentikan sementara dan boleh mengisi sesuatu pekerjaan dikira sebagai menganggur.
  64. Selain serangan ringkas oleh pasukan Perancis yang menyeberangi Rhine, tiada pertempuran lain sementara kedua pihak memperkukuhkan tentera mereka.
  65. Junta ini kemudian menulis satu perlembagaan sementara yang amat singkat dan melantik sebarisan panel untuk menggubal satu perlembagaan yang kekal.
  66. Nicholas dari Myra dan unsur-unsur Mitologi Nordic dengan mitologi Kristian, sementara penampilan modennya dipercayai hanya timbul pada abad ke-19.
  67. Kuih-muih yang telah siap akan disimpan dalam tempayan atau tin supaya tahan untuk beberapa minggu tanpa basi sementara menunggu tibanya hari gawai.
  68. Dalam tempoh yang bergelora ini, Afghanistan mempunyai banyak pemimpin sementara sehingga Dost Mohammad Khan mengisytiharkan dirinya amir pada 1826.
  69. Kawasan Terengganu berada dalam lingkungan pengaruh Srivijaya selewat abad ke-13, sementara Kesultanan Terengganu hanya diasaskan seawal abad ke-18.
  70. Kebanyakan pemangsa khusus memburu satu atau beberapa spesies mangsa sahaja, sementara yang lain bersifat oportunis dan akan membaham apa-apa sahaja.
  71. Ia mempunyai kemudahan seperti tandas awam dan surau, perhentian ini memberi sepenuh keselesaan kepada penduduk sementara menunggu masa ketibaan bas.
  72. Bintang-bintang kelihatan mengekalkan pola yang sama di langit, sementara Matahari, Bulan dan planet kelihatannya merayau perlahan-lahan merata-rata.
  73. Pentadbiran seluruh bandaraya diselaraskan oleh Lembaga London Raya, sementara pentadbiran setempat dilaksanakan oleh 33 buah lembaga yang lebih kecil.
  74. Untuk kegunaan sementara waktu, sebuah ibu pejabat yang direkabentuk oleh Fumihiko Maki telah dibina di antara Jalan Ke-41 dan Jalan Ke-42 di New York.
  75. Penduduk kuno ini mungkin berasal dari Asia Tenggara, sementara mereka yang berasal dari Afrika telah tiba sejak 50,000 sehingga 70,000 tahun yang lalu.
  76. Francis Xavier teruskan pelayanan beliau di wilayah Nagate dan Bungo dan pada hujung tahun 1551, beliau membuat keputusan untuk pulang sementara ke Goa.
  77. Bahasa Perancis dijadikan bahasa rasmi tunggal Kesatuan Pos Sejagat, sementara pada tahun 1994 barulah bahasa Inggeris disertakan sebagai bahasa urusan.
  78. Untuk tafsiran semantik, pemalar, pembolehubah dan fungsi dipetakan ke dalam suatu domain D, sementara predikat-predikat dipetakan kepada {BENAR,PALSU}.
  79. Gerini, Maleu-Kolon merujuk kepada Tanjung Kuantan hari ini sementara Roland Bradell mendakwa ia berada di Tanjung Penyabung, kedua-duanya di Semenanjung.
  80. Dengan kembalinya pihak British, Sultan Hisamuddin Alam Shah dikembalikan ke takhta, sementara bekas Sultan Musa dibuang daerah ke Kepulauan Cocos Keeling.
  81. Tanpa dokumen pengenalan, pendatang tersebut mungkin mempunyai lebih masa untuk menyiapkan kesnya sementara pihak berkuasa cuba mengenal pasti identitinya.
  82. Sebagai contoh dalam pecahan 3/4, pengangka, 3, menunjukkan 3 bahagian sama, sementara penyebut, 4, menunjukkan yang 4 bahagian yang membentuk keseluruhan.
  83. Fail:Mes-e1.png" class="image"> dan berakhir sementara di Kuala Lumpur dan dihubungkan bersama oleh Lebuhraya Lingkaran Tengah 1 Kuala Lumpur dan Jalan Duta.
  84. China : Pihak komunis membiarkan tentera Nasionalis melakukan kebanyakan pertempuran dengan Jepun, sementara menjalankan perang gerila terhadap tentera Jepun.
  85. Selain itu, sementara membolehkan penggabungan aksara Unicode juga mengandungi versi pragubah bagi kebanyakan kombinasi huruf/diakritik dalam kegunaan seharian.
  86. Dalam segi ini Bagehot menyatakan bahawa raja harus menjadi suatu sudut fokal untuk negara, sementara PM dan kabinet sebenarnya menjalankan keputusan eksekutif.
  87. Bagi sesetengah ciliates, seperti Stylonychia dan Paramecium, hanya UGA dinyahkod sebagai codon henti, sementara UAG dan UAA diatur kembali sebagai codon deria.
  88. Barang-barang dan perkhidmatan individu masih boleh diberi harga berangka kandungan 1 sen sementara jumlah harga muktamad dibundarkan kepada 5 sen yang terdekat.
  89. Sebagai respon, kerajaan negeri akan menerima usul ini dan mengerjakan projek ini secara bersendirian sementara menunggu kelulusan daripada kerajaan persekutuan.
  90. Pembantu pengurus Rob Kelly mengambil alih sebagai pengurus sementara dan selepas memenangi tiga daripada empat perlawanan, dia dilantik untuk keseluruhan musim.
  91. Singapura diberikan empat hari untuk menggulung hujah lisan pusingan pertama, sementara Malaysia diberikan giliran pada minggu berikut iaitu pada 13-16 Nov 2007.
  92. Kerajaan Australia membinakan pusat tahanan immigresen sementara pada 2001 dan merancang untuk menggantikannya dengan kemudahan moden yang lebih besar, pada 2006.
  93. Oleh itu, 'atau', 'dan' dan 'identiti' adalah terbitan: misalnya p∨q ialah ⊃q, sementara p∧q boleh ditulis x(∨(xq)) dan p≡q sebagai (p∧q)∨(∧(xq)).
  94. Mengakhiri liga di tempat kelima belas pada musim berikutnya menyaksikan Royle meletak jawatan dan digantikan untuk sementara waktu oleh kapten kelab, Dave Watson.
  95. Ia terbang sekali lagi, misi STS-61-B yang dilancarkan di waktu malam, sebelum bencana Space Shuttle Challenger menghentikan sementara armada bolak-balik pada 1986.
  96. Gunung Kinabalu, yang memberikan bandar ini namanya, berada berdekatan KK, sementara Taman Tunku Abdul Rahman, kawasan perlindungan kehidupan liar, terletak di sini.
  97. Pemangsa khusus ini biasanya amat sesuai dirinya untuk menangkap mangsa kegemarannya, sementara mangsanya juga sebegitu sesuai untuk melepaskan diri daripada pemangsa.
  98. Walaupun kedua bidang mempunyai asal yang sama, mereka adalah berbeza dari segi astronomi menggunakan kaedah saintifik, sementara astrologi tidak mempunyai asas sains.
  99. Di bahagian barat bersempadan dengan wilayah Guyana yang ditandai oleh aliran Sungai Corantijne, sementara di bahagian utara dibatasi oleh garis pantai Lautan Atlantik.
  100. Disebabkan keadaan tidak seimbangan, Penghulu Ali Mustafa mengarah anggotanya berundur sementara yang lain diarah mempertahankan kawasan sekeliling bandar Bukit Kepong.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...