Thursday 5 May 2016

Contoh Ayat Perkataan "diluluskan"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "diluluskan" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Perlembagaan yang baru juga diluluskan pada 1978.
  2. ISO 639, piawai kod bahasa yang asal, diluluskan pada 1967.
  3. Apa-apa cadangan legislasi mesti diluluskan oleh Dewan Rakyat.
  4. Rang undang-undang itu mesti diluluskan oleh kedua-dua dewan Parlimen.
  5. Calon kepresidenan mesti diluluskan oleh 12 anggota Majlis Pengawal Revolusi.
  6. Setelah tempoh ini tamat, rang undang-undang in dianggap telah diluluskan oleh Dewan Negara.
  7. Segala pemindaan Undang-undang Bola Sepak perlu diluluskan oleh Lembaga melalui undian majoriti.
  8. Ahli-ahli yang tetap mempunyai kuasa veto terhadap mana-mana resolusi yang diluluskan oleh Majlis.
  9. Dalam pilihan raya Presiden Iran 1997, hanya empat daripada 238 calon presiden diluluskan oleh majlis.
  10. Penyediaan vaksin acellular bagi dewasa dan remaja telah diluluskan di Kanada, Eropah, dan Amerika Syarikat.
  11. Satu perlembagaan negara baru diluluskan pada April 1992, menggantikan versi lama yang digubal pada tahun 1975.
  12. Paten Edison yang pertama ialah pencatat undi elektrik (Paten Amerika Syarikat 90,646) yang diluluskan pada 1 Jun 1869.
  13. Setelah tempoh itu, rang undang-undang tersebut dianggap telah diluluskan sebagai undang-undang yang boleh berkuatkuasa.
  14. Kennedy pada tahun 1963, Akta Hak Awam 1964 dan Akta Hak Mengundi 1965 diluluskan di bawah kepimpinan Presiden Lyndon B.
  15. Sebaliknya pihak British akan terus memerintah melalui sebuah majlis penasihat yang diluluskan oleh gabenor Malayan Union.
  16. Semua permohonan mereka diluluskan kerana menurut pihak berkuasa mereka ini memang telah lama menetap di kawasan tersebut..
  17. Di Amerika Syarikat pada tahun 1914, Akta Cukai Narkotik Harrison diluluskan untuk mengawalkan penjualan dan penyedaran heroin.
  18. Edisi pertama Hanyu Pinyin diluluskan dan diterima guna pada Sesi Kelima Kongres Rakyat Kebangsaan Pertama pada 11 Februari 1958.
  19. Kedua-dua dewan boleh menggubal rang undang-undang yang mesti diluluskan dalam bentuk sama oleh majoriti di kedua-dua dewan sekali.
  20. Badan eksekutif ini berperanan membawa atau mencadangkan satu-satu undang-undang untuk dibahas, dikaji dan diluluskan oleh parlimen.
  21. Perlembagaan baru telah diluluskan melalui pungutan suara pada 19 Ogos, yang bakal memulihkan pilihan raya demokratik pada 23 Disember 2007.
  22. Selepas rang undang-undang itu diluluskan atau tempoh keperluan itu tamat, ia akan dihadapkan ke Yang diPertuan Agong bagi persetujuan DiRaja.
  23. Realisme sosialis adalah gaya yang diluluskan dengan Korea Utara yang digambarkan sebagai makmur dan progresif dan rakyat gembira dan bersemangat.
  24. Sebahagian peraturan legislasi sebenarnya diterapkan oleh birokrasi di bawah legislasi sebelumnya yang sudah diluluskan dan dibenarkan oleh Parlimen.
  25. Pada tahun 1991, kesediaan teknikal bagi penggunaan sistem ini telah diluluskan oleh Deutsche Bundesbahn dengan kerjasama universiti-universiti ternama.
  26. Pelaksanaan Banci 2010 telah diluluskan oleh kabinet dalam Mesyuarat Jemaah Menteri bertarikh 22 April 2009 dengan peruntukan sebanyak RM200.2 juta bagi tahun 2010.
  27. Perlembagaan Republik Kelima diluluskan melalui pungutan suara pada 28 September 1958 dan banyak mengukuhkan kekuasaan cabang eksekutif berhubungan dengan parlimen.
  28. Pada 1930, satu akta tanah telah diluluskan yang mengecualikan rakyat Afrika daripada mempunyai ladang terbaik demi menaikkan kepekerkasaan kaum kulit putih di sana.
  29. Setelah diluluskan oleh Dewan Rakyat rang undang-undang itu kemudiannya dihantar ke Dewan Negara dan tiga bacaan yang diterangkan sebelum ini akan dilakukan sekali lagi.
  30. Dalam kes yang agak jarang berlaku, kerajaan pernah mengeluarkan satu Kertas Putih yang mengandungi cadangan-cadangan kerajaan yang akhirnya diluluskan sebagai undang-undang.
  31. Resolusi 1737 Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu telah diluluskan sebulat suara oleh Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu pada 23 Disember 2006.
  32. Satu Enakmen diluluskan di Parlimen dikenali sebagai Ordinan Tentera Udara 1958 yang memberikan kuasa pembentukan sebuah pasukan dikenali sebagai "Tentera Udara Diraja Persekutuan".
  33. Perjanjian ini diluluskan oleh pungutan suara di kedua-dua belah Ireland, lalut membentuk sebuah Dewan Undangan Ireland Utara yang baru serta jawatan eksekutif yang berkongsi kuasa.
  34. Kriteria penilaian dan kedudukan untuk persatuan yang mengambil bahagian akan disemak semula oleh AFC setiap dua tahun, dengan yang paling baru-baru yang diluluskan bagi musim 2011-2012.
  35. Parlimen kemudiannya harus mengkaji semula rang undang-undang tersebut dan pindaanya dan mengembalikannya semula kepada Yang di-Pertuan Agong jika rang undang-undang itu diluluskan semula.
  36. Semua rang undang-undang perlulah diluluskan oleh kedua-dua dewan parlimen iaitu Dewan Rakyat dan Dewan Negara - sebelum dihantar kepada Yang di-Pertuan Agong untuk mendapat perkenan diraja.
  37. Masalahnya merupakan bahawa sekatan ini telah diluluskan oleh Majlis Keselamatan dan berpotensi mewujudkan konflik antara Bahagian VII fungsi Majlis Keselamatan dan fungsi pengadilan Mahkamah.
  38. Undang-undang berkecuali ini diluluskan pada Oktober 1955, dengan janji Austria tidak akan menyertai NATO serta Blok Komunis, dan ia salah satu alasan mengapa Austria lewat menyertai Kesatuan Eropah.
  39. Kerajaan boleh dianggap sebagai boneka parti CPSU dan akan melaksanakan segala yang telah diluluskan oleh parti ini termasuk perkara-perkara berkaitan ekonomi, keselamatan dalaman dan isu-isu sosial.
  40. Dari kebanyakan segi, wilayah-wilayahnya mempunyai fungsi yang serupa dengan negeri-negerinya, tetapi Parlimen Komanwel boleh menolak sebarang undang-undang yang diluluskan oleh parlimen-parlimen wilayah.
  41. Pesta Kaamatan yang dirayakan dewasa ini telah diluluskan oleh Majlis Undangan Kerajaan Koloni sebagai cuti umum Sabah sejak tahun 1960 lagi, oleh Tun Haji Mohamad Fuad Stephens, Ketua Menteri Sabah yang pertama.
  42. Abjad-abjad MAS dalam taip terbaru ini diletakkan sedikit warna merah yang menandakan nama asal syarikat tersebut, Malaysia Airlines System selepas rekaan asalnya tidak diluluskan oleh bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Abdullah
  43. Bagaimanapun, VML kemudian digabungkan dengan PGML (cadangan Adobe dan Sun), maka terhasilnya format SVG yang diluluskan oleh W3C untuk menjadi salah satu format imej vektor yang digunakan di web, tetapi anehnya tidak disokong oleh IE sahaja.
  44. Pindaan Perlembagaan Malaysia bukan sahaja mesti diluluskan oleh majoriti 2/3 di Dewan Rakyat sahaja tetapi juga mesti diluluskan dengan majoriti 2/3 di Dewan Negara yang berhak menggunakan kuasa vetonya jika Rang undang-undang untuk meminda Perlembagaan Malaysia itu ditolak.
  45. Pada 28 Disember 2007, satu rang undang-undang diluluskan di parlimen, untuk meminda Perkara 159 perlembagaan, iaitu menggnatikan "Peruntukan mengenai Raja" dengan "Peruntukan Ketua Negara", mengisytiharkan Nepal sebuah republik persekutuan, dan oleh itu memansuhkan pemerintahan raja.
  46. Mahkamah memutuskan, dengan undian sebelas undi menentang lima, yang ia tidak boleh memerintahkan langkah-langkah sementara berkenaan kerana hak-hak yang dituntuk Libya sekalipun sah dibawah Konvensyen Montreal tidak lagi boleh ditegakkan kerana tindakan itu diluluskan oleh Majlis Keselamatan.
  47. Muhammad kembali ke Tuhan dan banyak kali memintanya, dan diluluskan dengan kurangan lima solat, hingga bilangan dikurangkan ke lima dalam jumlah, dengan kurnianya bahawa jika mereka didirikan dengan sempurna, orang yang bersolat kekal akan mendapat kadar pahala sama dengan pahala lima puluh solat.
  48. Dan bahawasanya oleh kerana Perlembagaan yang tersebut itu telah disahkan oleh suatu undang-undang yang diluluskan oleh Parlimen Persekutuan Tanah Melayu dan Parlimen United Kingdom maka telah berjalanlah kuatkuasa Perlembagaan itu pada Enam Belas hari bulan September tahun Seribu Sembilan Ratus Enam Puluh Tiga;
  49. Pada 1983, Dr Mahathir Mohamad meminta beliau membantu menyelesaikan krisis UMNO dengan Istana pada 1983 iaitu apabila Perdana Menteri ingin meminda Article 66 yang menyebut bahawa setiap Rang Undang-Undang yang diluluskan Parlimen akan berkuat kuasa selepas 15 hari setelah dipersembahkan kepada Yang diPertuan Agong.
  50. Parlimen United Kingdom yang bersidang di Istana Westminster terdiri daripada dua dewan, iaitu Dewan Rakyat yang dianggotai oleh wakil terpilih, dan Dewan Pertuanan (House of Lords) yang dianggotai oleh wakil lantikan, dan mana-mana Rang Undang-undang yang diluluskan memerlukan Perkenan Diraja supaya terbentuknya undang-undang baru.
  51. Satu lagi pungutan suara diadakan pada tahun 1995, yang mana kedaulatan ditolak dengan majoriti tipis 50.6% kepada 49.4%.Pada tahun 1997, Mahkamah Agung memutuskan bahawa pemisahan unilateral oleh sebuah provinsi tidak mematuhi perlembagaan, dan Akta Kejelasan diluluskan oleh parlimen untuk menggariskan syarat-syarat perpisahan terunding daripada Pergabungan.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...