Thursday 5 May 2016

Contoh Ayat Perkataan "campuran"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "campuran" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Namun, campuran sebegini agak pelik di kebanyakan negara.
  2. Safar boleh jadi afferent, efferent atau campuran (contoh.
  3. Kini kerajaan campuran menguasai 92% kerusi dalam Parlimen.
  4. Barisan Nasional merupakan parti campuran utama di Malaysia.
  5. Air yang bersih diperlukan untuk menghasilkan campuran warna.
  6. Nombor bercampur ialah campuran nombor bulat dan pecahan wajar.
  7. Ia dihasilkan melalui campuran warna tersebut dengan penggenapnya.
  8. Warna Sekunder ialah warna yang terhasil daripada campuran dua warna asas.
  9. Mata Hari bukanlah nama asli pengintip berdarah campuran Belanda-Jawa ini.
  10. Unsur-unsur boleh berpadu untuk membentuk campuran seperti air dan lain-lain.
  11. Pancutan cecair putih pekat dan campuran air mani yang berlaku dan mulai mencair.
  12. Tak menghairankan, campuran ini mencipta campuran bahasa dan komunikasi yang menarik.
  13. Bahagian timur Oslo pula campuran di mana sekolah-sekolah terdiri daripada 97% imigran.
  14. Amalan perubatan moden merupakan campuran antara seni merawat serta berbagai-bagai sains.
  15. Campuran unsur identiti (+) ditulis sebagai 0 dan sonsangan campuran a ditulis sebagai -a.
  16. Ia dihasilkan melalui campuran warna asal dengan putih atau hitam mengikut kadar tertentu.
  17. Hasilnya, suku Baba dan Nyonya memperlihatkan campuran budaya Cina dan Melayu yang bersinergi.
  18. El Salvador adalah negara Amerika Tengah yang budayanya merupakan campuran pipil dan Sepanyol.
  19. Ia merupakan campuran tepung/air berbentuk doh atau lempeng di mana yis dan laktobasillus hidup.
  20. Mesir dijajah oleh Hyksos, atau Pemerintah Tanah Asing, puak campuran yang berasal dari Asia barat.
  21. Banyak orang yang dengan mudah menjatidirikan diri sebagai "orang Belize", kerana banyaknya campuran bangsa.
  22. Semenjak mencapai kemerdekaannya, Malaysia ditadbir oleh parti campuran Barisan Nasional (dahulunya Parti Perikatan).
  23. Selain itu terdapat platun campuran 15 anggota polis Tugas Am dan Konstabel Polis Marin pimpinan Sarjan Jamil sendiri.
  24. Fenotip campuran boleh hadir apabila terdapat alel separa lengkap menghasilkan ciri perantaraan dalam individu heterozigus.
  25. Parti Perikatan yang pada ketika itu merupakan parti campuran UMNO dengan MCA memenangi 51 daripada 52 kerusi yang ditandingi.
  26. Ramai juga lelaki Hindu yang mencukur rambut pada hari tersebut dan menyapukan campuran serbuk cendana dan air di atas kepala.
  27. Ketegangan perkauman amat tidak umum kerana lingkungan masyarakat yang budaya,, dan campuran tetap kumpulan etnik yang berbeza.
  28. Orang Makau merujuk kepada penduduk tetap wilayah ini, akan tetapi secara khusus merujuk kepada etnik campuran Portugis dan Han.
  29. coli fermentasi menggunakan campuran asid dalam keadaan anaerobik, menghasilkan laktat, suksinat, etanol, asetik dan karbon dioksida.
  30. Satu cadangan untuk membendung gejala ini adalah untuk bertutur dalam bahasa Melayu tulen dalam satu ayat tanpa campuran bahasa lain.
  31. Sekitar 18% menggunakan campuran bahasa Jawa dan bahasa Indonesia, dengan yang lain menuturkan bahasa Jawa sebagai bahasa utama mereka.
  32. Selain itu, bahasa yang digunakan oleh masyarakat peranakan atau Cina Selat merupakan campuran antara Bahasa Melayu dan dialek Hokkien.
  33. Tentera British bergiat dalam operasi-operasi campuran antarabangsa seperti NATO, Perjanjian Pertahanan Lima Negara, RIMPAC, dan sebagainya.
  34. Seribu tahun dahulu, agama wilayah Nusantara ialah agama campuran yang terdiri daripada agama-agama Hindu, Buddha, dan tradisi-tradisi asli.
  35. Karena banyak pusat fermentasi asam campuran menghasilkan gas hidrogen, pusat ini memerlukan tahap hidrogen menjadi rendah, seperti halnya ketika E.
  36. Kerajaan campuran tengah-kiri diketuai oleh Parti Demokratik Sosial (SDP) sehingga November 2003, apabila HDZ yang dibaharui membentuk kerajaan minoriti.
  37. Bersama-sama Parti Keutamaan Rakyat dan Parti Baru China, KMT membentuk parti campuran Pan-Biru yang mendukung menyatuan semula dengan tanah besar China.
  38. Stesen ini memainkan campuran muzik rock barat, hip hop dan muzik pop, yang kebanyakannya diimport dari Jordan kerana adanya sanksi ekonomi antarabangsa.
  39. Teori asas ukuran lebih maju secara matematik layanan kebarangkalian meliputi yang discrete, yang berlanjutan, mana-mana campuran dari kedua-dua ini dan lebih.
  40. Pengganas-pengganas itu juga bertujuan untuk mewarnakan campuran letupan mereka dengan warna merah untuk memadankannya dengan warna minuman sukan di bahagian atas.
  41. Beliau berulang kali bertanyakan soalan tentang tepi bewarna sehinggakan beliau menjadi orang yang pertama menyedari bahawa cahaya puteh adalah campuran semua warna.
  42. Pada 1893, asetaminofen telah ditemui di dalam air kencing seorang individu yang mengambil fenasetin, yang memekat kepada hablur campuran berwarna putih dan berperisa pahit.
  43. Warna neutral juga merujuk kepada warna kroma campuran dua warna penggenap dengan nisbah tertentu dan menghasilkan warna baru yang telah hilang nilai kedua-dua warna asalnya.
  44. Selebihnya ialah campuran Maya, Garifuna, Mennonit petani Belanda / Jerman, Amerika Tengah, kulit putih dari Amerika, dan banyak kumpulan lain yang direkrut membangunkan negeri.
  45. Kebanyakan kempen politik Roh yang kelihatan semberono, termasuk rancangan memindahkan ibu negara, dan rancangan membentuk parti campuran dengan pembangkang turut disambut hambar.
  46. Australia mempunyai ekonomi campuran gaya barat yang kaya, dengan KDNK per kapita yang lebih tinggi sedikit daripada United Kingdom, Jerman dan Perancis dari segi pariti kuasa beli.
  47. Perdana Menteri dilantik oleh Presiden, dengan syarat bahawa Perdana Menteri menikmati sokongan parti atau parti campuran yang meraih majoriti kerusi dalam Dewan Rakyat di Parlimen.
  48. Hong Kong sering digambarkan sebagai satu tempat di mana "Timur bertemuan Barat", memantul campuran budaya asal-usul wilayah Cina dengan pengaruh dari masanya sebagai koloni British.
  49. Kemudian pada April 2008, Kibaki mengumumkan kabinet baru yang merupakan campuran antara parti berkuasa dan oposisi di mana pemimpin oposisi Raila Odinga menjadi Perdana Menteri Kenya.
  50. Grande Coupure menandakan putusnya kesinambungan antara fauna-fauna Eropah yang endemik sebelum putusan, dan fauna-fauna campuran yang kuat dipengaruhi oleh pendatang Asia selepas itu.
  51. Proses politik di Malaysia boleh digambarkan sebagai mengambil bentuk "perkongsian kuasa"/" yang mana "kepentingan bersama boleh diselesaikan di dalam satu rangka kerja campuran yang besar".
  52. Di pawagam, air batu kering digunakan bagi menghasilkan kesan khas kabus: apabila air batu kering ditambah kepada air, penyejatan campuran CO2 dan udara lembap sejuk terpeluwap sebagai kabus.
  53. Nenek moyang terawal orang-orang Kyrgyz dipercayai berketurunan campuran orang-orang Mongolia dan Kipchak, mungkin menetap sehingga abad ke-10 di apa yang kini merupakan kawasan Tuva di Rusia.
  54. Akan tetapi di dalam keadaan penggunaan yang biasa, ia termasuklah minyak mentah dan gas asli.Kedua-dua minyak mentah dan gas asli adalah campuran komponen-komponen hidrokarbon yang lebih banyak.
  55. Manakala bahagian kuning telur dan putih telur diperbuat dari bahan kimia dan protin gantian dengan campuran Natrium alginate, Alum, Gelatin, Asid Benzoik, Kalsium klorida dan pewarna lemon tiruan.
  56. Trinidad dan Toga pernah dijajah oleh Arawakan dan Cariban semasa Eropah sampai di sini pada 1498.Sejarah perhambaan dan pelayaran berkait dengan campuran orang Afrika,India, Eropah dan orang China.
  57. Dalam pilihan raya umum 2004, parti campuran ini memenangi penguasaan Senat yang merupakan kali pertama sebuah parti yang membentuk kerajaan berjaya menguasai dewan pertuanan sejak melebihi 20 tahun.
  58. Disebabkan oleh lokasinya yang strategik di persilangan dua buah benua, budaya Turki merupakan campuran budaya Timur dan Barat yang unik yang sering diperihalkan sebagai jambatan antara dua buah peradaban.
  59. Diberikan kuasa oleh Majlis Keselamatan PBB, sebuah angkatan tentera campuran yang terdiri daripada 34 buah negara, diketuai oleh Amerika Syarikat, bertempur dalam Perang Teluk Arab untuk membebaskan Kuwait.
  60. Tanpa sokongan NATO atau mandat PBB untuk campur tangan ketenteraan, Bush menganjurkan “campuran pihak yang rela” ; angkatan campuran menyerang Iraq pada tahun 2003 dan berjaya menggulingkan diktator Saddam Hussein.
  61. Walaupun budaya orang Makau merupakan budaya campuran Portugis dan China, ini tidak selalunya menjadi secara amannya, Rakyat China di Makau cuba untuk mendirikan identitinya sendiri untuk menentang pemerintahan Portugal.
  62. Menurut sebuah laporan CNN, ramuan-ramuan yang terdapat dalam sejenis minuman sukan British yang tidak dinamakan mungkin boleh merupakan sebahagian daripada campuran letupan [yang digunakan oleh pengkomplot-pengkomplot].
  63. Minyak turut digunakan untuk campuran membuat damar menampal sampan yang bocor Di Terengganu Penduduk kampung menggunakan 'minyak tanah' sebagai minyak panas terutama untuk mengurut bahagian luar yang sakit dan terseliuh.
  64. Walau bagaimana pun, di dalam takungan minyak bawah tanah, nisbah mereka samada gas atau cecair berbeza-beza bergantung kepada keadaan pada subpermukaan, dan juga bergantung kepada rajah fasa bagi campuran petroleum berkenaan.
  65. Para ahli kedua-dua dewan parlimen dipilih secara langsung oleh rakyat melalui sistem pengundian yang rumit (pindaan terakhir pada 2005) yang menggabungkan perwakilan berkadar dengan hadiah majoriti untuk parti campuran terbesar.
  66. Parti baru yang ditubuhkan Sharon itu, dengan Olmert yang menampilkan diri sebagai pemimpinnya, memenangi bilangan kerusi terbanyak dalam Knesset pada pilihan raya 2006, dan sekarang merupakan sahabat campuran kanan dalam kerajaan Israel.
  67. Lingua franca ditakrifkan berdasarkan fungsi, tanpa mengambil kira sejarah atau struktur bahasa itu: meskipun ada bahasa campuran (pijin dan kreol) yang berperanan sebagai lingua franca, namun kebanyakan lingua franca bukan bahasa campuran.
  68. Bagaimanapun, sungguhpun adanya campuran para pegawai dan rakyat jelata yang petah dalam pelbagai dialek Cina, bahasa Mandarin Nanjing menjadi bahasa utama sekurang-kurangnya sewaktu Dinasti Qing yang memakai bahasa Manchu sebagai bahasa rasmi.
  69. Kadar tersebut meningkat apabila wanita berganding bahu dengan lelaki, iaitu kumpulan pemburu campuran mencapai kadar kejayaan 41% di kalangan kaum Aeta." Juga didapati di kalangan kaum Ju'/hoansi di Namibia bahawa kaum wanita membantu lelaki dalam pemburuan dengan membantu menjejaki buruan.
  70. Hasil peristiwa-peristiwa inilah China beralih dari ekonomi terancang menjadi ekonomi campuran yang semakin terbuka persekitaran pasarannya, iaitu sistem yang diistilahkan sebagai "sosialisme pasaran" oleh sesetengah pihak, dan secara rasminya "Sosialisme bercirikan China" oleh kerajaan RRC.
  71. Menjelang akhir setiap instar, larva menjalani proses yang dipanggil apolisis, yang mana kulit ari, iaitu lapisan luaran keras yang diperbuat daripada campuran kitin dan protein-protein khusus, dikeluarkan dari epidermis yang lembut di bawahnya, maka epidermis membentuk kulit ari yang baru di bawah.
  72. Ketika Perak sedang bergembira dengan Sambutan Jubli Perak pemerintahan baginda sebagai Sultan Perak pada 2009, negeri Perak telah dilanda krisis politik yang melibatkan peralihan 3 orang ahli Dewan Undangan Negeri dari barisan kerajaan negeri yang menyebabkan kerajaan campuran Pakatan Rakyat tidak mempunyai majoriti yang cukup.
  73. Nisbah campuran dengan warna penggenap akan menentukan nilai kuasanya.Kuasa warna kroma boleh dibahagikan kepada tiga peringkat, iaitu cerah, sederhana dan pudar Warna kroma menggambarka kesan yang lebih pudar daripada warna asalnya.Hasil karya catan yang menggunakan warna kroma dapat menimbulkan perasaan rindu, sunyi, sedih dan nostalgia
  74. Kemboja merupakan sebuah "negeri pasaran bebas sedikit komunis dengan kerajaan campuran agak autoritarian yang memerintah negara demokrasi superfisial." Negara ini berdepan dengan banyak cabaran dan isu sosiopolitik, termasuklah kemiskinan berleluasa, amalan rasuah berleluasa, kurangnya kebebasan berpolitik, pembangunan insan rendah, dan kadar kelaparan yang tinggi.
  75. Antaranya ialah letupan Penerbangan Air India 182 pada tahun 1985, pembunuhan beramai-ramai yang paling dahsyat dalam sejarah Kanada; pembunuhan beramai-ramai xcole Polytechnique pada tahun 1989, iaitu peristiwa tembak-menembak yang menyasarkan golongan siswi; dan Krisis Okapada tahun 1990, konfrontasi ganas yang terawal antara kerajaan dan puak Pribumi.Kanada juga mengambil bahagian dalam angkatan campuran pimpinan AS dalam Perang Teluk pada tahun 1990, serta menggiatkan diri dalam misi-misi pengamanan pada akhir 1990-an.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...