Saturday 14 May 2016

Contoh Ayat Perkataan "menetap"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "menetap" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Kebanyakan mereka menetap di kawasan-kawasan pantai.
  2. Imam Syafii pada awalnya pernah tinggal menetap di Baghdad.
  3. Orang Eropah mula menetap di daerah ini pada akhir abad 18.
  4. Pada 1521, Erasmus menetap di bandar ini selama beberapa bulan.
  5. Selepas Perang Dunia II, murray-Lyon pulang untuk menetap di India.
  6. Banyak pendatang Somalia menetap di Eastleigh dan digelar "Little Mogadishu ".
  7. Mereka tinggal di rumah panjang, dan menetap di sepanjang Sungai Rajang dan Sungai Lupar.
  8. Oleh itu, lebih kurang 32,000 orang Yahudi menetap di bandar raya Cina ini yang terpesona.
  9. Mereka sekeluarga menetap di Karlovac, Croatia, 50 kilometer barat daya ibu negara Zagreb.
  10. Selain itu, mereka juga menetap di Negeri-Negeri Selat seperti Singapura dan Pulau Pinang.
  11. Manusia yang menetap di Papua New Guinea dianggarkan dimulai sejak 50,000 tahun yang lalu.
  12. Gembala menyertai petani sebagai pembekal utama dalam masyarakat menetap dan nomad separa.
  13. Selanjutnya 23,000 etnik Georgia meninggalkan Ossetia Selatan dan menetap di sempadan Georgia.
  14. Keadaan ini telah memaksa Raja Mahdi melarikan diri keluar dari Selangor dan menetap di Johor.
  15. Kaum Penan hidup dalam keadaan berpindah randah atau sebahagian menetap di rumah-rumah panjang.
  16. Bertahun-tahun kemudian mereka menetap di pelbagai tempat dan menyerap pelbagai budaya dan agama.
  17. Sultan Melaka memberi perlindungan kepada para penghijrah dari Minangkabau untuk menetap di Naning.
  18. Kebanyakkan masyarakat Iban sekarang telah menetap di bandar-bandar besar di sekitar Negeri Sarawak.
  19. Pengamalan kaedah-kaedah ini memerlukan manusia menetap di tanah yang diusahakan seumur hidup mereka.
  20. Ada juga yang sudah tinggal menetap di bandar-bandar untuk mencari pekerjaan dan sara hidup yang lain.
  21. Mereka berbeza daripada penduduk berketurunan Tamil asal yang telah menetap di Sri Lanka sejak zaman silam.
  22. Kaum Melayu, Chettiar India, dan India Muslim pula menetap di sepanjang Java Street (kini Jalan Tun Perak).
  23. Banyak orang asing dari kawasan-kawasan yang lain di dunia menetap di Tanjung Verde sebagai negara tetap mereka.
  24. Dengan kemenangan berkesan cepat hilang, kaum revolusioner untuk melawan menetap di kempen gerila berlarut-larut.
  25. Manakala Orang Bajau Pantai Τimur pula menetap di sekitar Κudat, Ð…andakan, Lahad Datu, Κunak, Semporna dan Tawau.
  26. Kadang-kala semangat ini juga dianggap roh leluhur mereka yang telah meninggal yang kini menetap ditempat sedemikian.
  27. Selepas mencapai persetujuan itu, Suruhanjaya Sempadan memulakan kerja menetap dan menggariskan sempadan Perlis-Setul.
  28. Kaum Cina menetap di sekitar pusat perdagangan Medan Pasar di timur Sungai Klang, ke arah Pekan Cina (Jalan Petaling).
  29. Kini, baginda menetap di Istana Kinta, Ipoh dan hanya pulang ke Istana Iskandariah, Kuala Kangsar apabila majlis rasmi
  30. Lagu ini telah popular di Mahe, Kepulauan Seychelles di mana bekas Sultan Perak, Sultan Abdullah menetap dalam buangan.
  31. Semua permohonan mereka diluluskan kerana menurut pihak berkuasa mereka ini memang telah lama menetap di kawasan tersebut..
  32. Diaspora Tamil adalah kumpulan demografi orang Tamil India atau Sri Lanka yang telah menetap di bahagian-bahagian lain di dunia.
  33. Kepadatan penduduk Malaysia tidak seragam, dengan hampir 18 juta daripada 26 juta rakyat Malaysia menetap di Semenanjung Malaysia.
  34. Sebagai negeri naungan, banyak mubaligh Kristian telah menetap di sana dan berjaya meyakinkan penduduk untuk memeluk agama Kristian.
  35. Mereka perlu membekalkan diri mereka sendiri dan ramai yang sesat atau berputus asa untuk pulang dan menetap dalam perjalanan pulang.
  36. Kebanyakan penduduk imigran menetap di Sxndre Nordstrand, Stovner og Alna, di mana mereka membentuk 50 peratus daripada populasi Oslo.
  37. Gelombang-gelombang pelajar rabai berimigrasi pada tahun 1808 - 1809 dan menetap di Tiberias, Safed, dan kemudiannya di Baitulmuqaddis.
  38. Dengan itu baginda pun terus menetap di United Kingdom sehingga Baginda menamatkan pengajian dan memperoleh ijazah undang-undang tahun 1930.
  39. Orang Bajau boleh dibahagikan kepada Orang Bajau Samah Pantai Barat yang menetap di sekitar Putatan, Tuaran,Kota Marudu Kota Belud dan Papar.
  40. Manusia pada zaman ini juga telah mula tinggal menetap di suatu tempat dan juga menjalankan perdagangan secara tukar barang atau sistem barter
  41. Manakala nama Penyabong berasal sempena dengan kebiasaan lanun-lanun yang menetap di situ menjadikan tempat itu sebagai kawasan menyabong ayam.
  42. Menjelang tahun 100 M, puak-puak ini mula menetap sepanjang Sungai Rhine dan Danube, menghuni kebanyakan kawasan yang kini adalah negara Jerman.
  43. Pada tahun 1267, Nahmanides menetap di Jerusalem dan sejak masa itu, suatu kehadiran orang Yahudi yang berterusan di Jerusalem telah dikekalkan.
  44. Anak-anak negeri Tanjung Verde juga menetap di Sepanyol, Jerman, dan Komuniti Negara Yang Bertuturan Bahasa Portugis (Brazil dan Guinea-Bissau).
  45. Dengan adanya masalah ini, kerja-kerja menetap dan menggariskan sempadan telah ditangguhkan bagi membolehkan Suruhanjaya melakukan kajian lebih lanjut.
  46. Semasa pemerintahan Parameswara, ramai orang Cina menetap di Melaka, berdekatan kawasan Bukit Cina yang mempunyai feng shui yang terbaik pada masa itu.
  47. Paloh Ku Miew ialah tokong tertua di Ipoh, yang menyembah Tai Pak Koong, dewa tempatan yang melindungi kaum Cina apabila mereka mula-mula menetap di Ipoh.
  48. Pada tahun 671 masihi, I-Tsing melawat bandar Bogha (Palembang) dan menetap di sana selama 6 bulan untuk mempelajari tatabahasa Sanskrit dan Bahasa Melayu.
  49. Ini menyebabkan Ibrahim Yaakob tidak dipercayai oleh pihak British dan mendorong Ibrahim Yaakob berhijrah dan menetap di Indonesia sehingga akhir hayatnya.
  50. Ketibaan mereka di Balkan dipercayai berlaku pada tahun 630, ketika orang Serbia menetap di kalangan puak-puak Slavik yang lain yang menetap di sana seabad lebih awal.
  51. Menjelang akhir abad ke-19 hanya pihak Belanda dan British yang masih menetap di situ dan setelah Belanda mengundur pada tahun 1874, Britain menjadikan Pantai Emas sebagai naungan.
  52. Pembangunan ekonomi dari tahun 1970 membawa banyak orang-orang berketurunan Cina, biasanya dari kumpulan dialek yang lain, dari bahagian-bahagian lain negeri untuk menetap di Johor.
  53. Pada tahun 1913 sewaktu berumur 10 tahun, Tunku dihantar ke Bangkok untuk menetap bersama Tunku Yusuf ibni Sultan Abdul Hamid, abang sulungnya, dan belajar di Sekolah Thebsirintrawat.
  54. Terdapat kira-kira 1,600 orang penduduk yang menetap di beberapa petempatan di hujung utara pulau tersebut, antaranya Flying Fish Cove, Bandar Silver, Kampong, Poon Saan, dan Drumsite.
  55. Merupakan anak kepada Alexander Beaton Ferguson, seorang pekerja di industri perkapalan, Ferguson menetap di Wilmslow, Cheshire bersama-sama isterinya Cathy yang dikahwini beliau pada 1966.
  56. Nenek moyang terawal orang-orang Kyrgyz dipercayai berketurunan campuran orang-orang Mongolia dan Kipchak, mungkin menetap sehingga abad ke-10 di apa yang kini merupakan kawasan Tuva di Rusia.
  57. Wangsa Seljuk merupakan satu cabang kelompok Turki OÄŸuz Kınık yang menetap di persisian dunia Islam, di utara Kaspia dan Laut Aral di Kekhaganan Yabghu di pergabungan OÄŸuz pada abad ke-10.
  58. Perangkaan ini tidak termasuk sesiapa yang menetap selama kurang 24 jam di Perancis, seperti orang Eropah utara yang merentasi Perancis dalam perjalanan ke Sepanyol atau Itali pada musim panas.
  59. Sebilangan orang Afrika pulang ke negara asal di Afrika Barat selepas tamat perkhidmatan, akan tetapi sebilangan besar juga menetap di Hindia Timur Belanda selepas berkahwin dengan wanita tempatan.
  60. Beribu-ribu penjajah Itali berpindah dan menetap di Mogadishu dan mengasaskan kilang -kilang kecil dan syarikat perniagaan.Mereka membangunkan kawasan seperti Villaggio Duca degli Abruzzi dan Genale.
  61. Pada awal tahun-tahun selepas pembentukan kelab di rumah asal mereka Queen's Park, permainan dimainkan pada lokasi yang pelbagai sehingga akhirnya kelab menetap ke lokasi semasa mereka di Loftus Road.
  62. Punan yang dipercayai menjadi salah satu daripada orang-orang yang terawal yang telah menetap di bahagian tengah Borneo, Sungai Rajang dan Balui kawasan bersama-sama dengan Sekapan, Kejaman dan Lahanan.
  63. Mereka menetap di tempat yang kini dikenali sebagai Qatar selama melebihi 60 tahun sebelum berhijrah sekali lagi menyeberangi laut untuk menetap di Kepulauan De Chader, dan membina sebuah "kut" di sana.
  64. Melalui Sistem Kangchu, Bangsa Han digalakkan berpindah dari Singapura dan menetap di Johor serta membuka ladang lada hitam dan gambir di bawah pengawasan seorang Kangchu iaitu ketua puak-puak Bangsa Han.
  65. Pada tahun 1914 sebelum permulaan Perang Dunia I, Einstein menetap di Berlin sebagai profesor di universiti tempatan dan menjadi seorang ahli Akademi Sains Prussia serta pengarah Institut Kaiser Wilhelm bagi Fizik.
  66. Keturunan mereka yang masih menetap di Kluang menyatakan bahawa kebanyakan mereka berasal dari sebuah penempatan bernama Tanjung Gemuk di Endau dan Inderagiri adalah baik dan dirapatkan lagi melalui ikatan perkahwinan.
  67. Pada zaman ini mereka hidup menetap di sesuatu tempat tidak berpindah-randah dari suatu tempat ke suatu tempat yang lain.Ada yang tinggal berhampiran dengan sungai,di atas pokok dan ada yang masih tinggal di dalam gua.
  68. Rodger menetap di Sepanyol untuk masa yang lama demi mempelajari jenis-jenis jurulatih, dan diajak oleh Jose Mourinho untuk meninggalkan peranan Pengarah Akademi di Reading beliau dan sertai Mourinho di Akademi Chelsea.
  69. Orang Melayu yang telah menetap di bandar-bandar pantai pulau Sumatera dan Semenanjung Melayu, dari Aceh di utara ke Kelantan, Kedah dan Kepulauan Riau di selatan, dan Pattani di utara adalah orang yang mengamalkan silat.
  70. Dalam Perjanjian Baru pula, terdapat perkataan Yunani disebut Aithiops, 'Ethiopia', merujuk kepada hamba Candace atau Kentakes, yang dipercayai menetap di Meroe yang kemudiannya ditawan dan dimusnahkan oleh Kerajaan Axum.
  71. Mereka yang terus menetap di Georgetown dipaksa memakai lilitan merah dan putih di lengan untuk tujuan pengenalan semasa penaklukan Jepun, tentera Jepun mengesyaki komuniti Yahudi di Georgetown bertindak sebagai pengintip.
  72. Dalam kedua-dua perkara itu pemohon- pemohon mestilah berkelakuan baik, bersumpah taat-setia dan menjelaskan tujuannya hendak menetap di Persekutuan, dan mengetahui bahasa Melayu dengan baik atau bahasa Inggeris dengan baik.
  73. Georgetown dipercayai mempunyai komuniti Eurasia yang terbesar di Malaysia, bancian yang dijalankan pada tahun 2000 menunjukkan hampir 13% golongan Eurasia di Malaysia menetap di Pulau Pinang, majoritinya di sekitar Georgetown.
  74. BAJAU adalah terbahagi kepada dua kumpulan yang telah menetap di Pantai Barat dan Timur Sabah sejak beberapa ratus tahun yang lama dan diiktiraf sebagai penduduk asli dan antara bumiputera terbesar di negeri Ð…abah dan sekitarnya.
  75. Ketika melalui kawasan Kulim bekas-bekas pelombong ini mendapati dalam sungai dan tanah ada tanda bahawa wujudnya bijih timah dan telah mengambil keputusan untuk tinggal menetap dan membuka perkampungan bagi memudahkan mereka mendulang bijih timah.
  76. Oleh sebab Kuantan merupakan sebuah bandar yang "muda" secara relatifnya, ia tidak mempunyai banyak budaya tradisi tempatan yang unik, melainkan yang dibawa oleh mereka yang berasal dari luar dan menetap di Kuantan, khususnya dari negeri Terengganu dan Kelantan.
  77. Para pendaki juga dinasihatkan agar tidak membuang air kecil atau besar kedalam kelopak air kerana perbuatan tersebut tidak elok pada pandangan masyarakat tempatan dan mungkin boleh menyebabkan kemarahan oleh "penghuni halus" yang menetap di sana yang tidak boleh dilihat dengan mata kasar.
  78. Sementara xomxn/Ou3 Mun4 adalah nama China yang tradisional bagi kawasan ini, ia menjadi suatu kebiasaan dikalangan orang China yang menetap disitu menggunakan nama Portugis meskipun dalam dialek Kantonis dengan menyebutnya sebagai Maa3 Gaau1, yang secara langsung menjadikan ia ditulis sebagai 馬交 dalam tulisan China.
  79. Sewaktu abad ke-12, institusi-insitusi kerajaan pusat yang sebelum ini sentiasa mengiringi kerabat diraja yang berpindah-randah ke merata negara, menjadi semakin besar dan canggih dan juga tertumpu di satu tempat, iaitu Westminster pada kebiasaannya, namun perbendaharaan diraja yang berpindah dari Winchester pula menetap di Menara London.
  80. QPR ditubuhkan pada tahun 1882.Pasukan yang terhasil dipanggil Queens Park Rangers, kerana kebanyakan pemain datang dari kawasan Utara-Barat London.QPR menjadi sebuah pasukan profesional pada tahun 1889 dan bermain perlawanan tuan rumah mereka di hampir 20 stadium berbeza (rekod liga), sebelum kekal menetap di Loftus Road pada tahun 1917.
  81. Masyarakat terkini boleh diklasifikasikan sebagai Al-Khalifa, puak Arab yang bersekutu dengan Al-Khalifa, masyarakat Baharnah, masyarakat Howilla (Sunah Arab dari Parsi), Sunah Arab (dari tanah besar), Ajam (Syiah Parsi), masyarakat India yang berdagang dengan Bahrain dan menetap di sana sebelum terjumpanya minyak (sebelum ini dikenali sebagai Banyan), kelompok masyarakat Yahudi yang kecil, dan masyarakat-masyarakat lain.
  82. Kaum Kadazandusun yang menetap disekitar wilayah Kundasang dan Ranau di Sabah telah menyifatkan diri mereka sebagai penjaga dan pelindung Gunung Kinabalu untuk sekian lama, mereka mempercayai tanah sekitar, hutan, air dan Gunung Kinabalu itu sendiri merupakan tanah suci yang perlu dipelihara sentiasa, mereka juga mempercayai bahawa roh-roh nenek moyang mereka yang telah mati kini berada dan berehat-rehat di Gunung Kinabalu dan sekitarnya.
  83. Melalui dasar ini orang Melayu kebanyakannya menetap di kawasan luar bandar dan bekerja sebagai nelayan dan petani, orang Cina menetap di kawasan bandar dan kawasan perlombongan serta bekerja sebagai peniaga dan pelombong bijih timah, manakala orang India kebanyakannya tinggal di kawasan ladang-ladang dan bekerja sebagai buruh, secara tidak langsung telah mewujudkan perasaan curiga mencurigai antara satu sama lain yang merupakan bom jangka yang menjadi teras peristiwa 13 Mei 1969.
  84. Selepas itu, kehadiran Rusia diperkukuh dan highlander dari Barat Kaukasia akhirnya ditakluki oleh Rusia pada tahun 1864. Autonomi Abkhazia, yang telah berfungsi sebagai "zon penampan" pro-Rusia di rantau ini menyusahkan, tidak lagi diperlukan oleh kerajaan Tsaris dan pemerintahan Shervashidze berakhir; pada November 1864, Puter Prince Michael terpaksa meninggalkan haknya dan menetap di Voronezh. Kemudian pada tahun yang sama, Abkhazia telah digabungkan ke dalam Empayar Rusia sebagai provinsi tentera khas daripada Sukhum-Kale yang telah berubah, pada tahun 1883, menjadi avtonomnyy sebagai sebahagian daripada Kutais Guberniya.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...