Thursday 5 May 2016

Contoh Ayat Perkataan "jiran"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "jiran" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Balhae, jiran Silla di utara, dibentuk sebagai negeri pewaris Goguryeo.
  2. Fenomena banjir ini turut menimpa negara jiran Singapura dan utara Sumatera, Indonesia.
  3. Banjir ini turut dirasai negeri-negeri jiran seperti Pahang, Melaka dan Negeri Sembilan.
  4. Tidak seperti Jepun jiran atau utara China, Korea Utara mengalami beberapa gempa bumi yang teruk.
  5. Masakan Thai pula agak bersifat eklektik dan merupakan pengaruh dari negara jiran Burma, Laos dan Kemboja.
  6. Negara jiran lain termasuklah Singapura, Filipina, Australia dan wilayah India Kepulauan Andaman dan Nicobar.
  7. Warga asing yang lain termasuk juga orang Bugis dari Hindia Belanda dan bangsa lain dari jiran Belanda Kalimantan.
  8. Para pegawai di negara jiran sering mengadu bahawa kerajaan Indonesia tidak melakukan apa-apa untuk memberhentikan pembakaran ini.
  9. Restoran Minangkabau yang sering digelar "Restoran Padang" dapat dijumpai di merata Indonesia dan di negara-negara jiran yang lain.
  10. Sokongan dan dokongan terhadap pengikut Syiah di negara jiran terdekat mempunyai keuntungan politik kepada survival Revolusi Islam Iran.
  11. Sebagai presiden, Botha mempunyai cita-cita yang besar termasuk memulakan program senjata nuklear dan penaklukan negeri jiran di Namibia.
  12. Kelab ini mempunyai persaingan yang lama dengan jiran berdekatan Arsenal, dengan perlawanan diantara kedua-dua pasukan dipanggil Derby London Utara.
  13. Dari segi sejarah pula, budaya Korea telah dipengaruhi oleh China, ia berjaya membangunkan identiti budaya yang unik dan berbeza daripada jiran mereka yang lebih besar.
  14. Negara pertama yang ditubuhkan di Anatolia dan dipanggil Armenia oleh bangsa jiran (Hecataeus dari Miletus dan Inskripsi Behistun) merupakan negeri wangsa Orontid Armenia.
  15. Dari bulan Ogos hingga Oktober, Singapura kerap mengalami jerebu kesan kebakaran hutan di negara jiran Indonesia, adakalanya cukup teruk untuk mengancam amaran kesihatan awam.
  16. Malah pasaran Ikan Sangkar ini telah mendapat tempahan dan pemintaan mengalakkan di restoran-restoran terkemuka Lembah Klang, Genting Highland, Johor Bahru malah negara jiran Singapura.
  17. Arsenal mempunyai satu sejarah permusuhan yang panjang dengan jiran Tottenham Hotspur, yang hanya terletak empat batu sahaja di Tottenham, yang mana mereka bermain dalam perlawanan pertembungan London utara.
  18. Dasar luar negaranya yang utama ialah untuk menjalin perhubungan yang baik dengan semua negara, terutamanya dengan negara-negara jiran dalam Komuniti Pembangunan Selatan Afrika dan ahli-ahli lain dalam Kesatuan Afrika.
  19. Padang Old Trafford telah di bom pada Perang Dunia Kedua, menyebabkan kelab ini meminta ikhsan dari jiran terdekat mereka Manchester City, yang mana membenarkan mereka untuk menggunakan padang di Maine Road untuk seketika.
  20. Bagi 95% jumlah penduduk yang kebanyakannya berbangsa Hungary, bahasa ibunda mereka ialah bahasa Hungary, satu bahasa Finno-Ugrik yang tidak bertalian dengan mana-mana bahasa jiran dan bertalian jauh dengan bahasa Finland dan Estonia.
  21. Orang Zoroaster yang pernah menjadi jiran India menyebut "Sindhu" sebagai "Hindu" dalam bahasa Avesta mereka, sebagai rujukan kepada orang yang tinggal berdekatan atau di seberang Sungai Sindhu River, maka tempat tinggal mereka digelar "Hindustan".
  22. Dua musim kemudian, pada 1967-1968, Manchester City memenangi Kejohanan Liga buat kali kedua, merangkul gelaran pada hari terakhir musim dengan kemenangan 4-3 di Newcastle United dan menewaskan jiran terdekat mereka Manchester United di tempat kedua.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...