Wednesday 4 May 2016

Contoh Ayat Perkataan "amalan"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "amalan" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Rukun haji merupakan suatu amalan asas yang mesti ditunaikan.
  2. Kebanyakan masyarakat Afrika dan Islam meneruskan amalan poligami.
  3. Suatu amalan semacam itu mengambil tempat di United Kingdom dan India.
  4. Pemberian hadiah merupakan amalan biasa untuk menyambut kelahiran bayi.
  5. Kadangkala amalan pemberian Duit Raya diganti dengan pemberian hadiah-hadiah.
  6. Antara amalan yang dilakukan pada Hari Raya Aidilfitri ialah amalan berziarah.
  7. Bagaimanapun, peraturan rasmi Hanyu Pinyin, tidak mewajibkan amalan sedemikian.
  8. Perayaan ini adalah amalan secara tradisi Kaum Kadazan-Dusun sejak zaman berzaman.
  9. Dalam amalan masyarakat Melayu pula, menggunakan lada kering, garam dan arang sahaja.
  10. Dalam kegunaan moden, pencak dan silat dilihat sebagai dua aspek pada amalan yang sama.
  11. Matlamat amalan rohani ialah untuk menyerlahkan ketuhanan ini dalam kehidupan seseorang.
  12. Di kawasan-kawasan pendalaman amalan-amalan kepercayaan lama bercampur-aduk dengan amalan ugama Kristian.
  13. Orang Hui ialah satu kumpulan etnik orang Cina, yang biasanya dibezakan dengan amalan agama Islam mereka.
  14. Yang terakhir ini telah menjadi amalan pada tahun-tahun kebelakangan ini tetapi bukan kekangan perlembagaan.
  15. Yayasan Sempadan Elektronik, dan pesaing lain, juga menimbangkan skim-skim DRM adalah amalan anti-bersaingan.
  16. Sampul duit raya diadaptasi daripada amalan orang Cina yang memberi sampul merah berisi wang ataupun "Ang Pau".
  17. Makanan-makanan ini dapat disediakan dengan pelbagai cara mengikut kebiasaan amalan tradisi kaum Kadazan-Dusun.
  18. Mereka bimbang bahawa siswa-siswi akan kekurangkan kemahiran menulis dan bertutur sekiranya amalan ini terus berlaku.
  19. Lima Rukun Islam adalah lima amalan penting dalam Islam Sunah, dan lima konsep asas penerimaan agama bagi Islam Syiah.
  20. Tetapi pemujaan nenek moyang adalah amalan yang paling berpengaruh di temapat ini akibat daripada tradisi Konfusianisme.
  21. Peralihan yang luar biasa dalam amalan pertanian berlaku pada abad yang lalu sebagai tindak balas kepada teknologi baharu.
  22. Singapura tekal menjaga maruahnya di antara negara yang paling kurang amalan rasuah di dunia oleh Transparency International.
  23. Rundingannya, yang berlawanan dengan amalan tradisi diplomasi pasca-perang, langsung tidak melibatkan Kuasa Tengah yang kalah.
  24. Jika betul, kesannya ialah pada asalnya untuk memastikan penjual kunci ke dalam dan, mungkin, amalan anti-bersaingan selepas itu.
  25. Maklumat-maklumat ini penting sebagai asas bagi amalan agronomi dan pengurusan tanah untuk jenis-jenis tanaman yang akan dimajukan.
  26. Walaupun suku Minangkabau kuat dalam pegangan agama Islam, mereka juga kuat dalam mengamalkan amalan turun-temurun yang digelar adat.
  27. Yoga (penyatuan) ialah amalan rohaniah untuk mencapai penyatuan antara Atman (iaitu, roh manusia) dengan Brahman (Roh Agung atau Tuhan).
  28. Malah sesiapa yang mampu membaca dan memahami isi kandungan Sri Guru Granth Sahib dan mengikuti kod amalan Sikh boleh menganut agama ini.
  29. Kuasa dipegang kuat oleh Presiden Cameroon, Paul Biya, dan parti Gerakan Demokratik Rakyat Cameroon beliau, dan amalan rasuah amat meluas.
  30. Bahasa Rojak adalah suatu jenis percakapan di Malaysia yang menakrifkan amalan beralih kod yang serupa dengan pijin, Manglish dan Singlish.
  31. Di pedalaman Kalimantan juga terdapat etnik Penan, yang beberapa masih mengutamakan amalan pemburu-pengumpul dalam mencari sumber rezeki mereka.
  32. Di India, Perdana Menteri secara perlembagaan terpaksa memegang sesi lazim dengan Presiden, dalam cara yang mirip dengan amalan yang tersebut British.
  33. Penubuhan madrasah berkemungkinan dapat dijejak kepada amalan orang Islam yang berkumpul di masjid-masjid bagi membincangkan persoalan-peroalan agama.
  34. Jin yang mengenakan syarat mereka yang bersahabat dengan mereka agar mengerjakan amalan Islam dengan taat biasanya dikenali sebagai jin Islam atau kaum bunian.
  35. Ekspedisi pemeriksaan teliti pertanian sejak akhir abad ke-19 telah dilancarkan untuk menemukan spesies dan amalan pertanian yang baharu di merata-rata kawasan di dunia.
  36. Jika adanya hakim yang meninggal dalam perkhidmatannya, amalan biasa secara lazimnya adalah untuk melantik satu hakim baru daripada negara yang sama untuk menggantikannya.
  37. Kabinet mesti mempunyai "persetujuan sebulat suara" pada semua keputusan tetapi dalam amalan ia adalah Perdana Menteri yang memutuskan sama ada sebulat suara telah dicapai.
  38. Agama pada lazimnya bermakna kepercayaan kepada Tuhan, atau sesuatu kuasa yang ghaib dan sakti seperti Dewa, dan juga amalan dan institusi yang berkait dengan kepercayaan tersebut.
  39. Negeri-negeri Utara mengharamkan amalan perhambaan pada tahun 1780 hingga 1804, maka tinggal negeri-negeri Selatan sahaja sebagai negeri hamba yang mempertahankan "institusi khusus" ini.
  40. Walaupun amalan pertanian seperti pengairan, penggiliran tanaman, baja, dan racun perosak sudah lama diperkenalkan, namun pencapaian kemajuan yang besar hanya berlaku pada abad yang lalu.
  41. Khususnya, kaedah Haber-Bosch untuk mensintesis ammonium nitrat mengurangkan keperluan amalan tradisional yang membabitkan kitar semula nutrien menerusi penggiliran tanaman dan baja haiwan.
  42. Biasanya, tanah hutan tropika adalah rendah kandungan nutriennya, menjadikannya agak terdedah kepada kaedah tebang bakar yang wujud dalam sesetengah amalan sistem pertanian pertanian pindah.
  43. Filem Ngangkung terbitan Metrowealth Movies Production pada tahun 2010 mengisahkan amalan memuja kubur oleh sekumpulan tiga sahabat yang taksub bermain nombor ekor sehingga mengabaikan keluarga.
  44. Tetapi jika dijelaskan sebagai perbuatan hantu, masyarakat dapat berusaha untuk menghindarkan gangguan hantu tersebut melalui jampi atau amalan seperti meletakkan daun mengkuang pada tiang rumah.
  45. Tanda akut sering digugurkan dalam huruf besar (melalui amalan yang berleluasa pada zaman awal komputer apabila hanya huruf vokal kecil mempunyai tanda berkenaan), meskipun ditegah oleh pihak RAE.
  46. Tambahan kepada teori yang diterima umum mengenai perpindahan dari Asia Tengah atau Indonesia, theori yang kurang dikenali mencadangkan hubungan antara amalan Shinto moden dan tradisi Yahudi silam.
  47. Kebanyakan tatacara sistem sistem Westminster berasal dengan konvensyen, amalan dan duluan Parlimen United Kingdom, yang adalah sebahagian dari apa yang diketahui sebagai Perlembangaan United Kingdom.
  48. Perbezaan antara bukti formal dan tidak formal telah membawa kepada banyak penyelidikan tentang amalan matematik, kuasi empirisisme dalam matematik, dan matematik lisan yang digunakan dulu dan sekarang.
  49. Kesannya, peninggalan Empayar British meluas di merata dunia, dalam sistem perundangan dan kerajaan, amalan ekonomi, ketenteraan, pendidikan, sukan, dan juga peluasan penggunaan bahasa Inggeris di seluruh dunia.
  50. Sebagai contoh mandi Safar pernah disalah-anggap sebagai satu amalan Islam, sehinggalah para ulamak tampil kehadapan bagi menjelaskan amalan Islam yang sebenar, yang akhirnya mendorong pesta mandi safar dimansuhkan.
  51. Mereka mematuhi amalan bulan suci apabila berpuasa semasa waktu siang yang madatori, dan mengelak memakan daging babi tetapi mereka tidak mengerjakan sembahyang lima waktu sehari mahupun pergi ke masjid secara kerap.
  52. Pada lazimnya, perjudian dianggap sebagai amalan yang buruk kerana ia merupakan satu bentuk pengagihan harta yang tidak adil: Dalam perjudian, pihak yang menang akan mendapat harta tanpa melakukan apa-apa yang produktif.
  53. Di Dunia Komanwel seperti Kanada, New Zealand atau Australia, Perdana Menteri diwajibkan untuk meminta keizinan dari Gabenor-Jendral apabila melaksanakan keputusan eksekutif, dalam suatu cara yang mirip dengan amalan British.
  54. Bagaimanapun kebudayaan Melayu yang masih menebal ini menyebabkan masih ada lagi yang terkeliru perbezaan antara Islam dan kebudayaan Melayu.Ini mendorong mereka menyangka amalan-amalan kebudayaan tersebut adalah amalan Islam.
  55. Kebanyakan buku-buku di China mencampuri fon, dengan vokal bertanda nada dikemukakan dalam fon yang berbeza dengan huruf-huruf lain, suatu amalan yang sering menimbulkan penampilan yang kurang menyenangkan mata bag teks pinyin.
  56. Sejak menjadi perdana menteri, Abdullah telah berjanji mengetatkan kawalan rasuah dengan memberikan lebih kuasa kepada agensi-agensi pencegah rasuah serta memudahkan rakyat untuk mendedahkanamalan rasuah kepada pihak berkuasa.
  57. Gaya yang barangkali berdasarkan had teknikal awal, telah menyebabkan ramai orang percaya bahawa hukum pinyin mewajibkan amalan ini dan juga penggunaan "É‘" sebagai ganti gaya standard huruf "a" yang didapati dalam kebanyakan fon.
  58. Penting sekali, amalan perhambaan dimansuhkan selepas proses beransur-ansur yang bermula dengan berakhirnya pemerdagangan hamba antarabangsa pada tahun 1850 sehingga berakhir dengan pemansuhan perhambaan sepenuhnya pada tahun 1888.
  59. Dari catatan Keterangan tentang Orang Gasar yang dikumpulkan pada zaman Dinasti Sung, masyarakat "San Bo Tsai" dikatakan ada mengamalkan satu adat yang dikenali sebagai Tung-Sheng-Ssu, yang mirip dengan amalan Suttee dari agama Hindu.
  60. Tahun itu, Muhammad ibn Saud, pemerintah dari pekan Ad-Dir'iyyah dekat Riyadh, menyertai kuasa dengan ulama' dan juga tokoh yang menentang keras amalan khurafat dan bid'ah, Muhammad ibn Abd-al-Wahhab, bagi mencipta entiti politikal baru.
  61. Baginda juga menghindari semua kejahatan yang menjadi amalan biasa di kalangan para belia pada masa itu seperti berjudi, meminum minuman keras, berkelakuan kasar dan lain-lain, sehingga beliau dikenali sebagai As Saadiq dan Al Amin (yang amanah).
  62. Masyarakat pemburu-pengumpul mengutamakan amalan sara diri yang melibatkan pemerolehan tumbuh-tumbuhan dan haiwan-haiwan yang boleh dimakan terus dari hutan, mencari dan memburu tanpa sumber yang cukup untuk mengusahakan pertanian atau penternakan.
  63. Penggabungan dari Golden Fleece menjadi mitos itu mungkin berasal daripada amalan tempatan menggunakan baju hangat untuk menapis debu emas dari sungai dikenali pribumi sebagai Egrisi atau Lazica, Colchis juga medan perang Perang Lazic berjuang antara Byzantine.
  64. Namun, Suharto menambah kekayaan diri serta keluarganya melalui amalan rasuah yang meluas dan beliau akhirnya dipaksa melepaskan jawatannya setelah tercetusnya tunjuk perasaan secara besar-besaran dan keadaan ekonomi negara yang semakin memburuk pada tahun 1998.
  65. Mereka yang bersahabat dengan jin ini perlu mematuhi beberapa syarat seperti ada yang meminta persembahan makanan, ada yang perlu dibakar kemian setiap waktu tertentu, dan ada yang mengenakan apa-apa syarat kecuali mereka ini mengerjakan amalan Islam dengan taat.
  66. Selepas Perang Dunia II, Shinto kehilangan statusnya sebagai agama kebangsaan; kebanyakan amalan dan ajaran Shinto, yang dititik beratkan sebelum perang, tidak lagi diajari atau diamalkan masa kini meskipun sesetengahnya kekal sebagai aktiviti harian seperti omikuji.
  67. Orang-orang Melayu ini sebenarnya gabungan masyarakat Melayu daripada pelbagai suku keturunan Melayu yang terangkum melalui hasil perkahwinan dan asimilasi berteraskan ikatan amalan agama Islam dan pertuturan bahasa yang sama iaitu Bahasa Melayu Loghat Tawau selama ratusan tahun lagi.
  68. Alasan untuk menghalang kapal-kapal India daripada memasuki bandar-bandar pelabuhan Arab yang kaya adalah untuk melindungi dan menyembunyikan sifat-sifat eksploitasi yang wujud di dalamamalan dagangan di kalangan pedagang Somalia dan Arab di dalam perdagangan Laut Merah – Laut Mediterranean.
  69. Sepanjang sejarahnya syarikat ini dijadikan sasaran kritikan atas pelbagai sebab, termasuk amalan perniagaan memonopoli—kedua-dua Jabatan Keadilan Amerika Syarikat dan Suruhanjaya Eropah merupakan antara pihak yang mengheret Microsoft ke mahkamah atas pencabulan antiamanah dan pembungkusan perisian.
  70. Menurut Coedes, oleh kerana telah menjadi amalan biasa di rantau ini pada zaman dahulu di mana Raja yang memerintah menamakan kerajaannya bersempena namanya, berkemungkinan besar nama Raja "Shih-li-pi-cho-yeh" ini merupakan asal-usul nama kerajaan yang muncul ratusan tahun kemudian (abad ke-7) di Sumatera.
  71. Mereka yang mengamalkan amalan berikut merujuk kepada amalan Timur Dekat "Near East" kuno yang mengamal perempuan simpanan dan sering memetik dari Taurat "Old Testament" bagi membuktikan bahawa perempuan simpanan adalah amalan silam dan dengan itu, meskipun tidak boleh diterima, sekurang-kurangnya boleh difahami.
  72. Cawangan Malaysia bagi Transparency International mengkritik kedua-dua BN dan parti-parti pembangkang, bersuara bagi menentang ganjaran kewangan yang dijanjikan oleh parti-parti politik kepada pengundi semasa berkempen, dengan mengatakan bahawa amalan tersebut sebagai "pembelian undi", "politik wang" dan "rasuah".
  73. Setelah perang, pemimpin Parti Komunis Enver Hoxha mengatur melindungi integrasi wilayah Albania selama 40 tahun berikutnya, namun memerlukan harga politik yang sangat mahal dari penduduknya, yang ditundukkan untuk membersihkan, mengurangi, penindasan hak sivil dan politik, larangan total pada amalan keagamaan, dan meningkatkan pemencilan.
  74. Ini merupakan amalan di bawah empayar Rom dan oleh itu, wanita bebas Perpetua dalam karya Perbuatan-perbuatan Perpetua dan Felicitas boleh diperihalkan sebagai "wanita berkahwin", tetapi Felicitas hanya dianggap sebagai "pembantu" Revocatus, meskipun orang-orang Kristian menganggap bahawa perkahwinan-perkahwinan itu adalah sah dari segi agama.
  75. Bagaimanapun, salah satu kelemahan utama amalan penulisan Jawi ialah ketidakseragaman sesama pengguna dari segi ejaan, yang mana menurut Pendeta Za'ba, "kebiasaan penulis-penulis yang ramai... ada banyak tentangnya yang berlain-lain pada lain-lain orang", apatah lagi terdapat ketidaksepakatan sesama kamus-kamus bahasa Melayu yang sedia pada zaman dahulu.
  76. Kemboja merupakan sebuah "negeri pasaran bebas sedikit komunis dengan kerajaan campuran agak autoritarian yang memerintah negara demokrasi superfisial." Negara ini berdepan dengan banyak cabaran dan isu sosiopolitik, termasuklah kemiskinan berleluasa, amalan rasuah berleluasa, kurangnya kebebasan berpolitik, pembangunan insan rendah, dan kadar kelaparan yang tinggi.
  77. Pada 10 September 2004, Abdullah, sebagai Menteri Kewangan, mengemukakan belanjawan sulungnya yang dianggap oleh orang ramai sebagai berorientasi pengukuhan dan penyelenggaraan berbanding dasar pertumbuhan yang ditekankan oleh Dr Mahathir.Abdullah juga terkenal kerana menekankan keselamatan dalam negeri, selepas menyaksikan pertumbuhan amalan rasuah seperti penyogokan dalam pasukan polis.
  78. Walaupun demikian, baginda “berasa paling bertanggungjawab atas penggulingan dirinya.” Setelah kematian dua puteranya, Pedro percaya bahawa “rejim maharaja ditakdirkan berakhir dengannya.” He cared little for the regime's fate maka tiada apa yang terdaya atau direstui untuk menghalang rampasan kuasa tentera yang disokong oleh bekas tuan hamba yang membantah pengharamanamalan perhambaan.
  79. Meskipun, konvensyen yang tidak dikodkan, amalan dan duluan bersambung untuk memainkan peranan penting dalam kebanyakan negara, oleh kerana banyak perlembagaan tidak menetapkan elemen-elemen penting tatacara: contohnya, sesetengah perlembagaan lebih lama menggunakan sistem Westminster tidak menjelaskan kewujudan kabinet dan/atau perdane menteri, kerana pegawai-pegawai ini telah diambil kesempatan oleh pengarang-pengarang perlembagaan ini.
  80. Mereka juga mendebatkan bahawa sebuah gerakan feminisme yang berkesan harus menumpukan perhatian kepada kedua-dua aspek persoalan sejagat seperti rogol, inses, dan pelacuran, serta persoalan kebudayaan yang khusus yang berkait dengan wanita di dalam masyarakat yang berkenaan, seperti pemotongan genital perempuan di sebilangan bahagian Afrika dan Timur Tengah dan amalan "siling kaca" yang menghalang kenaikan pangkat wanita di ekonomi-ekonomi yang maju.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...