Thursday 5 May 2016

Contoh Ayat Perkataan "isu"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "isu" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Terdapat beberapa isu mengenai sayur di Malaysia.
  2. Status Abkhazia adalah isu pusat konflik Georgia-Abkhazia.
  3. Ban aktif dalam banyak isu hubungan antarabangsa Korea Selatan.
  4. Apple menimbangkan DRM di atas kandungan video sebagai isu berlainan.
  5. Ini merupakan antara isu yang dipertimbangkan dalam falsafah matematik.
  6. Perarakan tersebut sebenarnya tidak bermotif untuk menimbulkan isu perkauman.
  7. Setakat ini tidak ada isu politik yang tertangguh antara Malaysia dan Croatia.
  8. Pemulauan juga terjadi pada tahun 1974, 1982 dan 1990 kerana isu Afrika Selatan.
  9. Dalil ekonomi tidaklah boleh dianggap dalil yang utama dalam mendebatkan isu ini.
  10. Bidang kuasa sering menjadi persoalan kritikal untuk mahkamah dalam isu perbalahan.
  11. Isu bidang kuasa dikira dalam dua jenis kes ICJ: iaitu isu perbalahan dan pendapat nasihat.
  12. Undang-undang mentakrifkan "rogol" dan isu berkait, seperti "usia kerelaan" (age of consent).
  13. Majalah komik sering disalahkan kerana menjadi punca Bahasa Rojak dan isu ini sering diperdebatkan.
  14. Abe kemudiannya berkata bahawa Jepun hendaklah membawa isu lancaran ini ke muka Majlis Keselamatan PBB.
  15. Pembangkang Karpal Singh mendakwa bahawa Operasi Lalang dikatakan sebagai helah mengalihkan isu sebenar.
  16. Jika pihak terlibat enggan, isu ini mungkin dibawa ke muka Majlis Keselamatan untuk tindakan penguatkuasaan.
  17. Meskipun isu utama adalah kemerdekaan Cuba, sepuluh minggu perang berlaku di kedua-dua Caribbean dan Pasifik.
  18. Setiap kelab dikira sebagai pemegang saham dengan satu undian dalam isu seperti pengubahan peraturan dan kontrak.
  19. Pada tahun 1960-an, pihak British menggesa supaya isu Bahrain diberi perhatian oleh masyrakat antarabangsa dan PBB.
  20. Surah Madaniyyah berikutnya kebanyakannya membincangkan isu sosial dan moral yang berkaitan dengan masyarakat Muslim.
  21. Meskipun Perang Dingin telah tamat, status politik Taiwan terus menjadi suatu isu hangat pada kedua-dua belah selat Taiwan.
  22. Beliau juga menyebut bahawa isu ini adalah satu perkara yang perlu diselesaikan melalui Kuala Lumpur dan pentadbiran Manila.
  23. Sebuah ISBN mungkin dapat dilantik untuk isu khas sebuah majalah, tambahan dengan kod ISSN untuk majalah sebagai keseluruhannya.
  24. Beberapa isu berkaitan dengan bantahan Indonesia dan Filipina memperlambatkan pengisytiharan hingga ke 16 September tahun yang sama.
  25. Republikan melancarkan ribuan iklan televisyen yang menyatakan bahawa Kerry mempunyai dasar yang tidak menentu dalam isu Perang Iraq.
  26. Pada 11 Oktober, satu perjumpaan besar-besaran diadakan di Tokong Thean Hou untuk membantah keputusan kerajaan berkenaan isu tersebut.
  27. Antara isu yang dibangkitkan ialah tentang imigresen dan integrasi etnik minoriti, jaminan warga tua dan mengekalkan daya saing ekonomi.
  28. Orang Iban mempunyai banyak adat-adat asal yang diikuti dalam kehidupan harian dan untuk menyelesaikan isu atau konflik dalam kehidupan mereka.
  29. Keengganan Malaysia mengiktiraf Israel menjadi isu berikutan penyertaan Malaysia dalam angkatan pengamanan PBB berikutan krisis Israel-Lubnan 2006.
  30. Pengganti beliau, Bruce Rioch, hanya bertahan selama semusim sahaja, meninggalkan kelab itu selepas bertelagah mengenai isu dana perpindahan pemain.
  31. Jawatankuasa kira-kira negara yang dianggotai oleh parti pemerintahan dan pembangkang juga mengadakan beberapa siri mesyuarat bagi membincangkan isu ini.
  32. Kepulauan Faroe dan Greenland bukan ahli Kesatuan Eropah, Kepulauan Faroe menamatkan keahlian EEC pada 1973 dan Greenland pada 1986 kerana isu perikanan.
  33. di negara itu, dan ketiadaan apa-apa titik akhir untuk Perang Menentang Keganasan adalah isu yang selalu diperdebatkan dalam pilihan raya kali ketika itu.
  34. Beberapa isu berkaitan dengan bantahan Indonesia dan Filipina untuk pembentukan Malaysia memperlambatkan pengisytiharan hingga ke 16 September pada tahun yang sama.
  35. Perbezaan ini kadang-kala boleh memberi kesan negatif seperti isu hak cipta dan kecenderungan penghormatan untuk tafsiran individu dalam satu perincian bahagian muzik.
  36. Pada September 2005 sebagai Menteri Luar Negeri, beliau memainkan peranan sebagai menyelesaikan isu senjata nuklear Korea Utara pada Pusingan Keenam di Beijing, China.
  37. Disebabkan sumber tenaga buruh didatangkan dari tanah besar China, pengangguran juga bertambah buruk dan dijadikan isu semasa pilihanraya presiden ROC tahun 2004 yang lalu.
  38. Pada 1920 beliau bekerja semula di Pejabat Penasihat Johor tetapi dipecat oleh Sultan Ibrahim pada 31 Jun 1920 kerana membidas baginda tanpa berselindung berkaitan isu harta.
  39. Hasil kajian Kurt Gxdel, Gerhard Gentzen, dan lain-lain telah memberikan resolusi separa untuk program ini, dan mengklarifikasi isu yang terlibat dalam membuktikan konsistensi.
  40. Bagaimanapun keesokan harinya, Arab Saudi mengumumkan ia menolak kerusi tersebut, menuduh MKPBB mengamalkan "dwistandard" dan kerana gagal menyelesaikan isu penting di Timur Tengah.
  41. Pada tahun 1959, Brunei mengisytiharkan kerajaan baru yang berkuasa memerintah kecuali dalam isu hubungan luar, keamanan dan pertahanan dimana isu-isu ini menjadi tanggungjawab British.
  42. Majlis pula merupakan badan utama yang bertanggungjawab membuat keputusan dan forum bagi mempertimbangkan isu yang berkaitan dengan D8, dan terdiri dari menteri luar negeri setiap negara.
  43. Ini berlaku, sebagai contoh, selepas kes Nicaragua lwn Amerika Syarikat, dengan tindakan Nicaragua membawa isu keengganan AS untuk mengikuti keputusan Mahkamah ke hadapan Majlis Keselamatan.
  44. Kumpulan itu mengarahkan kepada "Media Besar, pengilang-pengilang tidak dapat membantu, dan pengedar DRM" dan untuk membawa kesedaran awam kepada isu tersebut dan menaikkan penyertaan dalam inisiatif.
  45. Namun, terdapat segelintir pengikut perarakan telah mengeluarkan slogan-slogan bersifat sensitif berkenaan isu perkauman semasa mengadakan perarakan di jalan-jalan raya sekitar bandaraya Kuala Lumpur.
  46. Walaupun begitu, pencemaran udara masih menjadi isu yang serius, terutamanya di bahagian utara yang kuat berindustri, sehingga menjadi negara pelepas karbon dioksida ke-10 tertinggi di seluruh dunia pada 1990-an.
  47. Pada tahun 2002, Mahkamah Keadilan Antarabangsa telah memutuskan bahawa Pulau Sipadan dan Ligitan yang telah lama menjadi isu hangat di antara Indonesia dan Malaysia adalah sebahagian dari Sabah dan juga Malaysia.
  48. Hal ini, ditambah dengan kebangkitan semula Parti Demokrat negeri itu dan tuduhan atas isu etika yang dikaitkan dengan Skandal Jack Abramoff, menjadikan negeri ini sebagai tempat yang menjadi tumpuan untuk pilihan raya ini.
  49. Ia tidak lagi dianggap suatu isu letakan jawatan jika tindakan para ahli jabatan mereka, ke atas mana menteri tidak mempunyai kawalan lanjut, membuat kesilapan atau merumuskan tatacara yang tidak menurut dengan polisi disetujui.
  50. Dengan kemunculan era romantik pada awal abad ke-19, isu perempuan simpanan menimbulkan masaalah, dalam erti hubungan seksual tanpa perkahwinan boleh kadang-kadang dianggap sebagai lambang kebebasan wanita dan pilihan lain yang baik.
  51. Dalam suatu rancangan terbitannya, Inside Iraq, Al Jazeera juga mengetengahkan isu-isu berkaitan kemanusian dan hak kehidupan sebenar rakyat Iraq selain mengadakan debat antara pemimpin pro Amerika dan para pengkritik dalam isu Iraq dan timur tengah.
  52. Negara ini juga mengendali beberapa buah reaktor nuklear sejak tahun 1963 hingga 1990, tetapi ekoran bencana Chernobyl dan pungutan suara mengenai isu ini, program nuklear Itali akhirnya berkubur, tetapi keputusan itu dibatalkan oleh kerajaan pada tahun 2008.
  53. Ahli Republikan telah mengeksplotasikan isu perkahwinan sejenis ini dengan mengadakan pungutan pendapat di 11 negeri yang konservatif yang membawa kepada jumlah yang keluar mengundi di negeri ini tinggi; kesemua negeri ini memberi kemenangan kepada Republikan.
  54. Sevryuk, dalam Bulletin of the American Mathematical Society isu Januari 2006, '"Jumlah kertas kerja dan buku yang ada dalam pangkalan data Mathematical Reviews sejak 1940 adalah melebihi 1.9 juta, dan lebih 75 ribu item ditambah ke dalam pangkalan data setiap tahun.
  55. Pada hari yang sama, Dong Jiao Zong dan beberapa buah pertubuhan lain mengadakan pertemuan di Dewan Perhimpunan Cina Selangor dan memutuskan untuk mengemukakan satu bantahan, yang dianggotai ibu bapa dan guru sekiranya isu itu tidak diselesaikan dalam masa dua minggu.
  56. Oleh kerana terdapat pembuangan pekerja dalam pelbagai industri disebabkan oleh proses "outsourcing", segelintir ahli Demokrat mula menukar pendirian mereka dalam isu perdagangan bebas dan ada pihak yang mempersoalkan sokongan mereka sebelum in terhadap perdagangan bebas.
  57. Dalam Perhimpunan Agung UMNO ke-53, beliau menghentam Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Mahathir Mohamad berhubung isu KKN (Kroni,Korupsi dan Nepotisme) dalam kerajaan.Berikutan itu, Dr Mahathir telah mendedahkan nama-nama Melayu/Bumiputera yang mendapat saham dan jawatan dalam syarikat tertentu.
  58. Lalulintas yang berat dan kesesakan di kawasan-kawasan kota raya terbesar masih menjadi punca isu alam sekitar dan kesihatan yang mendesak, meskipun tahap asbut banyak menurun sejak 1970-an dad 80-an, dan pencemaran asbut ini semakin jarang dialami di samping pengurangan tahap sulfur dioksida.
  59. Mercu baru in menerima respons yang pelbagai daripada para penyokong, denagn sesetengah daripada mereka mengatakan yang mercu ini telah mengabaikan sejarah dan tradisi Arsenal dengan rekaan moden yang radikal, dan penyokong kelab tidak diajak berbincang secara serius berhubungan dengan isu ini.
  60. Di dalam tindakbalas terhadap ketidaktentuan statusnya, dan oleh kerana perdebatan yang berlangsung samada Pluto seharusnya diklasifikasikan sebagai sebuah planet, IAU mengagih-agihkan sekumpulan ahli astronomi untuk membangunkan satu definasi yang cukup tepat mengenai istilah planet untuk memutuskan isu tersebut.
  61. Kini, kedua-dua KRK iaitu Hong Kong dan Makau bertanggungjawab terhadap segala isu kecuali tindakan negara seperti hubungan diplomatik dan pertahanan negara: kesannya, kawasan tersebut mempunyai sistem kehakiman dan mahkamah rayuan tersendiri, serta perundangan, dasar imigrasi, matawang dan proses ekstradisi sendiri.
  62. Seorang pakar mikologi bernama Paul Stamets berasa bimbang kerana kemungkinan cendawan ini mengandungi kuantiti kecil kimia agaritin yang berbahaya iaitu kaseinogen yang biasa didapati pada kulat tetapi tidak dikenalpasti berapa banyak paras kimia tersebut untuk menyebabkan keracunan kepada pengguna dan menjadi isu hangat pada masa ini.
  63. daripada Demokratik (termasuklah John Conyers daripada Michigan) telah membangkitkan isu pelanggaran peraturan pengiraan undi di Ohio apabila Kongres ke-109 mula bersidang, tetapi usul mereka ditolak dengan 31 undi menyokong kepada 267 undi menolak di Dewan Perwakilan manakala di Senat ditolak dengan 74 undi menentang dan hanya 1 undi menyokong.
  64. Kemboja merupakan sebuah "negeri pasaran bebas sedikit komunis dengan kerajaan campuran agak autoritarian yang memerintah negara demokrasi superfisial." Negara ini berdepan dengan banyak cabaran dan isu sosiopolitik, termasuklah kemiskinan berleluasa, amalan rasuah berleluasa, kurangnya kebebasan berpolitik, pembangunan insan rendah, dan kadar kelaparan yang tinggi.
  65. Oleh kerana isu ini dibawa dalam keadaan delegasi yang mana sepatutnya hadir bagi mewakili China berbanding kemasukan atau penyingkiran ahli, isu ini hanya memerlukan tindakan oleh Perhimpunan Agung dan mengelakkan ketidakupayaan Perhimpunan untuk mengeluarkan ahli Majlis tanpa kelulusan Majlis (bergantung kepada veto), atau kelemahan perubahan dalam Artikel 23 mengenalpasti identiti ahli-ahli kekal.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...