Thursday 5 May 2016

Contoh Ayat Perkataan "kemiskinan"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "kemiskinan" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Dengan adanya ECER, tahap kemiskinan di Terengganu telah banyak berkurang.
  2. Tujuan kunci jangka pendek tetaplah pengurangan kemiskinan dengan bantuan asing.
  3. Botswana ada tertinggi KDNK per kapita di Afrika dan terrendah kemiskinan di Afrika.
  4. Sekitar separuh penduduk hidup di bawah garis kemiskinan antarabangsa US $ 1,25 sehari.
  5. Dengan pengangguran yang tinggi juga boleh meningkatkan kadar kemiskinan dalam sesebuah negara.
  6. Tiga perempat populasi negara ini hidup di bawah paras kemiskinan antarabangsa iaitu US$1.25 sehari.
  7. Pada tahun 1997, bilangan kemiskinan turun sehingga 7.5% dan golongan papa telah turun sehingga 0.7%.
  8. Kira-kira separuh daripada populasi Mali hidup di bawah garis kemiskinan antarabangsa AS$1.25 sehari.
  9. Namun begitu, sebilangan besar rakyat Cameroon masih hidup dalam kemiskinan sebagai petani sara hidup.
  10. Hampir sepertiga jumlah penduduknya hidup di bawah garis kemiskinan antarabangsa sebanyak AS$1.25 sehari.
  11. Sebuah ukuran alternatif, yang memfokuskan terhadap kadar kemiskinan di sesebuah negara, dipanggil Indeks Kemiskinan Manusia.
  12. DEB menetapkan dua sasaran yang asas, iaitu menghapuskan kemiskinan dan menghapuskan pengenalpastian fungsi ekonomi antara kaum.
  13. Apabila mereka mengurangi timbangan dan takaran, mereka akan dihukum dengan kepapaan dan kemiskinan serta kezaliman daripada pihak berkuasa.
  14. Kejadian Dust Bowl pada tengah 1930-an menyebabkan ramai komuniti petani kemiskinan lalu mencetuskan gelombang baru penghijrahan ke arah barar.
  15. Dasar Ekonomi Baru juga dibentuk menerusi Majlis Perundingan Negara sebagai jentera penggerak untuk membasmi kemiskinan dan menyusun semula masyarakat.
  16. Bilangan penduduk di negeri ini juga, merupakan yang terbanyak di Malaysia dengan kualiti hidup yang tinggi dan kadar kemiskinan negeri yang terendah di Malaysia.
  17. Beliau pernah ditahan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri,ISA selama 3 tahun kerana demonstrasi jalanan di Universiti Malaya berhubung kemiskinan tragis di Baling, Kedah.
  18. Sungguhpun ekonomi banyak berkembang maju, namun sesuku penduduk negara memperoleh pendapatan yang kurang daripada ambang kemiskinan yang ditetapkan kerajaan pada $0.40 sehari.
  19. Kumpulan separa tentera ini menakut-nakutkan pengundi dan mencambahkan keganasan dan kemarahan di kalangan khalayak umum, yang menempuh kemiskinan dan kadar pengangguran yang tinggi.
  20. Sepanjang sedasawarsa pentadbiran Jiang Zemin, prestasi ekonomi RRC berjaya mengeluarkan 150 juta orang petani dari kancah kemiskinan serta menampung kadar pertumbuhan KDNK purata tahunan sebanyak 11.2%.
  21. Kemboja merupakan sebuah "negeri pasaran bebas sedikit komunis dengan kerajaan campuran agak autoritarian yang memerintah negara demokrasi superfisial." Negara ini berdepan dengan banyak cabaran dan isu sosiopolitik, termasuklah kemiskinan berleluasa, amalan rasuah berleluasa, kurangnya kebebasan berpolitik, pembangunan insan rendah, dan kadar kelaparan yang tinggi.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...