Thursday 5 May 2016

Contoh Ayat Perkataan "kebebasan"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "kebebasan" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Inilah yang dikatakan sebagai kebebasan atau Moksha.
  2. Pertempuran Marathon membenarkan kebebasan Greek berterusan.
  3. Darurat juga boleh dijadikan rasional untuk menggantung kebebasan sivil.
  4. Ini, yang didakwa mereka, menyebabkan kebebasan digital masa depan lumpuh.
  5. Dia ditawarkan kebebasan jika meninggalkan negeara itu tetapi dia menolak.
  6. Menurut Heritage Foundation Botswana juga ada kebebasan ekonomi tertinggi di Afrika.
  7. Walaubagaimanapun, kebebasan editorial pintaan BBC diketepikan oleh kerajaan Arab Saudi.
  8. Walaupun terdapat provisi-provisi ini, kebebasan hakim daripada mahkamah masih dipertikai.
  9. Kebebasan beragama termasuk kebebasan untuk menukar agama dan tidak mengikut apa-apa agama.
  10. Chin Peng berjanji meletakkan senjata jika PKM diiktiraf dan kebebasan mereka tidak disekat.
  11. Laos merupakan antara negara yang mempunyai kebebasan ekonomi dan politik paling rendah di dunia.
  12. Beliau juga telah dianugerahkan Rafto Prize dan Sakharov Prize diatas kebebasan bersuara pada 1990.
  13. Kejayaan kempen British di Deccan menyaksikan kebebasan Bombay dari segala ancaman kuasa-kuasa tempatan.
  14. Pertempuran ini adalah penting kerana ia mengekalkan kebebasan negara bandar Yunani daripada kawalan Parsi.
  15. Peristiwa ini dijadikan alasan oleh kerajaan untuk mengetatkan dan menyekat kebebasan berpolitik dan bersuara.
  16. Pemerintahan tentera ini menutup universiti, mengharamkan kegiatan politik dan mengehadkan lagi kebebasan akhbar.
  17. Universiti swasta pula dibiawai secara persendirian kerana biasanya mempunyai lebih kebebasan daripada dasar negeri.
  18. Pada 20 Jun 1214, sebuah piagam kebebasan diberikan kepada Universiti Oxford oleh Nicholas de Romanis, Duta Vatikan.
  19. Cara lain ialah sekiranya dia berjaya dan cukup bijak sehinggakan dia mampu membayar untuk kebebasan dirinya sendiri.
  20. Ditambah lagi selepas melaksanakan sistem demokrasi multi parti, penduduk Kenya boleh menikmati kebebasan yang lebih.
  21. Pada tahun 1897, penempatan pertama ini telah dibakar dan dimusnahkan oleh pejuang kebebasan Bajau, iaitu Mat Salleh.
  22. Pengisytiharan Pembebasan oleh Lincoln pada tahun 1863 mengisytiharkan kebebasan kaum hamba di negeri-negeri Gabungan.
  23. Bekas Perdana Menteri Abdullah Ahmad Badawi berkata beliau sanggup mengorbankan kebebasan rakyat demi kestabilan negara.
  24. Pada tahun 1976, Lisbon bersetuju menjadikan Makau sebagai Kawasan Istimewa dan menberikan ia kebebasan politik dan ekonomi.
  25. Agama ini menegaskan kebebasan rohaniah dan kesamaan semua hidupan dengan penekanan yang khusus terhadap dasar tanpa kekerasan.
  26. Kemudian beliau menjadi "seorang yang menjuarai kebebasan politik dan agama, mempertahankannya dari semua penceroboh Kristian."
  27. Kes yang paling banyak didokumenkan ialah Kerajaan Langit yang diperlihatkan sebagai satu ujian mudah terhadap kebebasan agama.
  28. Laksamana Isoroku Yamamoto sendiri menyatakan bahawa serangan yang berjaya sekalipun hanya memberikan setahun dua kebebasan bertindak.
  29. Mahathir bin Mohamad telah diperlihatkan sebagai satu penyekatan terhadap kebebasan kehakiman yang dijamin oleh Perlembagaan Malaysia.
  30. Walau bagimanapun, perlembagaan menjamin kebebasan pembelajaran dan penggunaan bahasa-bahasa lain, kecuali di atas tujuan-tujuan rasmi.
  31. Pertubuhan awam Aliran mendakwa terdapat "kekangan besar terhadap kebebasan berpolitik" bagi ahli-ahli politik pembangkang di Malaysia.
  32. Selama masa ini, pemimpin spiritual Turkmen, Magtymguly Pyragy terkenal karena upaya untuk menjaga kebebasan dan otonomi bagi rakyatnya.
  33. Puak daerah bertambah kuat dengan menawarkan cukai yang lebih rendah kepada rakyat mereka dan kebebasan dari kerahan tenaga ( conscription ).
  34. Ramai bersetuju ia banyak menyumbang kearah kebebasan bersuara dikalangan media Arab, sesuatu yang asing sebelum kemunculan saluran berkenaan.
  35. Sebaliknya, Laozi hanya "mengutamakan kesederhanaan dan kebebasan daripada keinginan untuk mengelakkan bahaya pengetahuan dan tindakan salah".
  36. Pergerakan kebangkitan Kristian pada 1730-an dan 1740-an, dikenali sebagai Kebangkitan Besar memupuk minat terhadap agama dan kebebasan beragama.
  37. Sewaktu beliau berkuasa, Botha membenarkan perkahwinan berlainan bangsa dan juga memberi kebebasan berparti politik kepada kaum bukan kulit putih.
  38. Mereka bertengkar DRM menguruskan hak-hak dengan cara sama penjara menguruskan kebebasan dan merujukkan kepadanya sebagai "pengurusan sekatan digital".
  39. Kebebasan beragama ialah prinsip yang menyokong kebebasan individu atau masyarakat untuk mengamalkan agama atau kepercayaan secara tertutup atau terbuka.
  40. Pada 2008, Freedom House menyenaraikan Bulgaria sebagai "bebas", dan memberikannya skor 1 (tertinggi) untuk hak politik serta skor 2 untuk kebebasan awam.
  41. Denmark menikmati taraf hidup yang tinggi dan negara yang berkedudukan baik pada pendidikan, kesihatan, kebebasan awam, kemakmuran dan pembangunan manusia.
  42. Tetapi, negara yang berbatasan dengan Laut Tengah ini mendapat kemerdekaan dan kebebasan setelah Itali menyerah kalah kepada Sekutu dalam Perang Dunia Kedua.
  43. Negara-negara di Eropah yang menerima kedaulatan undang-undang dan menjamin hak asasi manusia dan kebebasan rakyatnya dalah dijemput menyertai Majlis Eropah.
  44. Pada 1998, orang-orang Albania meratifikasi perlembagaan baru selepas referendum umum, menjamin kekuasaan undang-udang dan perlindungan hak dan kebebasan beragama.
  45. Pada zaman ini dan kebebasan hak, kemungkinannya wanita simpanan tersebut turut bekerja, dan kurang, jika ada, bergantung sepenuhnya secara kewangan kepada lelaki tersebut.
  46. Perakuan Hak yang melarang sekatan terhadap kebebasan peribadi serta menjamin berbagai-bagai perlindungan undang-undang oleh kerajaan persekutuan, diterima pada tahun 1791.
  47. Beliau telah memberikan kebebasan kepada akhbar dan majalah untuk melontarkan kritikan dan komentar dengan harapan bahawa perkara itu akan meningkatkan prestasi pentadbirannya.
  48. Tourx pada umumnya mengejar dasar-dasar ekonomi sosialisme dan menumpaskan tentangan-tentangan serta kebebasan bercakap, tanpa banyak mengambil berat tentang hak asasi manusia.
  49. Dalam negara yang mengamalkan kebebasan beragama, agama-agama lain bebas diamalkan dan pemerintah tidak menghukum atau menindas pengikut kepercayaan yang lain daripada agama rasmi.
  50. Reformasi yang dilaksanakan parlimen pada tahun 1997 menyemak semula beberapa undang-undang yang opresif, diwariskan dari era kolonial dan mengekang kebebasan bercakap dan berkumpul.
  51. Perkara 18 dalam Kovenan Antarabangsa PBB tentang Hak-Hak Sivil dan Politik menyatakan dasar yang menafikan kebebasan seseorang untuk mengamalkan agamanya adalah satu kezaliman rohaniah.
  52. Lembu jantan merupakan satu lambang was puak-puak Itali selatan dan sering digambarkan merodok serigala Rom sebagai lambang keengganan menyerahkan kebebasan Itali sewaktu Perang Samnium.
  53. Tumpuan-tumpuan terkini di Kyrgyzstan termasuk: penswastaan syarikat-syarikat yang dimiliki oleh kerajaan, peluasan demokrasi dan kebebasan politik, hubungan kelompok etnik, dan terorisme.
  54. Pada 1 Oktober 1974, dengan termaktubnya Akta Kemajuan Petroleum, Petronas telah diberi hak, kuasa, kebebasan dan keistimewaan di dalam mengendali dan memajukan sumber petroleum di Malaysia.
  55. Tuntutan itu semakin menjadi selepas didirikannya beberapa parti politik yang ditubuhkan pada dekad itu, semakin hebat menyampaikan tuntutan agar Suriname diberikan kebebasan penuh secepat mungkin.
  56. Tindakan pengharaman buku 1Funny Malaysia dan Perak Darul Kartun, kedua-duanya karya Zunar -didakwa tidak sah dan bertentangan dengan hak kebebasan bersuara yang dijamin oleh Perlembagaan Persekutuan.
  57. adalah diakui bahawa kebebasan intelek yang dinikamti di universiti-universiti Barat diilhamkan daripada universiti-universiti seperti universiti-universiti Sankore dan Qurtuba (Sepanyol zaman Islam).
  58. Walaubagaimana, ramai juga yang bersetuju bahawa kehadiran Al Jazeera di kalangan dunia Arab banyak membantu kearah kebebasan bersuara media Arab, sesuatu yang asing sebelum kemunculan saluran berkenaan.
  59. Lebih-lebih lagi, China turut dikecam atas pencabulan hak asasi manusia oleh kerajaan-kerajaan negara lain mahupun pertubuhan-pertubuhan bukan kerajaan, di samping sering kali mengganggukebebasan akhbar.
  60. Satu pindaan telah dibuat di bawah Perkara 63 Perlembagaan berikutan Peristiwa 13 Mei dengan penambahan Perenggan 4 yang menidakkan Fasal 2 Perlembagaan yang secara amnya memberikan hak-hak kebebasan asasi.
  61. Liga Bahagian Teratas yang baru yang mendapat kebebasan daripada Persatuan Bolasepak dan Liga Bolasepak, memberikan lesen Liga Perdana FA untuk berunding Premier League perjanjian penyiaran dan penajaan mereka sendiri.
  62. Di sesetengah negara, darurat dan kesannya terhadap kebebasan sivil dan prosedur kerajaan dikawal oleh perlembagaan atau undang-undang yang mengehadkan kuasa-kuasa yang digunakan ketika darurat atau hak-hak yang digantung.
  63. Setelah penyatuan Tiga Kerajaan Korea ke sebuah Kerajaan Bersatu Silla pada 676, Korea diperintah oleh sebuah kerajaan yang tunggal dan memelihara kebebasan politik dan budayanya sehingga pelanggaran Mongol pada kurun ke-13.
  64. Bagi kebanyakan penduduk bandaraya terbesar RRC, taraf hidupnya menikmati peningkatan yang amat mengagumkan serta meluasnya kebebasan ke sana sini, namun kekangan politik kekal ketat dan kawasan luar bandar masih kemiskinan.
  65. Brazil memenangi tiga peperangan antarabangsa ketika pemerintahan Pedro II selama 58 tahun serta menyaksikan penubuhan sistem demokrasi perwakilan yang dizahirkan oleh pilihan raya berturut-turut dan kebebasan akhbar yang luas.
  66. Dengan kemunculan era romantik pada awal abad ke-19, isu perempuan simpanan menimbulkan masaalah, dalam erti hubungan seksual tanpa perkahwinan boleh kadang-kadang dianggap sebagai lambangkebebasan wanita dan pilihan lain yang baik.
  67. Kerajaan RRC sering kali disifatkan sebagai negara komunis dan sosialis, bahkan juga negara autoritarian dengan sekatan-sekatan ketat dalam pelbagai segi, khususnya dalam Internet, akhbar, kebebasanberhimpun, hak pembiakan, dan kebebasan beragama.
  68. Ahli-ahli Parlimen diberi kebebasan dan keistimewaan untuk memperkatakan sesuatu perkara tanpa rasa gusar atau dikecam di luar dewan; satu-satunya badan yang boleh mengecam seseorang ahli parlimen ialah Jawatankuasa Parlimen bagi Hak dan Kebebasan.
  69. Berikutan itu dan bosan dengan penindasan kebebasan bermedia menyebabkan ramai tenaga kerja BBC World Service menyertai Al Jazeera dan pada 30 November 1996, Al Jazeera memulakan siaran secara rasmi dengan dana sebanyak US$150 juta ehsan Emir Qatar.
  70. Benediktus XVI juga mengikuti Majlis Vatikan II dan secara konsisten terus menerus mempertahankan hasil Majlis tersebut termasuk Nostra Aetate, dokumen yang menekankan pada rasa saling menghormati dengan agama lain dan pernyataan hak kebebasan beragama.
  71. Selepas kemenangan Kesatuan pada tahun 1865, tiga pindaan dibuat pada Perlembagaan AS untuk untuk menjamin kebebasan bagi hampor empat juga orang Amerika Afrika yang diperhambakan selama ini, serta memberikan kewarganegaraan dan hak mengundi kepada mereka.
  72. Namun sejak ketika itu telah berpendapat bahawa hal ini bergantung pada andaian model tentang pengedaran kesalahan dan kebebasan istilah kesalahan (Reza & Gastwirth 2006) dan bahawa andaian-andaian ini seringkali tidak berlaku untuk set data yang nyata.
  73. Bagi mencapai matlamat ini, penganut Buddha harus membersihkan dan melatih minda sendiri dengan mengikut "Lapan Jalan Tepat", atau "Jalan Tengah" supaya memahami kenyataan yang sebenar lalu mencapai kebebasan dari segala kesusahan, iaitu nirodha atau nirvāna.
  74. Angkatan yang baru ini terdiri daripada angkatan tentera lama, berserta pasukan militari daripada beberapa organisasi yang berjuang untuk kebebasan kaum kulit hitam iaitu Umkhonto we Sizwe (MK), Tentera Kebebasan Rakyat Azania (APLA), dan angkatan tentera dari bekas kawasan "homeland".
  75. Walaupun ahli-ahli Parliamen biasanya mempunyai kekebalan undang-undang, akan tetapi apabila bercakap mengenai kebebasan bersuara, di bawah Akta Hasutan perbincangan mengenai artikel Perlembagaan mengenai hak-hak keistimewaan Bumiputera seperti Artikel 153 adalah menyalahi undang-undang.
  76. Pada tahun 1989, kematian seorang pegawai penyokong reformasi, Hu Yaobang, sedikit sebanyak mengapi-apikan tunjuk perasaan besar-besaran di Dataran Tiananmen, di mana para mahasiswa dan lain-lain menghabiskan berbulan-bulan untuk berkempen demi peningkatan hak demokrasi dan kebebasan bersuara.
  77. Setelah naiknya Gabriel Leon m'ba ke puncak kuasa, akhbar ditekan, demonstrasi politik dilarang, kebebasan bersuara disekat, ParPol lain dikeluarkan secara berperingkat dari kekuasaan dan perlembagaan berubah dengan tuntutan Perancis untuk memberi kuasa di presiden, jawatan yang diduduki Leon m'ba sendiri.
  78. Yayasan Perisian Bebas ialah sebuah pertubuhan bukan untung yang diasaskan oleh Richard Stallman pada 4 Oktober 1985 untuk menyokong gerakan perisian bebas, khususnya projek GNU, gerakan berasaskan copyleft yang bertujuan menawarkan kebebasan untuk mengedar dan mengubahsuai perisian komputer tanpa halangan.
  79. Seperti nendanya Sultan Ibrahim ibni Sultan Abu Bakar, kebebasan buah fikiran Sultan Iskandar adakalanya menimbulkan ketegangan hubungan dengan kerajaan persekutuan Malaysia, lebih-lebih lagi ketika bertakhta Yang di-Pertuan Agong, ketika baginda sendiri terlibat dalam beberapa peristiwa yang menarik perhatian awam.
  80. Di dalam beberapa sajak dan ucapannya, Hassan telah menekankan bahawa orang kafir " telah memusnahkan agama kita dan menjadikan anak kita anak mereka" dan bahawa Ethiopian yang beragama Kristian di dalam satu liga dengan British telah dibengkokkan kerana merosakkan kebebasan politik dan beragama bagi negara Somalia.
  81. Kemboja merupakan sebuah "negeri pasaran bebas sedikit komunis dengan kerajaan campuran agak autoritarian yang memerintah negara demokrasi superfisial." Negara ini berdepan dengan banyak cabaran dan isu sosiopolitik, termasuklah kemiskinan berleluasa, amalan rasuah berleluasa, kurangnya kebebasan berpolitik, pembangunan insan rendah, dan kadar kelaparan yang tinggi.
  82. Pada hari yang sama, Presiden George Bush berkata ketika ketibaannya di Wisconsin: "Penangkapan-penangkapan terkini yang warganegara-warganegara kita kini dapat tahu merupakan suatu peringatan sebenar bahawa negara kita adalah dalam peperangan dengan orang-orang Fasis Islam yang akan menggunakan apa jua cara untuk memusnahkan mereka daripada kita yang mencintai kebebasan supaya dapat mencederakan negara kita."
  83. Matlamat utama OIC adalah "untuk menggalakkan keeratan antara ahli negara-negara Islam; bagi menyelaras kerjasama antara negara ahli dalam bidang ekonomi, sosial, budaya, saintifik, dan bidang-bidang lain; bagi berusaha untuk menghapuskan perbezaan rasial dan diskriminasi dan menentang kolonial dalam semua bentuk; dan, untuk menyokong semua Muslim dalam usaha mereka mempertahankan maruah, kebebasan dan hak negara, membina jambatan antara jurang perbezaan budaya dunia dll".
  84. Para aktivis politik feminisme moden biasanya berkempen memperjuangkan hak asasi manusia untuk kaum wanita yang merangkumi keutuhan badan serta kebebasan hak pembiakan, termasuk hak pengguguran yang selamat dan sah di sisi undang-undang, pencegahan hamil, mutu jagaan pranatal, perlindungan daripada keganasan dalam perkongsian rumah tangga, penganiayaan seks, penganiayaan di jalan raya, diskriminasi dan rogol, serta juga hak tempat kerja untuk cuti bersalin dan gaji yang sama.
  85. Mahathir memulakan bidasan-bidasan hangat terhadap badan kehakiman, dan memberitahu majalah Time, "Badan kehakiman berkata, ' Walaupun kamu meluluskan undang-undang dengan menimbangkan sesuatu, kami berfikir bahawa fikiran kamu adalah salah, dam kami hendak memberikan tafsiran sendiri.' Kalau kita tidak bersetuju, Mahkamah-mahkamah akan berkata, 'Kami akan mentafsirkan pertentangan pendapat kamu.' Kalau kami [kerajaan dan Parlimen] mengikut, kami akan hilang kuasa perundangan." Mahathir juga mengecam "kambing hitam [hakim]... yang hendak... kebebasan yang keterlaluan," dan menuduh mereka kerana bermuka-muka.
  86. Sementara penyokong tuntutan itu mendakwa bahawa ianya bukan merupakan alternatif daripada UDHR, melainkan saling melengkapi, Perkara 24 menyatakan bahawa "Semua hak-hak dan kebebasanyang ditetapkan dalam Perisytiharan ini tunduk pada syariat Islam" dan seterusnya, Perkara 25 menyatakan bahawa dengan "syariat Islam adalah satu-satunya sumber rujukan bagi penjelasan atau klarifikasi dari salah satu artikel daripada Perisytiharan ini." Percubaan untuk ungkapan ini diterima pakai oleh Pertubuhan Bangsa-Bangsa Dewan HAM telah menemukan penambahan kritikan, kerana bertentangan daripada UDHR, termasuk daripada kumpulan-kumpulan Muslim liberal.
  87. Maka dengan nama Allah Yang Maha Murah lagi Maha Mengasihani, saya Tunku Abdul Rahman Putra ibni Almarhum Sultan Abdul Hamid Halim Shah, Perdana Menteri Malaysia dengan persetujuan dan perkenan ke bawah Duli Yang Maha Mulia Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong, Yang Terutama Yang di-Pertuan Negeri Singapura, Yang Terutama Yang di-Pertua Negara Sabah dan Yang Terutama Gabenor Negeri Sarawak dengan ini mengistihar dan memasyhurkan bagi pihak umat Malaysia bahawa mulai daripada Enam Belas hari bulan September tahun Seribu Sembilan Ratus Enam Puluh Tiga bersamaan dengan Dua Puluh Lapan hari bulan Rabiul Akhir tahun Hijrah Seribu Tiga Ratus Lapan Puluh Tiga, Malaysia yang mengandungi Negeri Pahang, Negeri Terengganu, Negeri Kedah, Negeri Johor, Negeri Sembilan, Negeri Kelantan, Negeri Selangor, Negeri Perak, Negeri Perlis, Negeri Pualu Pinang, Negeri Melaka, Negeri Singapura, Negeri Sabah dan Negeri Sarawak dengan izin dan kehendak Allah Rabbul–Alamin akan kekal menjadi sebuah Negara demokrasi yang merdeka lagi berdaulat serta berasaskan kebebasan dan keadilan dan sentiasa mempertahankan serta memelihara keamanan dan kemesraan umatnya dan mengekalkan keamanan di antara segala bangsa di dunia ini.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...