Saturday 14 May 2016

Contoh Ayat Perkataan "menimbulkan"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "menimbulkan" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Hal ini menimbulkan kemarahan Pemerintah Jambi.
  2. Ia juga menimbulkan kemarahan orang - orang Kikuyu.
  3. Pengembangan berterusan bandar menimbulkan kemarahan Maasai.
  4. Badai Hattie menimbulkan kerosakan bererti di Belize pada 1961.
  5. Ini menimbulkan perasaan terkejut di kalangan peminat Liverpool.
  6. Pertukaran nama ini menimbulkan kontroversi di pihak pembangkang.
  7. Penggunaan pengurusan hak digital yang telah menimbulkan kontroversi.
  8. Berita mengenai kejatuhan Eretria menimbulkan perdebatan hangat di Athen.
  9. Pergeseran ini menimbulkan pelrbagai perkembangan evolusi penting lainnya.
  10. Perarakan tersebut sebenarnya tidak bermotif untuk menimbulkan isu perkauman.
  11. Operasi Lalang ini menimbulkan kontroversi kerana mereka yang 'bersalah' terlepas.
  12. Inflasi rupiah dan peningkatan besar harga bahan makanan menimbulkan kekacauan di negara ini.
  13. Pergolakan bersenjata meletus di seluruh negara, hampir menimbulkan kejatuhan kuasa pemerintah.
  14. Pengangguran yang berlaku dalam sesebuah negara akan menimbulkan kesan kepada ekonomi dan sosial.
  15. Air yang bertakung disebabkan tambak ini telah menimbulkan rasa bimbang terhadap kesihatan di Johor.
  16. Pengenalpastian variasi-variasi bahasa Cina ini sebagai "bahasa" atau "dialek" menimbulkan pertikaian.
  17. Lagipun, penyemakan terhadap roda keselamatan lain pada tren yang terlibat tidak menimbulkan apa-apa isu.
  18. Ledakan di bawah lunas kapal akan menimbulkan gelombang kejutan dan ini akan menyebabkan kapal berpecah dua.
  19. Udara sejuk di atas daratan menimbulkan kawasan tekanan tinggi yang menghasilkan bayu dari daratan ke lautan.
  20. Dalam penghasilan air kencing, jumlah air yang diserap semula di liku Henle menimbulkan dua kemungkinan iaitu:
  21. Perlawanan tersebut biasanya menimbulkan suasana yang rancak, di mana banyak sepanduk direntangkan sebelum perlawanan.
  22. Teleskop ini tidak menimbulkan tepi bewarna dan banyak daripada teleskop masa kini adalah berdasarkan rekaan Isaac Newton.
  23. Sejak Castro naik ke takhta kerajaan pada 1959, beliau telah memeliharakan profil yang tinggi serta menimbulkan perbalahan.
  24. Sistem ringkas ini boleh menimbulkan tingkah laku yang menghasilkan sistem yang lebih rumit dan demikian semua fenomena cuaca.
  25. Kebanyakan organisme memperoleh makanan dari pelbagai peringkat rantaian makanan, maka menimbulkan masalah dalam pengelasan ini.
  26. Penyamaan ini telah menimbulkan kegusaran kepada orang Melayu/bumiputera kerana ia satu konsep yang amat sensitif kepada mereka.
  27. Pada pandangannya, sekiranya Sungai Buluh dijadikan garis sempadan sudah tentu akan menimbulkan kesukaran pengurusan pentadbiran.
  28. Persetujuan-persetujuan selanjutnya dengan negara-negara Barat pada masa Bakumatsu menimbulkan krisis ekonomi dan politik di Jepun.
  29. Keluasan dan kepelbagaian geografi, ekologi, vegetasi dan bentuk bumi Kanada turut menimbulkan kepelbagaian iklim di seluruh negara.
  30. Perayaannya dianggap menimbulkan perbalahan oleh kerana umat Islam berpecah-belah ke atas keaslian Maulidur Rasul sebagai hari cuti.
  31. Keingintahuan ini telah menimbulkan ledakan di pelajaran tentang ekonomi finansial dan "litani" penjelasan mengapa krisis ini terjadi.
  32. Pemenang telah mendapat pegangan ke atas beberapa pulau di seluruh dunia dan menimbulkan perdebatan baru berkenaan kebijaksanaan penjajahan.
  33. Saluran berkenaan juga banyak menimbulkan kontroversi dikalangan pemimpin dan kerajaan Arab dengan laporan warta berita yang berani dan mencabar.
  34. Untuk mengekalkan rahsia dan tidak menimbulkan tarikan kepada tong dan kereta kebal itu sendiri dilabel dengan tempat tujuan di Petrograd, Russia.
  35. Artikel 31 daripada statut berkenaan satu prosidur dimana hakim-hakim ad hoc menduduki kes-kes yang biasa menimbulkan perbalaman di hadapan Mahkamah.
  36. Menurut kepada dia, DRM tidak mana ia harus, dan boleh menimbulkan masalah untuk pengguna sah semasa cuba membezakan di antara pengguna sah dan haram.
  37. Penandatanganan perjanjian yang menubuhkan negara baru terjadi di gedung yang terkini, sehingga menimbulkan nama pakta Lateran, di mana mereka dikenali.
  38. Yogyakarta terkenal dengan makanan yang enak, murah, berkhasiat sekaligus menimbulkan nostalgia orang-orang yang pernah singgah atau tinggal di kota ini.
  39. Oleh kerana Perjanjian ini dibuat tanpa pengetahuan Sultan Negeri- Negeri Melayu Utara, sudah tentulah menimbulkan rasa tidak puas hati di kalangan mereka.
  40. Pembangunan kini bagi penerbangan angkasa manusia telah menimbulkan minat dalam kesan hampagas pada kesihatan manusia, dan bagi bentuk kehidupan secara umum.
  41. Sesetengah penyokong United telah menimbulkan masalah di bandar itu pada waktu pagi dan suasana tegang selepas Leeds menang perlawanan itu dengan gol tunggal.
  42. Sejak daripada itu, ia banyak menimbulkan perasaan prasangka terutama sekali dikalangan ahli dan para pemimpin politik Amerika Syarikat seperti Donald Rumsfeld.
  43. Campurtangan Residen Inggeris telah menimbulkan rasa tidak senang di kalangan orang-orang Melayu, khasnya golongan istana yang merasa kuasa mereka telah hilang.
  44. Mulanya para peneroka menyokong BSAC tetapi kemasukan bangsa kulit puith yang semakin ramai telah menimbulkan ketegangan antara mereka dan masyarakat kulit hitam.
  45. Pertikaian ini menimbulkan masalah kerana sesetengah organisma bersel tidak juga mampu bermandiri dengan sendirian dan hidup sebagai parasit intrasel yang obligat.
  46. Juga pada 2007, satu epidemik karat batang gandum yang diakibatkan oleh ras Ug99 merebak ke seluruh Afrika lalu masuk ke Asia dan menimbulkan rasa bimbang yang utama.
  47. Isu kad pengenalan boleh menimbulkan kontroversi, bergantung kepada cara kerajaan menggunakannya kerana dikatakan membolehkan kerajaan mengintip rakyatnya dengan mudah.
  48. Polisi kewangan dan fiskal kerajaan yang berkuasa yang bersifat ekspansioner, bermula pada September 1998, menimbulkan perkembangan KDNK 6.4% pada 1999 dan 10.5% pada 2000.
  49. Selain itu, pandangan kontroversi hubungan sukar antara dua negara Lubnan & Syria dan badan kehakiman di Mesir juga banyak menimbulkan kemarahan pelbagai pihak berkuasa.
  50. Sebilangan rumpai menimbulkan masalah yang besar dalam pertanian, dan botani membekalkan sebahagian pengetahuan sains asas untuk memahami bagaimana untuk mengurangkan kesannya.
  51. Al Jazeera banyak menimbulkan kontroversi dikalangan negara-negara teluk seperti Arab Saudi, Bahrain, Kuwait dan Qatar melalui laporan warta berita dan rancangan terbitan siarannya.
  52. Akibatnya, orang yang berada dalam bilik tertutup akan mengalami perasaan sukar bernafas akibat pengumpulan karbon dioksida, meskipun sebelum kekurangan oksigen menimbulkan masaalah.
  53. Istilah yang neutral dari segi perubatan dan politik ialah "kehamilan", meskipun istilah ini boleh menimbulkan masalah kerana ia tidak merujuk kepada embrio atau fetus secara langsung.
  54. Akibat daripada perubahan kecil julat ini, hal ini akan menimbulkan masalah kepada organisma yang sentiasa berada dalam persekitaran luar yang tidak tentu dan cara hidup yang kurang sihat.
  55. Kebanyakan perubahan dalam DNA menimbulkan kecacatan ataupun kelainan ketara yang tidak semestinya berbahaya, tetapi adakalanya memberi kelebihan berbanding hidupan seumpamanya yang normal.
  56. DRM boleh mencegah pengguna dari menyalin CD atau DVD, mencegah seseorang menonton DVD dari melompatkan pra-tonton, atau menimbulkan masalah dengan operasi antara produk-produk yang bersaing.
  57. Ini telah menimbulkan keprihatinan di antara para biologiwan kerana meningkatnya usaha yang dilakukan untuk menangkap ikan yu selama ini, dan banyak spesies yang kini dianggap terancam punah.
  58. Malangnya, rancangan ini tidak dilancarkan kerana Panglima Tertinggi Timur Jauh British tidak berani memberikan arahan melancarkan operasi ini kerana takut akan menimbulkan insiden diplomatik.
  59. keengganan mereka ini menimbulkan masalah dan kesan berpanjangan kepada negeri-negeri Melayu bersekutu yang kini sebahagian dari Malaysia dan Wilayah Patani, Setul, Yala menjadi Wilayah Thailand.
  60. Had ini menimbulkan kebimbangan tentang projek pengairan, pengeringan lombong, dan air pancut berhias yang dirancangkan oleh Duke Tuscany, dengan itu Duke mengupah Galileo untuk menyiasat masaalah itu.
  61. Seperti negara Amerika Latin yang lain, ketidakseimbangan ini menimbulkan perlawanan petani pada kaum oligarki, yang menletuskan Perang Saudara El Salvador (1980-1992), sebahagian besar revolusi petani.
  62. Pemegang jawatan ini mempunyai tugas menimbulkan kesedaran tentang hak asasi manusia, membuat penilaian dan laporan taraf hak asasi manusia serta membuat pengesyoran kepada kerajaan-kerajaan negara ahli.
  63. Pada bulan April 1996, BBC menyiarkan sebuah laporan hak asasi manusia di Arab Saudi yang menimbulkan kemarahan kerajaan negara tersebut sekaligus menyebabkan Orbit Communications membatalkan perjanjian siaran.
  64. Tumbuh-tumbuhan merupakan organisma yang sesuai untuk mengkaji proses hidup yang asas, seperti pembahagian sel dan sintesis protein, tanpa menimbulkan dilema etika yang dihadapi dalam kajian haiwan atau manusia.
  65. Pemulihan Meiji mengubah Empayar Jepun menjadi negara industri moden dan sekaligus memperkuat tentera secukup-cukupnya sehingga menimbulkan konflik ketenteraan ketika berusaha memperluas liputan wilayahnya di Asia.
  66. Penggunaan Bahasa Rojak di Malaysia merupakan satu topik kontroversi oleh kerana para pengkaji bahasa menganggapnya sebagai penggunaan bahasa yang tidak betul dan mungkin menimbulkan krisis dalam pembelajaran bahasa.
  67. Apa yang lebih menimbulkan kemarahan sebahagian besar rakyat adalah ketidakmampuannya untuk memberi penjelasan sejujur mungkin mengenai wang tunai berjumlah RM2.6 bilion yang dimasukkan ke dalam akaun peribadinya pada 2013.
  68. Dasar ekonomi kerajaan dan strategi keselamatan demokratik yang kontroversi telah menimbulkan satu perasaan yakin yang semakin mendalam dalam ekonomi, dan pertumbuhan KDNK dalam 2003 adalah antara tertinggi di Amerika Latin.
  69. Kebanyakan buku-buku di China mencampuri fon, dengan vokal bertanda nada dikemukakan dalam fon yang berbeza dengan huruf-huruf lain, suatu amalan yang sering menimbulkan penampilan yang kurang menyenangkan mata bag teks pinyin.
  70. Dengan kemunculan era romantik pada awal abad ke-19, isu perempuan simpanan menimbulkan masaalah, dalam erti hubungan seksual tanpa perkahwinan boleh kadang-kadang dianggap sebagai lambang kebebasan wanita dan pilihan lain yang baik.
  71. Disebabkan istilah Taoisme mempunyai tafsiran yang berbeza telah menyebabkan salah faham dan menimbulkan banyak kekeliruan yang agak meluas terhadap istilah ini, baik di kalangan orang bukan Cina mahupun di kalangan orang Cina diri juga.
  72. Asas kelab PSV masa kini iaitu Philips Elftal ditubuhkan pada 1910 oleh sekumpulan perunding syarikat janakuasa untuk mengisi masa berkualiti untuk keluarga pekerja Philips dan menimbulkansemangat kekitaan dalam kalangan penduduk Eindhoven.
  73. Di Singapura, saluran ini menimbulkan kontroversi kerana menyiarkan rancangan-rancangan dalam bahasa Kantonis, antara dialek-dialek Cina yang diharamkan pihak berkuasa media Singapura sebagai langkah memupuk penggunaan bahasa Mandarin di kalangan rakyatnya.
  74. Ini menimbulkan kontroversi di kalangan pengguna komputer kerana DRM mengenakan had-had di atas penggunaan media diperolehi secara sah tidak semestinya sama dengan hak kegunaan adil (keadilan berniaga di sesuatu tempat) dibenarkan mengikut undang kepada pemilik salinan.
  75. Hingga 2006, pertentangan sempadan dengan Guatemala tetap tidak diselesaikan dan cukup menimbulkan perdebatan; dari masa ke semasa persoalan itu memerlukan penengahan oleh United Kingdom, para ketua kerajaan CARICOM, Pertubuhan Negara-negara Amerika dan 1 peluang, Amerika Syarikat.
  76. Tambahan pula, meskipun ROC tidak membatalkan tuntutannya terhadap tanah besar China, Mongolia dan Tuva pada tahun 1991 pemerintahan kerajaan PRC di kawasan-kawasan tersebut diakui, dan ini telah menimbulkan kebimbangan bahawa ROC bercadang untuk tidak lagi menuntuk wilayah-wilayah berkenaan.
  77. Perkembangan-perkembangan pada tahun 2005 menimbulkan soalan-soalan baru tentang komitmen demokrasi yang dibuat oleh Togo pada tahun 2004 dalam sebuah usaha untuk memulihkan hubungannya dengan Kesatuan Eropah yang menghentikan bantuan kepadanya pada tahun 1993, akibat rekod hak asasi manusia Togo.
  78. Penggaris padanan semula daerah pilihan raya di Sarawak boleh menyebabkan 71 daerah pilihanraya sediaada menjadi 82 kerusi di Dewan Undangan Negeri Sarawak ini menimbulkan rasa tidak puas hati pihak pembangkang yang mendakwa suatu bentuk sabotaj dan ketidak akauntibiliti dalam pilihan raya negeri.
  79. Seperti nendanya Sultan Ibrahim ibni Sultan Abu Bakar, kebebasan buah fikiran Sultan Iskandar adakalanya menimbulkan ketegangan hubungan dengan kerajaan persekutuan Malaysia, lebih-lebih lagi ketika bertakhta Yang di-Pertuan Agong, ketika baginda sendiri terlibat dalam beberapa peristiwa yang menarik perhatian awam.
  80. Sebagai Pengerusi Parti Negeri Kedah, dan Pengerusi Jawatankuasa Politik, beliau dengan tidak sengajanya menimbulkan perasaan marah di golongan yang mempunyai perkaitan dengan Perdana Menteri Tunku Abdul Rahman apabila beliau membentangkan kriteria-kriteria kelayakan dalam pemilihan calon untuk pilihan raya umum 1959.
  81. Keputusan ICJ mengenai tuntutan terhadap pulau-pulau Ligitan dan Sipadan, yang dituntut Indonesia dan Filipina, memihak kepada Malaysia tetapi sempadan maritimnya di Laut Sulawesi yang kaya dengan hidrokarbon masih dalam pertikaian, lalu menimbulkan konfrontasi pada Mac 2005 mengenai konsesi kepada blok minyak Ambalat.
  82. Nisbah campuran dengan warna penggenap akan menentukan nilai kuasanya.Kuasa warna kroma boleh dibahagikan kepada tiga peringkat, iaitu cerah, sederhana dan pudar Warna kroma menggambarka kesan yang lebih pudar daripada warna asalnya.Hasil karya catan yang menggunakan warna kroma dapat menimbulkan perasaan rindu, sunyi, sedih dan nostalgia
  83. Rekod-rekod menunjukkan bahawa orang-orang Yunani kelihatan tidak pasti tentang status sifar sebagai satu nombor: mereka tertanya-tanya tentang "bagaimana 'tidak ada apa-apa' boleh merupakan sesuatu?", dan menimbulkan perdebatan falsafah dan menjelang Zaman Pertengahan, juga perdebatan agama yang menarik tentang sifat dan kewujudan sifar serta hampagas.
  84. Lebih jauh daripada ini, selama keruwetan penyerahan tanah Amarnath 2008, kutukan OIC terhadap "penggunaan kekuatan berlebihan dan berterusan yang tidak berasas terhadap orang-orang Kashmir" disambut oleh tindakbalas India sebagai berkata: "OIC telah sekali lagi memilih untuk mengulas Jammu dan Kashmir dan urusan dalaman India yang mana tidak mempunyai locus standi... Untuk menyeru penglibatan antarabangsa dalam urusan dalaman India yang berdaulat adalah tidak berasas, haram dan hanya mencerminkan pengembalian kepada pola fikiran yang telah menimbulkan keputusan yang tidak baik bagi Pakistan pada masa lalu.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...