Saturday 21 May 2016

Contoh Ayat Perkataan "teknikal"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "teknikal" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Kualiti seni dan teknikal kerja-kerja yang dihasilkan adalah sangat tinggi.
  2. Seperti ikthiar teknologi yang lain, lahirnya istilah-istilah teknikal berkenaan penyiaran.
  3. Dari segi teknikal linguastik, perkataan Allah adalah jamid iaitu ia unik tidak diambil dari mana-mana perkataan.
  4. Kebiasaannya, subjek-subjek dalam bidang ini ditawarkan kepada para pelajar yang mengikuti pendidikan teknikal dan vokasional.
  5. Jurutera Jerman telah meninggalkan sejumlah 80,000 keping peralatan dan elemen-elemen struktur, dengan dokumentasi teknikal sedikit.
  6. Mereka mahir dalam kemahiran teknikal sementara kumpulan yang lebih maju yang tinggal di pesisir pantai dan lembah Delta Mekong menanam padi.
  7. Sesebuah sistem televisyen boleh memakai pelbagai piawaian teknikal seperti analog, digital (DVB, ATSC, ISDB dsb.) ataupun definisi tinggi (HDTV).
  8. Pada tahun 1991, kesediaan teknikal bagi penggunaan sistem ini telah diluluskan oleh Deutsche Bundesbahn dengan kerjasama universiti-universiti ternama.
  9. Tujuan DRM ialah memberikan teknikal bermakna untuk menyakinkan bahawa pemegang hak cipta boleh mengekalkan kawalan kandungan mereka dengan menyekatkan penggunaan salinan digital.
  10. Ungkapan "bukti statistik" mungkin digunakan secara teknikal atau bahasan dalam bidang-bidang matematik tulen, seperti yang melibatkan kriptografi dan teori nombor yang berkebarangkalian atau analitik..
  11. Paten adalah hak eksklusif yang diberikan terhadap suatu rekacipta sama ada suatu produk atau proses untuk menghasilkan cara baru bagi membuat sesuatu, ataupun penyelesaian teknikal bagi sesuatu masalah.
  12. Definasi teknikal untuk "rogol" merangkumi sebarang serangan serius dan yang merosakkan terhadap seseorang atau sekumpulan orang, tetapi dalam penggunaan sehari-harian, istilah tersebut adalah mengenai serangan seksual.
  13. Gaya yang barangkali berdasarkan had teknikal awal, telah menyebabkan ramai orang percaya bahawa hukum pinyin mewajibkan amalan ini dan juga penggunaan "É‘" sebagai ganti gaya standard huruf "a" yang didapati dalam kebanyakan fon.
  14. Smith meninggalkan kelab itu dan Steve Coppell kembali sebagai pengarah teknikal pada musim panas tahun 1995 dan melalui gabungan latihan pasukan utama daripada Ray Lewington dan kemudiannya Dave Bassett, Palace layak ke perlawanan play-off.
  15. Aerorel Melaka merupakan sebuah projek rangkaian aerorel yang dicadangkan di Melaka.Projek ini dibina, dikendali dan diuruskan oleh Pyramid Express Sdn Bhd manakala sokongan teknikal dan pengurusan projek akan disediakan oleh Pinggiran Pelangi Sdn Bhd, ejen tempatan Aerobus dari Houston, Amerika Syarikat.
  16. Perkataan "matematik" dipinjam daripada perkataan bahasa inggeris iaitu "mathematics" sebenarnya berasal dari Yunani.
  17. Seiring dengan usaha British membangunkan pertahanan teknikal seperti ASDIC dan radar, pihak U-boot Jerman bertindak balas dengan memburu kapal-kapal musuh dalam kumpulan yang disebut sekawan serigala, yang melihat beberapa kapal selam berada berdekatan satu sama lain, yang memudahkan mereka untuk menenggelamkan sasaran tertentu.
  18. Disebabkan tiadanya perbezaan teknikal antara statut biasa dan "undang-undang perlembagaan," Parlimen United Kingdom boleh melakukan "pembaharuan perlembagaan" dengan sekadar meluluskan Akta Parlimen, justeru memegang kuasa politik untuk mengubah atau memansuhkan apa sahaja unsur yang bertulis atau tidak bertulis dalam perlembagaan.
  19. BBC merupakan syarikat awam separa berautonomi yang beroperasi sebagai syarikat penyiaran awam yang ditubuhkan di bawah Piagam Diraja yang dikaji semula setiap 10 tahun; maka secara teknikalBBC merupakan separa pertubuhan bukan kerajaan dan perbadanan awam tidak berjabatan, sungguhpun jarang dianggap sedmikian kerana perbadanan ini ditubuhkan lama sebelum wujudnya istialh ini.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...