Thursday 5 May 2016

Contoh Ayat Perkataan "kewujudan"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "kewujudan" dalam bahasa Melayu
    Contoh Ayat untuk Perkataan
  1. Ia menjadi intipati atau akar umbi kewujudan manusia.
  2. Mereka mempercayai tujuan kewujudan ialah untuk menyembah Tuhan.
  3. Dalam ini, Zhongguo merupakan suatu cara pengesahan kewujudan politik.
  4. Walaupun kadang kalanya kewujudan institusi seperti universiti masih diperbahaskan.
  5. Dalam al Quran memang ada dinyatakan tentang kewujudan jin, syaitan, iblis dan ifrit.
  6. Bumi merupakan satu-satunya tempat dalam alam semesta yang menyokong kewujudan kehidupan.
  7. Terdapat juga kontroversi berkenaan kewujudan dinamik kacau dalam plat tektonik dan ekonomi.
  8. Matematik gunaan telah wujud dalam aktiviti seharian manusia sejak kewujudan rekod bertulis.
  9. Umat islam mengakui kewujudan jin dan menyakini bahawa Allah mengutus Nabi Muhammad kepada mereka.
  10. Bukti-bukti pra-sejarah yang terdapat di Bukit Tengku Lembu di Beseri menunjukkan kewujudan negeri ini.
  11. Pada masa awal kewujudan Bandar Kangar, terdapat banyak burung helang kangor berterbangan dikawasan ini.
  12. Sementara sesetengah orang menerima hantu sebagai realiti, ramai yang lain mempersoalkan kewujudan hantu.
  13. Contohnya, Joseph Liouville membuktikan kewujudan nombor transenden dengan membina contoh yang tidak tersirat.
  14. Syarat yang perlu dipenuhi sebelum pemberian sesuatu paten adalah kewujudan satu rekaan yang boleh diberi paten.
  15. Hal kewujudan Kuantan ini telah pun disentuh oleh Abdullah Abdul Kadir Munshi pada tahun 1851/2 seperti berikut:
  16. Kewujudan ia di tanah besar China adalah secara kewujudan panglima perang, Pencerobohan Jepun, dan perang saudara.
  17. Falsafah Yunani silam tidak suka mengakui kewujudan hampagas, menyoal diri mereka "bagaimana 'tiada' adalah sesuatu?".
  18. Salah satu aksiom tersebut menentukan kewujudan vektor sifar, yang bertindak sama seperti nombor sifar dalam penambahan.
  19. Untuk kebanyakan ribuan tahun, kemanusiaan, dengan sedikit pengecualian terkemuka, tidak mengakui kewujudan Sistem Suria.
  20. Artifak arca-arca Buddha abad ke-5 dan ke-6 Masihi yang dijumpai di Beruas menunjukkan kewujudan kerajaan Gangga Negara ini.
  21. Kemungkian kewujudan kehidupan di Marikh sama ada pada masa dahulu atau sekarang merupkan salah satu bidang kajian astrobiologi.
  22. Walaupun kewujudan satu kerajaan tidak perlu untuk negara, negara tetap memerlukan kerajaan untuk mengawal hal ehwal dalamannya.
  23. Buat pertama kalinya, mercu ini diberi warna- merah, hijau, dan emas - yang sedikit bervariasi semenjak kewujudan mercu tersebut.
  24. Semua dalam alam semesta ini mempunyai dharmanya sendiri kerana kewujudan semua perkara dan benda bergantung kepada sesuatu yang lain.
  25. Lokomotif MSR yang dipamerkan di Taman Tanjung Emas adalah satu-satunya tinggalan warisan yang membuktikan kewujudan MSR di masa silam.
  26. Selain itu, ahli atronomi terkenal Greek, Ptolemy ada mencatatkan kewujudan dua buah pelabuhan di Pantai Timur Semenanjung Tanah Melayu.
  27. Sebahagian besar negara di dunia termasuk negara-negara anggota OIC, Liga Arab, NAM, dan ASEAN telah mengakui kewujudan Negara Palestin.
  28. Faktor keterhadan dalam beberapa kes adalah berkenaan tentang kewujudan cahaya matahari yang sesuai untuk membantu proses fotosintesis rumpai.
  29. Berikut merupakan fakta-fakta yang boleh diungkapkan dengan kewujudan Bandaraya Ipoh dan serba sedikit mengetahui tarikh-tarikh Ipoh ditubuhkan.
  30. Malahan dokumentari alam ghaib seperti Melangkah ke Alam Ghaib dan Misteri Nusantara di saluran TV3 turut membincangkan mengenai kewujudan hantu.
  31. Sejarah awal Malaysia bermula dengan kewujudan manusia awal berusia 40,000 tahun yang ditemui di Kompleks Gua Mulu dan kompleks gua niah, Sarawak.
  32. Kemerosotan populasi bison ini yang menjadi sumber utama untuk kehidupan kaum Indian dataran, menyebabkan kewujudan budaya pribumi teruk terjejas.
  33. Sejak itu, Tentera British tidak henti-henti menangani pemberontakan dan keganasan di Ireland, sehingga kewujudan Republik Ireland awal kurun ke-20.
  34. Perteduhan batu-batu Zaman Batu yang dihiasi lukisan di Bhimbetka, Madhya Pradesh merupakan kesan kewujudan manusia yang terawal diketahui di India.
  35. Terhadap apakah kewujudan sesuatu benda bergantung? Sifat semulajadi sesuatu benda menentukan kewujudan benda itu, tanpanya benda itu tidak boleh wujud.
  36. Astrobiologi juga menangani persoalan kewujudan kehidupan di luar muka Bumi dan cara-cara manusia mampu mengesannya sekiranya kewujudannya dikenal pasti.
  37. Dia tidak dapat memalsukannya melalui logik, tetapi kepercayaannya tidak dapat menerima kewujudan nombor tidak nisbah, maka dia menghukum Hippasus untuk mati lemas.
  38. Jadi, untuk membentuk satu pernyataan matematik menjadi sebuah teorem, kewujudan satu penaakulan dari aksiom di dalam sistem kepada pernyataan yang diberi mesti ditunjukkan.
  39. Contoh peperangan sedemikian adalah campur tangan tentera di Afghanistan untuk membolehkan kewujudan satu kawasan penampan di antara jajahan British India dan Empayar Rusia.
  40. Tiga dekad selepas itu merupakan dekad yang huru-hara dan tidak aman, dan pembahagian wujud disebabkan kewujudan panglima perang, Perang China-Jepun dan Perang Saudara China.
  41. Dengan kewujudan kawasan yang kuat dari Adriatik ke China di dalam jalur tanah di antara Rusia dan India, Turki telah memperoleh kepentingan strategik yang semakin bertumbuh.
  42. Bernard Brodie dan Julius Axelrod telah ditugaskan untuk mengkaji mengapa agen bukan aspirin dikaitkan dengan kewujudan methemoglobinemia, sejenis keadaan darah tidak berbahaya.
  43. Meriam ini kadangkala disalah tafsir sebagai serombong asap, tetapi kewujudan ukiran kepala singa dan sebiji lada di setiap meriam adalah petanda jelas yang mereka adalah meriam.
  44. Perkaitan ini, dicampur dengan pembezaan yang jauh lebih senang daripada kamiran, digunakan oleh kedua-duanya untuk membuktikan kewujudan kamiran dengan sistematik dan saintifik.
  45. Pertandingan dikelolakan Jawatankuasa Khas dan dipengerusikan Ketua Setiausaha Negara ketika itu, Sir Alec Newboult dianjurkan bagi mencari lambang kewujudan kerajaan Persekutuan.
  46. Gelaran ini tidak digunapakai disepanjang sejarah kewujudan China, dan membawa beberapa takrifan yang positif serta negatif terhadap penggunaannya, merangkumi ideologi, politik dan budaya.
  47. Pada abad ke-20, kedua-dua empayar dirujuk oleh para intelektual nasionalis untuk berhujah bagi satu identiti Indonesia di dalam wilayah Indonesia sebelum kewujudan wilayah kolonial Belanda.
  48. Sungguhpun angkasa lepas disamakan dengan hampagas, teori awal mengenai sifat cahaya bergantung kepada kewujudan bahan perantaraan halimunan, aetherial yang mampu menyampaikan gelombang cahaya.
  49. Walaupun terdapat perbezaan dalam asal-usul,tetapi perkahwinan antara pelbagai suku bahasa, menyebabkan kewujudan pelbagai dialek yang berbeza untuk memudahkan komunikasi antara satu sama lain.
  50. Bagaimanapun, ahli perubatan Muslim Ibn al-Haytham (Alhazen, 965-1039) dan ahli theologi Mu'tazili tida bersetuju dengan Aristotle dan Al-Farabi, dan mereka menyokong kewujudan kekosongan "void".
  51. Kehadiran mereka adalah terkawal namun kewujudan mereka dengan jumlah terlalu ramai dan luar biasa memberikan satu fenomena yang menarik dan menjadi identiti Bandar Tawau yang sangat dibanggakan.
  52. Matematik tulen tertumpu pada kewujudan dan keunikan penyelesaian-penyelasaian, sementara matematik gunaan menitikberatkan justifikasi yang ketat terhadap kaedah-kaedah penganggaran penyelesaian.
  53. PMR telah dimansuhkan pada tahun 2013 dan peperiksaan tersebut secara rasminya ditukarkan kepada Pentaksiran Tingkatan Tiga pada tahun 2014 disebabkan kewujudan sistem Pentaksiran Berasaskan Sekolah.
  54. Catatan China dari Sejarah Negeri Liang menyatakan kewujudan sebuah kerajaan kuno bernama Kantoli disyaki berpusat di kawasan antara Jambi dan Palembang, dan dipercayai merupakan pendahulu Srivijaya.
  55. Sifat-sifat di atas menjadikan pengiraan dengan eksponen menjadi lebih mudah, dan penggunaan logaritma sangat penting, terutama sebelum kewujudan kalkulator sebagai hasil perkembangan teknologi moden.
  56. Peluasan ini sering diperlukan bagi kewujudan penyelesaian, dan ia juga menghasilkan ciri-ciri penyelesaian yang lebih munasabah dari segi fizik, seperti kehadiran kejutan dalam persamaan jenis hiperbola.
  57. Semasa Zaman Keagungan Islam, ahli fizik Islam dan ahli falsafah Islam awal, Al-Farabi, melakukan ujikaji kecil mengenai kewujudan hampagas, dalam mana dia menyiasat penghenak "plungers" tangan dalam air.
  58. Terdapat banyak perbincangan samaada udara bergerak cukup pantas pada ketika kedua kepingan dipisahkan, atau, sebagaimana dijangka oleh Walter Burley, samaada 'agen alam ghaib' menghalangkewujudan hampagas.
  59. Pada masa yang sama, komunis di tanah besar mengishtiharkan kewujudan Republik Rakyat China dan mendakwa menjadi negara suksesor kepada ROC di seluruh negara China dan kerajaan Nationalis di Taiwan tidak sah.
  60. Manakala di Borneo pula, kewujudan kerajaan purba Marudu sebelum abad ke-13 Masehi dan Santubung lebih awal lagi membuktikan telah wujud entiti politik yang mendahului kewujudan Kesultanan Brunei dan kesultanan Sulu.
  61. Pengiktirafan ini turut dibuktikan dengan kewujudan Mahkamah Anak Negeri bermula tahun 1920 yang dianggotai antaranya 3 pemimpin Melayu iaitu Imam Mustapa, Habib Sheikh dan OKK Abdullah bersama pembantu-pembantu mereka.
  62. Tentera Darat British wujud hasil daripada gabungan Tentera Scotland dan Tentera England selepas penyatuan Parlimen England dan Parlimen Scotland yang membawa kepada kewujudan United Kingdom of Great Britain dalam tahun 1801.
  63. Pulau Krismas mempunyai topografi asli yang unik sehingga menjadi perhatian para ahli sains dan geografi, ekoran kewujudan sebilangan spesies tumbuhan dan haiwan endemik yang telah berevolusi secara terpencil tanpa diganggu manusia.
  64. Walaupun Hoover pada awalnya tidak percaya dengan kewujudan jaringan jenayah terancang di AS, biro ini telah melaksanakan beberapa operasi untuk menjatuhkan sindiket jenayah ini, termasukkan geng yang diketuai Sam Giancana dan John Gotti.
  65. Corak taburan spesies sesebuah kawasan geografi boleh dikaji melalui gabungan faktor-faktor seperti; spesiasi, kepupusan, hayutan benua, kewujudan glasier dan variasi habitat di bawah arus laut atau kawasan sungai dengan halangan geografi.
  66. Walau bagaimanapun, kajian terkini dalam sains planetari telah mengubah andaian asas tersebut tentang kewujudan hidupan dalam alam semseta melalui anggaran zon yang mampu didiami di bintang lain dan kemungkinan kewujudan mikrob di ruang angkasa.
  67. United Kingdom tidak mempunyai sistem undang-undang tunggal kerana negara ini terbentuk oleh kesatuan negara-negara merdeka dahulu, apalagi Perkara 19 Perjanjian Kesatuan menjamin kesinambungan kewujudan sistem perundangan Scotland yang berasingan.
  68. Kemungkinan lain ialah ia berasal daripada perkataan hindu iaitu “Muna” dan ‘Ar” yang masing-masing bermaksud Tiga dan Sungai, menggambarkan kewujudan Sungai Muar yang mengalir melalui bandar ini dan juga merupakan sungai terpanjang di Johor.
  69. Bagaimanapun, ahli matematik seperti Poincarx dan Arnold menafikan kewujudan "matematik gunaan" dan mendakwa yang wujud hanyalah "aplikasi matematik"; sepertimana bukan ahli matematik yang mencampur adukkan matematik gunaan dengan aplikasi matematik.
  70. Ketua kerajaan biasa digelar perdana menteri atau premier, akan secara bergagasan mendapatkan sokongan suatu majoriti dalam dewan bertanggung jawab, dan seharusnya dalam mana-mana khusus dapat memastikan kewujudan bukan majoriti keseluruhan terhadap kerajaan.
  71. Astrobiology menggunakan ilmu fizik, kimia, astronomi, biologi, biologi molekul, ekologi, sains planet, geografi, dan geologi untuk mengkaji kemungkinan kehidupan di dunia lain, di samping membantu mengiktiraf kemungkinan kewujudan biosfera lain yang berbeza selain Bumi.
  72. Bukti lain kewujudan sebuah kerajaan purba di Terengganu, ialah seketul batu granit berbentuk empat segi yang berukir tulisan dengan ukuran 84 cm tinggi, 53 cm lebar bahagian atas dan 27cm lebar di bahagian bawah dan berat batu tersebut 215 kg yang dikenali sebagai Batu Bersurat.
  73. Akan tetapi beberapa komentasi kini mengatakan bahawa kita kian kehilangan keadaan ini dalam sistem antarabangsa dan merujuk kepada perubahan sifat ekonomi, budaya, politik dan teknologi seperdi fenomena globalisasi dan kewujudan entiti-entiti supranasional seperti Kesatuan Eropah.
  74. Sistem beraja yang unik itu mencetuskan ilham kepada kewujudan jawatan Yang di-Pertuan Agong bagi peringkat Persekutuan Tanah Melayu dan kemudian Persekutuan Malaysia, di mana Majlis Raja-Raja yang terdiri daripada sembilan Raja Melayu ditubuhkan untuk memilih Yang di-Pertuan Agong.
  75. Penting bagi mengetahui bahawa meskipun Protestan dan Kristian Evangelikal aliran utama percaya kewujudan hantu secara prinsip, mereka tidak mempercayai hantu (sebagai semangat orang mati) dan meletakkan hantu ganas, seperti poltergeist, kepada tindakan jembalang, sama seperti Islam.
  76. Memandangkan Muar tidak pernah menjadi ibu negeri atau bandar terbesar di Johor, kewujudan rangkaian keretapi eksklusif di Muar setanding dengan sistem LRT pada hari ini, satu kemudahan yang malahan ibukota Kuala Lumpur tidak memilikinya pada waktu itu, adalah pencapaian yang menakjubkan.
  77. Dalam kes ini, geometri Euclid adalah lebih konkrit daripada kebanyakan sistem-sistem aksiom moden seperti teori set, yang mana kebiasaannya menegaskan kewujudan objek-objek tanpa mengatakan bagaimana untuk membina mereka, atau menegaskan kewujudan objek-objek yang tidak boleh dibina di dalam ruang teori berkenaan.
  78. Postulat-postulat 1, 2, 3, dan 5 menegaskan bahawa kewujudan dan keunikan rajah-rajah geometri, dan peegasan ini adalah satu binaan semulajadi: iaitu, kita tidak diberitahu bahawa ada perkara tertentu wujud, tetapi kaedah-kaedah diberi untuk mencipta dengan tidak lebih daripada satu kompas dan satu pinggiran lurus yang tidak bertanda.
  79. Dalam bidang hidrologi, dikira bahawa curahan hujan monsun berlaku di mana-mana kawasan yang menerima kebanyakan besar hujannya pada musim tertentu; oleh itu hujan monsun bukan sahaja turun di kawasan monsun bahkan juga tempat-tempat lain di dunia yang mengalami curahan hujan sedemikian (iaitu tidak dipastikan kewujudan sistem monsun).
  80. Rekod-rekod menunjukkan bahawa orang-orang Yunani kelihatan tidak pasti tentang status sifar sebagai satu nombor: mereka tertanya-tanya tentang "bagaimana 'tidak ada apa-apa' boleh merupakan sesuatu?", dan menimbulkan perdebatan falsafah dan menjelang Zaman Pertengahan, juga perdebatan agama yang menarik tentang sifat dan kewujudan sifar serta hampagas.
  81. Dahulu ketika awal kewujudan Tawau ketika zaman pemerintahan British iaitu sebelum era kemerdekaan, kawasan Tawau dipenuhi dengan ladang kelapa, getah dan pisang lanut (abaka), kini wajah Tawau sudah berubah wajah dengan pokok-pokok kelapa sawit yang terbentang luas jika dilihat dari atas muka bumi dan sebahagian kecilnya masih ditanam dengan tanaman koko yang dulunya juga pernah menjadi identiti daerah Tawau.
  82. Renx Descartes turut mempertikaikan kewujudan hampagas, menegaskan menurut pandangan berikut: “Angkasa adalah sama dengan pengembangan, tetapi pengembangan berkait dengan jisim, dengan itu tidak terdapat ruang tanpa jisim dan dengan itu tiada ruang kosong (hampagas) - Space is identical with extension, but extension is connected with bodies; thus there is no space without bodies and hence no empty space (vacuum)”.
  83. Meskipun, konvensyen yang tidak dikodkan, amalan dan duluan bersambung untuk memainkan peranan penting dalam kebanyakan negara, oleh kerana banyak perlembagaan tidak menetapkan elemen-elemen penting tatacara: contohnya, sesetengah perlembagaan lebih lama menggunakan sistem Westminster tidak menjelaskan kewujudan kabinet dan/atau perdane menteri, kerana pegawai-pegawai ini telah diambil kesempatan oleh pengarang-pengarang perlembagaan ini.
  84. Bidang mikrobiologi bermula pada tahun 1676.Seorang individu bernama Anton van Leeuwenhoek telah menemui akan kewujudan bakteria dan mikroorganisma lain dengan menggunakan mikroskop buatan sendiri yang terdiri daripada kanta tunggal.Lelaki ini merupakan ahli mikrobiologi yang pertama di dunia berjaya melihat mikroorganisma dengan menggunakan mikroskop ciptaan sendiri.Robert Hooke telah mencipta sejarah apabila berjaya menemui kulat pada buah pada tahun 1665.Pada abad ke-19,Ferdinand Cohn merupakan seorang ahli botani telah membuat kajian mengenai alga dan bakteria fotosintetik dan dapat mengenal pasti jenis bakteria seperti Bacillus.Individu ini turut berjaya membuat pengkelasan mengenai jenis bakteria dan spora.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Contoh Ayat Perkataan "adat"

Contoh Ayat menggunakan Perkataan "adat" dalam bahasa Melayu Punan mempunyai  adat  pengkebumian yang unik. Kebanyakan gereja m...